Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Elokuu 14, 2020, 10:49:19 ap

Otsikko: Borrani halki
Kirjoitti: lemppari - Elokuu 14, 2020, 10:49:19 ap
T3 Californian takavannetta pestessä huomasin, että sehän on halki pitkittäin kahden pinnan välistä >:(. Uusia vanteitahan saa, mutta ne taitavat olla nykyään aina korkeakiiltoiset joten silloin täytyy uusia myös etuvanne. Hintaa tulee vielä lisää rahdista Italiasta tänne. Niinpä kysynkin, onko kellään jemmassa Borranin 18-2.15 40-reikäistä takavannetta tai jopa kokonaista takapyörää. Sama takapyörä on myös mm. 1000 G5:ssä.
Otsikko: Vs: Borrani halki
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 14, 2020, 15:04:03 ip
On noita haljennut muuallakin.
Materiaali on hitsauskelpoista. Toki "uusi" kohta jää hieman erisävyiseksi alussa mutta siitä se ajan kanssa patinoituu.

Lisäksi, korjauksen jälkeen, pitää pinnaus rihdata uudelleen.

Säröjä voi olla muuallakin. Kannattaa tehdä särötutkimus ennen hitsausta. Jos säröjä on enempi kuin kaksi - kolme pinnanväliä peräkkäin suosittelen ehyttä vannetta tilalle.

Jos kysymys on vain ehyestä vanteesta niin nykyiset voi korvata edullisemmilla valuvanteilla. Näin myös omassa T3-Californiassani.
Otsikko: Vs: Borrani halki
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 14, 2020, 21:49:29 ip
Jos noin vanhasta on pinnojen välistä halki, on muualtakin. Tai viimeistään kun on korjattu niin varmasti on muuallakin halkeama. Kyseessä on kuitenkin väsymisestä aiheutuva vaurio.
Otsikko: Vs: Borrani halki
Kirjoitti: egon - Elokuu 15, 2020, 13:13:45 ip
Mille GT:stä meni etuvanteen kupit halki sivuvaunun vedossa. Kaikki oli säröillä. Kuten edellä mainittiin, niin vaihtuva kuormitus ne rikkoo väsyttämällä. Eilen olin yhdessä paikassa opettamassa tulevia IWS -henkilöitä hitsatun alumiinirakenteen suunnittelusta ja siinä korostin sitä seikkaa, että alumiini on sillä tavalla hankala materiaali. että jos sitä hitsataan, niin sen väsymiskestävyys suorastaan romahtaa. Millessä on Akrontin vanteet, jotka ei paljon ehtineet laihduttaa lompakkoa ja hyvin on vaihto-osa on kestänyt hyvin.