Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ripa - Kesäkuu 21, 2020, 23:34:30 ip
-
Juhannuksen aikana Stelvio on oireillut siten, että ei tahtonut aina pysyä käynnissä, kun hellitti kaasua esim. liikennevaloihin hiljennettäessä ja paukutti pakoputkeen aiempaa enemmän. Tänään tilanne paheni ja pyörä alkoi mökiltä palattaessa liikennevaloihin pysähdyttäessä käymään erittäin raskaasti ja epätasaisesti ja lopulta sammui kokonaan. Rullasin tien sivuun ja kokeilin käynnistää uudelleen. Lähti käymään, kun käänsin kaasua reilusti startatessa ja pysyi sen jälkeen käynnissä loppumatkan, tosin kierroksia sai pitää kaasuttelemalla yllä, jotta ei olisi sammunut hidastuksissa.
Kotona kytkin Guzzidiagin pyörään ja se löysi virhekoodin P0351 "vasen sytytyspuola liian matala". Nollasin tämän, eikä virhe ilmestynyt uudelleen kokeilujen aikana.
Netissä on runsaasti juttuja 4 venttiillikantisten Guzzien tulpanhattuongelmista. Oireet sopivat näihin aika hyvin. Olisikohan syytä vaihtaa tulpanhatut ja mahdollisesti myös johdot?
Stelvion alkuperäinen sytytystulppa NGK CR8EKB on vastuksellinen tulppa. Ulkomaisilla sivustoilla ehdotetaan korvaavaksi tulpanhatuksi NGK:n 5 kΩ vastuksella olevia suoria tulpanhattuja. Näitä näyttäisi olevan aika hyvin saatavilla. Onko häiriönpoistovastus tarpeellinen sekä tulpassa että myös tulpanhatussa?
Voisiko tässä käyttää valmiita autojen tulpanjohtoja, joissa on sekä hattu että puolan päähän tuleva liitin valmiina? Stelvion sytytyspuolan päässä näyttää olevan tavanomainen liitos ja tulpassa on kiinteä "liitinmutteri".
-
Moro!
Varmaan se sieltä tulpanhatun 90 asteen mutkasta lyö läpi. Kun tarkkaan katsoo ja tutkailee mutkakohdasta voi löytää reiän, josta lyö läpi. Ensiavuksi voi laittaa sähköteippiä mutkakohtaan lisäeristeeksi. Itse ajelin näin yhden kesän. Tulpanhattu lähtee kiertämällä irti johdosta. On tiukassa, mutta lähtee. Vaihdoin siihen alkuperäisen piuhan päähän sitten suorat NGK tulpanhatut, hyvin on toiminut. Laitoin NGK tulpanhattuihin sitten vielä lankaviritykset, että on helpompi irrottaa kun vaihtelee tulppia. Mopo Sportista muistaakseni tilasin nuo tulpanhatut, käy alkuperäiseen tulppaan, josta ei saa ruuvattua päästä sitä paksunnosta pois. (ei löytynyt suoraan esim. Motonetin hyllystä). Itsellä yksi ehjä alkuperäinen tulpanhattu hyllyssä...
Siis ensiavuksi teippiä, toimii !!
Katsoin vielä joutessani nuo NGK tulpanhattujen tyypin: NGK 5D05EG
Ja näissähän on 5 Kiloa vastusta...
Mika
-
Tuon Mikan viestin ja ulkomaisten Guzzifoorumien juttujen perusteella vaihdoin alkuperäisiin tulpanjohtoihin uudet NGK SD05E suorat 5 kΩ vastuksilla varustetut hatut. SD05EG hattua ei heti löytynyt kotimaisten kauppiaiden nettikaupoista, mutta SD05E on ulkonäöltään ja ilmeisesti myös mitoiltaan muuten vastaava, mutta tulpan puoleisen pään tiivistekumi on erilainen. Näitä SD05E hattuja oli Stormilla heti Tampereella hintaan 6.80 €/kpl.
Kävin tänään kokeilemassa ja ongelma tuntui poistuneen täysin, kone kävi puhtaasti, ei pyrkinyt sammumaan hidastettaessa ja tuntui vetävänkin paremmin kuin aiemmin. Vanhoissa hatuissa on tainnut olla jotain pielessä jo jonkin aikaa.
Alkuperäisten tulpanjohtojen pituus riittää hyvin, kun ne katkaisee aivan alkuperäisen tulpanhattuliittimen juuresta. Johto näyttää olevan metallijohtimilla, joten se ei taida kovin helposti vikaantua. SD05E hattujen alapään tiivistekumi on melko tiukka Guzzin kannessa olevaan putkeen, mutta meni kuitenkin pohjaan asti, kun voitelin ulkopinnan silikonilla. Laitoin myös ulosvetoa varten kaksi nippusidettä uusien hattujen kaulalle niin ei tarvitse vetää johdosta.
Tarkistin myös tulapanjohtojen kiinnitykset sytytyspuoliin ja erityisesti tämä vasemman sylinterin johto oli melko löysä puolan liittimeen. Muotoilin johdon päätä hiukan tiukemmaksi ja johto asettui paremmin puolaan.
Koetin tutkia vanhat hatut ja erityisesti niiden yläpään 90° kulmat tarkasti, mutta en löytänyt niistä silmämääräisesti tarkasteltuna selviä läpilyönnin merkkejä. Ilmeisesti nämä voivat vikaantua muullakin tavalla. Vikakoodi P0351 on ilmeisesti aika yleisluontoinen sytytysjärjestelmään viittaava koodi, mutta ainakin näissä 4 venttiilikoneissa kannattanee ensin tarkistaa tai vaihtaa tulpanhatut. Tulpanjohdon puolan pään löysyyden takia on vaikea sanoa oliko tässä tapauksessa vika tulpanhatuissa vai tulpanjohdon kyseenalaisessa liitoksessa puolaan. Tulpanhattujen vaihto on kuitenkin niin edullinen ja helppo homma, että se kannattaa tehdä, jos on vähänkin epäilystä niiden kunnosta.
-
Näyttää olevan Grison vasemmassa tulpanhatussa reikä. Mistä voisi ostaa kuparisäikeistä tai ainakin metallisäikeistä sytytyskaapelia vaikka metritavarana ja liittimetkin? Netistä kun vilkuilee ei oikein selviä millainen "ydin" myytävällä johdolla on. Eikö sen pidä olla säikeistä että johdon voi koota itse liitoksineen?
Näyttää originaali maksavan 90 euron kulmilla, aika hyvä kilohinta.
-
Perus tulpanjohtoa (kuparikaapeli ja muovieriste) sekä liittimiä saa useimmista autovaraosaliikkeistä. Tässä paikassa voisi olla hyvä käyttä notkeampaa silikonieristeistä johtoa. Tällaista johtoa on saatavilla ainakin erilaisia viritystarvikkeista myyvistä liikkeistä. Valmiita tulpanjohtoja, joissa on liittimet päissä on myös saatavilla metallijohtimella, mutta tätä ei välttämättä näe päällepäin. Oikea johdintyyppi pitää tarkistaa johtojen valmistajan nettisivuilta tai voihan sen jopa myyjäältäkin saada selville.
Oliko pyörän nykyisissä johdoissa selvää vikaa vai oliko pelkästään tulpanhattu rikki? Ainakin minun pyörässäni alkuperäiset johdot olivat monisäikeisellä metallijohtimella ja nyvin notkealla eristeellä. Kannattaa kokeilla ensin alkuperäisillä johdoilla. Johtojen kiinnitys alkuperäisiin hattuihin on tiukka ja johdon hatun puoleisessa päässä on muistaakseni M3 tai M4 kierteellä oleva liitin. Johto irtoaa hatusta helpommin, kun otat johdosta kiinni pihdeillä aivan hatun vierestä. NGK SD05E hattujen kiinnitys alkuperäisiin johtoihin onnistui ongelmitta.
-
Vaihdoin omaan Risoon toiset, nuo edellä mainitut hatut heti silloin kun se tuli talliin 2014, eikä ole ongelmia ollut. Ihan vaan noihin alkuperäisiin johtimiin ruuvasin.
Jani
-
Näyttää siltä että vain vasemmanpuoleisen hatun "kainalossa" on reikä - oikea on kunnossa. Uskoisin että johdotkin on kunnossa. Johdot näyttää olevan 7mm silikonijohtimet, joissa metallisäikeinen ydin. Ajattelin ostaa hattujen lisäksi uudet johdot jos tulee ongelmia nykyisten liittämiseksi uusiin hattuihin kesken ajokauden. Täytyy miettiä jos kumminkin rohkaistuisi vaihtamaan nykyiset johtimet uusiin hattuihin.
-
Sähköasioista perillä olevat voivat, tai tietänevät, kertoa miksi sähkö lyö läpi, tai lyö läpi asiallisen näköisestä kaapelista tai tulpanhatusta.
Oma teoriani on se että, joissain tapauksissa, korkea sytytysjännite purkautuu väärää reittiä eikä kipinä pääse ikinä palotilaan asti.
Helppoin vika on kosteus. Se voi johdattaa sähköä vaikka kumikaapelin märkää ulkopintaa pitkin. Piakkoin syntyy reitille "johdin" joka toimii ilman kosteuttakin tai sen kanssa. Sähkö siis oikaisee eikä pääse koskaan palotilaan asti.
Näitä häiriöitä etsitään usein syystä: joko tulpan vastus tai tulpanhatun vastus, huono kosketus, kytkennässä puutteita, tms, saa korkeajännitteen, joita näissä laitteissa on riittämiin, useita kymmeniätuhansia voltteja, loikkaamaan sieltä missä reitti on helpoin. Ei se sähkön syy ole mutta kostea ilmanala, joka muodostaa likaantuneen johtimen pintaan johtavan kerroksen lian myötä on kovin tyypillistä. Hyvä sähkö ja huono tai likainen johdin saattaa aiheuttaa jopa 10 mm:n kipinän väärään paikkaan ja samalla johtimen pintaan syntyy paloalue joka useimpien kumien ja muovien kanssa muodostaa hiiltä. Hiili on hyvä johdin. Hyvässä ja pahassa. Pahimmissa tapauksissa sytytysjärjestelmä vioittuu pysyvästi.
Kymmenientuhansien volttien korkeajännite karkaa helposti ja tekee reittejä sinne missä se on helpointa.
Edellämaintuista syistä johtuen pitää käyttää oikean vastuksen ja oikean lämpöarvon tulppia, hattuja ja tulpanjohtoja. Monesti olen ruuvannut pois tulpan joka ei ole ole sopiva sytytysjärjestemän vaatimuksiin. Syy on usein kauppiaan: hänellä kun ei ole speksien mukaista tulppaa myydä niin hän myy lähinnä sopivan. Vaiva tulee sitten joskus jos tulee.
Niillä kaikilla tulpan numeroilla ja kirjaimilla on merkityksensä. Osa merkeistä kertoo tulpan fyysisestä rakenteesta mutta tärkeimmät ovat sähköisen yhteensopivuuden vuoksi. Väärän kierteen erottaa mutta sähköpuolen ominaisuudet vaativat tietoa. Siksi se tulpan tyyppitieto on tärkeä.