Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: heimoli - Kesäkuu 17, 2020, 19:30:55 ip
-
no otti ohrakyrsä, pikku Brevan yksi pakoputken kiinnityspultti
meni poikki, siitä sylinterin pinnasta.
Sen verran jäi nysää että sain hitsattua siihen mutterin
pariinkin otteeseen, eipä vaan irronnut sittenkään,
sitä taitaa olla pari cm siellä kannessa.
Totesin sitten että rälläkällä poikki pintaa pitkin ja helikoilit tilalle.
Porasin pulttiin 3mm reikää aluksi, ja tohelo kun olen
niin onnistuin katkaisemaan terän sinne sisään, sehän
ei sieltä pois tule. Milläs sitä nyt poraat?
Taitaa olla vaihtoehtona ottaa kansi pois ja koneistamoon.
Tosiaalta jos kääntää sitä turpahelaa jonkun 45 astetta,
niin siinä olisi mahdollisuus tehdä uudet reiät ja kierteet.
Onko konepajamiehillä ajatuksia?
Heimo Klaukkalasta.
-
Ota vaan irti se kansi ja vie koneistamoon. Ennen kuin tekee isompia vaurioita. Toki jos työkalut pysyvät kädessä, niin sitä irtokantta on itsekin helpompi käsitellä.
-
Hoi
Kokeile hakata katkennut pora pois pala palalta pistepuikolla yms. työkaluilla ja jatka sitten porausta milli milliltä suuremmaksi.
-
Ota vaan irti se kansi ja vie koneistamoon. Ennen kuin tekee isompia vaurioita. Toki jos työkalut pysyvät kädessä, niin sitä irtokantta on itsekin helpompi käsitellä.
-ja nopeampikin konsti. En edes yrittäisi porata vapaalla kädellä; irtokansi penkkiin kiinni ja kunnollinen pylväspora pitää olla -ei kiinalainen missä terä lenkottaa.
-KG-
-
Juurikin näin.
-
Jälkiviisaus on helpoin viisaus.
Vaikka pakoputken pinnapultteja ei huolto-ohjelmassa käsketä vaihtamaan, niin kannattaa ne vaikka 10 vuoden välein vaihtaa.
Tai viimeistään silloin, kun tekee jotain sinne liittyvää, että putket on irti kolmena päivänä peräkkäin.
-
Jälkiviisaus on hyvä, ja ennakointi vielä parempi!
Koneistamo ilmoitti ettei heillä ole vehjettä jolla
saisi porattua poranterän pois sieltä. Kaipa löytyisi
jos olisi 100*tarvetta. Ja tietysti lomille lähdössä.
Täytyy yritellä porailla sen terän ohitse, tai
sitten teettää uudet reiät sinne viereen.
Mitä pitäisi huomioida kun ottaa kannen pois?
Heimo
-
Pikkulohkossa ei oikeastaan ole mitään ihmettä. Viisi pulttia auki ja hattu pois. Se kohdistintappi kannattaa katsoa, että se menee myös takaisin. Samoin se pieni o-rengas.
-
Täytyy yritellä porailla sen terän ohitse, tai
sitten teettää uudet reiät sinne viereen.
Älä pilaa kantta millään uusilla porauksilla. Nakuttelemalla pistepuikolla noita katkenneita poranteriä ja kierretappeja on poistettu maailman sivu. Pitää olla jyrkkään kulmaan teroitettu ja hyvin kovaksi karkaistu pistepuikko ja teroittaa aina välillä. Pieniä napautuksia niin kyllä se siitä murenee. Voihan siinä tunti tai pari vierähtää, mutta näin me tunarit tehdään... ja opitaan...
-
Jos ei se kovin syvälle ole katkennut, niin siihen voisi toistaa tuon mutterin hitsaustempun. Kiinnileikannut pora ei loppujen lopuksi ole kovassa, kun siinä on niin harva nousu.
-
Onko niissä pakoputken pinnapulteissa kannen puoleisessa päässä std. M6 kierre vai joku harva kierre? Jos vaikka innostuisi vaihtamaan ne pultit. Tosin näyttävät kyllä ihan hyvältä. Ei ainakaan ruostetta näy.
-
Onko niissä pakoputken pinnapulteissa kannen puoleisessa päässä std. M6 kierre vai joku harva kierre? Jos vaikka innostuisi vaihtamaan ne pultit. Tosin näyttävät kyllä ihan hyvältä. Ei ainakaan ruostetta näy.
On.
-
Ok, kiitos.
-
Siis M6 std.
-
Niinhän siinä lopulta kävi että porasin viereen uudet reiät ja kierteet.
Aikani naputtelin terästä pari pientä muroa, ja siellä syvällä se vaan
pysyi. Sitten Dremelin timattipallolla yrittelin, ja lopulta IKH:n
superkovalla poralla. En päässyt mihinkään.
No nyt se turpahela on vähän toisessa asennossa mutta
täyttää tehtävänsä.
Jos joskus kansi menee koneistamoon venttiilien kunnostamiseen
niin ehkä samalla saavat sen pultin ulos.
Tästä opin että kannattaa näitäkin pultteja joskus irroitella.
Fiat Unossa piti aikanaan irroittaa koko kansi kun kolme
pakosarjan pulttia katkesi. Tulipa samalla jakohihnakin
vaihdettua.
-
Mitä tästä opimme.
Seuraavan kerran, kun yli viisi vuotta vanhasta Moto Guzzista irroitetaan pakoputkea kannesta, niin vaihdetaan samalla ne 2€/kpl pinnapultit...
-
Onko kellään muistissa Nevadan -96 pakoputken M6 pinnapulttien pituus? Gutsi jäi mökille niin en voi mitata, ja nyt olis pulttiliike lähellä.
-
M6x38, löytyi Gutzi Bitsin sivulla. Lienee oikea tieto.
-
...Vaan en sieltä tilaa. 9.30 puntaa/kpl!