Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kutzi - Huhtikuu 24, 2020, 09:52:52 ap
-
Hei
Kertoisiko joku tietäjistä uudelle cali 1400 omistajalle
Mikä on pyörän mukana tullut 9-napainen liitin jossa
Kaksi liitin pinniä on yhdistetty jompilla?
-
1400-malleja on aika monta...
Onko kysymyksessä valkoinen vai musta liitin? Sijaitseeko se akun takana?
Laitatko kuvan liittimestä ja sijainnista niin voi olla hieman varmempi asiasta.
Pääasiassa ne liittimet jotka on tulpattu ovat joko lisälaitteiden tai diagnostiikan liittimiä. Niitä löytyy läjä akkutilasta ja sen läheisyydestä. Myös tankin etuosan kohdilta löytyy lisälaiteliitoksia.
Itse olen käyttänyt vain kolminapaista mustaa liitintä jossa on vain kaksi johtoa diagnostiikkaan ja pyörän järjestelmien säätöön.
Tehtaan PADS taasen kytketään omaan liittimeensä merkkihuollossa. Diagnostiikkaan taitaa olla kolme eri liitintä.
Mallista riippuen liittimiä on satulanlämmittimelle ja muille lisäalaitteille kuten varashälyttimelle mutta niistä on eri selvitykset kyseisen pyörämallin kytkentäkaavioissa. Kaikissa malleissa ei ole samoja toimintoja.
Tarkemman selvityksen saa kyseisen vuosimallin ja -version kytkentäkaaviosta.
-
Pyörä -18 mallia. Plugi sijaitsee samassa pussissa
Jossa huoltokirja ym.
-
Pyörä -18 mallia. Plugi sijaitsee samassa pussissa
Jossa huoltokirja ym.
Ei ole omaa kokemusta kyseisestä tulpasta.
Sille lienee kuitenkin paikkansa. Tuo hyppyjohto saattanee aktivoida jonkin toimenpiteen vaikka huollon osalta kun tulppa laitetaan siihen sopivaan liittimeen.
Satulan alla, akun takapuolella on useampia "sokeita" liittimiä. Vastine plugille löytynee sieltä. Akun kansi on kiinni neljällä ruuvilla ja kahdella pikkupultilla. Jos uteloittaa sinne vilkaista. Kannen alla on myös ECU.
Pyöräsi on ilmeisesti euro4-mallia jos on tehty aikaisintaan vuonna -17.
Viittaisi kovasti siihen että liittyy juuri päästömittaukseen: plugi kiinni ja mittaus päälle niin tulee hyväksytty tulos. Tosin hyvin epätodennäköistä meillä kun ei ole vuosikatsastusta moottoripyörille. Muutoin meluavat ja päästöiset pyörät voi poliisi tienvarsitarkastuksessa määrätä mitattavaksi katsastusasemalla.
Kysypä huollosta kun se aika tulee tietävätkö mihin käyttöön se on.
Oliko muilla 1400-sarjan pyörien omistajilla tietoa tästä plugista?
Oma tonninelisataseni on euro3-tasoinen eikä siinä ole kyseistä juttua mukana tullut.
-
..tai jos on unohtunut huoltomieheltä sinne pussiin. Eli käytettäisiin vaikka pelkästään mitatessa jotain.
-
Meidän Jussilla oli Triumpissa tuontapainen varashälyttimen liittimeen sopiva hyppylankaliitin.
Jos varashälytin olisi tiltannut, matka olisi jatkunut laittamalla tuo palikka varashälyttimen liittimeen.
-
Moi,
Se on tosiaakin tulppa, jolla voi ohittaa hälyttimen.
Hälyttimen kaapeli irti ja jumpperi tilalle.
T. Kimmo
-
Ilmankos ei ollut tuttu kilke.
Köyhäilyversiossani ei sellaista tarvita.
-
Tuon kilkkeen kytkentä tarvittaessa tarjoaa huomattavasti helpomman ja edullisemmankin ratkaisun verrattuna esimerkiksi koko pyörän kytkentään hinausauton lavalle. Se on erinomainen ja edullinen varmistus.
Mutta toisaalta se osoittaa, että ajoneston valmistaja, kukapa sitten lieneekin, ei välttämättä luota viimeisen päälle valmistamaansa tuotteeseen. Noita ajonestoja ja varashälyttimiä on valmistettu jo niin kauan, että luulisi pikkuhiljaa lastentautien jo hävinneen. Ei kaduillakaan ehkä ole kuulunut nykyään enää sellaisia varashälyttimien tyhjänpäiväisiä konsertteja, kuin silloin hälyttimien hiljalleen yleistyessä. Tässäkin mennään loppujen lopuksi ehkä sitä nykyelektroniikan henkeen kuuluvaa linjaa: edullisesti, korkealle, rimaa hipoen, ja jos rima putoaa, alastulossa saat kuitenkin ilmaisen kaapelikilkkeen, lohdutuspalkinnoksi..
No, jospa nuo järjestelmät kestää ja kilkkeet ovatkin vain turhana painona, toivotaan näin.
Jouko
-
Tarkastin sivukopan alta niin ainakin varashälyttimen liitin on samanlainen.
-
On kyllä uskomatonta ettei tähän caliin saa kahvanlämmittimiä alkuperäisinä.
Oxfordeja tänään asennettu.
-
Mikäs se malli oikein on?
Ainakin minun vanhemmanpään perusmallissa on kahvalämmittimille valmiina käyttökytkin ja liitäntä. Myös satulanlämmittimelle on liittymä valmiina. Jälkimmäistä en ole asentanut. Kaksivärisen geelisatulan lämpimyys on varsin hyvä muutoinkin. Sekä tukeva ristiselän tuki.
-
Ainakin omasssa -14 Touringissa on ihan tehtaan kahvalämppärit, Lamersilta taisin tilata. Asennus tosiaan suoraan valmiisiin liittimiin ja käyttökytkin valmiina. Ilmoittelee näytössäkin millä teholla ovat.
-
Lueskelin tuommoista amerikkalaista keskustelupalstaa ja sieltä kävi selväksi, ettei 2017 -> malleihin ole tehtaan lämppäreitä. Oxfordeja asenneltu sielläkin. Johtuu muutoksista kaasun ride-by-wire systemissä.
https://www.guzzitech.com/forums/threads/heated-grips-for-mgx.16582/page-2
-
Itse laitoin tarvikelämppärit ohjaustankoon. Helpoin ja nopein oli käyttää asennussarjan mukana tullutta säädintä.
Samalla sain leveämmät kahvakumit sillä alkuperäiskahvat olivat aivan liian lyhyet vai pitäisikö sanoa kapeat.
Ovat toimineet moitteitta. http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-kahvanlammittimien.html
Kiinnostaa tuo tieto ride-by-wire-systeemistä. Mikä on ero vanhempaan ja sen muutossyy?
-
Asiaa sen paremmin tuntematta sanoisin jotta vanhemmissa malleissa kaasukahvasta lähtee vaijerit TPS:lle ja uudempaan TPS on rakennettu kahvaan ja siitä lähtee vaan johtimet ties minne..
Eron näkee hyvin kun katselee Stein-Dinsen varaosaluetteloista 1400 Californiat E3 (2015) ja E4 (2017), löytyy sivulta 70.
Sitä miksei Guzzi ole rakentanut kahvalämppäreitä valmiiksi tähän uudempaan malliin ei pieni ihminen ymmärrä. ;D
-
Minä sain RM Heinolta kahvanlämmittimet mukaan, kun ostin Cali 1400:n vuonna 2015. Lämmittimet piti vaan itse asentaa. Olisivat asentaneet Heinollakin, mutta sanoivat, että asennus on helppoa kuin heinänteko. Niin oli. Liittimet olivat valmiina tankin oikealla puolella suojapellin alla. Kahvanlämmittimien ohjaus alkoi pelata vasemman puoleisen kahvan kytkimestä ja ohjaustieto näkyi paneelista aivan kuten ohjekirjassa opastetaan. Ovat toimineet mainiosti.
On kumma, jos tilanne on mennyt huonompaan suuntaan.