Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Henko - Kesäkuu 29, 2020, 16:34:11 ip
-
Nyt kävi niin että jouduin viemään Jackalin H-putken, tai yhdyspöntön mikälie, tigattavaksi. Kun on ruostumatonta. Varmaan oli liittimet liian kireällä ja sauma ratkesi kun lämpölaajenee/jäähtyy. Tärinä hoisi loput. Ensin vuoti vähän, sitten vähän enemmän. Mietin vain vähän etukäteen että kun ei tuollaiset hitsauksetkaan ikuisia ole, että hankkisinko varalle toisen. En tiedä onko käytännön eroa eri malleissa noissa, vai onko kaikki samaa tavaraa jos käytettyä etsii, mutta nopealla googlettelulla tuli vastaan myös esim. Mistralin H-putki, mikä siis on pelkkä putki eikä mitään vaimennusta. Mainittiin että ei tieliikennekäyttöön, mutta hyvänä lisänä olisi että näitä saisi myös lambdan reiällä. Vaikka lambdan paikka voisi parempi olla alkukäyrässä. Onko kellään näistä mitään kokemusta? Onko merkitystä vääntöön jos käyttää alkuperäisiä loppuvaimentimia, tai pitääkö kovasti mekkalaa? Mitenkäs ne Lafranconin putket, onkos niitä laiteltu alkuperäisen H-putken perään vai onko valmistajalta saanut tuota H-putkea myös?
Ja jos on jollain tyrkyttää tuota välipönttöä niin saa ilmoittautua.
-
Moi, mulla on Titaniumissa tyhjä H-putki johon on istutettu lambda ja alkuperäisvaimentimet, ääntä juuri sopivasti, säilyy naapurisopukin. ;D
-
Moi, mulla on Titaniumissa tyhjä H-putki johon on istutettu lambda ja alkuperäisvaimentimet, ääntä juuri sopivasti, säilyy naapurisopukin. ;D
Varmaan ihan fiksus ratkaisu omallakin kohdalla. Ainakin jos ei joku tyrkytä sopivaa käytettyä. Nimittäin tommonen Mistralin putki esim. maksaa jotain satasen. Alkuperäisiäkin saa mutta 400-500e.
-
H-putken asennuksessa tulee äänten lisäksi bonuksena vielä sellainen pieni ominaisuus, että vaihteistoöljyjen vaihto helpottuu, kun pohjaproppu on kunnolla näkyvissä, eikä tarvitse purkaa mitään.
Jouko
-
Vaihteiston pohjapropuista:
En pysty sanomaan missä vuosimallissa tuli ensimmäisenä vaihteisto kahdella pohjapropulla.
Olen itsekin langennut, tottumuksen voimasta, laskemaan öljyt hankalasti välipöntön kohdalla olevasta propusta.
Laajempi välipönttömalli teki sen että toinen öljyproppu on jo tehtaalla asennettu vaihteiston takakanteen sen alareunaan. Kanta osoittaa taaksepäin. On helposti tavoitettavissa eikä tarvita kirosanoja puuhaillessa.
Pyörä sivutuelle ja makuulleen pyörän viereen oikealle puolelle katsomaan onko sitä toista valutusaukkoa tarjolla.
-
Mulla on kaksi valutusaukkoa lootan pohjassa, nyt kun tuo H-pönttö piti irrottaa korjausta varten ja niin valutinkin huvikseni siinä kohdalla olevasta propusta öljyt. Näki samalla onko siihen magneettiin tarttunut metallia. Ja oli kyllä. Voisi toki olettaa ja toivoa että siinä oli sitten sadan tuhannen kilometrin metallihiput, mutta enpä osaa sanoa onko tuota proppua availtu aiemmin.
Edit: Niin ja se alkuperäinen putkikin on jo paikoillaan. Teetin homman sellaisessa firmassa mikä tekee ruostumattomista teräksistä laitteita ja sovelluksia elintarviketeollisuuteen. Tuli kyllä fiksua jälkeä, mutta saa nähdä ratkeaako vierestä. Toivottavasti osasin jättää vähän löysiä klemmareihin tällä kertaa.
-
Vähäisistä hitusista propussa ei kannata huolestua. Ne ovat vaihteiden kytkentähampaista peräisin kun vaihdetta on hieman "kronautettu" kytkettäessä. Ei suinkaan rattaiden hampaista. Kun rattaista lähtee paloja niin tarvitaan kuulosuojaimia ajossa. Kyse on normaalista kulumisesta kytkentähampaiden suhteen. Kuluminen ei varsinaisesti lopu koskaan ja lopulta vaihtaminen on hylkivää kun kytkentähampaat ovat oikein kuluneita. Yleensä kuljettaja oppii käytännön kautta kuinka vaihteistoa käytetään kestävällä tavalla.
Tästä syystä, eli metallipurun syntymisestä, öljyä pitää vaihtaa melko usein verrattuna synkronoituihin vaihteistoihin. Niissähän ei ole edes proppua josta uuden öljyn saisi sisään.
Valtaosassa moottoripyöristä on synkronoimaton vaihteisto merkistä tai valmistajasta riippumatta. Olen huomannut että se tieto tulee joillekin yllätyksenä. Synkronoimaton vaihteisto on nopeampi käyttää.
Itse olen elänyt sitä aikaa kun ei autoissakaan ollut synkronointia ja matka sujui siltikin. Synkronointikin on häviävä tekniikka sillä koko ajan siirrytään eri rakenteilla toteutettuihin puoli- tai täysautomaatteihin.
Nyt ryhtyy akku läppärissä vajumaan siihen malliin että pitää lopettaa ennalta ilmoittamattomaksi ajaksi yhteyksien ylläpidosta sillä täältä myrsky vei sähköt ja ehkä huomenna niitä jo näillä nurkin korjaillaan. Mökkielämän ihanuuksia.