Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pulmu - Toukokuu 11, 2020, 15:37:02 ip
-
Yrittänyt tuohon Grisoon viritellä miellyttävämmän, korviin käymättömän pakoäänen. Orkkispöntössä on sinänsä ihan ok soundi mutta selkeästi muhkeampaa ääntä ja oleellisesti kevyempää ratkaisua tässä haetaan. Ongelmana on että kahdella eri sliparilla sama korviinkäyvä ”komootus” kypärässä eli näin äänimiehen termeillä tommonen parinsadan hertsin alue jotenkin resonoi erityisesti umpikypärässä. Kypäriäkin puolen tusinaa ja kaikissa tuntuu olevan sama vaiva, avokypärissä vähemmän.
(http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/hi-pipe.JPG)
Tässä Mistralin Hi-Pipe joka miellyttää kyllä silmää mutta siinä on ilmeisesti liian ohut (oisko 1,5”) tuo sisäänmenoputki & sliparin sisällä oleva reikäputki. Matalat äänet vaimenevat suhteessa muihin taajuuksiin ja ikävä kypärässä korostuva keskiääni häiritsee. Db-killeri paikallaan on sitten toki hiljainen mutta tuo komootus sielläkin läsnä. Ehkä toi pönttö on vaan turhan pieni tilavuudeltaan.
(http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/Mivv.jpg)
Grisossa paikallaan nyt on sitten toi Mivv. Tässä isompi pönttö ja 2” putki kauttaaltaan ja huomattavasti miehekkäämmät äänet, killeri paikallaan tosin pelkkää tuhinaa tämäkin. Sama komoottava soundi myös läsnä, mutta ei ihan niin häiritsevänä kuin tossa Mistralissa kun sitä matalaa bassoa on kuitenkin tässä mukana.
Kaikenlaista tässä jo kokeiltu..ennen äänenvaimenninta ja vaimentimen sisälläkin virtausta ahdistavaa putkea, lollipoppia ja muutakin kaasun kulkua haittaavaa. Ääni kyllä hiljenee mutta se komootus ja äänen sävy pysyy samankaltaisena. Vaan kummassakin sliparissa kun vaimentimen perään laittaa 2” putkea parikymmentä senttiä niin se komootus poistuu. Ääni ei pelkällä putkenpätkällä tietenkään hiljene mutta jotenkin kummankin systeemin resonanssitaajuus muuttuu ja tuloksena toki yhtä reilusti ääntä mutta mukavammassa muodossa; ei häiritse vieressä ja katoaa ajossa mukavasti tuulensuhinoiden sekaan. Ohessa vielä pari puhelinaplikaatiolla napattua selventävää kuvaa. Hieman puhelimen mikrofonin yliohjautuminen häiritsee mutta suunta on selvä. Eka kuva ilman putkea ja toi toinen 20cm:n putkenpätkällä. Toi 200 Hz:n alue vaimenee kivasti ja näyttäis että matalaa 50 Hz:n bassoa tulee jopa enemmän?
(http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/Ilman_putkea.jpg) (http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/Putkella.jpg)
Muuta ongelmaa näissä virittelyissä olekaan kuin ulkonäkö, aika hölmön näköinenhän tommonen pöntön perässä törröttävä putki on. Ja siis tuo samainen putki siinä ennen sliparia ei tosiaan vaikuta juuri mitään mutta perässä todella paljon. Mistä lie ilmiö johtuu.
Jotain veikeetä pitäis kehitellä että sais ton putken piiloon tai sitten ihan joku muu idea? Pieni resovaimennin tuossa vaihdepolkimen kohdalla olevan mutkan tilalla voisi toimia mutta mistä tai miten semmosen siihen osaa viritellä? Termignonin slip-on ois internetin mukaan hyvä mutta maksaa miljoonan ja jäätävän kokoinen pötkö. Kovin montaa sliparia en haluaisi kuitenkaan enää ostaa…
…korona vienyt työt ja ulkona sataa lunta niin nyt on aikaa miettiä joutavia ;D
Ehkä se kesä sieltä..
-
Saman vaikutuksen saat kun työnnät sen putken änkkärin sisään. Toki joudut siinä mylläämään sisäkalut uuteen järjestykseen,
Mivv näyttää sen verran isolta että voisi onnistua. Samalla vaimennin täytyy muuttaa ainakin osittain kammiovaimentimeksi, se ulostuloputki lähtee
sieltä kammiosta minkä rakennat sinne vaimentimen etupäähän. Ulostuloputki voi olla reikäinen ja kulkea villan läpi.
Yritä saada kammion tilavuudeksi joku pariton luku kertaa yhden sylinterin tilavuus. (1,5) ,(3) ,(5), (7) jne x 600cc. Isompi luku parempi.
Näin on minua joskus opetettu, jonkin laista kokemusta että toimiikin.
Jätän vastuun onnistumisesta kuitenkin rakentajalle.
-
Saman vaikutuksen saat kun työnnät sen putken änkkärin sisään. Toki joudut siinä mylläämään sisäkalut uuteen järjestykseen,
Mivv näyttää sen verran isolta että voisi onnistua. Samalla vaimennin täytyy muuttaa ainakin osittain kammiovaimentimeksi, se ulostuloputki lähtee
sieltä kammiosta minkä rakennat sinne vaimentimen etupäähän. Ulostuloputki voi olla reikäinen ja kulkea villan läpi.
Yritä saada kammion tilavuudeksi joku pariton luku kertaa yhden sylinterin tilavuus. (1,5) ,(3) ,(5), (7) jne x 600cc. Isompi luku parempi.
Näin on minua joskus opetettu, jonkin laista kokemusta että toimiikin.
Jätän vastuun onnistumisesta kuitenkin rakentajalle.
Ei nyt meinaa ihan hahmottua ...ymmärsinkö että änkkäri ikäänkuin väliseinällä poikki ja takimmaisesta osasta kammiovaimennin? Tuossa kammiossa villaa ja ulostuloputki siis lähtee eri kohdasta (ikäänkuin vinossa) kuin se sisääntuleva reikäputki?
-
Siirtääkö tuo jatkoputki resonanssitaajuuden eri alueelle, vai riittääkö tässä nyt purkuaukon sijainnin siirto? Jos siirto, niin onnistuisiko ulostulon muokkaaminen niin, että poisto olisi vaikka hiukan sivulle? Vaikka sitten spoilerilla putken loppupään sisällä. Ei ulkonäkö kärsisi kuin ulkoisella käyrällä putken päässä.
-
Siirtääkö tuo jatkoputki resonanssitaajuuden eri alueelle, vai riittääkö tässä nyt purkuaukon sijainnin siirto? Jos siirto, niin onnistuisiko ulostulon muokkaaminen niin, että poisto olisi vaikka hiukan sivulle? Vaikka sitten spoilerilla putken loppupään sisällä. Ei ulkonäkö kärsisi kuin ulkoisella käyrällä putken päässä.
Taitaa nimenomaan siirtää sen resonanssin sitä matalammalle mitä pitempi putki? Aika hankala varmaan siirtää ulostulo vaikkapa sivulle, on niin ohutta materiaalia että meikäläisen hitsaustaidoilla muuttuu reikäjuustoksi koko pönttö ;D. Kokeilin pelkkää mutkaa tuossa päässä mutta ei vaikutusta ääneen, alas suunnattuna tosin piha pölisi kivasti :)
-
Minkälainen vaimennin Mivv on rakenteeltaan? Kuvissa näyttää siksi isolta, että siellä on jo kammio? Vai paistaako siitä päivä läpi?
Voihan sen jakaa kahtia pituussuunnassa, vaakatasossa tai laittaa ikään kuin kaksi vaimenninta sisäkkäin. Pituussunnassa joko
lienee käytetyin ja helpoin tapa.
En ehkä ensimmäiseksi ehjää, ja ilmeisen arvokasta vaimenninta palastelisi. Jos tarvittavia kädentaitoja on, tekisin ensin jonkun
ruman prototyypin. Pääsisi kartalle, mitä on tekemässä.
-
Minkälainen vaimennin Mivv on rakenteeltaan? Kuvissa näyttää siksi isolta, että siellä on jo kammio? Vai paistaako siitä päivä läpi?
Voihan sen jakaa kahtia pituussuunnassa, vaakatasossa tai laittaa ikään kuin kaksi vaimenninta sisäkkäin. Pituussunnassa joko
lienee käytetyin ja helpoin tapa.
En ehkä ensimmäiseksi ehjää, ja ilmeisen arvokasta vaimenninta palastelisi. Jos tarvittavia kädentaitoja on, tekisin ensin jonkun
ruman prototyypin. Pääsisi kartalle, mitä on tekemässä.
Siis ihan suora reikäputki läpi ja villat ympärillä. Ohutta materiaalia toi on kauttaaltaan, ei taida bilteman migillä ja mun taidoilla onnistua kovin kummoiset modifikaatiot. Kiinnosti kyllä toi sun eka viestin modi mutta mulla jäi se ajatus siinä epäselväksi?
-
No jos Mivvistä saa päädyt irti ilman vaimentimen rikkoutumista, kokeilisin tyhjentää vaimentimen alkupäästä villat pois.
Sellaiselta matkalta, että joku noista kertoimista osuisi hyvin kohdalleen, kolme tai viisi ehkä?
Nykyinen sisäputki myös pois muodostuvan kammion kohdalta ja poistuvan osan tilalle joku sellainen mutka, ettei vaimentimeen tuleva
pakokaasu osu suoraan kammion ulosmenoon. Paljaaksi jääneet villat täytyy sitoa/suojata sopivalla peltikiekolla.
Jos villan poiston jälkeen ulkokuori tulee kosketuksiin pakokaasun kanssa, täytynee kammio varustaa sisäseinillä. Sisä- ja ulkoseinän väliin
villaa ettei ulkokuori pilaannu. Siihen sisäosaan on sitten helppo kiinnittää se, jäljellejääneiden villojen läpi ulosmenevä reikäputken jäljelle
jäänyt osakin.
Rakennelma taitaa olla toiminnaltaan lähellä pakoputken kylkeen hitsattavaa resonaattoripurkkia.
Ja edelleen, vastuu jää toteuttajalle.
-
No jos Mivvistä saa päädyt irti ilman vaimentimen rikkoutumista, kokeilisin tyhjentää vaimentimen alkupäästä villat pois.
Sellaiselta matkalta, että joku noista kertoimista osuisi hyvin kohdalleen, kolme tai viisi ehkä?
Nykyinen sisäputki myös pois muodostuvan kammion kohdalta ja poistuvan osan tilalle joku sellainen mutka, ettei vaimentimeen tuleva
pakokaasu osu suoraan kammion ulosmenoon. Paljaaksi jääneet villat täytyy sitoa/suojata sopivalla peltikiekolla.
Jos villan poiston jälkeen ulkokuori tulee kosketuksiin pakokaasun kanssa, täytynee kammio varustaa sisäseinillä. Sisä- ja ulkoseinän väliin
villaa ettei ulkokuori pilaannu. Siihen sisäosaan on sitten helppo kiinnittää se, jäljellejääneiden villojen läpi ulosmenevä reikäputken jäljelle
jäänyt osakin.
Rakennelma taitaa olla toiminnaltaan lähellä pakoputken kylkeen hitsattavaa resonaattoripurkkia.
Ja edelleen, vastuu jää toteuttajalle.
Kiitos, nyt selvisi rakenne. Jonkin verran puuhaa tuossa on..pannaan harkintaan :)
-
Omaan korvaan ovat olleet äänet sitä paremmat, mitä pidemmät absorptiovaimentimet (ei pauketta vaan vatsassa tuntuvaa "jyminää"). Omassa olleet nyt ensin Bos (sama sisäänmeno kuin tuloputki) ja nyt Mistral (pienempi sisäänmenon läpimitta kuin tuloputki), Mistralit kuitenkin pidemmät (vaikka rakenteeltaan sama, pelkkä "reikäputki" jonka ympärillä eristemateriaalit, ulommaisena hiilikuitu). Mutta ylivoimaisesti parhaat soundit on nuoren herran Apriliassa (Rotax), missä on vielä pidemmät Akrapovic Titanium -absorptiovaimentimet (ja LeCa:n V11/originaali Titanium -setissä on myös makoisat soundit - olen siinä käsityksessä että Mistral teki ne myös aikanaan?). Itse toivoisin myös hieman alhaisempaa melutasoa Guzziin. Varsinkin "kaasu auki" -tilanteissa "papattaa" liikaa makuuni. Hoitunee "killeri" -virityksillä (mutta sitten kartat...).
Liittenä kuva missä Mistral/Akrapovic vierekkäin ja V11 mallin vaimentimien (originaali/absorptio) rakenne-erot.
PS.
Muistan joskus lukeneeni Griso -saitilta että Grison pakopuoli on erityisen kriittinen moottorin optimaalisia käyttöominaisuuksia ajatellen.
-
Tuo Pekan ehdotus on hyvä. Siihen ei tarvitse välttämättä edes hitsauskonetta. Reikäputkea/-levyä ja popniittejä, niin tuon tekee ihan helposti.
En löytänyt tähän hätään kuvaa, kun tein joskus omiin vaimentimiin levytavarasta kammion keskelle vaimenninta. Normaali läpivirtausvaimennin, mutta keskellä oli pätkä isompaa reikäputkea, joka muodosti kammion. Villa pitää olla kammion ja kuoren välissä, ettei tule värivikaa kuoreen. Eikä rämise sisukset kuorta vasten.
edit. Löytyipäs kuva ajatuksesta.
-
Tavallisia pop-niittejä ei resonoivassa paikassa pidä käyttää. Niiden niittiosa on alumiinia. Kuluvat nopeasti. Saman tien käyttää nk. sokeita rosterisia vetoniittejä. Poppareiksi niitäkin puhekielessä kutsutaan mutta materiaali ja tarkkuus parempi. Tavallinen pop-niittipihti ei välttämättä kestä kovin kauaa teräsniittien vedossa. Tosin niissäkin on eroja. Niittejä ostaessa kannattaa pyytää oheen muutama kyseiselle niittikoolle tarkoitettuja kaksipäisiä poria.
Pop-niitti tai samalla systeemillä pelaavat laadukkaammat niitit on helppo purkaa: ensin pienellä tuurnalla ja vasaralla lyödään niitin kara syvemmälle ja porataan saman kokoisella poralla mikä on halkaisijaltaan sama kuin reikä jossa niitti on.
Niitin pituus kannattaa valita niitattavien materiaalien yhteispaksuuden mukaan. Silloin tulee pitävin liitos.
Jos materiaali on pehmeätä sisä- tai ulkopinnassa voi käyttää ohutta rosterinauhaa aluslevynä. Tai vaikka vain pelkkiä ohuita aluslaattoja.
-
Jos villan pakkaa kunnolla (lue= sopivasti, villa ei saa olla kivikovaan pakattua, tai sen äänen absorbointikyky heikkenee) putken sisälle, ei lähde alumiininenkaan poppari mihinkään. Rosterisia saa toki vaikka sinisestä kaupasta.
-
Omaan korvaan ovat olleet äänet sitä paremmat, mitä pidemmät absorptiovaimentimet (ei pauketta vaan vatsassa tuntuvaa "jyminää").
Nuo Termignonin orkkis virivaimentimet Grisoon ovat paksuhkot ja järkyttävän pitkät. Ei mun mielestä sovi ulkonäöltään Grisoon sitten ensinkään. Oletettavasti mukavat äänet toki.
Saman vaikutuksen saat kun työnnät sen putken änkkärin sisään.
Sitä kammiovaimenninajatustakin mietin mutta tuntui aika töisevältä projektilta...vaan tämä Pekan ensimmäinen lause jäi takaraivoon kummittelemaan...no, sole ku kokeilla.
48mm putkea tommonen 10cm pätkä tuohon päätylaipan ulosmenoputkeen kiinni, meni just mukavasti tuon reikäputken sisälle, ehkä milli jäi ympärille tyhjää. No täähän on itse asiassa vähän niinkuin db-killeri mutta 48mm putkella.
Ja avot, tästä tuli juuri niinkuin toiveissa olikin! Meteli yleisesti tippui ehkä kolmanneksen ja tuo ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui kokonaan. Mukava matala töminä tyhjäkäynnillä, ei huuda liikaa kierroksilla ja boonuksena vielä makia drooni moottorijarrutuksella.
Erittäin bueno siis :) Kaikille kiitos ja hyvää kesää!
(http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/sis%C3%A4putki.jpg)a
-
Kun ääni ratkaisee. Kumusaundia Kemin kavuille. Hienoo.
-
Kun ääni ratkaisee. Kumusaundia Kemin kavuille. Hienoo.
Kiits, eiköhän sitä kesän mittaan Aurajoen rannalla ja Särkänniemen Mustalahdessa olla parkissa moneen otteeseen ja toki Siuron Koskibaarissa pitää poiketa, siinä kesäasumuksen vieressä kun on :)
-
Se vielä että tuossa turatessa (ja pönttö pyörässä kiinni) kokeilin siirtää, ikäänkuin sitä kammiota mallintaen, koko vaimenninhuilu/villa -yhdistelmää taaksepäin mutta ei se tuntunut juurikaan ääneen vaikuttavan. Jotenkin odotin että ois muuttunut paljonkin mutta ei. Tämän, ja tietty ton Pekan konstruktion vaikeahkon toteuttamisen takia jäi sitten tekemättä. TT:n versio ois kyllä ollut helppo tehdä, kuinka suuri vaikutus lie ollut kun tuo kammio on tuossa keskellä huilua ja aika pieni?
Päädyin sitten tuohon "sisäänpäin käännettyyn jatkoputkeen" kun se oli helppo tehdä ja jostain syystä vaikutukseltaan huomattavin. Kuten Camn jo tuossa mainitsikin, jyhkeimmät ja voimaikkaimmat äänet varmaankin lähtis sillä pitkällä absorbtiovaimentimella, mallia Termi. Orkkisputki on toki iso painava mutta siinä on sentään jotain muotoilua, tää Termi on vaan ihan älyttömän iso ja ruma sikaari:
(https://www.motobel.fr/90-611-thickbox/silencieux-termignoni-griso-1200.jpg)
Tässä vielä toi oma Mivv, otin sen päätykoristeenkin siitä pois. Näillä mennään :)
(http://www.ticotico.fi/Mopo%20kuvat/p%C3%B6ntto%20sivusta.jpg)
-
Kammion olisi tietenkin voinut tehdä mieleiselleen kohtaa vaimentajaa ja haluamansa pituiseksi. Omassa oli tuota luokkaa, kuin luonnoksessa. Vaikutus omassa oli suuri.
-
48mm putkea tommonen 10cm pätkä tuohon päätylaipan ulosmenoputkeen kiinni, meni just mukavasti tuon reikäputken sisälle, ehkä milli jäi ympärille tyhjää. No täähän on itse asiassa vähän niinkuin db-killeri mutta 48mm putkella.
Ja avot, tästä tuli juuri niinkuin toiveissa olikin! Meteli yleisesti tippui ehkä kolmanneksen ja tuo ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui kokonaan. Mukava matala töminä tyhjäkäynnillä, ei huuda liikaa kierroksilla ja boonuksena vielä makia drooni moottorijarrutuksella.
Erittäin bueno siis :) Kaikille kiitos ja hyvää kesää!
Sehän meni hyvin kun noin helposti tuli hyväksi. Epäilen etteivät desibelit kuitenkaan vähentyneet mutta saundi vain muuttui miellyttävämmäksi.
Tai voihan siitä poistua noin joku resonanssitaajuus ja siten on oikeasti hiljaisempi.
Vanhoja pakoputkenteko oppeja kun muistelee lisää, niissä kehotettiin laittamaan äänenvaimentimen jälkeen aina pätkä putkea. Putki tasoittaa pakokaasun
virtausta ja vaimentaa siten jäljellejääneitä taajuuksia. Moottoripyörän äänenvaimentimissa näin taitaa olla vain alkuperäisissä, kuten Camn liittämässä kuvassakin.
Moottorin pakoputkeen tuottama taajuusalue on laaja, siksi olisi vaimennuksen kannalta edullista olla useampi vaimennin peräkkäin. Moottoripyörässä
se ei käytännön syistä oikein tahdo onnistua. Hyvään kompromissiin pääsee rakentamalla samoihin kuoriin kammiovaimentimen ja absorbtio-
vaimentimen kuten jälleen Camn liittämässä kuvassa on. Siksi ehdotin sen kammion lisäämistä siihen Mivviin.
Akustiikasta en paljoa ymmärrä, mutta voi olla hyvin tapauskohtaista, tässä putkenpätkän lisäys toimii hyvin ja jossain toisessa ei. Kuitenkin kammio-villavaimentimen olen saanut toimimaan hyvin niin kaksitahtisen paisuntakammion jatkona kuin ilmakiväärin piipun päässäkin.
-
Kammion olisi tietenkin voinut tehdä mieleiselleen kohtaa vaimentajaa ja haluamansa pituiseksi. Omassa oli tuota luokkaa, kuin luonnoksessa. Vaikutus omassa oli suuri.
Tuo sliparin sisuksia vaan siirtämällä tehty kokeilu ei tosiaan kerro tuon toimivuudesta mitään, kunnolla tehtynä olisi varmaan pelannut hyvin. Laiskotti enkä jaksanut alkaa pilkkomaan sisäkaluja ::)
Sehän meni hyvin kun noin helposti tuli hyväksi. Epäilen etteivät desibelit kuitenkaan vähentyneet mutta saundi vain muuttui miellyttävämmäksi.
Tai voihan siitä poistua noin joku resonanssitaajuus ja siten on oikeasti hiljaisempi.
Mitattava melu ei välttämättä tosiaan paljoa tippunut mutta se ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui mitä tässä haettiinkin. Merkittävää myös se että äänitaso tuntuu kierrosten noustessa nousevan varsin hillitysti ilman mitään erityistä piikkiä. Keskustassa viittäkymppiä kakkosella ei herätä kummempaa huomiota. Tyhjäkäynnillä mukavaa murinaa ja kahdeksankympin jälkeen lähinnä tuulen suhinaa. Pyörän vierestä kuunnellen subjektiivinen äänitaso putosi kolmanneksen, ehkä enemmänkin. Jonkun mielestä varmaan liiankin hiljainen.