Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Camn - Toukokuu 31, 2020, 17:22:09 ip
-
Motorrad -lehti 29.5.2020 (https://www.motorradonline.de/ratgeber/fahrverbote-oesterreich-offiziell-bestaetigt-laute-bikes-tirol-95-db-2020/ (https://www.motorradonline.de/ratgeber/fahrverbote-oesterreich-offiziell-bestaetigt-laute-bikes-tirol-95-db-2020/))
(vapaa käännös)
”
Itävalta sulkee joitakin reittejä liian äänekkäiltä moottoripyöriltä. Lakimuutos tulee voimaan 10.6.2020.
Melurajaan sidotut moottoripyörien ajokiellot ovat voimassa nyt aluksi 10.6 – 31.10.2020, ja ainoastaan moottoripyörille, joiden ajoneuvopapereihin on merkitty kohtaan U.1 (”Standgeräusch” = paikallaan mitattu) enemmän kuin 95 desibeliä db(A). Ajokiellon noudattamatta jättämisestä on seurauksena 220 € sakko, lisäksi poliisi ohjaa kääntymään ympäri. Ajokielto koskee siis esimerkiksi näitä yleisiä pyöriä: BMW S1000RR (98), Ducati Multistrada 1260 (102), H-D Dyna Street Bob (97). Kielto koskee poikkeuksetta kaikkia kansalaisuudesta riippumatta, myös läpiajavia ja turisteja. Mutta se koskee vain moottoripyöriä, autot saavat painattaa rajoituksitta edelleenkin Lechtal:issa. Motrorrad:in tietojen mukaan tämä Tirolin Hantenjoch:in aluetta koskeva moottoripyörien meluraja on ensimmäinen lajiaan Euroopassa. Perusteeksi mainitsee Tirolin edustaja Indgrid Felipe (vihreät), väestön suojaamisen normaalista poikkeavalta kestämättömältä melulta. Motorrad:in arvion mukaan on olemassa koko joukko moottoripyöri esim. valmistajilta Aprilia, Ducati, Honda, Kawasaki ja Harley, joita kielto koskee.
"
-
Eipä tuo meluraja kovin alhainen ole. Lisäksi rekisteriin merkitty melutieto on useiden pyörämallien osalta varsin alhaisilla kierrosluvuilla mitattu.
Nekin pyörät joille on merkitty meluksi mainittu raja-arvo 95 desibeliä saavat laillisesti meluta huomattavastikin enemmän kun kierroksia ja erityisesti kuormitusta on enemmän. Kuten ylämäessä.
Viranomainen tarkistaa vain pyörälle ilmoitetun melutason. Ei maksimimelutasoa.
Pyörässä pitää olla alkuperäinen äänenvaimennus paikoillaan ja tuo ilmoitettu 95 db tai alle niin matka jatkuu.
Todennäkösesti rajoitusta tullaan jatkossa muuttamaan sillä nykyinen melutasoraja ei pidä yhtä totuuden kanssa. Odotusarvoisesti melu ei suinkaan vähene vähentämällä mainitut pyörämallit ja tarvikeputkilla ajavat pois liikenteestä. Lisäksi asia sotii päästödirektiiviä vastaan ja yllämainittu asia ei ole lakikirjasta vaan vain joidenkin läpi mennyt vaatimus. Ei siis päde eu:n oikeusistuimessa koska ei perustu lakiin. On sitten eri asia valittaako kukaan asiasta. Itseäni ja pyörääni rajoitus koske vaikka olenkin aikeissa lähteä Itävaltaan ajelemaan.
MMAF:n "suomennos" melusäännöksistä vuosikymmenen takaa. Tietääkseni tällä on menty sen jälkeen ainakin näillä nurkilla.
Loud pipes save lives?
Tää meluasia aiheuttanee monille epävarmuutta - olletikin kun ministeriö siitä niin väkevästi tiedotti. Ennen kuin kerkiän kirjoittaa moottorin muutoksista laajemmalti, laitetaan tähän hiukan perusasioita uudesta kopterilaista.
Lähtökohta on, että pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa. Riippuu kuitenkin pyörän käyttöönottoajankohdasta ja kuutiotilavuudesta, millä edellytyksillä muutetun pakoputkiston saa leimasta läpi. Sangen monimutkaisesti kirjoitetun lain sisällön voisi yrittää tiivistää seuraavasti.
1. EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät
EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Uuden lain mukaan mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valmistajan kilpeen merkitty arvo.
Omien mittaustemme mukaan tämä 5 dB(A) toleranssi joutuu koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla, joten otaksun, että tästä tulee paljon sanomista.
2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät
A. Kaksi mittaustapaa
Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.
Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.
B. Raja-arvot
Staattinen testi
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
Ohiajotesti
Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):
Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)
Mitä tästä seuraa?
Kaikenlaista kivaa, kuten poliisin suorittamia tienvarsimittauksia ja sakkoja. EY-tyyppihyväksyttyjen pyörien pakoputkia ei voi muuttaa niin, että pyörä kuulostaisi moottoripyörältä. Tämä ei kuitenkaan sinänsä ole uuden lain mukanaan tuoma kiusa, sillä ei EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien melutason kasvattaminen ennenkään ollut sallittua.
Sen sijaan muiden kuin EY-tyyppihyväksyttyjen prätkien osalta tilanne paranee uuden lain myötä jonkin verran. Jotkut tarvikeputket täyttävät jo staattisen testin raja-arvon 106 dB(A). Uudempia koskevan raja-arvon 103 dB(A) osalta sen sijaan tekee tiukkaa - MMAF:n mittauksissa jo moottorin mekaaniset äänet tuottivat 102 dB(A)...
Ohiajotestissä + 5 dB(A) lievennys aikaisempaan nähden tuntuu vieläkin enemmän. Erityisesti ennen 1992 käyttöönotetuissa pyörissä raja-arvon 91 dB(A) sisälle pitäisi mahtua jo aika moni tarvikeputki. Täsmällisempää arviota en osaa toistaiseksi tehdä - tosin selvää on, että suorilla putkilla ei selvitä mistään uuden lain melurajoista. Ensi kesän jälkeen olemme viisaampia - ehkä.
-
<snip>
Viranomainen tarkistaa vain pyörälle ilmoitetun melutason. Ei maksimimelutasoa.
Pyörässä pitää olla alkuperäinen äänenvaimennus paikoillaan ja tuo ilmoitettu 95 db tai alle niin matka jatkuu.
<snip>
Tämä on aika helppoa eli ei MMAF:n karsastamaa monimutkaista mittaamista. Eikä sakkojakaan, käännytetään toiselle reitille.
Eikä taida olla EU-oikeuden vastaistakaan.
-
<snip>
Viranomainen tarkistaa vain pyörälle ilmoitetun melutason. Ei maksimimelutasoa.
Pyörässä pitää olla alkuperäinen äänenvaimennus paikoillaan ja tuo ilmoitettu 95 db tai alle niin matka jatkuu.
<snip>
Tämä on aika helppoa eli ei MMAF:n karsastamaa monimutkaista mittaamista. Eikä sakkojakaan, käännytetään toiselle reitille.
Eikä taida olla EU-oikeuden vastaistakaan.
Periaatteessa katsotaan vain papereista kunkin pyörän melutaso ja tarkistetaan että on alkuperäisvaimentimet. Ei siis minkäänlaista mittausta.
Eivät Suomenkaan melusäännökset ole kokonaan suomalaisia vaan EU:n ajoneuvodirektiiviin perustuvia.
MMAF on kritisoinut tienvarsien melumittauksia. Niitä ei ole tehty useinkaan, jos koskaan, oikein. Joillakin Katsastusasemilla on oikeaoppiseen melumittaukseen valmius maassamme.
Tuosta EU-oikeudesta sitten tiedä mutta oikeus liikkumiseen on normaalitilanteessa. On sitten eri asia miten.
Sitä vain mietin että jo etukäteen tuomituilla pyörämerkeillä ja malleilla melunsa suhteen ei ole mahdollisuutta kyseiselle reitille niin miten voi kieltää EU:ssa laillisen ajoneuvon käytön vain sen vuoksi että sen alkuperäinen äänenvaimennus on heikko. Heikolla pohjalla ovat kieltojensa kanssa. Sveitsi olisi asia erikseen. He voisivat tehdä näin täysin laillisesti.
-
<snip>
Tuosta EU-oikeudesta sitten tiedä mutta oikeus liikkumiseen on normaalitilanteessa. On sitten eri asia miten.
Sitä vain mietin että jo etukäteen tuomituilla pyörämerkeillä ja malleilla melunsa suhteen ei ole mahdollisuutta kyseiselle reitille niin miten voi kieltää EU:ssa laillisen ajoneuvon käytön vain sen vuoksi että sen alkuperäinen äänenvaimennus on heikko. Heikolla pohjalla ovat kieltojensa kanssa.
<snip>
Niin, esim. Saksassa on liiallisten päästöjen vuoksi kielletty sinänsä laillisilla autoilla liikkuminen monien kaupunkien keskustoissa - ja päästöhän se melupäästökin on eli vastaava tilanne. Ko. kieltoja ei ole kyseenalaistettu.
BTW ei esim. ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkin asettamisen ole katsottu rajoittavan oikeutta vapaaseen liikkumiseen.
-
Eipä tuo meluraja kovin alhainen ole
Uudemmat Stelviot (98dB), Sportit ja Griso (97dB) ja ”oikeat” LeMans:it menevät käsittääkseni ainakin yli. Monet muut eivät, esim. V11, Calit (?) eikä mitkään uudemmat (V7 -sarja jne.). Ymmärrän niin, että matkailuelinkeinoa ei haluttaisi haitata; moottoripyöräilijät kuluttavat enemmän iltaa istuessaan, kuin esim. vaeltajat, jotka panevat maata jo hyvissä ajoin.
Pyörässä pitää olla alkuperäinen äänenvaimennus paikoillaan ja tuo ilmoitettu 95 db tai alle
Minun siis pitää varautua todisteluketjuun: 1) ei alkuperäisiä äänenvaimentajia 2) suomalaisessa rekisteriotteessa ei melusta mitään 3) saksalaisessa "vanhassa" rekisteriotteessa (jossa tämän pyörän valmistenumero) 89 dB, kuten myös pyörän kilvessä 4) nykyisille äänenvaimentajille on tyyppihyväksyntäpaperi tälle pyörämallille 5) äänenvaimentajien putkissa on meistettynä ko. tyyppihyväksyntänumero. Ja killerit kiinni jo ajoissa.
Tirolin maakunta kirjoittaa: https://www.tirol.gv.at/verkehr/verkehrsrecht/motorrad-fahrverbot/allgemeines-informationsblatt/ (https://www.tirol.gv.at/verkehr/verkehrsrecht/motorrad-fahrverbot/allgemeines-informationsblatt/)
”
Reutten piirikunnan väestö on valittanut jo vuosia voimakkaasti kasvavasta moottoripyöräliikenteestä johtuvasta meluhaitasta. Tutkimukset 2019 vahvistavat tämän, tiettyinä päivinä kulki L246 Hahntennjochstrasse:lla 3300 moottoripyörää, mikä oli 70% kokonaisliikenteestä. 44% väestöstä kokee moottoripyörien melun haitaksi. 2/3 väestöstä pitää korkeilla kierroksilla ajamista (”ulvotus”) kiihdytyksineen ja jarrutuksineen erityisen häiritsevänä. Yleistä ajokieltoa viikonlopuille ei toivottu. Lukuisat menneinä vuosina käyttöönotetut nopeusrajoitukset paransivat tilannetta joillakin alueilla, tulos ei kuitenkaan ole kokonaisuudessaan tyydyttävä.
Tiet joita koskee:
B 198 Lechtalstraße Steeg:istä aina Weißenbach:iin asti Lechissä.
B 199 Tannheimerstraße Weißenbach am Lech:istä aina Schattwald:iin saakka (valtionraja Saksaan)
L 21 Berwang-Namloser Straße Bichlbach:ista Stanzach:iin saakka
L 72 Hahntennjochstraße 2. osa Pfafflar:ista Imst:iin asti (sola-alue ylhäällä)
L 246 Hahntennjochstraße 1. osa Imst:istä (sola-alue ylhäällä) Imst -risteys Vogelhändlerweg -saakka
L 266 Bschlaber Straße Elmen:istä Pfafflar:iin
”
1000ps -lehti (Itävalta):https://www.1000ps.at/motorrad-video-motorrad-fahrverbote-in-tirol-darf-dein-bike-noch-fahren_-_mGQ7G0Gb6oY (https://www.1000ps.at/motorrad-video-motorrad-fahrverbote-in-tirol-darf-dein-bike-noch-fahren_-_mGQ7G0Gb6oY)
”
- mennyt pieleen, tarkoitettu hyvää
- se on selvä että joidenkin huvi, mikä aiheuttaa kovaa melua muille, ei käy
- kyse on loma-alueista joilla paljon läpiajoliikennettä
- paikallaanmittaus (95 dB) huono peruste, ”akateeminen” arvo
- valmistajat satsanneet EU direktiivien mukaan kalliiseen tekniikkaan vuosia
- paljon kehitystyötä: valmistus, hyväksyntä, rekisteröinti - nyt ajoneuvo onkin ”laiton”
- tehtaat saattavat viitata kintaalla tällaiselle alueelliselle rajoitukselle
- CE4101, ohiajo, 77 dB kiihdytyksessä, olisi oikea lähtökohta
- kaikki osapuolet menettävät, ”loose-loose -tilanne”
”
-
Jaahas, Itävallan viherpiiperöt on sitten taas keksineet uuden oivan tekosyyn puuhasteluilleen ja maailman 'pelastamiselle', jepjep.
Ei muuta kun sähköpyörät alle kaikille niin maailma pelastuu, eikö vaan.
Noh, parempi varmaan sitten jättää tuo Tirolin seutu väliin ainakin nellillä, jos siihen tulee tuunattua kuivakytkin. Ei siksi että ajaisin siellä kuin ääliö, vaan se kun pakkaa olemaan suht äänekäs jo tyhjäkäynnillä, vaikka vakiooämyri on edelleen kiinni. Mitähän siellä Tirolissa tapahtuu sitten kun vaikka joku vanha kalikali-kytkimellä ja termin putkistolla varustettu rukati lipuu paikalle. Mahtaa Inkeri-täti hypätä laukalle jo pelkästä tyhjäkäyntiäänestä ja bannata koko mopon siltä seisomalta. Riippumatta kuskin ajotavasta kyseisellä baanalla. :)
Ymmärrän kyllä tavallaan paikalliaia alkuasukkaita silloin kun kyse on oikeasti vilkkaan liikenteen melusta noin yleensä. Tuossa lähitielläkin kulkee paljon pyöriä, mutta lähinnä vain kaksi niistä erottuu muista, häiritsevästi eli negatiivisesti. Tosin nekin ovat vielä aika köykäistä itikan ininää ja ötökän pörinää verrattuna siihen kokonaismeteliin mikä lähtee tämän päivän jättitukkirekoista. Semmoisista joita jyrää tuossa jatkuvasti lievää ylämäkeä kohti kaupunkia urku auki ja 20+ rengasta 100 tonnin lastin alla vonkuen. Läheinen siltatumpu vielä lisää efektiin tuntoaistin ja tietä lähinnä olevan ikkunalasin noteeraaman tutinan. Saiskohan nekin jotenkin kiellettyä ja kierrätettyä jostain huit hemmetin kautta. Pitäis varmaan houkutella Inkeri-täti Tirolista käymään paikalla.
Kaikki on suhteellista juu.
-
paikalliaia alkuasukkaita silloin kun kyse on oikeasti vilkkaan liikenteen
Joku Saksanfoorumilla muisteli että enolla oli kesäpaikka Itävallan vuoristossa vilkkaasti liikennöidyn tien varrella kun hän oli nuori. Silloin oli poikalapsilla huvina käydä kärkkymässä ohi ajavia pyöriä. Sittemmin liikenne 20 kertaistui ja suurimmaksi toiveeksi tuli kylmä sadepäivä, että meteliä ei olisi... Mahtaa olla kiinteistöjen arvot myös pudonneet tuollaisilla paikoilla? Tosiaan, merkille pantavaa on, että tuo Tirolin meluajoitus ei koske autoja.
-
<snip>
Tuosta EU-oikeudesta sitten tiedä mutta oikeus liikkumiseen on normaalitilanteessa. On sitten eri asia miten.
Sitä vain mietin että jo etukäteen tuomituilla pyörämerkeillä ja malleilla melunsa suhteen ei ole mahdollisuutta kyseiselle reitille niin miten voi kieltää EU:ssa laillisen ajoneuvon käytön vain sen vuoksi että sen alkuperäinen äänenvaimennus on heikko. Heikolla pohjalla ovat kieltojensa kanssa.
<snip>
Niin, esim. Saksassa on liiallisten päästöjen vuoksi kielletty sinänsä laillisilla autoilla liikkuminen monien kaupunkien keskustoissa - ja päästöhän se melupäästökin on eli vastaava tilanne. Ko. kieltoja ei ole kyseenalaistettu.
Jos jonkun mallin diesel-autolla ei saa ajaa jonkun kaupungin alueella, niin eiköhän äänet kuulu samaan sarjaan.
Kaikenlaisia kieltoja on joka puolella, joten tuskin mistääm löytyy ryhmää, joka alkaa äänekkäästi ja pontevasti vastustamaan Tirolin alueen kieltoja.
Osalla Koloveden aluetta pitää olla sähköperämoottori, jos ei halua soutaa tai meloa.
-
Tosiaan, merkille pantavaa on, että tuo Tirolin meluajoitus ei koske autoja.
Autoissa kulkee maksavia asiakkaita enemmän. Moottoripyörässä pääosin yksi ja mahdollisesti toinenkin toisinaan.
Eiköhän sielläkin ruoka- ja majoituspalveluja ole erinomainen määrä. Muutaman pyörän kieltäminen ei juuri vähennä seudun kaupankäyntiä.
-
<snip>
Mahtaa Inkeri-täti hypätä laukalle jo pelkästä tyhjäkäyntiäänestä ja bannata koko mopon siltä seisomalta. Riippumatta kuskin ajotavasta kyseisellä baanalla. :)
<snip>
Saahan se Inkeri hyppiä (kuulunee vapaaseen liikkumiseen), mutta poliisi sen tyyppikilven katsoo ja opastaa mopon toiselle reitille. Ei pidä liioitella.
-
<snip>
Mahtaa Inkeri-täti hypätä laukalle jo pelkästä tyhjäkäyntiäänestä ja bannata koko mopon siltä seisomalta. Riippumatta kuskin ajotavasta kyseisellä baanalla. :)
<snip>
Saahan se Inkeri hyppiä (kuulunee vapaaseen liikkumiseen), mutta poliisi sen tyyppikilven katsoo ja opastaa mopon toiselle reitille. Ei pidä liioitella.
Lievä liioittelu tai tarinan verbaalinen väritys kuuluu ikäänkuin asiaan, ja osavastuu siirtyy kuulijalle. Tosin Inkerin tapauksessa liioittelu lienee melko lievää. ;)
Mutta juuri sen kalikali-kytkimellä varustetun rukatin tapauksessa kyseessä voi siis olla täysin tyyppikilven mukainen alkuperäisvarusteinen ajokki, joka vaan kuulostaa äänekkäältä jo tyhjäkäynnillä. Vähän niinkuin tuo kolmipyttyinen pesarolainenkin, molemmilla kytkintyypeillä. Se taas voi saada maallikon katsomaan (tai kuulemaan) niitä vähän kieroon ja tekemään niistä (olki-) syntipukkeja, riippumatta siitä kuka/mikä se mutkatien äänekkäin etenijä oikeasti on.
Em. empiirisen havainnoinnin perusteella siinä äänekkäimmässä on yleensä huomattavasti enemmän kuin kaksi pyörää. Ainakin Tirolin pohjoispuolella.
-
Tuntuu olevan Saksassakin meluteema tapetilla:
https://www.gmx.net/magazine/politik/bundesrat-leisere-motorraeder-34705986 (https://www.gmx.net/magazine/politik/bundesrat-leisere-motorraeder-34705986) https://www.motorradonline.de/ratgeber/bundesrat-macht-gegen-motorradlaerm-mobil/ (https://www.motorradonline.de/ratgeber/bundesrat-macht-gegen-motorradlaerm-mobil/)
(Chrome -selaimella saa näppärästi käännöksen suomen kielelle päälle)
"
Liittovaltion neuvosto haluaa hiljaisempia moottoripyöriä. Lisäksi virittämisestä olisi rangaistava ankarammin, jos se tekee moottoripyörästä huomattavasti äänekkäämmän. Äänisuunnittelu, jonka avulla kuljettajat voivat säätää melutasoa itse, olisi kiellettävä. Liittovaltion neuvosto äänesti 15. toukokuuta 2020 kaikkien uusien moottoripyörien melupäästöistä enintään 80 dB (A). Tämä päätöslauselma välitettiin liittohallitukselle, joka päättää, toteutetaanko liittovaltion neuvoston ehdotus ja milloin.
Valtiot katsovat myös olevan välttämätöntä sallia väliaikaiset ajokiellot sunnuntaisin ja pyhäpäivinä melusuojaan liittyvistä syistä.
Kesäkuun alussa myös liittovaltion moottoripyöräilijöiden liitto eV (BVDM) pyysi avoimessa kirjeessä moottoripyöräteollisuutta tuottamaan vapaaehtoisesti moottoripyöriä, jotka ovat todellisissa ajo-olosuhteissa riittävän hiljaisia jotta ne suvattaisiin sosiaalisesti. BVDM rohkaisee valmistajia kehittämään ja myymään edullisia melua vähentäviä jälkiasennussarjoja parhaiten myyviin malleihin.
"
-
kait semmosta yli 3000 pyörää päivässä painaa menemään enimmllään että mitä sitä sitten omalle takapihalle haluaisi