Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 02, 2020, 20:46:52 ip
-
Nyt on tarkistettu laakerit, edestä ja takaa sekä siitä väliltä, renkaat vaihdettu uusiin ja erilaisiin, keulaöljyt vaihdettu, ohjauslaakerit vaihdettu varoiksi ja kokeiltu ilman laukkuja ja laukkujen kanssa. Iskunvaimentimet toimivat. Pyörällä ei ole kaaduttu. Etu- ja takapyörä on tasapainotettu. Pyörä on alkuperäiskunnossa ja siisti ikäisekseen.
Vatkaa silti.
Seuraava koe on että laitan keulan jousien jatkoksi ylipitkät holkit. Katsotaan jos rungon asennon muutos auttaa. Mikäli vatkaus helpottaa niin seuraavaa: Jos keulasta tulee tönkkö niin se palautetaan vakioksi ja laitetaan taakse lyhempää vieteriä. Sitä odotellessa.
Onko muilla pikkubrevalaisilla kommentoitavaa?
-
Syksyllä ,Kurikassa taisit vaimon kakkospyörää vilkaistakkin , ei vatkaa ,ei, vaikka esim eturengas vietteli melkein 10 v synttäreitään. Ei tyhjänä, eikä lastattuna ei laillisilla nopeuksilla eikä luultavasti laittomillakaan, jos saisi ajaa :)) Talven aikana vaihdoin "huvikseni" emäputken laakerit, vanhat olivat aivan ehjät . stefat ja öljyt sekä eturenkaan . Koeajoa ehkä Pääsiäisenä. Swingin laakerit tarkistin viime syksynä, samalla kaikki takapään laakerit ,kaikki kunnossa. Halusin tarkistaa ostonjälkeen tuotteen. Pyörä oli näet "huollettu" tunnetussa ,pääasiallisesti muunmerkkisiä pyöriä huoltavassa liikkeessä. Esim moottorista laskin vanhaa öljyä pois 2.4 litraa , arviolta 10w-40 , ja sitä rataa. "Pikkulohkoista" on pientä kokemusta Brevan lisäksi , 650 Lario , 650 TT ja 750 Targa ,malleista
-
Moi, kahdesta B750:stä kokemusta, ja ei ole kummassakaan ilmennyt MM:n mainitsemia oireita. Varsinkin toinen minkä omistin vuosia, oli oikeinkin mukava ja johdonmukainen lähes kaikissa tilanteissa. Jos tuossa olisi joku tarvikekate, niin voisi ehkä olla yksi syy jos olisi asennettu pieleen, mutta tuossa ei ilmeisesti ole mitään katetta kun on vakio? Missä nopeuksissa tuo vatkaus ilmenee, vai onko oiretta kautta linjan?
Tuossa aiemmin viikolla kun tsekkasin pikku-Brevasta kardaanin kunnon ja swingin ja pyörien laakerit, niin tuli myös mitattua ja tsekattua se swingin keskitys runkoon nähden. Tuossahan on haarukan ja rungon välissä oikealla puolella millin puolentoista shimmi tai prikka ennemminkin, jos se olisi jostain syystä jäänyt pois, niin ehkä tuo pieni sivuttaisheitto voisi aiheuttaa woblausta? Henkimaailman juttuja. ;D
-
Onko keulaa huollettu muuten, kuin öljyt vaihtamalla?
Esim epämääräinen liikekitka keulassa voi tehdä outouksia.
-
Ovatko kaikki runko-voimapaketti pultit kireällä?
-
Vatkaus tyypillisellä alueella 50 - 70 km/h. Lievänä sen ulkopuolella mutta voi kaasua laskiessa eli moottorijarrutuksessa innostua.
Viime suvena huollettiin ja katsottiin paikat kuntoon.
Kun keulasta oli yläpäät auki öljynvaihdossa niin teleskooppiputkien liikerata vaikutti olevan kunnossa. Ei havaittuja mutkia tai klommoja. Teleskoopit olivat irti kolmioista ja myös toisistaan huollon aikana. Vakiopleksi.
En nyt enää tarkkaan muista mutta mielestäni tuli kaikkia pultteja ja muttereita koetelluksi. Toki jotain on voinut jäädä väliin. Kiitos huomiosta.
Pyörän käytettynä hankinnan jälkeen se, kuulemma, toimi ihan ookoo. On kaatunut paikoiltaan mutta vauriot lähinnä kosmeettisia. Toinen sivulaukku hajosi hiukan ja on sittemmin korjattu. Tuskinpa runko siinä taipui.
Käyn läpi uudelleen "tiuhalla kammalla" rungon ja takapään. Keulassa ei vikaa ole. (Paitsi, ehkä, jouset kuoleentuneet. Kuljettaja on ylipainoinen.)
-
Jossain ulkomaan Guzzi-foorumilla eräällä tyypillä oli pikku-Breva woblannut, ja syy oli sitten kuitenkin eturenkaassa, vaikka oli ollut näennäisesti uutta vastaavassa kunnossa. Mutta jotenkin tuntuisi että rengas woblaisi laajemmalla alueella kuin tuo 50-70kmh? Mutta helppo ja halpa konsti tsekata vaikka eri paineilla, onko vaikutusta?
Toivottavasti selviää.
-
Joskus muinoin eräässä ,ei italialaisessa pyörässä takarenkaan muutos + 10 mm aiheutti vastaavanlaisen woblauksen 169 km/h ei mitään mutta 170 km/h h , meinasi käsistä lähteä. Takarenkaan vaihto alkuperäiseen kokoon ja ongelma poistui. Kyseessä oli käytännössä lähes uusi pyörä.
-
Kun keulasta oli yläpäät auki öljynvaihdossa niin teleskooppiputkien liikerata vaikutti olevan kunnossa. Ei havaittuja mutkia tai klommoja. Teleskoopit olivat irti kolmioista ja myös toisistaan huollon aikana. Vakiopleksi.
Lähinnä tuo keulahuolto kiinnostaa, se kun on muutakin kuin öljynvaihto. Keula otetaan auki, osat käsiin tutkittavaksi, putsattavaksi ja uusin öljyin kasaan. Ero voi ajotuntumassa olla merkittävä, vaikka keula olisi tuntunut ennen huoltoa ookoolta.
-
Vatkaus tyypillisellä alueella 50 - 70 km/h. Lievänä sen ulkopuolella mutta voi kaasua laskiessa eli moottorijarrutuksessa innostua.
(Paitsi, ehkä, jouset kuoleentuneet. Kuljettaja on ylipainoinen.)
Tällainen muistui mieleen. Calilla lähdettiin reissuun aika takapainoisena ja unohtui tiukkoa takajousitus. Voblaili yllättäen ihmeellisesti noissa pienissä nopeuksissa varsinkin moottorijarrutuksissa. Voblailu hävisi takajousituksen säädöllä.
Jouko
-
Pitänee testata kevyemmällä kuskilla. Itse olen nykyisin alle 80-kiloinen/176cm. Brevan omistaja noin 40 kg painavampi. Voi olla ajettavuudessa ja painonjakautumassa eroa.
Viimeksi kun ajoin 750 Brevalla oli kun hiljattain ostamaani 1100 Brevaa käytin Piikkiössä takuuhuollossa. Vaimo oli mukana. Molemmat silloin 100++kg painoisia. Ihmettelin kovasti sillä lainaksi saamaamme pikku-Breva kantoi kuormansa varsin mukisematta. Kävimme saaristoteitä katsastamassa pitkän iltapäivän.
-
No ei se sitten varmaan siitä ylikuormasta johtunut silloin..
Jouko
-
Takavuosina Calistin useamman kerran woblasi ja tehokkaasti. Meinas tulla löysät housuun. Mitään ns. rationaalista syytä en löytänyt, tarkistin kaikki ja purin jopa ohjausiskarin. Ja sitten eturengas meni vaihtoon ja kas! Eipä ravistellut enää.
Se etunen oli myyjän mukaan "tää on hyvä ja menee mutkaan tosi hyvin!" -tyyppinen. Muistaakseni kirjoitin tästä silloin forumillekin.
Uuden rinkulan pisti alle Kosken rangasmestari Hakamäki. Poisotettu olisikin muualta ostettu.
-
Ehkä itsekin tosiaan lähtisin ensi alkuun ratkomaan asiaa eturenkaan vaihdolla, ainakin ennenkuin pistäisin pyörää enemmänkin atomeiksi.
-
Viime vuonna 1300-kuutioinen mp,n eturengas ei ollut 100 % hyvää noin 75-80 km/t vauhdissa kun tulin rengasverstaalta ja ajoin ehkä 50 kilometriä.
Mietin vähän : Ja laitoin 5 gramman paino lisää vanteille ja katos mp oli taas 100 %inen kaikissa nopeuksissa.
-
Moi
Joskus samalla nopeus alueella oli myös voplausta, mutta vain nopeuden laskiessa. Syy löytyi etuvanteesta. Valupyörät voi ottaa itseensä tietyömaalla jossa on nyrkin kokoista kiveä.
MN