Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: eeross - Elokuu 01, 2020, 22:32:49 ip
-
Eli vm 90 kaasari cali lähtee käyntiin ja käy ryyppy päällä tosin laiskahkosti. Vastaa kaasuun kelvollisesti, mutta vain ryyppy päällä. Ryypyn kun tipauttaa pois, sammuu välittömästi. Jos kierrättää ja laittaa ryypyn pois, alkaa kovin rankka putkeen ampuminen ja kaasareihin yskiminen johon kone sammuu ja tämän jälkeen käynnistyy heikosti. Tekee tätä sekä kärjellisellä sytytyksellä että elektronic sashe kärjettömällä. Imuvuodot kokeiltu brä kleenillä, kanavat ja suuttimet putsattu, tiivisteet vaihdettu ja kohotkin tyhjät, ehjät ja ohjekirjan säädöissä. Myös kohojen venttiilitkin vaikuttavat silmämääräisesti ehjiltä. Venttiilivälykset ohjekirjan mukaiset ja puristuspaineetkin n. 12bar. Mitä en oo huomannu. Puolatkin on uudet Stormilta ja tulpatkin uusittu. Alkaa ahistaa, auttakaa.
-
Alkoiko vika yllättäen, vai esim seisotuksen jälkeen? Kuulostaa silti yhä siltä, että ei saa polttoainetta. Onko kaasareista ruuvattu KAIKKI pöydälle ja putsattu? Siis KAIKKI? Neulaputket jää monella irroittamatta ja siellä sitä sotkua on välissä.
Jos vika alkoi yllättäen, kesken lenkin jopa, niin silloin voisi epäillä syttyvikaa.
-
Ihan kaikki on irroitettu putsattu ja takas laitettu. Pyöräs on sekä kärjellisen kamat että kärjettömän sytkät. Tekee molemmilla samaa, puolat ja tulpat uusittu. Ja käy ryypyllä nätisti, eikä pätki. Aika ymmällä oon, tankista tulee bensa, letkut uudet ja näkyy läpi kun päästä katsoo. Ja kuinka se voi olla molemmissa kaasareissa. Toki mahdollista on että bensa olis ihan kuraa, vaan oon tuolla tänä kesänä ajellu. Sit alkoi oireilla ja sain kärjettömän sytkyn savuamaan, vaan ny pitäis sen puolen olla kunnossa.
-
Koitas kuitenkin vielä vaihtaa se bensa.
-
Täytyy vaihtaa, tankkasin lenkin jälkeen ja oireilu alkoi tankkauksen ja pesun jälkeen, kun piti seuraavalle lenkille lähteä. Tämän jälkeen on pyörä seissy kuukauden ja oottanut osia.
-
Muuan tuttu tankkasi autoonsa säästösyystä E85:ttä ja sai suunnilleen samanlaiset oireet.
-
Ihan noin pihi en oo :D kyl se 98 oli. Mul syö autokin samaa ;D
-
Osaaminen mulla loppui jo alkuunsa, nyt on ideatkin loppu. Bensan vaihto ei auttanut. Mahtaako olla teillä vielä ideoita. Voisin väittää että alkaa kohta epätoivo nostaa päätään. :-\
-
Alkaa tosiaan olla konstit vähissä. Jos pitää vielä varmentaa, että sytkät on kunnossa, niin tulpanjohtojen vaihtaminen voisi olla seuraava steppi. Ne saattaa alkaa vanhemmuuttaan vuotaa ulospäin esim. pesun jälkeen ja kun kipinä alkanut tihkuttamalla niin se voi aiheuttaa omalaatuisia oireita.
Oireet kyllä kuulostaa ruokapulalta, mutta se ei oikein sovi minnekään, että ryypyn kanssa bensaa riittää, mutta ei ilman sitä.
-
Sytytyspuolta on tarkistettu ja uusittu, samoin bensansaantia. Kannattaisiko tarkistaa vielä normaali ilmansaanti, eli ottaa ilmanputsari pois ja kokeilla. Ei sovi kyllä oireisiin mutta helppo kokeilla.
PS. ei ilmanputsari yhtäkkiä tukkoon mene paitsi jos sinne imeytyy jotain ylimääräistä, kuten rätti tms.
-
Juu viimeiset 13 vuotta tuos on ollu vaparit, oli edellinen omistaja vaihtanut, jotenkin outoo on kun vika on molemmissa sylintereissä. Tulpan johdot ja hatut on vanhat, kaasarien venttiilit ja suuttimet alkuperäiset ja ohjekirjan mukaiset. Pitää vissiin hakeutua johto ja hattukauppaan. Ja täytyy viel kerran vaihtaa bensaa. Huh ku riepoo sielua :-\
-
Tarkistapas että saako tankki korvausilmaa. Voi aiheuttaa ko. ongelmaa. Jos korkin tiiviste on hyvä ja pitävä niin yrittää imeä bensaa muttei saa, vetää vakumiin. Cali ja sen korvausilma ei ole tuttu minulle mutta useimmissa pyörissä korvausilma taitaa tulla juuri korkin kautta pienestä reijästä. Voi mennä ajan myötä tukkoon kaikesta moskasta.
-
Kiitos ideasta, tankin korkki ollut auki sekä kiinni koekäyttöjen aikana, tällä ei ole ollut vaikutusta :-\
-
Tuleekos hanasta sitten kunnolla bensa läpi?
-
Tuliko myös ne kaasarin rungossa olevat pienet joutokäyntikanavat putsattua? Onko sytytyksen ajoitus kohdallaan?
-
Onhan ne kaasuttimien sisäsivuilla olevat kohokammion ylivuoto/huohotusletkut sekä niiden liitokset kaasareissa rassattu myös auki ihan varman päälle? Oireet sopivat siihenkin.
-
En ehdota mitään, mutta ymmärsin että ongelma ilmaantui pesun ja tankkauksen jälkeen. Mikä noissa kahdessa tapahtumassa voi aiheuttaa ongelman vai ovatko ne tästä täysin irrallisia ja merkityksettömiä tapahtumia.
-
Lähinnä se, että vettä olisi helmenä jossain suuttimen päässä. Mutta jos bensa on vaihdettu pariin kertaan ja kaasareita käytetty auki, niin eipä se vesi oikein missään enää voi piilotella?
-
En ehdota mitään, mutta ymmärsin että ongelma ilmaantui pesun ja tankkauksen jälkeen. Mikä noissa kahdessa tapahtumassa voi aiheuttaa ongelman vai ovatko ne tästä täysin irrallisia ja merkityksettömiä tapahtumia.
Ketjua loogisesti lukien ja väitteet toimista uskoen tankkaukseen/veteen/likaan/tukokseen liittyviä asioita on jo melko asiallinen määrä tehty.
Pesu sen sijaan voi veden ominaisuudessa/hapettuman aiheuttamisessa sähkölaitteissa tehdä omiaan. Sitäkin on vaikea uskoa koska moottori käy joillakin lailla kun ryypytetään. Ryyppy ei ainakaan ihan lyhyen tapahtuma-seurauspolun kautta vaikuta sytytykseen. Pikemminkin päinvastoin. Ryypytettäessä voi tulppa kastua tai nokeentua ja siksi ei käy.
Tällä päättelyketjulla joutuu taas polttoainejärjestelmän pariin.
Mutta ei ole tietenkään pahaksi vaihtaa tulppia ja johdotuksia. Uusi on vanhaa parempi melkein aina kunhan johtimien, tulpanhatujen ja tulppain vastusarvot täsmäävät keskenään. Ettei ole "varmuudeksi" laitettu peräkkäin vastuksellisia komponenttejä. Riittää kun tulpanhattu on kunkin käytettävän järjestelmän mukainen. Johdin saa olla kuparista ja tulppa ilman lisävastusta.
Itse olen käyttänyt Boschin metallikuorisia vastuksellisia hattuja. Tulee samalla hoidettua merkittävä osa ympäristöhaitallista EMC-säteilyä pois.
-
Juu ainetta tulee letkusta vuolaasti, letkukin uusi, kaikkiin mahdollisiin kanaviin olen paineilmaa lykännyt ja toisaalta sitä on tullut ulos. Onko siellä sivuilla jossain piilossa vielä jotain kanavia. Kaikki mikä kiertämällä irtoaa on ollut puhtaalla pöydällä. Jotain en oo varmaankaan vielä hoksannut. Kipinä on elektronic sashen ohjeiden mukaan asennettu. Dex ykk - s ohi sytyttää valon ja n sammuttaa, siihen kiinni. Ja 5 käyrä. Lisäksi kärjet paikallaan ja mahdollisuus vaihtaa niihin helppo. Tällöin kuitenkin käytös sama. Luonnollisesti kun kärjettömällä, ei kärjet kytkettynä ja kun kärjillä, elektrononen boksi taskussa ja sen johdot irti puolista. Ihmeys on suuri ???
-
Yksi asia on joka ei ole harvinainen. Silloin tällöin tuodaan Verstaalleni kapine jonka väitetään periaatteessa olevan kunnossa mutta ei olekaan. Yleensä puuttuu jokin oleellinen osa joka sitten monasti löytyykin kun osan ulkonäkö ja tarkoitus selviää. Parhaimmillaan asiakkaan taskusta.
Toinen yleinen vaiva on että jokin osa on vain väärässä paikassa. Joskus sellainen raavituttaa päänahkaa ja nenäpieltä. Vaikea välillä huomata.
Päättelyketjussa, logiikan mukaan, ei tämä selviä, jos olen oikein asian ymmärtänyt, sillä vika ilmeisesti tuli vain ulkoisia toimenpiteitä tehden?
Onko mahdollista mennä muistin varassa tilanteeseen jossa pyörä vielä toimi ja mitä tarkkaan ottaen on tehty siinä välissä ennen kuin havaittiin toimivuusongelmia?
-
Hyvä ajatus. Virtalukon vaihdoin kesäkuussa jonka jälkeen toimi hyvin. Ajolenkki, lopputankkaus ja 3 km kotiin. Pyörän pesu ja talliin. Seuraavalle lähtö, kävi huonosti, puola kuumeni, sytytysboksi savusi, uusi boksi tilaukseen ja samaan iskareiden tiivisterarjat. Uudet puolat ja tulpat osia ootellessa. Uudet kumikurkut, ryyppyjen tarkistus että sulkeituvat kunnolla, toisen säätö, nyt symmetriset. Uusi boksi vanhoilla säädöillä ja asetuksilla, lähti käyntiin mutta ei tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä ja ampuu putkeen ja yskii kaasareihin kierroksilla ilman ryyppyä. Ryypyn kanssa kiertää kunnes tällöinkin alkaa yskiä hetken päästä niin että lopulta sammuu. Tämän jälkeen täytyy odottaa ennen kuin suostuu käynnistymään.
-
Heinäkuun 6 toimi hyvin :)
-
Jos nyt ihan epätoivoiseksi menee, niin nyppii ne vapaavirtasuodattimet irti, avaa kohokammiot ja poistaa sekä kohot että neulaventtiilit. Laittaa kohokammiot kiinni ja avaa bensahanan, kunnes ylivuotoputkista alkaa tulla bensaa. Sulkee hanan ja yrittää käynnistää. Silloin koneen on pakko saada bensaa jos vaan luistit ja neulat nousevat kaasua käännettäessä. Jos ei tällöinkäään suostu käymään, vikaa voi hakea sytytyksestä, jos siis suuttimia yms. sisuskaluja ei ole vaihdettu ja ne ovat puhtaat ja paikallaan.
Ylivuotoputkista täytyy siis tulla bensaa. Jos ei tule niin ne ovat tukossa ja bensa menee sylintereihin. Silloin konetta ei pidä missään nimessä pyörittää startilla vaan ottaa sytystulpat irti ja varovasti pyöritellä bensat ulos.
PS Millen Dellortot on olleet omituisen vähätöiset, pari kertaa putsannut ja aina toimineet. En muista meneekö koho paikalleen myös ylösalaisin ?
-
Jos nyt ihan epätoivoiseksi menee, niin nyppii ne vapaavirtasuodattimet irti, avaa kohokammiot ja poistaa sekä kohot että neulaventtiilit. Laittaa kohokammiot kiinni ja avaa bensahanan, kunnes ylivuotoputkista alkaa tulla bensaa. Sulkee hanan ja yrittää käynnistää. Silloin koneen on pakko saada bensaa jos vaan luistit ja neulat nousevat kaasua käännettäessä. Jos ei tällöinkäään suostu käymään, vikaa voi hakea sytytyksestä, jos siis suuttimia yms. sisuskaluja ei ole vaihdettu ja ne ovat puhtaat ja paikallaan.
Ylivuotoputkista täytyy siis tulla bensaa. Jos ei tule niin ne ovat tukossa ja bensa menee sylintereihin. Silloin konetta ei pidä missään nimessä pyörittää startilla vaan ottaa sytystulpat irti ja varovasti pyöritellä bensat ulos.
PS Millen Dellortot on olleet omituisen vähätöiset, pari kertaa putsannut ja aina toimineet. En muista meneekö koho paikalleen myös ylösalaisin ?
Onko ongelma samanlainen molemmissa pytyissä ja syntynyt samaan aikaan?
Silloin on hyvinkin mahdollista, että kaasareita putsatessa on tullut tehtyä sama virhe kumpaankin. Koho väärin, suuttimia vaihtunut keskenään, neula ei oikein asennettu... GT:n ehdotusta kannattaa kokeilla.
Toinen syy voisi olla, että alkuperäistä kosteuden aiheuttamaa sytytysongelmaa korjatessa on jakaja päässyt pyörähtämään myöhäiselle. Onko elektronisen sytkän anturit myös jakajassa vai kampiakselilla?
-
Sen verran hyviä kommentteja on pukannut edellä että kohta taitaa asia ratketa.
Jos öljyyn on päässyt erityinen määrä bensiiniä saattaa siitä olla haittaa. Pieni määrä haihtuu öljyn joukosta varsin helposti kunhan kone käy kuumana riittävän ajan. Tosin riittävää ei ole kukaan määritellyt tarkasti.
-
Mää mitää tierä, mutta onkos tuossa mallissa se kaatumisanturi? Siis se, joka katkasee sytyn jos kaatuu. Sen jos vaihtaa ylösalaisin on oireet jotain tuollaista.
-
Ei kai 1000-1100 Caleissa semmoista ole. Ainakaan ruiskumallissa ei ole.
-
Oli joskus paha käyntihäiriö Ducati-lähtöisessä koneessa. (Cagiva Al Azzurra 650)
Pesin ja voitelin vapaavirtaussuodattimet. Lähdin koeajamaan ja tuli sade. Silloin ei ihmeitä tapahtunut vaan takana tullut kaveri sanoi että taitaa olla rikkaalla seokset. En reagoinut siihen. Siinä on samanlaiset kaasuttimet ja 90 asteen V2 kuten Guzzissakin.
Pari päivää myöhemmin rouva lähti pyörällä Tampereelta ajelemaan ja matkalla sattui heti alkuun sade. Pyörä jäi käymättömäksi Jämsän Patalahdelle. Kaveri kävi hakemassa sen pois kun en itse kyennyt silloin.
Tämä kaveri oli sitä yrittänyt käyntiin mutta oli vain hörähtänyt.
Itse keksin saunan ja parin oluen jälkeen kuistilla asian ja soitin tälle kaverille. Sanoin että otapa filtterit irti. Oli heti herännyt tulille.
-
Kaatumisanturia ei ole ainakaan Jackalissa. Rouskutti varmaan 10 min kylellään kolarin jälkeen. Sen jälkeen en ole pyörää nähnyt
Mr
-
Tuanoinnii – onkos muita sammuttimia/tappokytkimiä? Jos on vettä saanut vaikka run/stop kytkin sarvesta, tai vahingoittunut, tai seisontatuen mikrokytkin. Kun kone tärisee on ruostuneen tappokytkimen liitos auki/kiinni tärinän tahdissa, tai siis voisi olla... Kun ei ole ruiskua niin se vaikuttanee sytytyspiiriin. Senhän voisi kokeeksi eliminoida. En tiedä onko se siinä mallissa käynnin aikana koskettimet kiinni vai auki tilassa, mutta kuvista se selvinnee.
-
Juu siis vika tullut samaan aikaan molemmille puolille, vika kehittynyt ennen kaasareiden avaamista, kärkisytytys virranjakajalla ja kärjetön kampiakselilla, molemmilla oire sama. Nyt on tallissa uudet tulpanjohdot ja hatut sekä kolmannet tulpat, pääsevät pyörään lauantaina. Oon kokeillut toisella tallissa olleella bensalla, vaan sekin voi olla kehnoa. Lisäksi olen varmistanut tasapainosäädössä käytettävät ruuvit vaan en oo vielä kokeillut.
-
En tunne oikeen noita kaasarimalleja, mutta eihän ryyppyvipu tai vaijeri tms. voi maadoittaa/vetää oikosulkuunjotain siten että esim. sytytyksen toiminta häiriintyisi tai estäisi? Ei nyt hirveän samanlainen esimerkki mutta ihmettelin joskus kun yksi Volvoistani ei aikoinaan lämmennyt. Oli vääränpituinen lämmityslaitteen letku, painui linttaan jonkun muun asian, mitä en nyt muista, painamana.
-
Juu siis vika tullut samaan aikaan molemmille puolille, vika kehittynyt ennen kaasareiden avaamista, kärkisytytys virranjakajalla ja kärjetön kampiakselilla, molemmilla oire sama. Nyt on tallissa uudet tulpanjohdot ja hatut sekä kolmannet tulpat, pääsevät pyörään lauantaina. Oon kokeillut toisella tallissa olleella bensalla, vaan sekin voi olla kehnoa. Lisäksi olen varmistanut tasapainosäädössä käytettävät ruuvit vaan en oo vielä kokeillut.
Vahvistaa uskoa, että vika on bensan saannissa. Kipinäpuoli on kyllä tuon mukaan kunnossa, varsinkin kun vielä vaihdat johdot ja hatut. Jos vika tullut yhtäaikaa molemmille puolille ennen kaasareitten purkua, ei oikein vaikuta myöskään kaasarivialta. Viittaisi siis siihen, että bensaa ei tule riittävän nopeasti kaasareihin. Sanoit, että bensaa tulee letkusta, oletko myös avannut kaasareiden kyljessä olevat sihdit? Oletko avannut kaasareiden pohjat ja tarkistanut, että bensaa tulee neulaventtiileistä? Onko letkuissa jotain suodattimia? Ja vielä, eihän imuventtiilit vaan kanna? Sanoit kyllä venttiilit säätäneesi.
Jo on ihme vika!
-
Kun ryyppy päällä kuitenkin käy niin muistuu mieleen ne kaasariajat. Seos on ihan erilainen ja sen syttyminen myös kun on rikastettu. Kun rikastus loppuu ja on normaaliseos täytyy sytytyksen jännitteen olla suurempi valokaaren tehdäkseen. Tulpan kärkiväli ja pytyssä olevan kaasun dielektrisyyskerron määräävät mihin arvoon sytytysjännite kohoaa ennen tulpan vaokaaren syttymistä ja silloin jännitteennousu pysähtyy. Jännitteennousu pysähtyy myös siihen, että valokaari syttyy jossain muualla. Se syttyy helpoimmassa paikassa. Normaalisti se paikka on tulpan kärkiväli, mutta vikatapauksessa voi olla virranjakajan kansi (hyvin yleinen), tulpanhattu, tulpanjohdot, tulpan eristin, puolan eristys, kondensaattori...
Kun on virranjakajallinen kone ja pesu/vesi epäiltävästi aiheutti vian voisi tehdä seuraavat jutut: Ottaa yöksi hyvin lämpimään ja ilmavaan paikkaan virranjakajan, sytytyspuolan ja kondensaattorin jos se on erillinen, eikä kärjettömän boksin sisällä. Virranjakajan kansi kannattaa ottaa tiskialtaaseen ja pestä tiskiaineella ja harjalla hyvin puhtaaksi ja kuivatessa tarkastaa kovassa valossa ja +4 rillit silmillä mahdolliset halkeamat. Kun niitä riihikuivana sitten kokeilee saa ehkä vinkkiä: onko asia lainkaan näin? Ja/tai voisi kokeksi säätää tulppien kärkivälit hyvin hyvin pieneksi ja kokeilla: muuttuuko tilanne?
-
Hajakenttä: Tuo on yleisellä tasolla virranjakajasytkissä täyttä asiaa. Kyseisessä tapauksessa on kuitenkin kaksi erillistä sytytyspiiriä eikä siten myöskään jakajankantta. Lisäksi elektroninen sytkä ei ole missään tekemisissä "jakajan" kanssa, ainoastaan puolat ja siitä eteenpäin on yhteistä. Tuntuu aika epätodennäköideltä, että kunpaankin puolaan tulisi samanlainen vika samaan aikaan. Siksi oletan vian löytyvä bensapuolesta tai muualta. Toki virransyötössä saattaa olla vikaa. Kannattaisi varmaan kokeilla syöttöä suoraan akulta puolille, niin sekin puoli tulisi testattua.
-
Yhtä-äkkiä en juuri nyt muista sytytyksen kytkentäkaaviota onko välissä virtalukon ja sulakkeen lisäksi myös rele. Kaikkiin noihin voi tulla vika joka rajoittaa sähkön saantia. Lisäksi tietenkin johtimet joissa on liittimiä.
Minulla on kuitenkin edelleen se asia mielessä että kaasuttimissa tai imuilman saannissa voi olla hämminkiä.
Onko ilmanpuhdistimet irrotettu ja yritetty käynnistää. Mitä silloin tapahtuu? Tulvivatko kaasuttimet imupuolen suuntaan vai imuventtiilin suuntaan vai aivan päin vastoin eli ei bensa haise lainkaan?
-
Hajakenttä: Tuo on yleisellä tasolla virranjakajasytkissä täyttä asiaa. Kyseisessä tapauksessa on kuitenkin kaksi erillistä sytytyspiiriä eikä siten myöskään jakajankantta. Lisäksi elektroninen sytkä ei ole missään tekemisissä "jakajan" kanssa, ainoastaan puolat ja siitä eteenpäin on yhteistä. Tuntuu aika epätodennäköideltä, että kunpaankin puolaan tulisi samanlainen vika samaan aikaan. Siksi oletan vian löytyvä bensapuolesta tai muualta. Toki virransyötössä saattaa olla vikaa. Kannattaisi varmaan kokeilla syöttöä suoraan akulta puolille, niin sekin puoli tulisi testattua.
Noinhan se näyttäisi tosiaan olevan kun tarkemmin lukee. Virranjakaja maininta sai arvaamaan, että on yksi induktiivinen anturi, yksi transistorikatkoja, yksi puola ja korkeajännitevirranjakaja. Mutta oikeasti onkin kaksi puolaa ja kaksi syttypiiriä muutenkin.
Kun kaasutin "virtapiiri" on myös kahdennettu niin yhteisiä komponentteja jää aika vähän. Tankki, letkut ja hanat ja sihdit. Sekä sähköistä sulakkeet, releet, ohjauskytkimet kuten tappokytkin, seisontajalan turvakytkin, virtalukko. Ja on siellä myös koko niiden johdotus liitoksineen.
EDIT: Niin tosiaan, kuten Aapo jo edotti, sen virransyötön vikoja voisi paljon rajata pois ohittamalla sen johtimen pätkällä. Varsinkin, jos entisen syötön saa pois siksi aikaa.
Vanhoista malleista pitää muistaa sellainen tosiasia, että silloin ennen ei ehkä arvattu, että bensiiniin lisättäisiin niin paljon etanolia. Kun etanolin turvallisuuselostetta lukee niin huomaa, että viina syövyttää alumiinia ja muodostaa, paitsi vetyä, myös alumiinioksidia, joka on harmaata karstaa.
Miten olisi sellainen systemaattinen virhe? Siis kaasuttimia puhdistaessa tehty kootessa jotain väärin, ja molemmille puolille tietysti sama...
-
Kysyin samaa, oireet alkoivat ennen kaasareiden purkua.
-
En ole lukenut viestiketjua mutta ongelma tyhjäkäynnissä viittaa kaasareiden tyhjäkäyntipiiriin. Tällöin voi poissulkea pääsuuttimen, luistit ja neulat. Elikkä ilmaruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin kanavat kannattaa tarkistaa huolella. Mulla ei Calissa ei ole koskaan ollut tyhjäkäyntiongelmaa mutta 660 Tenere jammussa oli, koska bensat kuivuivat kaasariin. Purin kaasarin monta kertaa mutta tyhjäkäynti ei koskaan enää palannut entiselleen. Kyllästyin ja myin pois "pikkuvikaisena".
-
Nyt löytyi tyhjäkäynti. Vaihdoin tulpanjohdot, hatut ja tulpat, loppui kipinän pätkiminen, vaihdoin kohokammioiden neulaventtiilit uusiin, puhalsin vielä paineilmaa imukurkun tyhjäkäyntipiirin ja pääsuuttimelle menevään pikkureikään ja lopulta vaihdoin bensan. Heruttamalla ryypyltä seosta säätämällä ja ryyppyä vähentämällä alkoi asettua ja tämä kärjellisellä systeemillä. Kohot on nyt säädetty ohjekirjan mukaisesti ylösalaisin olevassa kaasuttimessa arvoon 17,5-18,5mm. Nyt jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. No koeajolla huomasin että kun bensaa aletaan tosissaan tarvita alkaa käyntiongelmat. Alkaa nykiä, jonka jälkeen alkaa käydä yhdellä ja hetken päästä sammuu. Noin 2minuutin odottelun jälkeen lähtee käyntiin nätisti ja sallii ajoa mutta heti jos tarvitsee kääntää kahvaa reippaammin, alkaa kikkailu. Pitäis varmaankin säätää kohot saasuttimen seistessä kurkullaan kuten dellorton ohje yhteisellä akselilla oleviin kohoihin ohjeistaa. Mitä mieltä olette. Niin ja kiitos tähänastisesta avusta, jokaisesta kirjoituksesta on tullut ideoita.
-
Missä asennossa luistin neula on? Onko joku rassanut pääsuuttimia? Mikä koko? Jos kohokammion bensapinnat ovat ok ja neulaventtiilit vaihdettu ja kaasarit puhtaat, niin kannattaa kiinnittää huomiota säätöihin. Nosta neulaa, nii saa lisää kakkua keskikierroksilla. Suurenna pääsuutinta, niin saa kaasu auki riittävästi bensaa. Neulasuutinta voi myös suurentaa. Neulojakin on erilaisia.
Edit: Mä päivitin aikoinani Cali 1100:n suuttimet suurempiin kun meno tuntui tahmaiselta. Neulaa nostin myös pykälän.
Edit2: Onhan noissa vielä tyhjäkäyntisuutinkin, jonka unohdin mainita.
-
Nyt löytyi tyhjäkäynti. Vaihdoin tulpanjohdot, hatut ja tulpat, loppui kipinän pätkiminen, vaihdoin kohokammioiden neulaventtiilit uusiin, puhalsin vielä paineilmaa imukurkun tyhjäkäyntipiirin ja pääsuuttimelle menevään pikkureikään ja lopulta vaihdoin bensan. Heruttamalla ryypyltä seosta säätämällä ja ryyppyä vähentämällä alkoi asettua ja tämä kärjellisellä systeemillä. Kohot on nyt säädetty ohjekirjan mukaisesti ylösalaisin olevassa kaasuttimessa arvoon 17,5-18,5mm. Nyt jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. No koeajolla huomasin että kun bensaa aletaan tosissaan tarvita alkaa käyntiongelmat. Alkaa nykiä, jonka jälkeen alkaa käydä yhdellä ja hetken päästä sammuu. Noin 2minuutin odottelun jälkeen lähtee käyntiin nätisti ja sallii ajoa mutta heti jos tarvitsee kääntää kahvaa reippaammin, alkaa kikkailu. Pitäis varmaankin säätää kohot saasuttimen seistessä kurkullaan kuten dellorton ohje yhteisellä akselilla oleviin kohoihin ohjeistaa. Mitä mieltä olette. Niin ja kiitos tähänastisesta avusta, jokaisesta kirjoituksesta on tullut ideoita.
Nuo oireet viittaavat siihen, että kaasareihin ei tule riittävästi bensaa. Tarkista tosiaan ne kohojen säädöt ja kaikki bensantuottoon liittyvät jutut.
-
Juu tiistaina jatkuu kohojen uudelleen säädöllä. Aiemmin kun neulaventtiili oli päästänyt o.an mäntänsä irti, oire oli samantyyppinen.
-
Tänään koeajettu tankinkorkki auki oire pysyy samana.
-
Kokeilitko vetää ryyppyä päälle kun käskytit konetta? Se saa rikastuspiirin kautta aika paljon lisää ruokaa ja jos ryypyttäminen korjaa tilannetta niin pääpiirissä on matoja. Jos ryypyttäminen ei vaikuta mitään, niin maalaisjärjellä ajatellen bensaa ei vaan tule riittävästi kohokammioihin.
-
En tämän keskustelun kohteeseen osaa ottaa kantaa tai neuvoa, mutta kerronpa oman kokemukseni: Pesin eilen ns. väljällä vedellä kaasari-Nevadan. Eipä sitten pesun jälkeen meinannut lähteä käyntiin. Sitten kun lähti, ei suostunut pyörimään ollenkaan ilman ryyppyä. Ja sittenkin hyvin vaivalloisesti ja vain reiluilla kierroksilla. Ja välillä yhdellä pytyllä yskien.
Aikani kaasuttelin ryyppy päällä, niin sitten rupesi käynti paranemaan ja lopulta pyöri jo tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä normaalisti.
Sytkäpuoli sai ilmeisesti vettä sopimattomaan paikkaan? Vai saiko vettä ilmanputsarin kautta kaasareihin? En ole (vielä) perehtynyt Nevadan ilmanputsarisysteemiin, niin en osaa arvata, onko mahdollista, että putsarielementti kastuu noin helposti ja estää koneen normaalin hengityksen...
No, tässä tapauksessa kaikki hyvin, eikä tullut isompia murheita tuosta pesusta.
-
Joko Cali toimii?
-
Eilen hartaan säätelyn jälkeen koeajolle ja toimi kuin ihmisen mieli, tosin kotiin tullessa moottoritien jälkeen tyhjäkäynti halusi nennä pois. No uus säätely ja tyhjäkäynti vähän ryhdikkäämmäksi ja terhakkaampi ennakkokäyrä käyttöön, illalla vaimo kyytiin ja koeajolle ja alkoi yskiä ja ja taas sammuilla pienen motarisiirtymän jälkeen. Oire molempiin sylintereihin ja ryypystä ei iloa. Seuraavaks bensahana pöydälle ja auki. Tämä hana on uusittu viime talvena. Saattaa siel olla joku riesa sisällä. Vaan valoa kohti.
-
Ai niin, vaihdoin kohokammioiden neulaventtiilit, niistä uusista toinen pykälsi,vaan nyt ovat toimivat. Pyörä ei vielä.
-
Kokeilepa vielä viedä puolille suoraan akulta jännite, niin saat poissuljettua sähköjärjestelmän aiheuttamat oikut.
-
Nyt toimii. Kiitos hyvistä vinkeistä. Eli pyörään on nyt vaihdettu puolat, tulpat, hatut ja johdot. Sytytystä ohjaa kärjetön elektronic sashe sytkä, kaasuttimet putsattu ja paineilmalla varmistettu jokaisen kanavan avoimuus. Kohokammioiden neulaventtiilit uusittu ja kohot säädetty aikaisemmissa viesteissä merkittyyn arvoon. Kaasareiden tiivisteet vaihdettu. Tyhjäkäynti löytyi määrätietoisen rohkealla säädöllä. Vielä tyhjäkäyntitasapaino kohdilleen mittareilla. Polttoainehana on tarkastettu oikein purkamalla, ettei siellä sisällä ole mitään ylimääräistä ja kaasuttimien suodattimet on korvattu tiivistesarjan tiivisteillä, polttoaineletkuun on asennettu ylimääräinen suodatin. No miksi se sammuili. Keväällä vaihtamani polttoaineletkun alkupätkä oli hieman lyhyt ja yhdyskappale roikkui siinä, tämä aiheutti sen että moottorin lämpö hieman notkisti letkua ja nämä yhdessä aiheuttivat hanan läheisyyteen taitoksen joka esti polttoaineen saannin lähes kokonaan. Tätä en tietenkään löytänyt vasta kuin eilen illalla vakuttaessani tankkia vajaammaksi, jotta pääsin tarkastamaan hanan. No nyt on polttosineletku asennettu niin ettei se pääse taittumaan jyrkästi. No olihan opettavainen ja sopivan hinnakas projekti ;D vaan ny on kunnossa näiltä osin, että pääsee vuoden päästä syyskuussa Mandelloon ;)
-
Hyvä kun löytyi ja hyvä jos kommenteista oli hyötyä.
-
Noita polttoainesuodattimia on monenlaisia, jotkut haittaavat bensan vapaata kulkua. Että jos vielä oireilee bensapulaa, kannattanee kokeilla ilman suodatinta.