Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Elokuu 11, 2020, 22:04:42 ip

Otsikko: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: isobreva - Elokuu 11, 2020, 22:04:42 ip
Millainenkohan prosessi on vaihtaa etustefat Breva 1100:aan?
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 12, 2020, 12:27:18 ip
Kolme tapaa.

Nopea tapa: irrottaa etupyörä ja keulaputket irti ohjauskolmioista sekä lokasuoja ja jarrusatulat. Itse vaimentimia ei tarvitse purkaa kuin tiivisteiden osalta. Hankaluutena on että jos tiivisteet ovat tiukassa saada ne pois paikoiltaan asiallisesti kolhimatta ja naarmuttamatta. Iskunvaimentimia ei siis pureta lainkaan eikä vaimenninöljyt tule ulos homman aikana.

Perusteellinen tapa: Irrotetaan vain etupyörä, jarrusatulat ja etulokasuoja. Sen jälkeen avataan kaksi pulttia jotka sijaitsevat syvennyksissä alaputkien alapäässä pitämässä sisäputkea ulkoputken sisällä. Samalla lorahtavat vaimenninöljyt ulos.
Alaputket vedetään pois yläputkien päältä. Samalla selviää liukuhelojen kunto. Jos pinnoite on kulunut niin että kuparointi näkyy niin on syytä vaihtaa nekin.
Yläputkien kunto tarkastetaan myös: jos on kiillottumia ja naarmuja voi ne hioa erittäin hienolla hiomakankaalla uudelleen mattapintaisiksi. Kromipinnoite on melko paksu. Kootessa kannattaa sisäputkiä kääntää 90 astetta niin tulee kulumaton kohta kuormituskohteeksi.

Yhdistelmätapa: Irrotetaan keulaputket ohjauskolmioista ja etupyörästä, jne. ja puretaan keulaputket sisältöineen kokonaan pöydälle. Pestään kaikki osat. Erityisesti alaputkien alapäihin on kertynyt sakkaa ja mahdollisesti vettäkin joka on voinut aiheuttaa ruostumista teräsosissa. Näin toimitaan jos keula on ollut paikoillaan esim. 100.000 km matkan. Vaikka vaimenninöljyt olisivat vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti.

Kaikissa tapauksissa tarvitaan erikoistyökalu tiivisteiden asennukseen.

Jos pyörä on käytetty säännöllisesti merkkihuollossa niin vaimenninöljynvaihto on tehty imuvaihtona yläkautta eli sakat ovat aina jääneet pohjalle.
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 12, 2020, 13:34:22 ip
Kun putket on käsillä, niin kannattaa pistää kokonaan osiksi ja pestä/mitata/tutkia/vaihtaa tarvittavat osat. Ei vie paljoa aikaa enää tuossa remontissa ja tietää taas millä ajelee. Keulan herkkyys paranee yleensä ihan merkittävästi, vaikka kilometrejä edellisestä huollosta ei paljoa olisikaan. Yleensä paranee keulan jousto liikkeellelähtö herkkyys.
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: isobreva - Elokuu 12, 2020, 15:26:43 ip
>Kaikissa tapauksissa tarvitaan erikoistyökalu tiivisteiden asennukseen.

Millainenkohan tuo erikoistyökalu on?
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 12, 2020, 18:05:17 ip
>Kaikissa tapauksissa tarvitaan erikoistyökalu tiivisteiden asennukseen.
Millainenkohan tuo erikoistyökalu on?

Holkki joka sopii tiivisteen muotoihin ja sillä mahtuu painamaan huulitiivisteen paikoilleen niin että sisäputki on valmiiksi ulkoputken sisällä. Voi toki laittaa suoraan ulkoputkeenkin mutta pitää olla tarkkana. Lisäksi sisäputki olisi saatava menemään vielä pölysuojan ja huulitiivisteen läpi vaurioittamatta niitä.
Työkalu on kaksiosainen, keskeltä halkaistu holkki jolla tiiviste painetaan paikoilleen niin että se menee suoraan ja pohjaan asti.

Tässä yksi tyypillinen tuote: https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/ringer-fork-seal-driver-41mm/

Mikään ei estä tekemästä itselleen vastaavaa työkalua. Asennustyökalu on keulakokokohtainen.
Tiivisteen poisottoon voi tarvita myös omanlaistaan työkalua. Joskus tiiviste on vulkanoitunut ulkoputkeen varsin kovasti tai ulkoputki on hapettunut tiivisteen kohdalta joten sopiva ulosvedin voi olla tarpeen. Ulkoputken reuna kestää huonosti vääntämistä eli siitä jää purse putken reunaan. Itse käytän koukkua ja massaulosvedintä jos on kyseessä koko johon ei satu olemaan ulosvedinsetissä sopivaa kokoa.
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 12, 2020, 21:23:10 ip
Sopivan työkalun saa tehtyä esim pvc-putkesta, jos ei sorvia satu olemaan. Puusorvilla voi tehdä puisen. Vähän mielikuvitusta, niin tekee aika vähistä tarpeista. Tarkoitus on vain saada se stefa suorassa ja kolhuitta/naarmuitta paikalleen.
Irroitukseen kannattaa käyttää sellaista muovista tiivistekoukkua. Taitaa saada Motonetista ja Biltemasta? Vaikka idea ruuvimeisselillä kampeamisesta saattaa käydä mielessä, kannattaa unohtaa. Sillä saa haarukkaputken pään pilattua kerralla.
Otsikko: Vs: Breva 1100/-06 etustefat
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 12, 2020, 21:48:48 ip
Sisäputken kromipintaa pitää sääliä. Siihen tulee lyömäaseella herkästi kolhu ja sen jälkeen sillä on vain romuraudan arvo jos kolhu on sillä kohtaa joka kulkee tiivisteen läpi joustossa. Lisäksi, toistan, pitää kiillottuneet kohdat hioa mattapintaisiksi ja mielellään merkitä alkuperäisasento ennen purkua että kuluneimman kohdan voi laittaa "sivulle" eli kääntää pois toiseen kohtaan ja antaa kulumattoman kohdan olla rasittuvassa kohdassa.