Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: moottori turpa? - Huhtikuu 04, 2007, 08:49:54 ap
-
oisko kellään tietoa et mikä vois olla vikana ku mulla pyörässä ei taho tyhjä käyntiä käydä !! kaasarit olen putsannu !! tyhjä käynti ruuvi ei oikein taho reaikoita !! tulpat ovat ruskeat !! muuten pelaa mut tyhjä käyntiä ei käy ku hetken ja aivastaa ja sammuu !! ois kiva saada kuntoon !! onko oulun alueella ketään joka ois rassannu noita pyöriä !! itellä meinaa usko loppua !! :(
-
Kysyppä Asukkaan Penalta, huoltaa mm. Guzzit.
t Rauno
-
Terve!
Täällähän näyttää olevan valmis topicci, joka sopii juuri kotiin kuskatun (siis auton kärryssä) V35:n murheisiin.
Kylmänä peli lähti tulille apuakulla piiitkäään starttaamalla ja reilusti ryypyttäen. Tyhjäkäyntiä ei löytynyt. Ajessa kone alkoi yskiä 6000rpm:n kohdalla, ryypyn asennosta riippumatta.
Tuossa leikkiessä kone lämpesi ja ryypystä päästiin eroon, muttei tyhjäkäyntiä löytynyt sittenkään. Ja sammahduksen jälkeen kone ei käynnistynyt millään.
Vasta 60 km:n peräkärryssä kuljetuksen jälkeen apuakun kanssa ja toiset vanhat tulpat vaihdettuna kone lähti taas tulille, mutta sammahti ajettuani pari kierrosta pihan ympäri ja koittaessani taasen tyhjäkäynnin toimivuutta. Sen jälkeen ei tulia taasen löytynyt.
Ku n kaasua antaa hivenen, tuntuu siltä, että startti keveneee ja kone antaa hieman itsekin voimaa. Käyntiin tuo värkki ei kuitenkaan lähde.
Peli on käsittääkseni seissyt talven yli ja nämä ovat varsinaisesti ensimmäisiä kokeiluja. Onko kyseessa ajamisen puute vai mikä? Uudet tulpat meinaan hakea ja akku on nyt latauksessa.
Sarjassa tyhmät aloittelijan kysymykset... Miten tuo pitäisi käynnistää a) kylmänä b) lämpimänä? Kylmänä ryyppya, kuinka kauan? Kosketaanko kaasuun samaan aikaan? Entäs lämpimänä? Annetaanko kaasua vai riittääkö pelkkä napin painallus? Nämä ovat itsestäänselvyyksiä sitten, kun koneen luonne on selvinnyt...
Terveisin
Tero
Ps. Sattuuko kenelläkään olemaan ylimääräistä Floridan vasenta sivupanelia? Siis sitä muovista satulan alla/sivulla olevaa lätyskää, jonka alla akku majailee. On tuossa pelissäni halki.
-
Tulipa mieleeni, jotta venttiilit voisi säädellä, kun ei ole havaintoa, milloin homma on viimeksi tehty. Paljonko tuossa pitäisi olla välyksiä? Mielellään arvot kylmänä, kun pelin lämmittäminen pitäisi tehdä kosaanilla :D
Mikä on helpoin tapa pyörittää konetta säätökohtia etsiessä? Peräpää ilmaan ja pyöritystä renkaasta? Vai jokin muu konsti?
Muita aiheeseen liittyviä vinkkejä?
Tero
-
Arvot on nimenomaan kylmänä Imu 0,15 ja pako 0,20.
Itse olen Larion konetta (myös pikkulohko) pyörittänyt kakkonen tai kolmonen pesässä, takapyörästä nytkyttäen. Pyörii ilman tulppia ihan kivasti. Vaikka lyijykynä tulpanreiästä ilmaisee yläkuolokohdan. Tuolla saa ykk:n ihan tarpeeksi tarkkaan.
-
moottori turpa? kirjoitti:
oisko kellään tietoa et mikä vois olla vikana ku mulla pyörässä ei taho tyhjä käyntiä käydä !! kaasarit olen putsannu !! tyhjä käynti ruuvi ei oikein taho reaikoita !! tulpat ovat ruskeat !! muuten pelaa mut tyhjä käyntiä ei käy ku hetken ja aivastaa ja sammuu !! ois kiva saada kuntoon !! onko oulun alueella ketään joka ois rassannu noita pyöriä !! itellä meinaa usko loppua !! :(
Terve,
Mun eka ajatus olis, että kaasuvaijerit kantaa. Luistin on liian ylhäällä tyhjäkäynissä. Oletko tarkistanut?
-
Käyhän se Kusti vaikka yhellä pytyllä, mutta ei hyvin. Samaa tautia on ollu sekä Monzassa, että SP:ssä. Viimeksi vaihdoin kaasareiden putsauksen jälkeen ilmansuodattimen, säädin kärkien välyksen ja sytytyksen. Sitten tarkastin, että bensa tulee kaasarille asti ja että kipuna löytyy tulpilta. Hyvä on venatkin säätää.
Olis kyllä mukavaa, jos jossain pidettäs sessio, jossa käytäs näitä perussäätöjä läpi että meikäläisen tapainen mutumekatsu sais tehtyä asiat oiken. Nyt on säädöt vähän sinne päin. Olisko ideaa tämmöselle happeningille? Nimim. optimistina uskon vielä jotakin oppivani.
Dieselflosse: Josko laittelet konetta tulille voin toki yrittää piipahtaa päiväruisailun merkeissä, sikäli kun sisäpalveluhuki ei satu kohilleen. Osoite / ajo-ohje olis kiva. Meilitä!
Tässä yks linkki eräälle manuskasivustolle: http://epll.no-ip.com/Benelli.htm (http://epll.no-ip.com/Benelli.htm)
-
Jukka Laine kirjoitti:
Käyhän se Kusti vaikka yhellä pytyllä, mutta ei hyvin. Samaa tautia on ollu sekä Monzassa, että SP:ssä. Viimeksi vaihdoin kaasareiden putsauksen jälkeen ilmansuodattimen, säädin kärkien välyksen ja sytytyksen. Sitten tarkastin, että bensa tulee kaasarille asti ja että kipuna löytyy tulpilta. Hyvä on venatkin säätää.
Olis kyllä mukavaa, jos jossain pidettäs sessio, jossa käytäs näitä perussäätöjä läpi että meikäläisen tapainen mutumekatsu sais tehtyä asiat oiken. Nyt on säädöt vähän sinne päin. Olisko ideaa tämmöselle happeningille? Nimim. optimistina uskon vielä jotakin oppivani.
Dieselflosse: Josko laittelet konetta tulille voin toki yrittää piipahtaa päiväruisailun merkeissä, sikäli kun sisäpalveluhuki ei satu kohilleen. Osoite / ajo-ohje olis kiva. Meilitä!
Tässä yks linkki eräälle manuskasivustolle: http://epll.no-ip.com/Benelli.htm (http://epll.no-ip.com/Benelli.htm)
Tuossa yhteisessä säätelysessiossa olisi tosiaan ideaa... Jos nopeasti toimitaan, niin voin kuskata tuon oman mallipotilaaksi :D
Eli, en ole eilisen jälkeen ehtinyt kajota romppeeseen. Seuraava mahdollinen ropeltamissessio lienee sununtaina, jos vaimo suo. Meinaan tuoloin vaihtaa tulpat ja säätää venttiilit.
Edit: Onko venttiilikopassa jokin vaihdettava tiiviste? Vai voinko huoletta säätää venttiilit ja ruuvata kannen takaisin ilman uushankintoja?
Olisiko mahdollista, että tuossa '91:ssä olisi kärjetön sytytys? Minusta siinä akun kupeessa oli sen näköisiä jäähdytysrivoilla varustettuja komponentteja...
Kaasarin kyljessä on sellainen ruuvi, jonka juuressa näkyy jousi. Se lienee tyhjäkäyntisäätö? Ko. ruuvin vieressä on pienempi hieman upoksissa oleva ruuvi. Se taasen lienee jokin seossäätö?
Terveisin
Tero
Ps. Jukka, lähetän sinulle seuraavaksi privaa...
-
Terve,
Upoksissa oleva ruuvi on seossäätö. (alakierrokset)
Kannattaa tarkistaa myös, että vaijerit nostaa yhtäaikaa molempia luistimia ja että ne eivät kanna. Vaijerin säätö on kaasarin kannessa.
Tuolla pääsivulla "Gruppon eli GMGF:n kotisivut" on tekniikaa-tutuksi-osio. Siellä on jotain apua.
Ostin viimeviikolla kaksi alipainemittaria. Teetän siihen vielä adapterit letkuja varten. Voin jeesata myöhemmin tarkemmin kaasarin säätöasioissa.
-
Lexa kirjoitti:
Tuolla pääsivulla "Gruppon eli GMGF:n kotisivut" on tekniikaa-tutuksi-osio. Siellä on jotain apua.
Ostin viimeviikolla kaksi alipainemittaria. Teetän siihen vielä adapterit letkuja varten. Voin jeesata myöhemmin tarkemmin kaasarin säätöasioissa.
Tekniikka tutuksi kertoi venttiilien säädön isolohkolle. Siinä ei liene mitään perustavaa laatua olevaa eroa pikkulohkoon nähden, paitsi tietysti välykset. Ohje kertoi myös sen vanhan kansanviisauden, jotta varaa uudet venttilikansien tiivisteet viereen, jotta vanhat lähtee ehjänä ja käyttökelpoisina pois...
Mistähän noita tiivisteitä saisi tässä Helsingin liepeiltä? Vai onko naapurin miehellä (Jukka) sopivat tallin perällä? Voin sitten kertoa omalle Guzzilleni, jotta tiivisteet on saatavilla. Menee todennäköisesti vipuun ja vanhat tiivisteet kelpaavat.
Tuolla yhdellä toisella palstalla pelottelivat, että jännitteensäätäjä olisi vioittunut ja vienyt samalla sytkäboksin. Kuinka todennäköinen tuo diagnoosi mahtaa olla? Ja antaisiko boksi ollenkaan kipunaa, jos se olisi saanut kipeää?
Terveisin
Tero
Ps. Tapasin pyörän kauppiaan eilen siinä Hlinnan mäkkärillä, joten aika lähellä tiedon alkulähteitä (Lexa) oltiin. Nyt täytyisi saada peli senverran vireeseen, jotta pääsisin sillä tuon kehitteillä olevan alipainemittarihärpäkeen luo.
-
Piikkiöstä kannattaa tilata kopan tiivisteet yms. kulutustavarat, niin tulevat tosi nopsasti. Stormilta saa jarrupaloja ja jotain pikkuhilippeitä Kusteihin.
-
mulla on järjetön sytkä omassa vaikka on 88 pyörä !! tota nyt sain sen käymään tyhjä käyntiä ku putsasin sytkästä ruosteet pois !! mutta se käy vain tyhjä käyntiä ku laittaa käymään !! mut vejätyksen jälkeen ei käy !! jäätyykö vai mikä vois olla ?? onko kukaan kokeillu tenttua näin viileillä ilmoilla auttaako ?! ite ajattelin kokeilla seuraavaksi ku lähen liikkeelle !! :vau:
-
Terve,
Unohda se tenttu.
Kyllä siinä nyt on muuta vikaa.
Viat pitää etsiä ihan loogisesti.
Onko tuore polttoaine? Onko polttoaineen kulku moitteetonta kaasarille? Saako tankki korvaavaa ilmaa? Onko sytytys ok? Onko ventiilisäätö ok? Onko tulpat ok? Onko imuvuotoja? Kaasarin säätö? jne. jne. Askel askeleelta eteenpäin.
Jos tyhjäkäyntisäätö ei reagoi, niin kaasarissa on vikaa.
Mikä kaasari sulla on?
-
tankki on putsattu ja tulpat vaihtettu !! poltto aine kulkee hyvin !! venat on ok !!
ongelmahan on nyt tämä et pyörä käy nyt tyhjä käyntiä normaa listi kun laittaa käymään !! mut ongelma on siinä et ajon jälkeen joutuu pitään jonku aikaa kaasua et rupee käymään tyhjä käyntiä !! mistä se johtuu jäätääkö tällä kelillä vai mikä on !! minkä laisia ilman puhtistajia oletta käyttäneet alku peräisiä vai mitä ?? pyörä pelaa moitteettomasti lyhyellä matkalla mut ku lähtee ajaan satasta ja kone jäähtyy tyhjä käynti katoaa !! pyörä pelaa hyvin koko kierros alueella hyvin ajaessa !!
-
Terve,
Yksi asia mikä tuli mieleen:
Onko sulla kaasarissa olevan putken ja pytyn välissä n. 5 mm paksuinen eristepalanen tai kumiputkieriste? Kuullostaisi siltä, että kaasari käy kuumana.
Ai niin... tulpat. Lämpöarvo väärä. Mut sanoit, että tulpat on tarkistetu.
-
tota mulla on kaasarit sillä kumi putkella kiinni !! tänään se yritti jo käytä tyhjä käyntiä ajon jälkeen !! minkä lämpö arvon tulppia te oletta käyttäneet kärettömäsä !! ongelma on nyt et se aivastaa ja sammuu nyt !! tulpat on nyt b8es !! tuli tosa mieleen et onkohan noi sittekkään oikeat ?!
-
Yhdestä vanhasta Floridan manuskasta löytyi seuraavat vaihtoehdot tulpille:
Marelli F8LCR
Bosch W5DC
Lodge 3HLNY V35
Bosch W5D V35
Lodge 2HL V65
Onko noista tiedoista mitään apua?
Nevadassa on alipaineletkut jotka lähtivat kaasarin kurkun seutuvilta ja yhdistyivät yhdeksi ja lopulta päätyivät elektroniikkayksikölle. Nämä letkut haperoituvat aika helposti. Saattavat vaikuttaa käyntiin jos vuotavat. Josko Floridassa on sellaiset ja oletteko tarkistaneet niiden kunnon?
Kimmo
-
Terve!
Vietin pari tuntia tuon oman vempeleen kanssa. Vaihdoin tulpat, ja irrottelin ilmanputsarin. Säädin hieman tyhjäkäyntiseosta ja kylmänä tuo kävikin hieman entista terveemmin (lue: ei niin paksulla seoksella). Jotain on tapahtui sähköpuolella, kun latausvalo ei sammu ollenkaan. Ilmeisesti olen vahingossa törkännyt jotakin johtoa, joka asiaan vaikuttaa. Vai onko parempia ideoita?
Mikä mahtaa olla sellaisen pyöreän alumiinisen releen näköisen judanssin merkitys (päällä teksti: 552 12V WAGNER DOT)? Purkki on kiinni kolmenapaisessa reletelineessä, mutta purkissa on vain kaksi nastaa. Tuo purkki oli löystynyt siten, että se putosi käteeni, enkä tiedä missä asennossa sen pitäisi olla. Mustan (maa) ja oranssien johtojen vai oranssien ja mustasinisen/valkosinisen johtojen välissä? Siis oransseja johtoja menee kaksi samaan nastaan ja toiseen nuo kaksiväriset johdot. Ja kannan kolmanteen nastaan siis musta.
Venttilejä en pääsyt vielä säätämään, kun rakotulkkini on hukassa. Välystä ainakin oikean sylinterin venttileissä oli, kun käsikopelolla koetin. Huomenna saanen rakotulkin...
-
dieselflosse: se alumiinikuorinen ötökkä kuulostaa vilkkureleeltä---> kokeile toimiiko vilkut, sillä selviää onko se se. Johdotus selviää kokeilemalla, muistaakseni ei väliä miten päin ne on noissa kaksnapaisissa. Uuskaan ei montaa euroa kustanna, saa joka autovaraosakaupasta.
moottori turpa?: Onko kärjetön sytkä alkuperäinen vai jälkiasennettu? Jos alkuperäinen, on moottorin asennontunnistin luultavammin kytkinkotelon kyljessä ja haistelee vauhtipyörän hammaskehää. Startin ja hammaskehän kohtaamisessa irtoaa aina vähän metallia ja tuo anturi saattaa saada nenäänsä kiinni sopivan metallilastun. Ei muuten tee hyvää käynnille. Eli irti ja putsaten ja takasin kiinni. Näin kaasari isolohkoissa joissa marellin sytkäpokxi, sama periaate mahtaa olla pikkulohkoissakin?? -vai.... Harvinainen juttu tosin mutta ompa osunu kohalle.....
Jos taas se sytkäsysteemi on jälkiasennettu, on se siinä samassa paikassa missä kärjet ovat olleet. Niillä taas on oma sielunelämänsä johon en ole joutunut tutustumaan. (onneksi)
Ja tarkista tosin ne kimmon mainitsemat alipaineletkut jos niitä on. Ja se että ryyppyn käyttöhanikassa on riittävästi vapaata liikettä ettei ryyppy jää kantamaan. Ja että vaijerit liikkuu kevyesti. Kaasarien balanssin oot varmaan jo tarkistanu?
Äläkä laita sitä tenttua....
-
Tervehdys. Entisessä V35III ssani oli kerran samanlainen "latausvalo palaa"
vika. Ongelma johtui huonosta kontaktista. En vaan muista mikä johto oli
kyseessä. Ei kun liittemet auki yksi kerrallaan ja putsaten ja kiinni uudestaan.
hm... olikohan se huono kontakti virtalukossa?
Tästä linkistä löytyy aika hyvä johdotuskaavio tolle V35III:lle.
http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1977_V35III_V75.gif
t:JukkaS
-
Tuosta alumiinipurkista eli vilkkureleestä tuli mieleeni, että Biltemasta saa Volvo Amazonin kaksinapaista vilkkurelettä, hintaan 2,50. Toimii oivasti. Käräytin nimittäin Lariostani ko. releen oikosessa olevalla vilkulla. :D
Biliksen rele on täsmälleen saman kokoinen ja näköjään arvoinenkin, sillä se sopi alkuperäiseen kumiripustimeen ja pätkii vilkun valoa sopivaan tahtiin.
dieselflosse wrote: ...Mikä mahtaa olla sellaisen pyöreän alumiinisen releen näköisen judanssin merkitys (päällä teksti: 552 12V WAGNER DOT)? Purkki on kiinni kolmenapaisessa reletelineessä, mutta purkissa on vain kaksi nastaa. Tuo purkki oli löystynyt siten, että se putosi käteeni, enkä tiedä missä asennossa sen pitäisi olla. Mustan (maa) ja oranssien johtojen vai oranssien ja mustasinisen/valkosinisen johtojen välissä? Siis oransseja johtoja menee kaksi samaan nastaan ja toiseen nuo kaksiväriset johdot. Ja kannan kolmanteen nastaan siis musta...
-
Do-diin... rypyt rakkaudestamme ovat selkeästi hälvenemään päin. Latausongelma olikin, kuten arvasinkin, oma kämmi. Akun plusnapaan tulee nippu johtoja (kaapelikenkiä), oli yksi jäänyt suojasukan sisään kytkemättä... Se alumiininen boksi on tosiaan vilkkurele ja kytketään siten, että maa jää ilmaan.
Tyhjäkäynti taasen löytyi kantavat venttiilit säätämällä ja tulpat vaihtamalla. Hieman myös kääntelin tyhjäkäynnin seoksia... Lämpimänä tuo vielä hieman hummaa, eli tyhjäkäynti vaeltaa 1000-1300rpm. Ilmiön pysyvyydestä on paha mennä sanomaan, ennen kuin olen ajellut kunnon lenkin. Viikonlopun ähellykset tuli tehtyä tallissa ilman ilmanputsaria.
Laittelen pelin ajokuntoon, jahka saan tilaamani ilmansuodattimen ja huohotusletkun.
Havaintona tuosta ruuvailusessiosta voipi sanoa, jotta onpa huoltoystävällinen vehje, etenkin verrattuna entiseen honda-enduroon. Tuossa Guzzissahan on kaikki tarpeellinen näppärästi esillä.
Kysynpä tässä samalla, kun kuitenkin joku tietää nämä ulkoa, öljyn vaihtoon liittyvän kysymyksen.
Moottoriöljyn määrä ja laatu? (Taitaa käydä tavallinen moottoriöljy, kun kykin näyttää olevan kuivaa mallia?)
Vaihdelaatikkoöljyn?
Perän?
Nämä kyllä löytyvät erilaisista tietolähteistä, mutta helpommin asia hoituu näin kysymällä. Onko noissa litkujen vaihdoissa jotain kikkoja? Pohjaproput vain auki ja lorottelemaan? Moottorin alla näyttää olevan öljyfilsu (jonka muuten tilasin jo).
-
Meikäläinen ainakin lorottelee vanhat öljyt ulos koneen ollessa kuumana , onhan se peräkin jonkun verran lämmin. Sinnikkyys aina palkitaan.
-
Siihen tyhjäkäyntiin vaikuttaa myös sen imukaulan(alumiininen murkula kannessa kiinni) tiivistyksen pitäminen, löystynyt tai muuten vaan vuotamaan alkanut.
Laita pyörä käyntiin ja suihkuta sinne kannenpuoleiseen liitokseen jotakin voiteluainetta, niin jos käynti muuttuu niin korjauskohde on löytynyt.
Tämmöstä teki (siis vuoti, asentajan moka,oma siis) V 50 :n kannenpahvin vaihdon jälkeen,ei käynyt tyhjäkäyntiä mutta korjaantui pikku tiivistyksellä ko. kohteessa.
-
Terve!
Toi vuotopointti on hyvä huomio. Vuotoa voi myös kokeilla ihan vesispreillä.
Mulla oli toi ongelma vanhassa HD:ssa ja se löytyi kun ruiskutin käynnistyseetteriä (vai mitä lie) siihen vuotokohtaan. En ole koskaan kokeillut voiteluaineita. Voi olla hyväkin. Onhan se pienempirakenteista kuin vesi.
-
Moottoriin suosittelisin jotakin mikä tahansa hyvänlaatuinen öljy käy
(15W/50) tai 20W/50 moottoriöljyä, vaihdeaski 85W/90 ja perään 85W/140 + MOLYCOTE A
t:JukkaS
-
Moi. On kait näidenkin pikkulohkojen kaasuttimissa ryyppyluistit? Ainakin omassa NTX:ssäni on. Ne kun tuppaavat hapettumaan talven aikana, eivätkä sitten keväällä enää palaudukaan kiinniasentoon. Seurauksena on joutokäyntiongelmia, käynnistysongelmia ja tulppien pimenemistä. Sitten oma lukunsa on Motoplat-sytytys. Jos ko. järjestelmä löytyy Guzzista ja käyntiongelmat näyttävät paikallistuvan siihen, lienee parasta hankkiutua eroon Motopaltista ja etsiä muuta tilalle. Tosin vaikka Motoplat tuntuisi olevan toimintakunnossakin, sytytysennakko jää joutokäynnillä muistaakseni senverran pieneksi että, moottori ei oikein jaksa pysyä käynnissä kaasun ollessa joutokäyntiasennossa.
-
NTX tosin on ollut työn alla viimeiset kolme vuotta, moottori on melkein kaasassa mutta, venttiiliajoitus pitäisi tarkaistaa ja kasata vaihteiston sisäkalut pesuvadista omiin kuoriinsa. Kun asensin aikoinaan Motoplatin tilalle Lucas Ritan, paranivat kaiki käyntihäiriöt kuin itasestään! Guzzi menetti melkein koko oikuttelevan luonteensa.
-
Yx tärkeä asia peräöljyn vaihdossa josta en ole täällä lukenut, pikkulohkon ollessa kyseessä. Kun täyttelet sinne uusia öljyjä, pitää svingin olla vaakatasossa!!!!
:cool:
-
tota nyt tuli toinen ongelma ku sain tyhjä käynnin pelaan !! se käytti eilen koneen jumissa ku kytkimestä lähti jousi kiitämään ja meni vauti pyörän ja startin väliin !! piti siinä vähän aikaa ihmetellä et mikä tuli !! nyt se taas käy ja kukkuu !! ku sain jousen kappaleet pois kerättyä !! oiskohan toi jo pitemmän aikaa pyöriny välissä !! :O pitää täsä ruveta joku päivä vaihtaan toi kytkin ku saa hommattua uuden !! :D
-
Huomenta!
Tulipa sitten eilen heitettyä ensimmäinen varsinainen ajorupeama (n. 100km) tuolla pikkuitaliaanolla. Ajokäytös on mahtavaa, ainakin verrattuna aikaisempaan hondaenskaan.
Lenkki sujui muutoin hyvin, mutta edelleenkään tuohon tyhjäkäyntiin ei oikein voi luottaa. Pääsipä tuo peli sammumaan yksissä liikennevaloissa, eikä hän suostunut enää startin avulla tulille, vaikka kuinka sahasin. Onneksi valojen jälkeen alkoi myötäle, johon pyörän tuuppasin (onneksi tuo on kevyt tuupata). Mäkilähdöllä tuo hörähti heti. Eli pientä säätöä vielä kaivataan.
Moto Italian rompetoimituksen mukana oli lappu, jossa oli kaasarin räjäytyskuva. Siitä oli rengastettu tyhjäkäyntisuutin ja laitettu maininta, jotta suuremmaksi vaihtaminen saattaa auttaa. Onko kokemuksia?
Vai onko hyviä vinkkejä, miten tuo pitää lämpimänä käynnistää? Missä asennossa kaasu yms. ?
Muista eilisen havainnoista voipi sitten lukea toisesta topicista....
-
dieselflosse kirjoitti:
Moto Italian rompetoimituksen mukana oli lappu, jossa oli kaasarin räjäytyskuva. Siitä oli rengastettu tyhjäkäyntisuutin ja laitettu maininta, jotta suuremmaksi vaihtaminen saattaa auttaa. Onko kokemuksia?
Vai onko hyviä vinkkejä, miten tuo pitää lämpimänä käynnistää? Missä asennossa kaasu yms. ?
Muista eilisen havainnoista voipi sitten lukea toisesta topicista....
Terve!
Keskustelu Moto Italian huoltokaverin kanssa toi sen tiedon, että V35:sen ominaisuutena on tuo huono tyhjäkäynti. Tämä johtuu mm. siitä, että kansi venttiileineen on lainattu V65:sta ja moottorin tilavuuden ollessa pieni, tyhjäkäynnillä ei oikein saada aikaan kunnon virtauksia noin isoista reijistä.
Vastailenpa noihin kysymyksiin itse, eilisten uusien kokemuksieni kanssa.
Ongelmaa helpottaa hieman tuo suuttimien kasvattaminen. Minun tapauksessani joku edellisistä omistajista oli ruuvannut V50:n suuttimet tuonne kaasareihin. Nuo ovat muutaman pykälän originaaleja pienemmät, mikä vain pahentaa tilannetta.
Vaihtelinpa siis suuttimet 38:sta 45:een (orkkkis 42) ja tilanne paranikin huomattavasti, joskaan ei kokonaan poistunut. Tyhjäkäynti oli säädettävä likipitäen 1500 kierrokseen, jotta varmasti pysyisi käynnissä (viittaa tuon yllä mainitun virtausjutun paikkansa pitävyyteen). Merkittävä parannus tuli myös siihen, ettei peli sammu, kun kääntää kaasua tyhjäkäynnin pudotessa hetkellisesti alle säädetyn (siis kaasun livautus, jottei sammuisi).
Hieman jäin pohtimaan sitä, että kovimmat kierrokset saa ilmaruuvin ollessa kokonaan kiinni. Ilmeisesti virtaus ei kokonaan lopu tuollakaan säädöllä... Ja isommat suuttimet turvaavat sopan saannin.
Tehdessäni testejä huomasin tuosta kuumakäynnistyksestä, jottei kaasuun saa koskea ennen kunnon lupausta ja silloinkin varovasti. Ja vieteri on piiitkä, joten akussa on syytä olla potkua.
Nämä testit tuli tehtyä laboratorio-olosuhteissa, kun on perä irroitettuna. Perä on tällä hetkellä Lempäälässä Rautapyörässä tutkittavana/säädettävänä/tiivisteiden vaihdossa. Oli sen verran klappia laakereissa eikä oma ulosvetäjäni olisi mahtunut kiskomaan siellä kopan pohjalla olevaa laakeriakaan ulos...
Terveisin
Tero
-
dieselflosse kirjoitti:
Keskustelu Moto Italian huoltokaverin kanssa toi sen tiedon, että V35:sen ominaisuutena on tuo huono tyhjäkäynti. Tämä johtuu mm. siitä, että kansi venttiileineen on lainattu V65:sta ja moottorin tilavuuden ollessa pieni, tyhjäkäynnillä ei oikein saada aikaan kunnon virtauksia noin isoista reijistä.
Täytyypä taasen kommentoida itse. Korjaamokirjasta luntattuna tuo yllä selitetty ei pidä kutiansa. V50:ssä ja 65:ssa on sama kansi... Onko V50:sessäkin ominaisuutena huono tyhjäkäynti? Vai mitä Moto Italian kaveri oikein muisteli?
Jos tuon 35:n ongelmana on liian heikko huuhtelu, niin se korjaantunee putkittamalla sylinterit mahdollisimman isoille männille sopiviksi. Kuinkakohan isot tuonne saisi istutettua? :vau:
-
Ulkomuistista tarkasteltuna, ei pidä paikkaansa tuo kansijuttu. V65:ssa on isommat venttiilit, kuin V35:ssä. Kyllä sen pitää toimia. Voihan olla, että käynnin epämääräisyys on Pienimmän etuoikeus, mutta se johtuu jostain muusta. Ehkäpä virtaus on sitten muutenkin päin peetä ja mitoitettu ihan pieleen. Niillä tehoilla, mitä 350cc:stä irtoaa, ei saa mitään syytä epäillä kanavia liiallisesta virtauksesta. Pitäisi kyllä ainakin ylärekisterissä näkyä jyrkkää tehon nousua ja alakierroksilla heikkoa vetoa.
Lohkoon mahtuu putket 80 millisille männille. On nimittäin sama lohko, samoilla rei'illä 750 kuutioon asti. Putken ulkohalkaisija vain vaihtuu kuutioiden porauksen edellyttävällä tavalla.
-
TunturiTT kirjoitti:
Ulkomuistista tarkasteltuna, ei pidä paikkaansa tuo kansijuttu. V65:ssa on isommat venttiilit, kuin V35:ssä. Kyllä sen pitää toimia. Voihan olla, että käynnin epämääräisyys on Pienimmän etuoikeus, mutta se johtuu jostain muusta. Ehkäpä virtaus on sitten muutenkin päin peetä ja mitoitettu ihan pieleen. Niillä tehoilla, mitä 350cc:stä irtoaa, ei saa mitään syytä epäillä kanavia liiallisesta virtauksesta. Pitäisi kyllä ainakin ylärekisterissä näkyä jyrkkää tehon nousua ja alakierroksilla heikkoa vetoa.
Lohkoon mahtuu putket 80 millisille männille. On nimittäin sama lohko, samoilla rei'illä 750 kuutioon asti. Putken ulkohalkaisija vain vaihtuu kuutioiden porauksen edellyttävällä tavalla.
Juu, sitä ajoin takaa, että 35:ssa on omat venttiilit, mutta 50 ja 65:ssa keskenään samat. Näin sanoo korjaamokirja, jonka sain hankituksi.
Tuo tyhjäkäynnin huonous johtuu kuulemma huuhtelun tehottomuudesta matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä pieni mäntä ei vain saa imutettua tarpeeksi kakkua pyttyyn, jotta tyhjäkäynti olisi vakaa. Asiaa koitetaan korjata tuota tyhjäkäyntisuutinta kasvattamalla.
Eli, suunnittelusta tuo ongelma juontaa juurensa. Ja minun järkeilylläni isommalla männällä saadaan aikaan enemmän imua.... Tulee siinä tietysti pari muutakin etua samalla, jos iskutilavuus kasvaa. :D
Jos nyt leikitään tuolla ajatuksella männän halkaisijan kasvatuksesta, niin toki haasteitakin tulee vastaan. Miten pienen sylinterin kannen saa istutettua isommalle sylinterille? Millainen tuo kannen ja sylinterin välinen liitospinta on? Jos nyt kaavaillaan 50:sen sylinterin halkaisijaa, niin miten hyvin se istuu 35:n kannen alle?
Mahtaako alakerta sanoa sopimuksensa irti tuollaisessa kiusaamisessa?
Terveisin
Tero
-
Tervehdys,
Jos oikein luin ketjua Dieselfossen pyörä on nimenomaan V35 FLORIDA. Tässä moottorissa on eri iskusuhde kuin vakio V35 malleissa (V35 I-III, custom, imolat ym). Kyseinen moottori on erittäin lyhytiskuinen. Jos muistan oikein myös NTX 350 olisi tätä moottorityyppiä, mutta siitä en mene enää valalle.
T.Omo
-
Ja vielä täydennyksenä:
vanhan varaosakatalookini mukaan FLORIDA mallien V35 ja V65 sylinterikannet ovat samat.( Eli myös venttiili koot ovat samat):prof:
Omo
-
Täysin mahdollista, pikkulohkossahan on IIRC ns. Heron-kansi, palotilat ovat männissä.
-
Omobono kirjoitti:
Ja vielä täydennyksenä:
vanhan varaosakatalookini mukaan FLORIDA mallien V35 ja V65 sylinterikannet ovat samat.( Eli myös venttiili koot ovat samat):prof:
Omo
No tuon perusteella sekä korjaamokirjani (joka ei tunne Floridaa, ainoastaan C:n), että Piikkiön infot ovat oikein. Joten pelissäni olisi matalille kierroksille hieman liian isot venttiilit...
Miltä muuten Floridan pakoputkien päät tulisi näyttää? Kuuluuko perästä näkyvässä peltilätkässä olla reikiä vai kuuluisiko pakokaasujen virrata pienesta raosta peltilätkän ympäriltä? Tajuaako kysymykseni ilman kuvaa?
Meinaan vain, kun tuohon omaani on porailtu kolme suurehkoa reikää ja meteli on sen mukainen... Matalat äänet saisivatkin tulla läpi, mutta kun tulee korkea rätkytyskin :O
-
Jos jatkaa tuumailua noin järkipohjalta, luulisi ettei Guzzilla olisi tehty turhaan välimallin porauksella olevia pyttyjä ja niihin mäntiä. Täten tuossa Florida-koneessa olisi siis joko V50:n tai V65:n kanssa yhteneväinen pytty. Jos poraus on siis sama kuin 500 kuutioisessa eli 74 milliä, tulee iskuksi jotain 40 milliä eli 10 mm vähemmän, kuin tavallisessa V35:ssä. Tai ajatusleikkiä jatkaen V65:n porauksella 35 milliä iskua!!! Oli miten oli, iskusuhde on pannulla F1 luokkaa. Ihme jos se soimii mitenkään pienillä kierroksilla niinkin säyseällä nokka-akselilla, mikä noissa on. Puristuksenkin pitäisi olla korkeampi, jotta toimisi järkevästi.
-
TunturiTT kirjoitti:
Jos jatkaa tuumailua noin järkipohjalta, luulisi ettei Guzzilla olisi tehty turhaan välimallin porauksella olevia pyttyjä ja niihin mäntiä. Täten tuossa Florida-koneessa olisi siis joko V50:n tai V65:n kanssa yhteneväinen pytty. Jos poraus on siis sama kuin 500 kuutioisessa eli 74 milliä, tulee iskuksi jotain 40 milliä eli 10 mm vähemmän, kuin tavallisessa V35:ssä. Tai ajatusleikkiä jatkaen V65:n porauksella 35 milliä iskua!!! Oli miten oli, iskusuhde on pannulla F1 luokkaa. Ihme jos se soimii mitenkään pienillä kierroksilla niinkin säyseällä nokka-akselilla, mikä noissa on. Puristuksenkin pitäisi olla korkeampi, jotta toimisi järkevästi.
Tuossa V35 Floridassa tosiaan näyttaisi olevan nuo 74mm männät ja 40.6mm isku. Tuohon kun ymppää V65:n 80mm männät, saa aikaan n. 400 cc koneen. Käyntiominaisuuksista ei sitten tiedä kukaan, kokeilematta...
-
Hoi
Lueskelin tuota tyhjäkäyntikeskustelua, omasta kokemuksista ja kokeiluista LM4n kanssa olen kokenut liki kaikki edellä kerrotut "tyhjäkäynti ja käyntiinlähtöongelmat"
Kaikissa kokeiluissa em. ongelmat ovat seurausta tyhjäkäyntiseosruuvin asetuksesta. Tuntuu uskomattomalta, että tonninen kone reagoi pikkuruisen ruuvin neljäsosakierroksen muutokseen niin voimakkaasti kuin tekee.
Omassa LM4:ssä perussäätö on 1,5 kierrosta auki, tästä ei ole vara poiketa juuri kiinni eikä auki kuin 1/4 kierrosta kun edellä kuvattuja ongelmia alkaa ilmetä. Joten oma vinkkini tyhjäkäyntiongelmin on ilmaruuvin oikean säädön etsiminen.
Tietenkin luistien synkronointi ja tyhjäkäyntiruuvien oikea säätö on oleellinen osa säätöä. Ilmavuoto kaasarin ja sylinterin välillä on tietenkin aina ongelmia aiheuttava vika.
Ja senhän jokainen tietää, että luisteja ei pidä rasvata millään tavoin, luistit ja "pesäreikä" pitää pyyhkiä mahdollisimman puhtaiksi ennen luistin asennusta.
-
Ja senhän jokainen tietää, että luisteja ei pidä rasvata millään tavoin, luistit ja "pesäreikä" pitää pyyhkiä mahdollisimman puhtaiksi ennen luistin asennusta.
Off-Topic. Aloitteleva tumpelo ei tiennyt tuotakaan, vaan suhautin luisteja päittäin vaihtaessani hieman CRC:tä liukasteeksi, josko luistien kuluminen vähenisi.
Kohtuullisen ohuesta koostumuksestaan huolimatta CRC tiivisti luisteja sen verran paremmin, että kaasua löysätessä koneen imu meinasi jumittaa ne ylös. Kevään ekalla ajolenkillä meinasi ajolinjat olla hukassa kun moottorijarrutus ei pelannut niinkuin piti. Tappokatkaisijaa ei sentään onneksi tarvittu. Onpahan tullut tuokin kantapään kautta kokeiltua. :O
-
Jatketaanpa taasen tätä aihetta uusin havainnoin.
Eli, vaihdettuani nuo 45:n (orkkis 42) tyhjäkäyntisuuttimet, tyhjäkäynti parani sellaiseksi, että sen varaan voi jo luottaa (kunhan säätelee tyhjäkäynnin tuonne 1500:n paikkeille. Seosruuvin asento ja vaikutukset vain hieman mietityttävät.
Korkeimmat tyhjäkäyntikierrokset tulevat, kun ruuvin kääntää kokonaan kiinni. Mitä tuo ruuvi oikeastaan säätää?
Nyt lieveilmiönä kadotin kylmäkäynnistystaitoni. Aiemmin huitaisin ryypyn täysille ja sahasin vain hetken. Nyt tuo konsti ei näytä purevan. Onkohan tuolla tyhjäkäyntiruuvin asennolla vaikutuksia tähän? Vai onkohan satsi nyt, kiitos isomman suuttimen, sen verran rikkaammalla, ettei ryyppyä tarvi tässä Suomen suvessa (10< astetta) ollenkaan?
Lisäksi havaitsin Mäntälästä kotiin ajaessani, jotta peli käy vähän laihalla satasta ajellessa. Yhtään kaasua tuo ei noissa vauhdeissa kestä vaan alkaa bööaamaan. Vaikuttaako tuo seosruuvi tuolla viiden tonnin päällä kuormitettaessakin?
Huippunopeus yksin ajaessa on siis n. 95 km/t. Ajoin meinaan satasen mittarinopeutta sellaisen näyttötaulun ohi ja näyttämä oli 92. Ja oikein kutittamalla mittarinopeuden saa nostetuksi neulan verran yli sataan, muttei yhtään enempää. Tuolloin kierroksia on 6000 (punaraja 9000).
Jos nuo kuormituksen ongelmat eivät liity seosruuveihin, niin lähdenkö nostamaan luistien neuloja vai vaihtamaan pääsuutinta isompaan, jottei soppa lopu kesken parhaan kulun...
Terveisin
Tero
-
Säätelin hieman eilen illalla ja päädyin asetukseen, jossa seosruuvi on kierroksen verran auki ja tyhjäkäynti 1200-1700 (vaeltaa hieman). Tuossa säädössä, vaelluksesta huolimatta, peli käy tyhjäkäyntiä suhteellisen luotettavasti. Ja nyt kävi ensimmäisen kerran sellainen ihme, että vehjes lähti tulille parilla moottorin pyörähdyksellä kaasuun koskematta :vau:. Tämä siis lämpimällä koneella.
Lenkille en enää illalla viitsinyt lähteä, mutta mielenkiinnolla odottelen, vaikuttaako tuo myös ajon aikaisiin ominaisuuksiin.
nimim. kohta säätäjä-ässä
Ps. Ennenkuin joku neuvoo avaamaan seosruuvia ohjeiden mukaiset 1,5 kierrosta pyydän huomioimaan orkkista suuremman tyhjäkäyntisuuttimen. Tuo vaikuttaa perstuntumani mukaan siten, ettei perusohje päde.
Sen ohjeen seuraaminen, että käännetään seosruuvia perusasetuksesta niin paljon kiinni, että kierrokset nousevat mahdollisimman suuriksi, edellyttää koko ruuvin kiertämistä kiinni... Ja tuosta taasen seuraa käynnistyvyys ongelmia ja ehkä myös noita booauksia satasen vauhdissa.
-
Se on joutokäynnin seosruuvi, eikä sen pitäisi vaikuttaa (juuri) mitään enää satasen vauhdissa. Silloin noin pienellä koneella on luistit melkein katossa ja ollaan jo pääsuutinalueella. Onko niissä kaasareissa kiihdytyspumppua. Sen toimimattomuus voisi aiheuttaa booaamisen.
-
Hoi
Kun ilmaruuvia avataan, niin seos laihenee ja kiinnipäin seos rikastuu. Ruuvilla on tärkeämerkitys, siinä lähteekö kone käyntiin kuumana starttinappulaa hipaisten, vai pitääkö sahata.
Jos tyhjäkäyntisuutinta suurennetaan, niin vastaavasti ilmaruuvia pitää avata, jos halutaan sama seossuhde.
Ilmaruuvi ei juuri auta seokseen 1/4 osakaasun jälkeen. 1/4 osa - 3/4 osakaasulla seossuhde säädetään neulaa nostamalla, tai laskemalla. Viimeisellä neljänneksellä säädetään pääsuutinta vaihtaen.
Jos ruvetaan säätämään: suutinputkea vaihtaen, neulatyyppejä vaihtaen, luistin leikkausta vaihtaen ja sotketaan vielä joukkoon suuttimien koot, niin vaihtoehtoja löytyy kuin Lotossa.
Tässä on linkki jossa on Dell Orton säätöön liittyvää tarinaa mm. tyhjäkäyntisuutinpiiristä; http://pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm (http://pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm)
-
Hoi
Tässä on varmaankin paremmin aukeava linkki Dell Orto-kaasuttiminen sivulle:
http://www.cdegroot.com/cgi-bin/mirror/pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm (http://www.cdegroot.com/cgi-bin/mirror/pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm)
-
Hoi
Kun tutkii tarkemmin noita Dell Orton sivuja niin huomaa, että ko. kaasuttimia valmistetaan tyhjäkäynnin säädön osalta sekä ilmasäätöruuvilla ja myös seosruuvisäädöllä, jolloin ruuvien vaikutus seokseen on päinvastainen. Ilmaruuvin avaus laihentaa, kun taas seosruuvin avaus rikastuttaa!
Eli kannattaa varmistaa ensin kumpi versio pyörässä on.
-
Do-diin, olen päässyt tuossa säätelyssä (ihan yritä ja erehdy -menetelmällä) niin pitkälle, että peli lähtee aikas hyvin käyntiin niin kuumana kuin kylmänäkin. Tyhjäkäynnissä on vain sellainen ominaisuus, että se pumppaa aikalailla. Kierrokset vaihtelevat välillä tonnin ja kahden välillä kuin vanhassa scania-vabiksessa.
Siihen booaamiseen en ole vielä ehtinyt perehtyä... Mutta mopoajoilta muistan, jotta neulan/ilmavirtauksen (lue: ilmanputsarin) säädöllä se tokentui....
-
Kari.
Kuten jo pikkuhiljaa lienet huomannut, PHM:ssä on seosruuvi ja esim H2:n Mikuneissa ilmaruuvi. Pääsääntöisesti seosruuvi on luistin moottorin puolella ja ilmaruuvi ilmanputsarin puolella. Jostain syystä kaksitahtisissa on yleensä ilmaruuvi ja nelareissa seosruuvi. Äkkiseltään en muista poikkeuksia noihin sääntöihin, ainakaan "nykykaasareissa" (nuorempia kuin 35v.)
Löpöevä
Vaikuttaisi vahvasti, että sulla on jossakin ilmavuoto, venttiilit eivät pidä tai virranjaottimessa väljää. (jos jaottimellinen sytytys)
-
Aapo kirjoitti:
Kari.
Kuten jo pikkuhiljaa lienet huomannut, PHM:ssä on seosruuvi ja esim H2:n Mikuneissa ilmaruuvi. Pääsääntöisesti seosruuvi on luistin moottorin puolella ja ilmaruuvi ilmanputsarin puolella. Jostain syystä kaksitahtisissa on yleensä ilmaruuvi ja nelareissa seosruuvi. Äkkiseltään en muista poikkeuksia noihin sääntöihin, ainakaan "nykykaasareissa" (nuorempia kuin 35v.)
Löpöevä
Vaikuttaisi vahvasti, että sulla on jossakin ilmavuoto, venttiilit eivät pidä tai virranjaottimessa väljää. (jos jaottimellinen sytytys)
Tarkennetaan hieman analyysiä... Eli, saan tyhjäkäynnin nätiksi ruuvaamalla seosruuvin melkein kiinni. Lienee parhaimmillaan siinä puolikierrosta auki -asennossa. Tuolloin vain käynnistyvyys kylmänä on heikko. Avaamalla ruuvia puolikierrosta lisää, käynnistyvyys paranee, mutta tyhjäkäynti hummaa. Avaamalla perusasetukseen 1,5 kierr), mikään ei ole oikein hyvää...
Löpöevä :D
-
Oletko mitannut puristukset? Sanoit tuolla aikaisemmin,että venttiilit olivat kannolla. Ovat saattaneet ottaa nokkiinsa. Tarkista myös sytytys, mieluummin stroboskoopilla. Sitten vielä ilmavuodot, erilaisia keinoja on jo lueteltu edellä. Kaasareista bensapinnan korkeus, vaijereiden ja ryyppyjen toiminta. Nyt voit ruveta etsimään kaasarin säätöjä.
Jos ryypyt eivät makaa päällä, lienevät joutokäyntisuuttimet hieman liian isot, jolloin seosruuvi (onhan se seosruuvi?) on jätettävä pienelle ja se vaikuttaa säädettävyyteen. Seosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on vähäinen, jos ryypyt toimivat.
Fährst du einen Heckflosse-Mercedes mit Dieselmotor, oder?
-
Aapo kirjoitti:
Oletko mitannut puristukset? Sanoit tuolla aikaisemmin,että venttiilit olivat kannolla. Ovat saattaneet ottaa nokkiinsa. Tarkista myös sytytys, mieluummin stroboskoopilla. Sitten vielä ilmavuodot, erilaisia keinoja on jo lueteltu edellä. Kaasareista bensapinnan korkeus, vaijereiden ja ryyppyjen toiminta. Nyt voit ruveta etsimään kaasarin säätöjä.
Jos ryypyt eivät makaa päällä, lienevät joutokäyntisuuttimet hieman liian isot, jolloin seosruuvi (onhan se seosruuvi?) on jätettävä pienelle ja se vaikuttaa säädettävyyteen. Seosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on vähäinen, jos ryypyt toimivat.
Fährst du einen Heckflosse-Mercedes mit Dieselmotor, oder?
Tuohon sytkäajankohtaan lienee aika vähän vaikutusmahdollisuuksia, kun on järjetön sytkäsysteemi...?
Olen kallistumassa sille linjalle, että nostan seuraavaksi neuloja... Kun oikein tarkaan muistelen myyjän sivulauseita, niin pyörän edellinen haltija oli jonkin sortin pellepeloton (kuten minäkin). Muististani löytyy hämärä maininta V50/65:n osien käytöstä kaasareissa. Liekö koko kaasarit vaihdettu vai ainoastaan tyhjäkäyntisuutin ja jotain säätöjä.
Eli, kaikki on mahdollista noissa kaasareissa... Mutta tutkitaan.
OT:
Vaikken saksaa juuri ymmärräkään, niin kerrottakoon, jotta tuo tunnarini todellakin tulee tuolta Mercedes-autojen puolelta. Tykkään ajella (ja ylläpitää) 90-luvun käyttömersua. Ensimmäisen mersuni hankin 17-vuotiaana -82 ja ko. peli oli vuosimallia -64. Peli oli mallia siipi (w110) ja sen saksankielinen lempinimi on dieselflosse, löpöräpylä. Tuolta mersuforumilta (http://www.mersuforum.net) voi sitten lueskellä lisää tarinoita.
Terveisin
Tero
Ps. Mukavasti tuo Guzzi minut kuskasi töihin tänään. Tuo seosruuvi näyttäisi vaikuttavan myös tuohon booaukseen. Ei se sitä korjaa, mutta helpottaa. Peli kulki 120 mittarinopeutta, kun rauhallisesti kiihdytteli. Eikä tyhjäkäyntikään pumpannut kovin pahasti. On tuolla pikkuitaliaanolla ihan oma sielunelämänsä... :D
-
guzzi asian sivusta mutta niitä "siipimersuja" sanotaan saksassa "heckflosse" eri peräevä ja tietysti naku "heckflosse" on "dieselflosse", mitä niissä oli tehoa, 44 hv ?
-
millegt kirjoitti:
guzzi asian sivusta mutta niitä "siipimersuja" sanotaan saksassa "heckflosse" eri peräevä ja tietysti naku "heckflosse" on "dieselflosse", mitä niissä oli tehoa, 44 hv ?
Olihan siinä huimat 55hp :vau: http://www.heckflosse.de/modelle/200.htm (http://www.heckflosse.de/modelle/200.htm)
Edit: Jostain syystä tuo minun flosseni oli vm. 64 ja 200D, vaikka 200:nen tuli vasta -65 :O
-
Huomenta!
Lisätäänpä taasen paririviä tähän 'blogiin' :D
Nostinpa viikonloppuna neuloja pykälällä ja koeajolla totesin, jotta booaa entistä alemmilla kierroksilla. Siispä laskin neuloja kaksi pykälää, eli yhden pykälän alkuperäisestä, jolloin booaus hieman helpotti. Kulku tosin on alkuperäistä vähän lussumpaa ja soundi on laihanlainen... Nämä havainnot tein +22 asteen varjolämmössä.
Tänä aamuna töihin lähtiessäni (+8) satsi tuntui selvästi laihalta. Hieman ryyppyä tarjoamalla veto parani kiihdyttäessä tuosta erityisesti 80:n vauhdista...
Ajaessani pohdiskelin suttimien (tyhjäkäynti, pää ja neula) syvällistä olemusta ja päädyin seuraaviin olettamuksiin:
- Jos graaffisesti esitetään, niin pääsuutin annostelee soppaa koko kierros- ja kahvankääntöalueella (myös tyhjäkäynnillä?)
- Neulasuutin antaa kakkua suhteessa kahvaan, jotakuinkin lineaarisesti. Neulan korko määrää kulmakertoimen, mikäli asia esitetään seoksen ja kahvan käännön välisenä graffina.
- Tyhjäkäyntisuutin määrittää lisäsopan, kun kahvaa ei käännetä.
Ovatko päätelmäni mielestänne oikeat? Lähinnä tuon pääsuuttimen vaikutukset tyhjäkäynnillä ovat hieman hataralla pohjalla...
Terveisin
Tero
Edit: Kävinpä käytäväkeskustelun yhden 'mopon virittäjän' kanssa ja problematiikka alkaa selkiytyä.
Tyhjäkynnillä todellakin ollaan ainoastaan tyhjäkäyntisuuttimen armoilla. Tyhjäkäynnistä tuonne reiluun puoleen kaasuun asiaan vaikuttaa neulasuutin, joka rajoittaa pääsuuttimelta tulevan sopan määrää. Jos vehjes booaa reilulla kahvan käännöllä, on pääsuuttimet liian pienet.
Eli, nuissa pääsuuttimissa lienee nyt oman ajokkini vika. Neula alkuperäiseen asentoon ja suutinkaupoille. Kun vain tietäisi, mitkä suuttimet tuolla nyt on. Kun tyhjäkäyntisuuttimetkin olivat väärät... Ei auta kuin kaivaa suuttimet ensin näytille.
-
Mulla ei ole tuon Floridan manuaalia, niin en tiedä mitkä soppatykit siinä on. Joten jos siinä on esimerkiksi PHBH:t saa pääsuuttimen vaihdettua kaasaria irroittamatta. Sehän nimittäin irtoaa pohjapropun kanssa. On vieläpä niin päin, että suuttimen numero on heti siinä luettavissa.
Sutkuttimet maksavat jotain muutaman euron kipale ja kannattaa asioida MopoSportin kanssa näissä asioissa. Tuntevat Dellorton kaasarit ja eivät tarjoa vääriä suuttimia vääriin kaasareihin, kuten eräät toiset paikat...
nimim. "itsekin tuota suutin/neulatanssia 750cc:n kanssa viime ajat harrastanut"
ps: Nyt toimii omalla kombolla ihan ok, eli viileällä mennään 75% kaasulla hieman nytkylle, mutta lämpimällä ollaan just alueella (=vähän läskin puolella). Mistähän noihin Larion PHBH Lorttoihin saisi hankittua jyrkempiä neuloja?
-
Terve Löpöevä.
Kari Sairasen jälkimmäisen linkin figure 2 kertoo sulle mikä kaasarissa vaikuttaa milläkin luistin asennolla. Tutkipa sitä. Ryypyllä saa tosiaankin testattua karkeasti esim. pääsuuttimen kokoa. Luistit katossa vedät ryypyn päälle. Jos veto huononee, on pääsuutin liian suuri. Jos paranee, on suutin liian pieni. Jos ei vaikutusta, ollaan ainakin lähellä oikeaa.
-
Tunturi tt.
Niitä neuloja saa sieltä samasta Mopo Sportista.
-
TunturiTT kirjoitti:
Mulla ei ole tuon Floridan manuaalia, niin en tiedä mitkä soppatykit siinä on. Joten jos siinä on esimerkiksi PHBH:t saa pääsuuttimen vaihdettua kaasaria irroittamatta. Sehän nimittäin irtoaa pohjapropun kanssa. On vieläpä niin päin, että suuttimen numero on heti siinä luettavissa.
Sutkuttimet maksavat jotain muutaman euron kipale ja kannattaa asioida MopoSportin kanssa näissä asioissa. Tuntevat Dellorton kaasarit ja eivät tarjoa vääriä suuttimia vääriin kaasareihin, kuten eräät toiset paikat...
Pohja todellakin irtoaa kaasari paikallaan. Vaihtelin nuo tyhjäkäyntisuuttimet, mutten silloin kiinnittänyt huomiotani pääsuuttimiin. Hyvä, että tuli tuo pääsuuttimien paikka puheeksi, niin säästyin etsimisen vaivalta (on minulla sellainen räjäytyskuvaprintti autotallissa valmiina).
MopoSportista hain nuo tyhjäkäyntisuuttimet, kun on työmatkan varrella. Ja kyllähän siellä DellOrton maahantuojana jotain tietoakin on :D
Jahka selviän täältä töistä kotio, niin säädä neulat takaisin alkuperäisille paikoilleen ja katsastan suuttimien koon. HUomenna voi sitten jarruttaa mopoportissa ja ostaa pari numeroa isommat.
Onko porukoilla näppäriä neulansäätövinkkejä? Irtihän nuo kyllä lähtevät, kun vaijeria pitää kiinni ja jousta työntää kasaan, mutta takaisinlaitoon? Itse käytin tuollaista 30 cm:n karhunlangan pätkää, jolla kiskon vaijeria samalla, kun tähtäilen sen päätä hahloon...
Terveisin
Tero
-
Huomenia!
Näyttää todellakin siltä, jotta edellinen säätäjä-ässä on vaihdellut sekä tyhjäkäynti, että pääsuuttimet V65:sta (= 38/105 vrt. V35:n 42/112).
Noh, ajelin sporttisen mopetin ohi ja nyt on taskun pohjalla alkuperäisen kokoiset V35:n suuttimet, myös tyhjäkäynti. Eihän nuo pajon maksa, joten kokeilen saada tyhjäkäynnin seosruuviinkin hieman säätövaroja nykyisen kiinniasennon sijaan.
Täytyy vain ensin lusia tämä työpäivä, jotta taas pääsee ruuvaamaan :D
-
Do-diin, eilen tuli vaihdettua speksien mukaiset suuttimet paikalleen. Tämän aamun työmatka todisti, jotta noilla saa aikaan melkolailla optimitoiminnan. Tyhjäkäynti on kaunista röpötystä vajaan 1500 rpm:n vauhdilla ja aika vakaatakin. Kierroksilla seos voisi olla hitusen rikkaanpaa, kun ulkolämpötila huitelee +10:nen tietämillä, mutta luulen tuonkin korjaantuvan parissakympissä.
Eli, tältä osin voin sulkea tämänkin keissin. Vielä kun keksin, millä lyhennän kylmäkäynnistysvieteriä hieman. Ehkä lyhyt startti stopilla ennen varsinaista käynnistystä?
Terveisin
Tero
-
Kylmäkäynnistystä voi koittaa lyhentää avaamalla varovasti kaasua.
-
Ääni tälle. Oma röjäkin lähtee käyntiin paremmin kylmänä (onko se nyt sitten kovin kylmä näillä keleillä ikinä..) kun hieman raottaa luisteja.
Sama on tullut todettua monet ja taas monet kerrat isompien nelitahtienduroiden kanssa. Siis poljinmallien. Jos kaasua ai avaa, saa todennäköisesti aikaan vain fötöfötöfÖT... ääniä ja päänsä märäksi. Ja jos avaa kaasua liikaa POTTOPOTto..Pop.. ääntelyn saattelemana selkänsäkin hikeen...
Oikea tapa noilla onkin vain kiertää kaasukahvalla vaijerista löysät pois ja juuri ja juuri nostaa luisteja. Siis ERITTÄIN vähän luisteja ylös!! Ranteeseen tulee kyllä pyöräkohtainen tatsi, kun tarpeeksi monta kertaa kokeilee :D
Antsu wrote:
Kylmäkäynnistystä voi koittaa lyhentää avaamalla varovasti kaasua.
-
Juu sillätavalla hieman kaasua kääntäen olen sen kummemmin asiaa ajattelematta koitellutkin. Tuolla tavalla peli lähtee tulille, kunhan vain akussa riittää potkua. Ensin hän lupailee hieman ja lopuksi antaa ymmärtää, kunnes sitten ymmärtää antaa, eli käynnistyä.
Edit: Tulipa mieleeni, jotta paljonko nämä pikku-Guzzit yleensä vievät bensaa? Tankkasin tänäaamuna ja pikainen laskelmani kertoi pelin ryystäneen reilun 8L/100km. Toki tuohon voi vaikuttaa edellistä täydenmäksi tankattu tankki ja nämä kaasarin tyhjennykset säätöjen yhteydessä, muttei noiden vaikutus liene litraa enempää tankatussa määrässä (13,5L).
Tietysti liian laiha seos on aiheuttanut kireämpää kaasuvaijeria ja tyhjäkäynnin epävakaus ylimääräistä pumppausta, mutta kuitenkin 8L... :O
Noh, tarkkaillaan seuraavaa tankillista.
-
Itselläni ,juuri tankkaamasta tulleena, näyttää olevan aika tarkaan 6 litraa. Ajotapa ei ole ollut kovinkaan siivosta tai säästäväisestä päästä.. Säädötkin ovat vielä hakeneet paikkaansa. Niin, ja onhan mulla vielä ne putket jne..
-
TunturiTT kirjoitti:
Itselläni ,juuri tankkaamasta tulleena, näyttää olevan aika tarkaan 6 litraa. Ajotapa ei ole ollut kovinkaan siivosta tai säästäväisestä päästä.. Säädötkin ovat vielä hakeneet paikkaansa. Niin, ja onhan mulla vielä ne putket jne..
Kuvittelisin, että tuonne 5-6L:n välille tämän V35 Floridan kulutuksen pitäisi tipahtaa, kun säädöt ovat lähempänä totuutta. Ehkä pitää vielä käyttää peli asiantuntijankin pakeilla...
-
Huomenta!
Nyt se on lähellä, meinaan oikea säätö.
Päädyn tuossa muutaman päivän ajelun ja liikennevaloihin sammumisen seurauksena vaihtaa kaasareihin nuo hieman orkkista isommat (45) tyhjäkäyntisuuttimet. Lisäksi kävin eilen illalla moikkaamassa Gusse-setää ja kaasarit saatettiin synkkaan.
Kone toimii kuin unelma, kunhan on lämmin. Tyhjäkäynti on jossain 1200-1300 vaiheilla ja vakaa. Kaasuun tuo vastaa niin kuin tuollainen pikkukone vain voi. Ainoa jäljellä oleva kiusa on tuo todella surkea kylmäkäynnistyvyys. Tänäänkin piti lähteä mäjestä, kun akku alkoi hiipua ennen hörähdystä (tätä ei ole tapahtunut pitkään aikaan).
Gussen testeri näytti, kaasarisynkan lisäksi, jotta imuventtileissä on pientä falskia. Tuo saattaa vaikuttaa starttiherkkyyteen etenkin kylmällä. Pikakorjauksena ei liene muuta kuin kova ajo, josko nuo karstojen poistumisen kautta tiivistyisivät. Pyörähän on ollut enempi vähempi pätkäajossa viimeisen vuoden ja seissytkin suuren osan tuosta. Venttiilitkin kantoivat, kun niin heti ensitoimikseni säätelin.
Vai onko jollakulla vielä jotain kylmäkäynnistyskikkoja mielessä? Kaasun pieni avaus startissa on jo arkipäivää ja ryyppy vaikuttaa ainakin ajossa kokeiltuna...
Terveisin
Tero
Ps. Pikkukonetta ei kuulemma kannata kierrättää yli 7000:n, kuin korkeintaan hetkellisesti. Ottaa kuulemma itteensä, jos painaa pitkää pätkää vaijerit liian tiukalla.
Edit: Ja nyt se näyttää moottoripyörältä eikä pappatunalta. Otin tuulisuojan pois...:D
-
Mun Tunapa näyttääkin moottoripyörältä, oikein TT-sellaiselta.. :D
-
TunturiTT kirjoitti:
Mun Tunapa näyttääkin moottoripyörältä, oikein TT-sellaiselta.. :D
Aika kovassa iskussa tuo sinun pappatunasi... Vedätkö tuolla jotain mopokisaa? Paljonko ottaa huippuja? :cool:
-
En tokikaan. Ajelen tuolla ihan liikenteessä. Nyttemmin lähinnä ollut eläkkeellä TT. Katteet ja kaikki muutkin muutokset olen tehnyt itse. Myös tankin. Moottoriin olen tehnyt vain muutamia "palamisen optimointiin" tähtääviä muutoksia.. Kaasarin venturia ja torvea olen pidentänyt, puhallusjäähdytystä järkeistetty, yksirenkainen mäntä, vakiopakoputken sisällä säädettävä paisuntakammio, pakokäyrä lämpöeristetty, tiivisteitä optimoitu virtausten edeltä jne. Mitään varsinaista viilausta en ole tehnyt, ainoastaan silittänyt imukanavan portaan ja poistanut valupurseet kanavista. Pytty on hieman harvinaisempi "skootterimalli", jonka pitäisi vakionakin puhaltaa 2.jotain heppaa. Tuo kiertää muokatulla Bing-kaasarilla 11700 ja täten kulkee yhden piikin isommalla eturaattaalla ja 1/4tuumaa matalemmilla renkailla... kröhöm.. täysiä eli 68km/h (tarkastettu Gps:llä ja erilaisilla testimatkoilla). Matkanopeutena on helppo pitää 55 (kuski 105kg :O).
Meni hieman ohi aiheen, mutta säätämistä se on tuokin vaatinut :D
-
Huomenia!
Laitetaanpa tähän pieni tilannekatsaus...
Vaihdoin orkkisTKsuuttimet (42) takaisin sisään ja kääntelin seosruuvit kierroksen ja 3/5 kierrosta auki. Tällä säädöllä peli lähtee tulille kylmänäkin, mutta tyhjäkäynnin kanssa voi silti elää.
Miten tuota ryyppypiiriä voisi hieman justeerata? Tekeeko tuo muuta kuin kuristaa ilman saantia? Lisää kakkua pitäisi kylmästarttiin saada. Ja seos ruuvin ollessa parhaassa tyhjäkäyntisäädössä (1/2-3/4 auki), kakku ei riitä. Mieleni on askarrellut jopa oman virityksen lisäämisessä. Jos noihin kurkkujen testireikiin työntäisi letkut ja lirauttaisi niistä sisään pienen huikan kylmäkäynnistyksessä... :vau:. Kyllä tuo tasainen ja luotettava tyhjäkäynti sen verran mukava ominaisuus olisi, että sen eteen voisi hieman rakennella...
Terveisin
Tero
-
Kyllä musta vaikuttaa siltä, että ne ryypyt ei toimi kunnolla. Joutokäyntiseosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on hyvin vähäinen. En nyt tunne 35:n Dellorttoja, mutta yleensä niissä on ns. ohivirtausryyppy. Se on ikäänkuin pieni kaasari, joka syöttää rikkaampaa seosta ohi varsinaisen kaasarin. Joten kaasukahvaan ei yleensä pidä koskea, koska se laihentaa silloin seosta. tarkista ryyppyjen kunto. Puhaltele ja tutki kaikki ryyppyyn liittyvät kanavat. Joissakin kaasareissa on vaihdettava ryyppysuutin, mutta yleensä se on hoidettu porauksella kanavassa, jota voi tietenkin hätätilassa suurentaa. Mutta tutki ensin, että kaikki on kunnossa!!
-
Aapo kirjoitti:
Kyllä musta vaikuttaa siltä, että ne ryypyt ei toimi kunnolla. Joutokäyntiseosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on hyvin vähäinen. En nyt tunne 35:n Dellorttoja, mutta yleensä niissä on ns. ohivirtausryyppy. Se on ikäänkuin pieni kaasari, joka syöttää rikkaampaa seosta ohi varsinaisen kaasarin. Joten kaasukahvaan ei yleensä pidä koskea, koska se laihentaa silloin seosta. tarkista ryyppyjen kunto. Puhaltele ja tutki kaikki ryyppyyn liittyvät kanavat. Joissakin kaasareissa on vaihdettava ryyppysuutin, mutta yleensä se on hoidettu porauksella kanavassa, jota voi tietenkin hätätilassa suurentaa. Mutta tutki ensin, että kaikki on kunnossa!!
Ryyppyt toimivat, jotenkin, sillä ne vaikuttavat aikalailla käyntiä heikentävästi lämpimällä koneella. Eli ajon aikana, kun tarjoaa ryyppyä, niin ritsa alkaa röpeltää auttamatta liian rikkaalla.
Eihän tuo tietysti todista, että ryyppy toimii täydellä teholla. Ryyppypuolta en ole vielä sen tarkemmin tutkinut, mutta kaasarin muun puhtauden perusteella uskoisin, jottei siellä kovin paljon pashaa ole...
Nyt peli kylmäkäynnistyy siten, että ryyppy on täysin kireänä ja kaasulla pikkusen livuttelee. Vähän niinkuin olisi darra kaasukädessä. Se ohje, että ei kosketa kaasuun ja käännetään ryyppy päälle startatessa, ei toimi tuon oman laitteeni kanssa.
Noh, kun taas inspiraatio iskee, niin täytyy nostaa kaasarit pöydälle. Voi mennä jonkin aikaa, kun tuon kanssa tosiaan voi nyt elää.
Terveisin
Tero
PS. Nyt on 2500 guzzikilometriä takana, ei se ihan toimimaton vehje voi olla :cool:
-
Tai sitten pitäisi rakentaa seoksen pikasäätö malliin wanhat konepyörät. Kääntäisi vain tyhjäkäyntiseoksen rikkaalle käynnistyksen ajaksi... :)
-
nyt selvis et minkä takia en saa tyhjä käyntiä pysymään kohillaan !! toisessa sylinterissä oli melkein 15 purustukset kun taas toisessa ai ollu 3 !! et hyvin menee tietää kone remonttia !! :| no mut onneksi rupesin laittaan ennen kesää !! :D