Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ekku - Elokuu 21, 2020, 16:22:45 ip
-
Edellisellä ajo lenkillä huomasin, että Lemans on kehittänyt itseensä kohtuullisen voimakkaan ohjausvärinän. Eli tämän perinteisen, että kun löysää kaasun ja päästää irti clipareista niin alkaa vemputtaa voimakkaasti. Takarengas on jo kulunut kulmikkaaksi ja eturengaskin on vähän "hampaalla". Rengaspaineet oli vielä Ok rajoissa. Täytyy varmaan tarkistaa ohjaus laakerin kireys ja etupyörän laakeri. Noilla ne on muissa pyörissä ratkennut. Sen verran on voimakasta, että jos kanttaa mutkaan ja löysää samalla, niin puistaa tuntuvasti.
-
Toki viat kannatta etsiä ja poistaa. Metzeler Lasertec eturenkaaksi on myös poistanut ongelmia.
-
kohta tulee varmaan tuttujen tekijämiesten ohjeita mutta swingin laakeritkin voisi kattoa
-
Hassua tässä tapauksessa oli se, että vika tuli kerralla. Ei siis hiljalleen, vaan yhdellä reissulla.
Lähinnä tulee mieleen, että jos se eturengas ei ole sisäisesti rikkoutunut, niin joku paikka on ravistunut löysään. Ohjauslaakerihan oli koettaessa jarrua vasten välyksetön.
-
Ohjausvärinä on IV ja V LeMansiin kuuluva ominaisuus, eikä siitä pääse kokonaan eroon.
Sellainen ohjausvärinä mikä esiintyy kun otteen irrottaa stongasta. Se lakkaa kun kahvoihin taas tartutaan.
Kaikenlainen kuluminen ja sopimaton rengastus pahentaa asiaa.
Mahdollisimman kireälle säädetty ohjauslaakeri pitää värinän pois häiritsemästä.
Hyvä ohjauksen heilahduksenvaimennin on tarpeellinen varuste.
-
Laakeria kirimällä ongelma poistui. Pieni värinä jäi jäljelle, mutta se tuntuu tavanomaisen tasoiselta. Ei siinä laakerissa tuntunut väljyyttä ja mutterit eivät olleet löysällä. Täytyy talvella purkaa sen verran enemmän, että katsoo onko siellä rasvaa ja mikä se kunto on. Pykäliä ei kuitenkaan ohjauksessa tunnu. Renkaatkin menee uusiksi keväällä.
-
Vähänhän tuo haiskahtaa nyt siltä, että laakeri on ehtoopuolella tai kiristys teki laakerista ohjausvaimentimen ja vika on jossain muualla.
-
Ei muisti riitä tässä asiassa yli kymmenen vuoden päähän, enkä ole kirjannut ylöskään, missä kunnossa laakerit/rasvaus olivat.
Uudet laadukkaat maksavat vain muutaman kympin kappale eli kannattaa vaihtaa, varsinkin kun tuo sinun kyyti radallakin on verrattain ripeää.
ContiRoadAttack 2 CR, 100/90 R18 (56V) / ContiClassicAttack, 120/90 R18 (65V) toimii LM1:ssä huomattavasti paremmin kuin aiemmin käyttämäni Bridgestone Battlax BT45 - toisaalta Contin taulukko ei suosittele ko. yhdistelmää LMV:lle?
T,
Jukka