Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kurtsi - Toukokuu 26, 2020, 20:39:25 ip

Otsikko: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 26, 2020, 20:39:25 ip
Olinpa äsken Quotalla liikkeellä. Pysäytin tienvarteen kuselle, mutta eipä startannut, naks, naks. Tuli siihen sitten raavaita motoristeja ja työntämällä käyntiin. 50 km kotiin parkit päällä. Kotona mittailin, että akusssa tuntui olevan jännitettä. Kokeilin kuitenkin Cali II:n uudella akulla; sama tulos naksuu vaan, mutta .... bensapumppukaan ei hurahda. Miten ihmeessä pääsin sitten kotiin ?? Tien varressa en tosin kiinnittänyt huomiota pumppuun, mutta kai sen on toimia pitänyt. Sulakkeet näyttää ehjiltä. Muuta en ole katsonut, enkä paljon osaakaan, jos nyt startti ei ole sökö. Sormi menee suuhun. ECU on 15M. Hyvät neuvot taas tarpeen.
ps. taisi olla vastavaa vaivaa tuossa olempanakin

Onneksi on vanha palvelija Cali joka kyllä kulkee. Kärjet ja bensa painovoimalla. Jotenkin tuntuu, että menee aikaa ennenkuin Quota kulkee ...
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 26, 2020, 21:34:56 ip
Palaako kaikki valot? Takavalo jne? Mulla Cali teki samalla lailla ja vikana oli vapaavalon liitin lootan kyljessä. Sen kun käytti auki, puhdisti ja kytki takaisin, niin homma rokkasi taas. Oire oli mm takavalon palamattomuus ja juuri tuon vapaavalon mykkänä oleminen.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 27, 2020, 08:10:05 ap
Kaikki valot toimii ja kaikki merkkivalot palaa. Näyttää lisäksi siltä, että startti edes naksahtaa vain tappokatkaisin päällä. Ajoasennossa ei tapahdu mitään !. En edes muista missä asennossa se on ajaessa ja mitä tapahtui jos yritti startata tappokatkain päällä. Symbolitkin on kuluneet. Ohjekirjaa nyt tutkiessani näyttää tosiaan siltä, että tappokatkaisin ajoasennossa startti on nyt mykkä.

Tuolla tienpäällä kun ei käyntiin lähtenyt, tarkistin ensiksi akun kaapelit. Miinus oli vähän löysällä ja luulin että kiristämisen jälkeen olisi ok, mutta ei. Akun vajautta silloin ajattelin. Voiko tuo mahdollinen huono maa tuhota jotain ? Varmaan jo, kaikki on mahdollista.

Edelleen ihmettelen miten lähti työntämällä sitten käyntiin ja toi kotiin. Tuo kahden ison miehen työntöstartti oli se viimeinen keino ennen hinausautoa. Tallin eteen pysäyttäessäni 50 km ajon jälkeen sama homma. On kokeiltu siis toisella akullakin

Tuo startin kuonto kai nyt kuitenkin pitää ensin tarkistaa. Sellainen pienen näköinen lelu. Liekö vaihtokelpoinen vanhan Boschin kanssa ?
Ei kai sitten jää muuta kuin tuo kuuluisa ECU, josta en mitään tiedä.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: egon - Toukokuu 27, 2020, 08:49:45 ap
Quotan ECU:sta en tiedä, mutta jos Brevassa menee akku heikkoon happeen, se tekee juuri noin, naksahtaa mutta ei starttaa. ECU huomaa, että kun solenidi vetää, käväiseen jännite liian matalalla eikä ECU anna lupaa startata vajaalla jännitteellä. Harvoin akku menee kesken ajon vajaaksi, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Jos kokeilet antaa apuvirtaa, siihen ei riitä laihat kaapelit joissa on pellistä tehdyt pihdit. Pitää olla hyvät kaapelit ja hyvät kontaktit. Tuo on tullut itse kokeiltua.

Kannattaa käyttää velä akun piuhat irti ja putsata pinnat hyvin ennen uudelleenkiinnitystä. Hyppyjohto -startilla pitäisi kyllä pyörähtää jos akku ja startti on kunnossa.  
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 27, 2020, 09:58:59 ap
Vaikuttaa että Quotan sähköt poikkeavat hieman "valtalinjasta"? Karkea metsämiesten peli..?

Lainaus
Mitä tapahtui jos yritti startata tappokatkaisin päällä
Silloin ei voi käydä (+ sammuu jos käy), eikä starttaa.  Sähkö kulkee järjestyksessä: virtalukko-tappokytkin-starttipainike ja ecu rele -starttirele.

Lainaus
En edes muista missä asennossa se on ajaessa
Toivottavasti ohjekirjassa on kuva mistä ilmenee oikea asento jos merkit ovat kuluneet pois.  Ja lisäksi releen "ecu" pitäisi naksua tappokytkimen mukaan myös.
Omassa taitaa bensapumppu hurahtaa aina kun tuo rele vetää ("vapauttaa" tappokytkimen asentoon "saa käydä" virta päällä).

Lainaus
lähti työntämällä sitten käyntiin
Silloinhan vian piti olla ainakin sillä hetkellä pelkästään startissa? Jos tappokytkin ei päästä sähköä läpi tai ecu rele ei vedä: ei käy.

Lainaus
tuo kuuluisa ECU
Siteeraan vapaasti Motomattia: "Ecu ei ole koskaan rikki".  Tosiaan, 15M ecu ei sotkeennu mitenkään itse starttimoottorin käyntiin.  Vasta kun startti pyörittää, ecu tulee mukaan (kipinää ja bensaa).

Tarkistettavaa: 19/starttirele, 20/startti, 41/ruiskutus -rele ja 43/ecu -rele.


Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 27, 2020, 10:11:16 ap
Niin jos kävis relekannat läpi, putsaus, heilutus ja asennus. Näissä on joillain ollut ongelmaa.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 27, 2020, 10:25:34 ap
Bensapumppu hyrähtää hetken, kun laitetaan virrat.
Jatkossa se tarvii pyörimisintiedon moottorilta ja kun prätkää työnnetään käyntiin, niin bensapumppu toimii.

Mahtasko Quota kulkea 50 kilometriä ilman bensapumppua?
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 27, 2020, 10:34:50 ap
Vasemman sivukopan alla on niitä releitä, sieltä pitäisi nakse kuulua kun tappokatkaisijaa liikuttaa. Käytä ne releet irti ja vaihtele niiden paikkoja tai uusi suosista kaikki. Niitä on motonetissä jne muutamalla eurolla kappale.

edit:

Tein vielä pikatestin. Kahden takimmaisen releen poisto mykistää bensapumpun. Tuo mihin sormi osoittaa, sein irroitus mykistää startin.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 27, 2020, 10:54:52 ap
Kiitos kaikille vastaajille. Jatkan näillä vinkeillä illalla.
Ikkala: onkohan nuo releet ihan Motonet kamaa ? SD:llä näkyy maksavan kympin kappale
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 27, 2020, 11:02:18 ap
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=mikrorele   noita 5-napaisia ne taisi olla kaikki mitä quotassa on.

Koititko muuten startata suoraan startin(solenoidin) perseestä? Näet onko se startti itessään ehjä. Ja naputella kevyesti sitä kylkeen jos ei mitään tapahdu.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 27, 2020, 11:23:10 ap
Kurtsi viittasi pieneen starttiin.
Silloin, suurella todennäköisyydellä, on kyse Valeosta tai sen halpiskopiosta joka on laitettu korvaamaan Valeota.
Startiksi voi vaihtaa uudemman tyypin kestomagneetti-Boschin mutta ei sitä vanhaa suoravetoista voi suositella koska se vaatii suuremman käynnistysvirran.

Tyyppi on ns. alennusvaihdestartti joka pienestä koostaan huolimatta jaksaa vääntää 1200cc koneenkin käyntiin.
Perinteinen suoraveto-Bosch vaatii suuren starttausvirran ja sopiikin siksi vanhempaan 850 - 1000cc kalustoon. Valeo kuuluu moderninpaan polveen starttien joukossa vain kahden hiiliharjan ja kestomagneettiensa vuoksi. Siinä siis ei ole kenttäkäämejä. Valmistuskustannus vanhaan Boschiin verrattuna murto-osa.

Valeossa on tyyppivikoja vanhemmiten.

Alennusvaihteen voitelun kuivuminen ja likaantuminen syö sen voimia. Melko usein on alennusvaihteen ja moottorin eristävä välilevy irronnut. Pahimmillaan se on kiilautunut ankkurin ja magneettien väliin ja ankkuri ei siis pyöri.
Alennusvaihde on helppo purkaa, pestä ja koota.

Varsinkin, jos käyttää heikkotehoista akkua tai käynnistysvirta on alhainen tai startti vanha on todennäköistä että solenoidin kärjet ovat karstoittuneet. Solenoidi siis vetää mutta virtaa ei kulje tarpeeksi tai lainkaan.
Solenoidilla on kaksi duunia: kytkeä käynnistysvirta ohjausvirran avulla (Litteä Abiko-tyyppinen liitin.) ja siirtää startin ratas vauhtipyörän hammaskehälle. Solenoidi ei ole purettavaa mallia vaan prässätty nippuun. Purkaminen ja kokoonpano vaatii erikoistyökaluja. Solenoidin saatavuutta erikseen en tiedä. Mutta voi kannattaa kysyä mallin kanssa ja startin tyyppitietojen mukaan.

Startin takapäässä on hiiliharjat. Aksiaalista tyyppiä. Ne voivat olla kuluneet lyhyiksi ja niitä painava yksi jousi ei enää riitä vaan syntyy kipinöintiä ja karstoittumista. Kollektori jos on mustunut se kertoo huonosta hiilien kosketuksesta. Kollektori voi olla myös kulunut. Lievissä tapauksissa sen voi sorvata suoraksi ja asentaa uudet hiiliharjat. Hiilien päissä on pienet eristinlevyt. Ne hukkuvat helposti mutta ovat ehdottoman tarpeelliset. Korjaussarja ei sisällä niitä.

Valeon takapään purkaminen ja kokoaminen on tehtävä varovasti: bakeliittinen eristekehä jonka varassa muunmuassa hiilet ja jousi ovat, vaatii hellää käsittelyä. Ainakin mennävuosina oli Motonetissä näitä osia tarjolla korjaussarjana.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 27, 2020, 15:04:29 ip
Purin toissa päivänä bikkuBrevan Valeo startin ja hieman olin yllättynyt.

Startteja on tehty 100 vuotta ja sen pystyy näköjään tekemään noinkin erikoisesti.

Pystyhiilet, herkästi särkyvä bakeliittinen eristekehä ja alennusvaihde.

Startti oli hyvässä kunnossa (n. 60 000km ajettu), joten puhdistus, helojen voitelu ja hiilien vaihto riitti.
Hiilet oli yllättävän vähän kuluneet, siis alle 10% ja kollektorista tuli kiiltävä, kun vähän pyyhkäisi karhunkielellä ja meisselillä rapsutteli välit puhtaaksi.
Alennusvaihde näytti minusta prässätyltä, joten ajattelin tuhojen minimoimiseksi jättää sen purkamatta.
Mitä sitä välilevyä hiukan kokeilin, niin se oli kyllä tukevasti kiinni
Vähän ruikin vaseliinia sinne alennusvaihteen sekaan ja pyörittelin samalla.

Hiilisarjan mukana tuli myös ne pienen pienet eristelevyt (Stein-Dinseltä tilattu)

Jostain syystä starttiin ei saanut järkevästi tilattua heloja, mutta ne oli riittävän tiekat ja sen takia uskalsin ottaa riskin ja vain voidella ne.



Nyt on huollettu ja koekäytetty startti odottelemassa hyllyssä asennusta.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 27, 2020, 21:30:05 ip
Breezen menettely todennäköisesti jatkoi startin ikää muutaman vuoden.

Puhalsitko paineilmalla hiilipölyt ankkurista ja kestomagneeteista pois? Se kun on alennusvaihteen turmelija ajan kanssa. Muodostaa aika jämäkän puuron vaseliinin kanssa.

Se alennusvaihteen peltilevy lähtee keskireiästä nyppäämällä irti. Peltilevyn pokkauksen reunoissa on pienet "nokat" joiden varassa se on kiinni muovisessa alennusvaihteessa. Valitettavasti se voi irrota itsekseenkin. Olen noita nokkia kärkipihdillä hieman tehostanut niin kiinni ovat pysyneet.

Startin takakansi on hieman ongelmallinen. Sinne kertyy vettä johtimien läpiviennin kautta eikä se pääse pois.
Viimeaikaisissa Valeoissa onkin reikä takakannen alimmassa kohdassa. Vanhempiin sen voi tehdä jos vesivaivoja ilmenee. 1,5 mm riittää. Kerran oli hiilien jousi syöpynyt poikki ja siksi ei toiminut. Monissa samaa oiretta. Erityisesti Quotaa vaivasi.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 27, 2020, 21:30:26 ip
Juurisyy on löytynyt. Valeo startti on tuhannen päreinä. Kestomagneetit on irronneet ja kiilautuneet ankkurin ja rungon väliin. Totaalisen jumissa. Se menee kokonaan uusiksi. SD 250 euroa

Mutta muuten mysteeri syvenee. Onko totaalinen oikosulkuvirta isommalla akulla tuhonnut jotain ?  Bensapumppu ei edelleenkään hurahda ja kokeilin jopa Cali II:n starttia, mutta en viitsinyt paria kertaa enempää pyöräyttää. Akku on siis kunnossa

Seuraavaksi vaihdan varmaan kaikki releet (ja sulakkeet) ja mittailla tuleeko releille virtaa. Virtalukko ? Jääkö sitten enää muuta kuin ECU ?

Ja voitko Sami (Ikkala) tarkistaa missä asennossa on tappokytkin startti/ajoasennossa. Oikealle vai vasemmalla ? Nyt kutkee virran startille vain kytkin vasemmalla ja mielestäni tämä on se tappoasento vai muistanko väärin.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 27, 2020, 21:38:53 ip
Pitäisi palaa sulake ennen muita komponentteja. Jos siis on annettu virtaa napojen kautta.
Tai voihan tuo hitsata releenkin.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 27, 2020, 21:52:20 ip


Ja voitko Sami (Ikkala) tarkistaa missä asennossa on tappokytkin startti/ajoasennossa. Oikealle vai vasemmalla ? Nyt kutkee virran startille vain kytkin vasemmalla ja mielestäni tämä on se tappoasento vai muistanko väärin.

Vasemmalla on käyntiasento.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 27, 2020, 22:12:27 ip
Hajoaminen (Magneettien irtoaminen.) on tuskin tapahtunut startatessa vaikka mahdollista se on. Magneetit ovat irtoilleet siksi että niiden liimaus startin rungon sisäpinnassa on pettänyt. Riittää kun yksi magneetti irtoaa. Liimauksen pettämisen aiheuttaa joko ulkoinen isku tai hidas ruostuminen. Laakerointi tuskin on niin kulunut että ankkuri ottaisi kiinni magneetteihin.

Laitan nyt tämänkin tähän kun sähkölaiteasioihin päästiin.
Quota on myös herkkä laturin korroosiolle. Varsinkin jos sillä ajetaan sateessa ja sorateillä saatika joitain savisia metsäpolkuja. Laturi on hyvin tuuletettu tavanomaisessa paikassaan. Tuuletuksesta johtuen likaa pääsee hyvin herkästi laturiin. Vahinko ettei ole kuvaa aivan vihreästä käämistä jonka erään Quota Millen kampiakselin päästä pois nykäisin ja uuteen vaihdoin kauan sitten Sodankylässä. Ruostetta ja kuparihometta oli runsaasti sekä tietenkin kuivunutta liejua.

Suositan huoltotoimeksi että laturin koppa avataan ainakin huoltojen yhteydessä ja puhallellaan paineilmalla kaikki sinne kuulumaton pois. Ei saa harjata ainakaan kovin karhealla harjalla.
Jos on ajellut metsäpolkuja niin sitä suuremmalla syyllä hyvä vilkaista laturinkin kuulumisia. Jos käämin lakkaus on vaurioitunut voi käämin lakata uudelleen. Lakka on ainoa eriste käämien lankojen välillä.

PS: niitä laturin kopan pultteja ei kannata kovin kiristellä: hajoaa laturin koppa. Silti 80%:ssa jo muutaman vuoden ikäisen pyörän laturin kopan korvakkeet ovat halki. Pätee sekä iso- että pikkulohkoisiin.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 27, 2020, 23:04:54 ip
Kolme valeon starttia mulla on hajonnut ja aina niiden magneettien takia. Joskus niitä jaksoin sepittääkkin, hain romuttamolta, en muista, oliko sitikan vai pösön startteja ja niistä otin sen magneettitötterön. Toimi kunhan käänsi sähköt toisin päin, vakiona ne pyöri väärään suuntaan.
Sen verran tullut niiden kanssa asuiltua että nykyään on varaValeo aina hyllyllä valmiina. Ja kolmaskin on nyt varaosiksi. Se tuli quotan mukana mutta en ole sitä vielä avannut, toimi se kuulemma ei.

Jos varmempaa starttia haluat niin etsi joku muu versio tilalle.... Valeoon ei mulla ainakaan usko riitä.

Laita startti nyt ensin kuntoon ja ihmetellään sitä bensapumppua sitten uudestaan jos ei toimi. Ei jaksa uskoa että tuo olisi muuta voinut hajottaa, ecua ainakaan. Naputtele pumppua vähän kylkeen, jos se siitä heräisi. Tai anna sille suoraa virtaa. Guzzidiagillakin sen toiminnan saisi testattua mutta sulla sitä ei taida olla?

 Kun sulla nyt on se vanhan calin startti niin kyllä minä kokeilisin juntata quotaa sillä käyntiin ::) ihan testimielessä.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 28, 2020, 00:09:36 ap
1200 ja 1400-sarjan Guzzeissa on useissa Boschin startti joka muistuttaa sekä toiminnaltaan että rakenteeltaan Valeota. Se voinee olla apu jos luotto Valeoon on mennyt. Mutta osaa ne siellä ranskamaalla tehdä konjakkia.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 28, 2020, 06:05:35 ap
Puhalsitko paineilmalla hiilipölyt ankkurista ja kestomagneeteista pois? Se kun on alennusvaihteen turmelija ajan kanssa. Muodostaa aika jämäkän puuron vaseliinin kanssa.

Pensellillä ja pesuaineella puhdistin osat
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 28, 2020, 08:14:44 ap
Vielä täsmennyksenä, että tarkoitin totaalisella oikosululla sitä, että kun startti on jumissa ja nappia painaa tehokkaalla akulla siltähän se tuntuu. Merkkivalot himmenee ja jossakin kihisee. "Oikosulku" on akku-startti-maa välillä eikä napissa tai muuallakaan eikä pitäisi vaikuttaa mihinkään muuhun.

Tosiasia kuitenkin on että sitä tuttua hurahdusta ei nyt kuulu ja tuo tappokatkaisimen asentokin alkoi näyttää oudolta. Koetan odotellessa vielä ihmetellä ja sitten sen näkee lopullisesti uudella startilla. En enää viitsi calin starttia laittaa. Pienellä akulla ei jaksanut oikein vääntää.

Startin ankkuri on yhtä puuta kuoren kanssa ja ne magneettipalat näyttää lähteneen irti ja liikkuneen mukana. Tarkemmin mietittyäni pari edellistä starttausta ennen startin pimahtamista oli ehkä vähän laiskempia, mutta kerrasta se hajosi.

Varmaan Valeon tilaan (enkä puolta halvempaa Aviamoa). Valeo se taisi olla B mersussakin alkuperäisenä ja hajosi sekin kymmenen vuoden iässä. Jos Quotan vielä käyntiin saa ja startti kestää taas seuraavat 20 vuotta, riittää minulle.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Piippu - Toukokuu 28, 2020, 14:19:34 ip
Mulla 2007 vaihdettu BOSCH startti V11 LE"MAN:siin, Mandello reissulla Valeo kaput, sen jälkeen ajeltu 70000 km:ää ja 12 vuotta.
Pelittänyt erinomaisesti.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 28, 2020, 17:38:04 ip
Näyttäisi siltä että kolmelle ensimmäiselle  sulakkeelle 1. fuel pump etc. 2. electronic box 3. electrical cocks ei tulee virtaa (jännitettä) eikä kahdelle takimmaiselle releellekään. Pumppu kyllä pyörii jos sille suoraan antaa virtaa. En ole tuota Camnin lähettämää kaaviota nyt tämän havainnon jälkeen tutkinut.

Mitä seuraavaksi ?

Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 28, 2020, 22:41:50 ip
Lainaus
kolmelle ensimmäiselle  sulakkeelle 1. fuel pump etc. 2. electronic box 3. electrical cocks ei tulee virtaa. Mitä seuraavaksi ?

Pitää selvittää miksi virtaa ei tule...

Ymmärrän sähkökuvan näin:
Sulakkeelle 1 ja 2 tulee virta suoraan akun plus navalta.
Sulakkeelle 3 tulee virta reittiä: plus (startilta) – virtalukko – tappokytin – sulake 3

Workshop Manual: https://guzzitek.org/atelier/gb/1100/1100Quota_102002_Atel(I_D_GB).pdf

Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 30, 2020, 10:14:03 ap
Kertasin tuossa Timo Vaskelaisen (Il Falcone) oppien mukaan ohmimittauksia. Näyttää että jotain fataalista olen saanut aikaan testatessani starttia toisella akulla. Kaikenlaisia mahdollisuuksia tulee mieleen ....Nimittäin

Kytkin mittausjohdon startilta lähtevään virtajohtoon (en startille tulevaan). Virtapäällä asennossa (akku irti) mittari piippasi 3,4,5,6 (edestäpäin lukien) sulakkeiden välillä mutta ei 1 ja 2. Samoin kun  virta-avain oli "ei -päällä",  yhteyttä ei ollut 1 ja 2 sulakkeeseen. Sen sijaan maan ja sulakkeiden 1 ja 2 välillä on !

Pitääkö nyt lähteä purkamaan johtosarjaa ja katsoa mitä löytyy ?
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 30, 2020, 15:14:49 ip
Myönnän hölmöyteni, joka on varmaan jo käynyt ilmi. Yksi + piuha (joka johtaa sulakerasialle) oli akun - navassa. Mikä nyt mitaamallakan jälkeenpäin on selvää, paljastui kun aloin seuraamaan rasialle tulevaa punaista johtoa ja sinnehän se kaartoi ...

Nyt ainakin hurahtaa pumppu ja virrat tulee sinne minne pitääkin. Jos ei ole mitään diodeja sun muuta mennyt, odotan nyt startin saapumista.
Vähän täytyy puolustella sillä, että sakemanni oli kytkenyt  kahvanlämmitintä ja lisävaloa ja akulta lähtevää piuhaakin oli enemmän. Jos tämä tästä iloksi muuttuu, ne täytyy siivota.

Kiitos milenkiinnosta erityisesti Camn ja Ikkala. Hyvä että on tällainen palsta. Tuolla tallissa tulee yksinäinen oli kun murheet kaatuu päälle.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 30, 2020, 19:26:37 ip
Lainaus
Tuolla tallissa tulee yksinäinen oli kun murheet kaatuu päälle.

Onhan siellä se pyörä kaverina, eikä ne oikeastaan murheita ole, haasteita kai pitäisi nykyään sanoa. Vähän kerrassaan minäkin näitä hultoja teen, periaatteella: zen ja moottoripyörän kunnostus.

Näitä lukiessa otin sitten startin ja laturin auki kun oli vehkeet esillä peräöljyn vaihdon jäljiltä.

Laturi oli aika puhdas, hiukan hiekkaa kotelon pohjalla, eipä sitäkään siellä tavitse olla. Kootessa täytyy huolehtia, että laturin staattorilta tuleva kumikaapeli ei jää hankaamaan roottorin akselin päässä olevaan siipipyörään. Samalla puhdistin ja voitelin hapottomalla vaseliinilla regulaattorin kiinnitysruuvit ja maadoituspinnat*. Siinä on ruuvien alla prikat ja niiden pitää olla nimenomaan alumiinisen jäähdytyslevyn ja rungon välissä, ei siis ruuvien kantojen alla, kuten luulisi. Niiden pitäisi olla ruostumattomia prikkoja, joiden tarkoitus on välittää maadoitus muodostamatta galvaanista paristoa alumiinin ja rungon teräksen välillä. Asia näkyy rakennepiirustuksistakin.

Starttimoottori, nelihiilinen Bosch, oli hyvin kuiva, ei niinkään likainen. Puhaltelin pölyt pois ja laitoin runsaasti vaseliinia alennusvaihteen rattaisiin ja roottorin laakereihin. Hiilissä oli vielä runsaasti varaa ja kommutaattori (Tuota nimeä käyttää sähköopin oppikirja sähkökoneiden kohdalla. Kollektori on aivan eri asia ja liittyy katodisädeputkiin.) oli puhdas ja kiiltävä.

On, muuten, aika tarpeellista ottaa akusta miinus napakenkä irralleen ennen startin irrotusta. Muuten on hyvät mahdollisuudet räjäyttää koko akku.

Kokeillessa tuntui – ehkä se oli ansaittu katarsis – kuin startti olisi pyörinyt reippaammin ja kauniimmalla äänellä.

Kun Anni on nyt palvellut jo sen 60 000 km, joka on varattu käsikirjan huolto-ohjelmaan, piti tehdä jatko-osa. Kun tämän vuosikymmenen aikana tämä Gruppon avulias porukka on tukiopettanut monessa asiassa on se huolto-ohjelmakin hiukan kehittynyt. Siihen on tullut mukaan sellaisia kohteita, joiden olen katsonut olevan aiheellisia siitä huolimatta, että tehtaan ohjelmassa ei niitä ole. Kun tämä nykyaika antaa mahdollisuuden modernisoida myös sen formaatin, tein sen taulukkolaskentaohjelmalla, vaikka siinä ei mitään lasketakaan, mutta se on aika sopiva tähän käyttöön. Voi sen sitten vaikka tulostaa paperille, jos vie huoltoliikkeeseen tai täytyy antaa käsikirjan välissä ostajalle. Mielestäni se on parempi kuin kuulakärkikynällä paperille tehty.

Valitettavasti en voi sitä lähettää liitteenä kun se ei ole sallittu tiedostomuoto täällä. Vain kuvakaappauksen saan tulemaan. Ehkä siitä näkee oleellisen.

EDIT: * On olemassa myös sellainen regulaattorimalli, jossa ei ole maadoitusta rungon (alumiiniprofiilin) kautta vaan laitteesta tulee kaksi (vihreää) maadoitusjohdinta liittimeen ja sitä kautta pyörän johtosarjaan ja sen maadoituspisteeseen. Asia selviää myös kytkentäkaaviosta. Silloin myös laitteen kiinnitysruuvit ovat rungossa hyvin maalatussa paikassa ilman galvaanista kosketusta. Silloin ei myöskään tarvita mitään maadoituslenkkiä ruuvin kannan alta edes varmuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: Kurtsi - Kesäkuu 02, 2020, 19:03:32 ip
Käy & kulkee taas !
Otsikko: Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 02, 2020, 22:45:24 ip
Jälkiviisaana taas täällä huutelen että ECUa aina epäillään mutta tuomiota ei tullut todisteiden puuttuessa.

Eikä ole ollut ainoa "ECU-vika" tällä viikolla. On puhelin soinut jokusia kertoja aiheesta.