Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Huhtikuu 07, 2007, 14:32:48 ip
-
Nyt kun kaikissa ns, isolohkoguzzeissa lukuunottamatta perinteisiä California-malleja on tämä uusi CA.R.C takahaarukka-kardaani systeemi,kiinnostaisi käyttäjien kokemukset onko pelittänyt ja minkälaisia ongelmia on mahdollisesti esiintynyt öljyvuodot ym ? Luulisi jo kokemuksia olevan. :O
-
Terve,
Minulle ei kokemusta asiasta mutta haluaisin jonkun samalla kertovan mitä tämän CA.R.C. toiminnon pitäisi oikein tehdä ja mitä etua siitä on vanhaan nähden?
Onko kyse siitä ylimäärisestä "akselista", joka tulee perästä takaisin vaihdelaatikolle päin kardaaniakselin päällä?
T: Kimmo
-
Oheisessa linkissä muutama sana aiheesta ja rakenteen vaikutuksista pyörän käyttäytymiseen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Swingarm (http://en.wikipedia.org/wiki/Swingarm)
t. pekjo
-
Kimmo kirjoitti:
Terve,
Minulle ei kokemusta asiasta mutta haluaisin jonkun samalla kertovan mitä tämän CA.R.C. toiminnon pitäisi oikein tehdä ja mitä etua siitä on vanhaan nähden?
Onko kyse siitä ylimäärisestä "akselista", joka tulee perästä takaisin vaihdelaatikolle päin kardaaniakselin päällä?
T: Kimmo
Kai samaa, kuin BMW:n paralever, jossa ylimääräinen tuki on kardaanin alla. Pitäisi poistaa kardaanin hissiefektiä. Paralever haulla löytää enemmänkin juttua, esim, tuolla on teknisempää selitystä ja havainnollistavaa piirrosta ulkomaan kielellä...
http://www.largiader.com/paralever/
Kuva ja suppeampi juttu, mutta suomeksi.
http://bmwfinlandpinter01.ergointegration.no/mc/teknisk_leksikon/en_artikkel.asp?id=671
Olli
Ahaa, Pekjo löysikin paremman artikkelin wikistä sillä aikaa kun surffailin googlessa...
-
No nyt asia selvisi! Kiitos linkeistä. Nyt vaan odotetaan kommentteja elävästä elämästä...
Kimmo
-
Terve!
Ja sit kun haluaa sellaisen vanhaan Guzziin, niin tästä http://www.magni.it/lemans_01.htm
Mun seuraava haave :cool: Ens syksynä Magni Guzzi 750 tai 850
Tallin mahtuu vielä yksi lisää
Ai et on makee!:vau:
Niin ja onhan sielä muillekin nälkäisille kivaa http://www.magni.it/
-
Lexa kirjoitti:
Ja sit kun haluaa sellaisen vanhaan Guzziin, niin ...
Vähän aikaa piti ihmetellä... kit di conversione parallelogrammo
(http://www.eurospares.com/magnisp.jpg)
http://www.magni.it/parallelogrammo.htm
-
Melkosen tyhjentävät linkit, vielä kun saisi käyttäjien kokemuksista jotain kommentteja.
-
Ei o viä paljo maileja takana mutta sen verran mainita voisi että mitään häikkää ei ole ollut eikä saisikaan olla ajetun 20000 km aikana. Breva 1100 vm. 2005 jolla nuo kilsat oon ajanut kaikki itse ja pyörä kuului siihen erään johon heti uutuuden tehtaan takaisinkutsun perusteella vaihdettiin uusi perävaihde. Homma kesti puheiden kanssa noin puoli tuntia paikallisessa merkkikorjaamossa. (J.P. Eeva)
Odottelen kuinka matka taittuu. Mitään peräongelmia en ole muiden kuullut kertoneen...
mm
-
Breva 1100 vm -95 ja 20.000 km, eipä ole tullut paljon kilometrejä ;-)
-
Sen verran lahoa jo...
Elämä taitaa olla ollu viime vuosituhannella.
Korjasin Vierailijan ystävällisen sarkasmin saattemana.
mm
-
Motomatti,
Mitenkäs tämä uusi systeemi on toiminut siinä kardaaniefektin (hissiefektin) vähentämisessä? Sulla on kokemusta niin Caleista kuin Brevasta.
T: Kimmo
-
Jos lähdetään siitä että kardaani tyypillisesti nostaa perää ja kettinkiveto laskee peräpäätä kiihdytettäessä niin tämä parallellogrammo-järjestelmä ei tee kumpaakaan. Perä on stabiili eli kardaanin momentti ei vaikuta jousitukseen. Calissa ei tätä järjestelmää ole. Daytona oli eka jossa se oli vakiona mutta eri konstruktiona kuin tämänpäiväiset. Sitä ennen on saanut vastaavia järjestelmiä tarvikkeena.
Onhan se monimutkaisempi ja varmaankin kalliimpi ja Daytona/Centauro -malleissa huollon tarve suurempi kuin perinteisessä kardaaniratkaisussa. Mm. kolme rasvanippaa joista yksi eritt. hankalassa paikassa.
mm
-
Edelliseen sen verran lisää että väärinkäsitysten välttämiseksi tämä rasvanippojen rasvaussessio koskee vain Daytona, Centauro ja varhaisia Sport-malleja. CA.R.C -mallit ovat huomattavasti huoltoystävällisempiä. Itse pidän kyllä tuosta italialaisen insinöörin keksinnöstä yhdistää ketjujen ja kardaanin huonot puolet: Keksinyt rasvattavan kardaanin joka roiskii vaseliinit vanteelle. Rasvatessa tulee tsekattua kaikenlaista muutakin ympäristössä.
Yli satatuhatta omatoimista kilometriä jo samalla avokardaanilla vaikka ohjekirja antaa aktiiviajossa nivelten vaihtoväliksi 20000 km ja matkaillessakin 40000 km. Voi olla että pelaa tuon matkan vaikka ei rasvaisi kertaakaan. Pesun yhteydessä ja sateessa ajetun reissun jälkeen prässillä vajaan yhden puristuksen per ristinivel.
mm