Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: pekkhuki - Kesäkuu 03, 2020, 10:16:03 ap

Otsikko: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 03, 2020, 10:16:03 ap
Mulla tuli tenkkapoo, vaikka olen sitkeästi yrittänyt ratkaista ongelman. Tulin kotiin ja sammutin pyörän aivan normaalisti kuin ennenkin. Seuraavana päivänä piti lähteä kauppaan, ja kas kummaa, ei käynnisty. Otin tulpan pois ja totesin; ei kipinää. Aloin tutkia asiaa ja puolille ei tullut suoraa 12V jännitettä, mutta bensapumppu surisi ja suuttimille tuli 12 V. Jonkin aikaa ihmeteltyäni ajattlein, että johdinnipun sisällä oleva johtohaaroitus on jotenkin hajonnut ja otin ryöstäjäliittimellä suoraan releeltä 50 (syöttää sähköt pumpulle, suuttimille ja puolille) uudella johdolla sähköt puolille ja laite takaisin kasaan. Vaan ei toimi vieläkään, eli nyt ECU ei pätki maata vaikka 12V tulee puolan liittimen nastaan 1.
Nyt tarvis hyviä neuvoja, miten edetä. Mitä kaikkea ECU tarkastaa kun virta käännetään päälle ennen kuin lähtee toimimaan? Voisiko ECU olla hajonnut? Itseäni kummastuttaa tuo hävinnyt 12V puolilta, vaikka suuttimille ja bensapumpulle 12V tulee, ja pitäisi olla sähkökaavion mukaan samaa johtolenkitystä.
ECU:lle ei kuulemma löydy Suomesta testeriä. Ainoa tapa testata se olisi että jollakulla on Cali 1100i vm1997 ja mun boxi siinä kokeiltaisiin.

Apuva pyytää Pekka
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 03, 2020, 11:09:13 ap
Ei varsinaista ECU-testeriä löydy mutta GuzziDiagilla pääsee varsin pitkälle järjestelmän tarkastelussa. GD on ilmainen ohjelmistopaketti. Tarvitaan vain välijohdot kytkentää varten. Lisää GuzziDiag osiossa. Suosittelen. Ei kädet tahriudu ja vikalogi kertoo suomenkielellä mikä on häiriönä. Käsittää toki vain alueen joka on ECUn hallinassa. 1100i:ssä on vielä suht suppea valikoima mutta tämä asiaa kuulunee toimialaansa.

On harvinaista että ECU olisi vialla vaikka sitä aina epäillään.

Voi vika silti olla toisaallakin mutta katsotaan tämä ensin.

Oireet olet selittänyt hyvin ja siksi epäilys kohdistuu kampiakselin asentoanturiin. Mahdolisesti on kyse signaalin puutteesta.
Anturi on vasemmalla puolen öljynpaineanturin vieressä jakopään kupeessa. Ei tarvitse purkaa mitään.
Jos on kahden anturin järjestelmä niin toinen löytyy kytkinkotelon kupeesta oikealta.

Liitin irti ja yleismittarilla mittaus kulkeeko anturin läpi sähkövirta. Jos ei kulje niin anturi on vainaa.
Liittimen löytämiseksi voi joutua irrottamaan polttoainetankin.

Noista antureista yleensä: ovat lievästi magneettisia eli keräävät helposti "hännän" se voi muuttaa hieman sytytysajoitusta. Erityisesti vauhtipyörän kupeessa oleva anturi tekee sitä.
Anturin alla on yleensä shimmilevyjä joiden määrä ei ole vakio vaan selvitetään mittaamalla anturin etäisyys triggeristä esim työntömitalla kymmenesosamillin tarkkuudella. Tämä tulee tarpeeseen silloin kun laitetaan uutta anturia paikoilleen.

Anturissa voi joskus olla mekaaninen vikakin. Jos sitä on vedetty johdostansa tai johdin on käännetty juurestansa liian jyrkälle mutkalle, joita virheitä ei saa koskaan tehdä, voi käämilanka katketa. Joskus anturi on kuumennut ja sen sylinterimäinen osuus on haljennut. Voi silti toimia mutta on vaihtokunnossa.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 03, 2020, 11:19:40 ap
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 03, 2020, 11:31:03 ap
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
Tää on hyvä. Eikä olisi eka kerta.

Lisätään vielä että sivutuen kytkin estää myös käynnistymisen eräissä olosuhteissa.
Joissakin malleissa on kytkinvaijerissa kytkin joka kytkinvipua puristettaessa sallii käynnistyksen vaihde päällä ja sivutuki alhaalla.

Guzzeissa on paljon mallikohtaisia variaatioita mallistossa ja jopa saman mallisarjan sisällä. Varustelu riippuu myös siitä mihin päin maailmaa pyörää on tarkoitus myydä. Amerikan vientimalleissa on merkittäviä eroja eurooppalaisiin malleihin erityisesti sähköjärjestelmässä. Sellaisiakin pyöriä on maahamme kulkeutunut ja vianetsintä on ollut joskus turhauttavaa.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: ALi - Kesäkuu 03, 2020, 11:43:18 ap
Asia, joka on monelle sattunut - tappokytkin kääntynyt off asentoon ?
Tää on hyvä. Eikä olisi eka kerta.
Jep. Ainakin keinuvipu-mallisen asentoa ei silmä osaa huomioida ja off asento on siitä petollinen, että bensapumppu ja startti edelleen toimivat, mutta kipinää ei anna.
Kerran kun tuota kytkimen killeriä on antaumuksellä pähkäillyt, niin se kyllä jääpi mieleen  :D
Sivujalan huomaa (ainakin Nevadassa) selkeämmin, kun se alhaalla ei sitten starttikaan pyöritä.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 03, 2020, 11:51:46 ap
Aika monessa Guzzissa vaan se pumppukin on hiljaa, jos tappokatkaisja on päällä. Myös starttaaminen jää tekemättä. Caleissa on montaa variaatiota yhdistelmistä tappokytkin/sivutuki/kytkinkahva.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 03, 2020, 12:07:17 ip
Lainaus
1100i:ssä on vielä suht suppea valikoima
Ecu & Tps; California 1100i = P8,PF09. Kyllä siis pitäisi GuzziDiag -pelittää.

Täällä oli se anturivika: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.90 (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.90)

Mutta eiköhän tässäkin toteudu ns. "Motomatin Ecun vianhaun ensimmäinen laki":
Ecu ei yleensä koskaan ole rikki, paitsi poikkeustapauksissa.”
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 03, 2020, 13:43:32 ip
Anturit molemmat olen mitannut, noin 690ohmia kumpikin eli kunnossa pitäisi olla. Tappokytkin; ei startti pyörittäisi. Sivutukikytkin ok. SE minua eniten häiritsee että miksi 12V puuttui VAIN puolilta eikä bensapumpulta tai ruiskutussuuttimilta. SE on outoa. Ja ohitusjohto ei auttanut. Se punainen led mittaristossa ei pala missään vaiheessa.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 03, 2020, 17:25:32 ip
Jos yhtään oikein ymmärrän;

Lainaus
puolille ei tullut suoraa 12V jännitettä, mutta bensapumppu surisi ja suuttimille tuli 12 V
Puolien (52/54) plus tulee releeltä 27 ”pump relay”. Bensapumpun (25) plus tulee samalta releeltä mutta eri liittimestä ?

Lainaus
Mitä kaikkea ECU tarkastaa kun virta käännetään päälle ennen kuin lähtee toimimaan
Kun rele 27 (bensapumppu) kerran vetää ja ecu ohjaa sitä antamalla sille nollan, silloin luulisi että ecu on kärryillä siitä että kohta pitäisi antaa tulta.  Kuten tuossa toisessa ”Vintage” ketjussakin, voisi kuvitella että kun anturit 47 (kampiakselin asento) ja 48 (moottorin kierrosluku) antavat eculle pulsseja, ecu käskee sytytysyksiköitä töihin (näyttää että menee molemmista kaksi johtoa eculle)?

Lainaus
Tappokytkin; ei startti pyörittäisi. Sivutukikytkin ok  -  miksi 12V puuttui VAIN puolilta eikä bensapumpulta tai ruiskutussuuttimilta
Samalta releeltä näyttäisi plussa menevän bensapumpulle (25) ja sytytysvehkeille: siis rele 27, sen liitin ja siitä johdot sytytysvehkeisiin? Ruskusuuttimien (51) plus näyttäisi tulevan eri releeltä (44).
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 04, 2020, 11:04:17 ap
Mulla on kaavio korjaamokäsikirjasta jonka sain joskus Italiasta vuosia sitten. Siinä kaikkia syöttää rele 50. Johtimien värit osittain pätevät, eivät kaikki. Voisitko Camn lähettää mulle spostin osoitteeseen pekkahukia@yahoo.com, niin lähetän koko skaavion ja kuvan relekiskosta, ne ovat kumpikin yli 300kb.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 04, 2020, 15:13:04 ip
Tutkittuani lisää huomasin, että käytin väärää sähkökuvaa, tuo Camn antama Cali EV 1997 kuva on oikea. Mutta silti ihmettelen sitä että 12V hävisi puolilta, siihen eri kuva ei vaikuta. Ohessa ohjekirjan kuva releistä, otin siis releeltä A (ilmeisesti kaavion 27) ryöstäjällä 12V puolille eli samasta paikasta josta sen piti tullakin, mutta ei vaikuttanut mitään. Ohessa myös mitä manuaali sanoo testerin käytöstä, ei siis GuzziDiagin.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 04, 2020, 16:20:19 ip
Sähkön kanssa en ole ammattilainen, mielen virkistykseksi noita kaavioita olen tutkinut, kun on ollut näitä haasteellisia ongelmia esillä...

Täältä katsoin sähkökuvan: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html (http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html)
kohta "1996 California 1100i".

Lainaus
12V hävisi puolilta, siihen eri kuva ei vaikuta
Jos sama releen 27 kärki kytkee sulakkeen kautta akun plus -navalta tulevan sähkön kahteen liittimeensä ja toisesta menee sähkö bensapumpulle ja toisesta sytytyspuolelle: ihmettelen miten sähkö voi hävitä vain toisesta johdosta?  Releen pitäisi olla rikki (Bosch tai Hella tilalle) tai johdon matkalta poikki? Oudon näköinen tuo rele 27 kuvassa, ei ole "siisti ja selkeä" kuten vaikka releet 41 ja 42?

Minusta näyttää että nuo laittamasi kuvat ovat Workshop Manualista, joka on pykälää uudemmille pyörille, joissa on 15M ecu?

P8 Ecu / Cali 1100i / 1997 Workhsop Manual (suttuinen) löytynee täältä: http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html (http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html)
Kuten myös manuaali 29 92 0160, joka lienee P8 eculle oikea "ruiskumanuaali" (electronic injection).  Mallina tuossa siitä sivu "P8_releet", josko tuosta näkyisi selvemmin kytkennät.
Sivulta 23 alkaa mielenkiintoiset "merkkilamppuhommat", jotka ymmärtääkseni koskevat juuri tätä ecua. Ecu kertoo, mikä vaivaa merkkivalosignaaleilla? Juurikin nuo anturijutut.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 04, 2020, 19:09:20 ip
Ostin niitä releitä 6kpl kun meni se ECU:n rele muutama vuosi sitten, Helmisen autoliikkeestä 7egee perrele. siis vaihdettu tuo rele. Workshop manuaalin cali 11ooi skuva EV on vm1997-2001, että luulisi sen olevan oikea. Kävin kuitenkin ostamassa läppärin (pitkin hampain) ja latasin siiheen nuo ohjelmat sekä tilasin molemmat kaapelit, 31 egee. Menee varmaan noin viikko ennen kuin enklannista saapuu tänne Lempäälään. Siinä diagnoosijutussa oli lista mitä ECU tutkii kun käynnistyy, ja error -tilan resetointi. Voiko ECU olla jonkun ulkoisen vain takia error -tilassa ja saakohan sen sitten nollattua tuolla GuzziDiag -ohjelmistolla?
Että tällaisia pähkäilen.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 04, 2020, 21:11:08 ip
Lainaus
Ostin niitä releitä 6kpl
Itse olen tilannut Bosch 0331 201 107 releitä vaihtokärjellä, käy sitten joka kohtaan (myös starttireleeksi) omassa. Mutta sähkökuvan mukaan sinulla on kai joku toinen tyyppi, kun kärjelle tulee liittimeen (30) plus akulta, mutta sulkeutuva kärki kytkee sitä kahteen liittimeen (87) ja tuossa ”pompa” releessä näyttäisi olevan kahdessa (87) liittimessä kiinni jopa neljä johtoa? Vissiin kai kuitenkaan ei. Epäilemme siis relettä ja sen kantaa ja siellä lymyävää johtohässäkkää (plus). Tai sitten äskettäin toisessa ketjussa puheena ollutta ecun liitintä ja sen pinnien kuntoa (nolla).
Lainaus
Workshop manuaalin Cali 1100i kuva EV on vm 1997-2001
Pyörä on siis ”California 1100 i”, vm 1997?  Siinä pitäisi olla P8 ecu. 15M manuaaleja ei siis tämän mukaan kannata lukea. Ymmärrän niin, että P8 eculle ei oikein satu olemaan ”juuri oikeaa” Workshop Manualia moottorinohjausjärjestelmälle, ja että nämä olisivat lähinnä oikeat (löytyvät tuolta ylemmästä linkistä):
Moto Guzzi workshop manual - California 1000, California 1000i, California 1100, and California 1100i
Moto Guzzi workshop manual - Electronic Ignition

Lainaus
Diagnoosijutussa oli lista mitä ECU tutkii kun käynnistyy, ja error -tilan resetointi
Tuo teksti koskee siis vain 15M ecua, eikä ole muille ecuille välttämättä täysin relevanttia.  Tekstissä tahdotaan kertoa, että häiriöt tallennetaan ecuun, kun ne esiintyvät käynnin aikana (vaikka eivät olisi enää päällä).  Eivät nollaannu, vaikka virta käännetään pois päältä (tai akku irrotetaan).  Ohjeen kohta ”resetting the ecu” ei ole mikään ”reset” siinä mielessä, kun tuo sana yleensä ymmärretään, vaan ainoastaan ecun muistissa olevien häiriöilmoitusten poistaminen.  Kun virrat käännetään päälle, ecu ei ymmärtääkseni tee mitään erikoisempaa testiä, ainoastaan hurauttaa bensapumppua (että suuttimien takana olisi haluttu paine valmiina käynnistystä varten?).  Ecu ei missään vaiheessa pistä tilannetta ”seis”, vaan koettaa toimia parhaansa mukaan.  Jos joku tulotieto muuttuu ”ei mahdolliseksi” (vaikka imuilman lämpötila näyttäisi ”100C”, ecu ei mene tilttiin, vaan käyttää keskimääräistä arvoa ja toimii sen mukaan.  Häiriö tallentuu vaan muistiin ja tietty pyörä käyttäytyy ehkä normaalista poikkeavasti.
Lainaus
ostamassa läppärin (pitkin hampain)
GuzziDiag:in käyttöön riittää vanhakin peli.  Nettiin ei tarvitse välttämättä kytkeytyä, Windows 7 pelittää tässä käytössä. W10 toimii myös hyvin (osaa hakea nykyisin sopivan ajurin kaapelin ftdi -sirulle).  Sitten on vielä Apple ja Linux versiot mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Mutta GuzziDiag on siitä hyvä, että jopa Californiat 1993 (P7 ecu) se ymmärtää eikä yski uusimpienkaan mallien kohdalla. Niin ja tietysti: puhuu myös paikallista murretta.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2020, 21:43:39 ip
Eräs savukkeitaa polttava Guzzituttu sanoi tuosta ECUjen kokoasiasta että 15M ja 15RC ovat tupakkiaskin kokoisia ja 16M ja P8 (P7) sikarilaatikon kokoisia. Kuten on myös 7SM mutta sen sisäinen rakenne on uudempaa tekniikkaa, noin omana huomautuksenani.

Kokoero ja ulkoinen, sekä sisäinen rakenne on tyystin erilainen eri kokoluokissa. Nuo vanhemmat ovat sellaisia että voi ruuvata (tai raaputtaa liiman) kannen pois huoletta ja purkaa lisääkin jos tarvitsee jokin komponentti vaihtaa.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 05, 2020, 13:35:14 ip
Juu mulla on tuo P8 ja siinä myös texti IAW 441 kuten skuvassakin, että eiköhän liene oikea kuva. Releellä 27 näyttää olevan (kun zoomaa kuvaa ja oikein tarkasti katsoo) silloitettu 3 nastaa yhteen sulkeutuvan lähtöpuolella. Siitä vedin oikojohdon puolille mutta oliskohan nyt niin, ettei myöskään noille MAG yksiköille tule 12V kun en tiedä missä ne lenkittyvät yhteen. Häätyy varmaan purkaa lisää johdotusta. Siinä mun väärässä kuvassa noita MAGeja ei ollut ollenkaan.
Ostin läppärin W10:llä, latasin GuzziDiag V 0.48 -ohjelman sekä sen piuhan chipin tarvitseman ajurin, ja tilasin Englannista Lonelecista USB-KKL kaapelin chipillä sekä ns. Fiat -kaapelin josta roikkuu hauenleuka 12V varten. Menisköhän 4-5 päivää ennenkuin saapuu tänne Älpäälään, ja sitten koittaakin mielenkiintoiset ajat.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: TimoEv - Kesäkuu 05, 2020, 16:20:17 ip
Osaamatta mitään ECUn asioista ja tietämättä varsinkaan kyseessä olevasta yksilöviasta,
palautui muistiin takavuosien taistelu:
Cali 2008 ei suostunut kevähällä hörähtämään. Ja minä sitä krapistelemaan tarmokkaasti.
Mittasin sitä ja tätä. Ja löysinkin vian - en enää muista mikä se oli, mutta vika löytyi.
Korjasin asian ja - ei kuulu pörinää! Ei!

Jokin epäluulo sai vaihtelemaan releitä uusiksi järjestyksessä.
Uusi rele sinne releriviin ja - JIHUU!

Opetus: Samassa piirissä / toiminnassa voi aivan hyvin olla kaksi vikaa yhtäaikaa ja peräkkäin.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 08, 2020, 12:50:34 ip
Purin lisää johdotiusta, koska 2 kpl siniä piuhoja eivät näyttäneet menevän mihinkään, ja kas kummaa; lopulta löytyi omituinen liitos johtonipun sisältä, jossa eri värisiä johtoja on tinattu yhteen. Nyt seuraamalla värejä löytyi rele josta olisi pitänyt tulla 12V suora sähkö sinisiin johtoihin jotka olivat kiinni puolien liittimissä 1 (eka rele etupyörästä päin). Sen käämin toiseen liittimeen tulee ruskea piuha johon kytkeytyy 12V kun virran kääntää päälle, ja maa pitäisi tulla ECU:lta mutta ei tule (Punavihreä johto). Onkohan tuo liitos tehty jälkikäteen? En olisi odottanut että eri värisiä johtoja niputetaan tuollaisella tavalla yhteen ja vielä hyvässä piilossa.
Nyt sitten vaan odotan että välijohto tulee että voi lähteä selvittämään että miksi ECU ei anna maita releelle.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 08, 2020, 16:43:44 ip
Lainaus
johtonipun sisältä, jossa eri värisiä johtoja on tinattu yhteen
Jospa tämä onkin Luigin virallinen toimi (kytkentä oli kuitenkin nätisti johtonipun sisällä)? Sähkökuvassahan menee monta johtoa "yhteen" (releen liittimeen). Standardireleessä lienee vain yksi liitin itsessään: pitää siis ”jakaa” tästä liittimestä sähköä usealle (viidelle) taholle?  Jos 1 johto tuo plussaa releen sulkeutuvalta kärjeltä ja sen pitää jakautua viidelle = ”6 johtoa yhdessä” ?  Tämän ajan pyörien kanssa touhunnut osannee antaa uskon vahvistusta?

Uusilla releillä oli jo kokeiltu?
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 09, 2020, 10:02:56 ap
Juu, on uudella releellä kokeiltu jo heti alussa, ja vika on se, ettei ECU anna maata tälle releelle siihen punavihreään johtoon joka menee ECU:lle. Kun tilaamani piuhat saapuu niin toivottavasti GuzziDiagin kautta saa selvyyttä että miksei. Jos ei niin sitten huuli pyöristyy entisestään.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2020, 10:55:22 ap
Laitan tähän hermoja säästävän ohjeen vikailmoitusten lukemisesta ennen kuin hermot menevät tarpeettoman kireälle sillä alussa GD:n kanssa voi olla pientä säätöä.

Jos vikakoodia ei löydy niin vika on OBD-järjestelmän ulkopuolinen vika.
Jos vikakoodi löytyy niin se ei välttämättä täsmää yleisten autojen vikaoodien kanssa: https://autojerry.fi/auton-viat/vikakoodit/
MagnetiMarelli/Weber ovat ottaneet perinteiset koodinumerot käyttöön mutta niiden tarkoitus on osittain eri kuin vastaavat autokoodit.

Myös OBD-kieli on hieman erikoista mutta loogista. Useimmat vikailmoitukset ovat voimasiirrosta lähtöisin.
Voimansiirto pitää ymmärtää varsin laajasti. Esimerkiksi kaasukahva tai kaasuläpän asentopotentiometri ovat osa voimasiirtoa. Ihan alkupäässä. Kuten bensapumppukin, sytytyspuola tai suutin siinä missä vapaavalon anturikin tai sivujalan asentokytkin. Kaikki mikä vaikuttaa voiman tuottoon.

Esimerkiksi koodi P0155 (P-nolla-yksi-viisi-viisi) tarkoittaa autopuolella happianturin (O2) toimintahäiriötä mutta onkin Guzzissa kaasunasentopotentiometrin vikailmoitus. P=Powertrain (voimansiirto) 0=yleistyyppinen vika, ja 55 tarkempi vian kohde.

GuzziDiagissa näkyy molemmat tiedot: sekä koodi että suomenkielinen lyhyt selitys mitä asia koskee.

Tämän hetken uusin GD-versio on V0.48 ja se löytyy täältä: https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Kylkiäisenä kulkeva TunerPro ei toimi P7, P8 ja 16M kanssa joten vain se mikä on GD:ssä on säätöjen piirissä. P8 osalta sitä on hyvin vähän. Mielenkiinnolla odotan millaista ilmoitusta pukkaa.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 10, 2020, 10:49:56 ap
Onko kellään P8 ECU:n liittimen nastakuvaa? Itse en löydä liittimistä mitään numerointia.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 10, 2020, 12:26:55 ip
Tuolla aikaisemmalla sivulla, "P8_releet.pdf" -liite (kuvan vas. laita: "35 pole connector for electronic device").

Manuaali 29 92 0160 "electronic injection" (em.liite on tästä manuaalista); siellä on hyvää tietoa järjestelmän toiminnasta.
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html (http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html)

Ne asentoanturien tulot myös tässä tapauksessa ovat tarpeen ja kriittisiä (välimatka 0,6-1,2 mm, puhtaus), että kipinälle tulee lupa:"Starting phase: As soon as the starter switch is pressed, the computer powers the fuel pump for a few seconds and determines the throttle angle and engine oil temperature. The computer next receives data on the rpm and the timing which allows it to control the injection and ignition."

Lainaus
Ecu ei tallenna vikoja pysyvästi
???
"
The IAW fault detection system detects faults and retains their associated diagnostic codes in memory for display at a later time even if the fault is intermittent. The “Check Lamp” autodiagnostic system is designed only to monitor the signals from the various input sensors. It is has no capability to control the actuation signals sent to the devices controlled by the computer. IMPORTANT: The diagnostic code(s) are retained in memory as long as the ignition is “ON”. The codes are lost when the ignition is switched off.
"
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 11, 2020, 11:28:46 ap
Merkkilamppuviestintä tuli tutuksi Quota 1000:ssa ja Centauro V10:ssä.
Quotassa merkkilamppu sijaitsee mittaristossa. Centaurossa penkin alla.
Quotan merkkivalo osoittaa toimivuutensa vilahtamalla kun virta kytketään päälle. Eli on aktiivinen koko ajan.
Toinen, myöhempi, versio on että vikavalo kytketään päälle erikseen "sokealla" liittimellä.

Centaurosta löytyi merkkivalokoodilla käyntihäiriön syy: kampiakselin asentoanturin vika.

Kyseinen tukimus vaatii hermoja, toistoja mutta kokemuksen karttuessa homma selkenee.
Mutta jos on GuzziDiag käytössä niin tulkintavaikeuksia on vähemmän toiminta-alue laajempi.

Vikailmoituksen tulkitseminen: vika kohdistuu, näennäisesti, johonkin komponenttiin. Sen ei silti tarvitse olla rikki vaan sen virtapiirissä voi olla vikaa. Virtapiirejä voi olla komponenttia kohden kaksikin eli komponentin käyttövirta sekä komponentin tuottama signaalijännite. Jos jokin näistä puuttuu ei komponentin vaihto välttämättä auta. Valitettavasti huollossa yritetään päästä vähällä ja syntyy tarpeettomia osavaihtoja.

P7 ja P8 EFI:en vikakoodi sakara-aaltomuodossa.
https://1.bp.blogspot.com/-nT3s0FLqJNI/WM688DIr8-I/AAAAAAAAQfE/Zfu9cpIaapgqc8luZPkJz7xhNcX5nSFEwCLcB/s640/P7_P8%2Bvikailmoituspulssit.png

16M ECU.
https://2.bp.blogspot.com/-tuPgKWvFel8/WMhLtXemFeI/AAAAAAAAQe0/9ykNQ0pst18h5vFt7Wv64ZbvDgm0PrtwwCLcB/s1600/IAW16M_koodiavain.png

Yllä olevien kuvien sisältämä juttu kokonaisuudessaan: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html
Laiskuuteni vuoksi osa jutusta on englanninkielistä.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 13, 2020, 09:09:07 ap
Lonelec lähetti spostin 5.6. että shipped. Ei nävy piuhoja vieläkään. Että semmoinen postin välityskyky.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 13, 2020, 23:43:15 ip
Selasin P8 ecuun liittyviä tietoja "Saksan punaiselta foorumilta" ("GuzziDiag -koti"). Kun GuzziDiag pystyy näyttämään vain sen, mitä ecu sille kertoo; näytettävien asoiden määrä riippuu ecun tyypistä.

Vanhemmista(P7/P8) valiltettavasti  tietoa saa vähemmän ulos: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3793.msg80354#msg80354 (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3793.msg80354#msg80354)

Tuossa aikaisemmin mainitussa "electronic injection" -proopuskassa oli johtosarjasivulla myös tuo tässä liitteenä oleva pinnien luettelo (italian kielellä), josko kuitenkin akun plus tai nolla puuttuu jostain (rele/ecu)?
1 = musta / akku (miinus)
8 = valkomusta / merkkilamppu
11 = analoginen maa (anturit, merkkilamppu)
19 = musta / akku (miinus)
27 = sininen / merkkilamppu
Plus akulta näyttäisi tulevan ecun pinniin 20, releen 3 ("ecu") sulkeutuvan kärjen kautta. Akulta releen liittimelle 30, releen liittimeltä 87 ecun pinniin 20.
”Merkkilamppu” = ”GuzziDiag” -liitin.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 16, 2020, 12:07:54 ip
Piuhoja ei näy ei kuulu. Menin postiin kyselemään ja rouva siellä sanoi (aikansa näpyteltyään konetta) että ei näy Suomen ulkomaan postiterminaalissa mitään tästä toimituksesta ja viittasi koronaan sanoen että voipi kestää. No nyt sitten pistin Loneleciin meilin josko sieltä sais jotain tietoo. Voi pelsepuupi!
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 18, 2020, 13:20:56 ip
Nooni, piuhat tuli. Ja yhteys mun käsittääkseni pelittää. Ohessa 3 kuvakaappausta; ei muita vikajuttujja kuin info että jännite on liian korkea vaikka se on vain hieman yli 12V, 12,87 mikä on alle normaalin latausjännitteen. Mutta edelleenkään ECU ei anna maita sille ekalle releelle. Olen ymmälläni, pitääkö nyt seurata releen piuhaa ECU:lle josko se on poikki (mitä en kyllä usko)? Voisiko ECU kyseinen ulostulo olla rikki (ja jos, voisko releelle vaan pistää runkomaan vipukytkimen kautta jonka kääntää päälle kun pistää virran päälle ennen stsarttausta)?
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 18, 2020, 13:46:02 ip
Lainaus
edelleenkään ECU ei anna maita sille ekalle releelle
Onnittelut että yhteys syntyi ("ecu:lle ei kuulemma löydy Suomesta testeriä").
IAW P8 PF09 = Magneti Marelli ecu IAW P8, TPS mallia PF09
Ohjelmisto (”kartat”) = 61600.236.01
Kaikki mikä näkyy, vaikuttaa oikealta, (ilmanpaine, lämpötilat, jne.)
Kaiken mukaan, mitä oli luettavissa olin kuvitellut että viat eivät jää muistiin - että niitä ei ole luettavissa P8 ecusta. Mutta hyvä näin.

Ymmärrän niin että ecu ainakin saa virtaa "ecu" -releeltä, koska siihen saa yhteyden.  Siis plus tulee.
Milloin ecu maadoittaa sytytysvehkeitä, että kipinää tulee ?  Olen jäänyt siihen käsitykseen aikaisemmista tapauksista "ei sytytä", että moottorin asentoanturin tulo eculle on se joka ratkaisee, milloin aletaan antamaan kipinää.  Siis tämä: "Starting phase: As soon as the starter switch is pressed, the computer powers the fuel pump for a few seconds and determines the throttle angle and engine oil temperature. The computer next receives data on the rpm and the timing which allows it to control the injection and ignition."

Miten tätä voisi nyt tarkastella - anturit sähkökuvissa osat 8 ja 9 ?
Siinä toisessa ketjussa missä kipinää ei tullut ja vika löytyi asentoanturista: "Moottorin asentoanturi mikä sijaitsee jakopäässä vasemmalla ylhäällä. Sen liitin, mikä on tankin alla, oli siisti mutta vastusmittaus osoitti katkosta kaikissa navoissa. Liitimessä on tosiaan merkitty +, - ja S. S on häiriösuojasukka, kela on + ja - välissä. 700 ohmia pitää siis löytyä + ja - väliltä."

Jos starttaa GuzziDiag -kiinni: tuleeko mitään uutta näyttöön ?  Jos valitset näkyviin vaikka kaasun asennot ja sytytysasiat ja GuzziDiag -päällä starttaat, ilmeneekö mitään näyttöön?

Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 18, 2020, 14:19:12 ip
Ohessa näyttö. Käänsin kahvaa sen verran että muutos näkyy näytöllä, mutta mitään rpm:ää se ei näytä. Lisäksi irroitin sitten ECU:N liittimen ja ohmimittarilla katsoin että yhteys on releen käämipinnistä noin puoleen väliin ECU:n liitintä iolevaan liitinnastaan.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 18, 2020, 15:52:43 ip
Jaaha. Ajattelin uudestaan mitata ne molemmat anturit, inginition timing ja rpm. Molemmat taas näytti noin 700ohmia, mutta kun koputin kumpaakin vuorollaan, niin se nokka-akselin ingintion anturi välillä näytti ääretöntä ja välillä taas 700ohmia. Vika on varmaan siinä. Voihan...
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 18, 2020, 16:14:15 ip
Laittamasi taulu on hyvä näin alkuun. ECU on kunnossa. Jos olisi tyhjää joka ruudussa niin ei näkyisi mitään. Ei siis yhteyttä edes syntyisi. Asia siis etenee aivan loistavasti.

Lainaus
Ohessa näyttö. Käänsin kahvaa sen verran että muutos näkyy näytöllä, mutta mitään rpm:ää se ei näytä.
Jos moottori ei käy ei ole kierroslukutietoa. Jos kaikki on kunnossa ja painaa starttinappia niin kierrolukunumeroita alkaa näkyä. Yleensä silloin moottori myös käynnistyy.

Jos ei käynnisty eikä lukuja näy.
Kertoo jo sen että sytytys ja ruiskutus ovat hukassa. Varsinkin jos käynnistinnappia painaessa ovat tappokatkaisin sekä sivutuen kytkin on-asennossa. Näiden toiminta lienee jo tarkasteltu ja toimiviksi havaittu?

En nyt muista vuosien takaa noita "vanhan liiton" toimintoja ulkoa ja kuinka monta niitä on ja kuinka moni niistä saadaan GD:n näytölle. Listaushan vilahtaa aina kun valitsee jonkin toiminnon. Olisi kiva nähdä se listaus kokonaisuudessaan kuvakaappauksena. Pitkässä listassa on vierityspalkki oikealla. Jos on lyhyt lista niin kaikki mahtuu näytölle.

Olen myös harmitellut sitä että GD:llä ei voi tehdä nykyään tehdä "kylmäharjoittelua" ts. saada aikaiseksi virtuaalinäytön ilman kytkeytymistä pyörän tiedostoihin.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 18, 2020, 16:33:41 ip
Ollaan jo paljon lähempänä vikaa ja siten tulevaa eheyttä.
Korvaava osa ei paljoa maksa.
Taitaa olla kyseistä jo osaa mainostettu tuolla muissa keskusteluissa. Ota alkuperäinen malliksi kun menet Motonetiin.
Itsekin ajattelisin laittavani uusiksi molemmat asentoanturit ja jättäisin työkalupussukkaan sen toimivan yksilön varaosaksi. Sitä voi tarvita joskus parinkymmenen vuoden perästä....

Ai niin. Huomioi että tarvikeanturi voi olla hieman eri mitoituksella eli tarvitaan, ehkä, mittauksia ja shimmilevyjä. Niitä voi tehdä vaikka tiivistepaperista. Sen etummaisen anturin kiinnityslaipan juureen ensin shimmit, sitten o-rengas ja kevyt kiristys ruuveista.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 19, 2020, 07:52:59 ap
Juu, menen ostoksille jussin jälkeen. Se on mielenkiintoista että kun otin liittimen irti ja käynnistin GD:N ja sen jälkeen virta päälle ja yhteys kuntoon, starttasin jonkin aikaa ja katsoin vikalogin niin ei muuta näkynyt kuin tuo korkean jännitteen infoviesti. Eikö tosiaan sinne vikamuistiin jää mitään jälkeä anturin viasta?
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: Camn - Kesäkuu 19, 2020, 11:15:31 ap
Tämän ecun kohdaltahan oli viesti, että jos käyttää virrat pois häiriötilan jälkeen, häiriö poistuu muistista.
Tuon ”vilkkuversion” kohdalla oli mainittu että juuri nämä tulotieto -viat näkyy. Jos ei käytä starttaamisen jälkeen virtoja pois vaan tökkää sen ledivalon GuzziDiag -liittimeen; pitäisi vilkkujen kertoa anturiviasta.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 19, 2020, 16:41:25 ip
Muistaakseni (hatara mikä hatara) katselin vikalistaa näytöllä kun starttasin eikä mitään viestiä anturiviasta näkynyt (kun ajattelin että se voi häipyä kun käännän virran pois GD:n näytölle antaman ohjeen mukaan, siis GD:n lopetuksen jälkeen).
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 24, 2020, 11:32:00 ap
Lampsin maanantaina Motonetiin tarvikevaraosan toivossa. Ei löytynyt hyllystä, emmekä myyjän kanssa klytäneet foorumin keskustelusta suoraan mitään tuotenumeroa millä tilata. Siellä kuitenkin oli Vintage -tyyppisen Guzzin ongelman selvityksessä kuva yhden tarvikeanturin pakkauksesta jonka kautta päästiin siihen, että tulluliike Koivusen sivuilta klytyi melkein vbastaava kun mun, ainoa ero vaikutti olevan että johdin lähti sivulle (plussan sijaintia liittimessä ei näkynyt). Myyjä tilasi ja tänään meniin hakemaan ja kas, aivan erilainen VW:n anturi oli saapunut. Myyjä yrittää nyt varmistaa että tulee sellainen kun hän tilasi ja minä lähden järvelle nyt, ...tana.
Otsikko: Vs: Cali 1100i sytytysongelma
Kirjoitti: pekkhuki - Kesäkuu 26, 2020, 13:43:23 ip
No niin, nyt käy ja kukkuu: Erityiskiitos motomatille ja camn:ikke, ilman apuanne en varmaan olisi päässyt tähän vaiheeseen. Ohessa Motonetin tuoteno ja muuta paketin tietoa, jos joku muukin joutuu haeskelemaan sytytyksen anturia. Iso kiitos vielä kerran.