Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: sy - Toukokuu 20, 2020, 19:50:13 ip
-
Olen nyt tutustunut vastikään hankkimaani vanhaan kaasari-Nevadaan. Hyvin kulkee ja onhan se hauska ja ketterä ajettava! Alusta toimii hyvin kuoppaisilla teillä. Jopa minusta paremmin kuin aikaisemmin omistamani V7 tai Triumph Bonneville, jolla olen ajellut viime aikoina.
Pientä säätöä Nevada kaipaa. Kevyellä pintakaasulla tahtoo nykiä. En ole perehtynyt koskaan Dell'orton kaasareihin, mutta ilmeisesti pintakaasulla joutokäyntipiiri osallistuu myös seoksen muodostamiseen. Kaasarissa on kaksi säätöruuvia, joista kauempana sylinteriä oleva on manuaalissa nimitetty tyhjäkäyntiruuviksi. Ja ohjeen mukaan käännetään n. 1,5 kierrosta auki. Sillä asetuksella kierrokset nousevat pariin tonniin asti. Toisen ruuvin asetuksesta ei mainita mitään. Onko Nevadan omistajilla neuvoa jotain perusasetusta ruuvien säädölle, ettei ihan arpapeliksi mene.
Ja vielä, että ilmeisesti noista toinen säätää polttoainetta ja toinen ilmamäärää. Olenko oikeassa?
Tämä pyörähän on hyvin vähän ajettu, ja ilmeisesti on ollut pitempiäkin seisontajaksoja. Voi olla, että kaasuttimet kannattaisi avata ja putsata. Tosin reippaammassa ajossa veto on hyvinkin jouheaa. Eka tankillisella kulutus oli 5,2 l/100 km. Lienee hyvinkin normaali lukema kaasutinkoneelle.
t.sy
-
Ihan ensimmäiseksi otat kaasarit irti, purat ja puhdistat joka paikasta. Kaikki mikä lähtee ruuvaamalla irti, auki. Sen jälkeen perusasetukset kuntoon.
Eli seosruuvista, joka on siis lähimpänä kantta, se puolitoista kierrosta pohjasta auki. Neula saa olla vielä samassa urassa kun on. Sitten säädetään tyhjäkäynti lämpimänä 1000-1200 kierrokseen. Eli se isompi ruuvi. Seuraavaksi synkat keskenään kuntoon. Ja tämän jälkeen tyhjäkäynti uudelleen kuntoon.
Kun nämä on kunnossa, siirrytään ajon aikaisen seoksen säätämiseen.
-
PHBH kaasari purkuu näin. Tässä kuvassa esitetty vähän useampi variaatio varusteille, mutta jos kädessä on oma kaasutin, niin tunnistaa kyllä omat osat. Montaa osaa siinä ei ole.
Ja likaista kaasaria ei kannata ikinä säätää. Eli ensin kylpyyn.
-
Kiitos taas vinkeistä.
Todennäköisesti näitä kaasuttimia ei ole avattu 24 vuoteen. Varmaan jotain töhnää löytyy.
Kuvaa ei ollut viestissäsi, mutta netistä kyllä löytyy.
-
Tämä meni hyvin..
(http://ducatimeccanica.com/dellorto_diagrams/phbh-l_parts_list.htm)
Tuo piti olla liitteenä.
-
Miten noissa vanhemmissa vakiovehkeissä.
Kannattaako vaihtaa pykälää suuremmat TK-suuttimen?
Samallahan siinä menee pykälää isompi pääsuutin.
Kun kaasarivekotin on 2000-luvulta, niin isompi TK-suutin piristää kummasti kylmäkäynnistystä ja herkistää TK-alueen voimaa.
Meinaan, kun silloisen pakokaasupäästöjen takia vehkeet kuristettiin aika laihalle tyhjäkäynnin alueella.
-
Minulla oli joskus Nevadassa ongelma: Hyvin nopeassa ajossa ja kaasu auki alkoi kone ahdistumaan. Veto loppui hetkeksi. Kun kierrokset ja nopeus laski, niin kaikki oli taas ok. Ja minä repelin partakarvoja naamasta kaksin käsin, kun en mitään syytä keksinyt.
Sitten älysin miettiä mitä olen tehnyt viime aikoina. Ja syy löytyi: Bensatankki oli irti ja sen takas laitossa oli korvausilmaletku joutunut puristuksiin.
Nopeasti korjattu ja taas koki ajamisen iloa.
-
Minullakin on ollut vastaavanlainen ongelma ruiskuCalissa. Vähän matkaa ajettua hyytyi jos väänsi liikaa kaasua. Kävi ilmi että joku oli laittanut bensahanan ja pumpun välille ylimääräisen suodattimen, mikä toimi ikään kuin välivarastona. Tankki oli ruosteessa, eikä bensahanan jatkona olleesta suodattimesta tullut kunnolla bensaa läpi. Lisäksi itse lisätyssä suodattimessa oli pienempi letkuliitin kuin itse letku. Sen lisäksi pyörässä oli vissiin alkuperäinen (liki 80000km ajettu) bensansuodatin, mistä tuli aivan ruosteista mössöä kun sen irrotin. Mutta toivottavasti Nevadasta ei ihan näin äärimmäisiä asioita löydy.
P.S. Pyörän edellinen omistaja tunnisti kerran vanhan pyöränsä ja tuli jutulle. En viitsinyt avautua ja kysellä muutamastakin jutusta, olisi varmaan vain tullut paha mieli kaikille.
-
Meillä jäi juuri farmilla kaivinkone laikutustyömaalle, kun veto hyytyi. Tankissa on jonkin verran sakkaa, niin se oli tukkinut esisuodattimen. Kun kenno oli tukossa, imu veti kennon lyttyyn ja meno loppui.