Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: @ - Maaliskuu 03, 2020, 19:42:24 ip
-
Mistä löytyy 12V ja 3A (max) minikompressori renkaanpaikkaukseen? Mahtaako Suomesta löytyä näin harvinaista kojetta ja jos jostain mahdollisesti löytyy, niin taatusti virran määrää ei ilmoiteta kuten ei myöskään laitteen kokoa. Kerkesin jo ostaa kompuran toolboxin mukana mutta Espanjasta tulikin pelkkä tyhjä boxi. >:(
Edit: ilmeisesti on hylättävä tuo 3A vaatimus (ulosoton sulakekoko) ja etsittävä laite, jossa on mukana hauenleuat akkua varten.
-
Motonetistä hankin tällaisen. Tämä on kestänyt melko kovaa käyttöä ja pitkiä täyttöjä, kun olen täyttänyt isoja maasturin renkaita moneen kertaan.
Virran kulutusta ei mainita, mutta arvaisin olevan lähempänä 10 A.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/482114/Kompressori-12V-HD
Sitten on tällainen kevyemmän näköinen, mutta siitä ei ole omaa kokemusta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/482141/Evolution-Ilmakompressori-12V-21-bar
Pikkukompurat tuntuu kuumenevan melkoisesti. Huonolaatuiselle en ennustaisi kovinkaan pitkää käyttöikää. Näissä kun ei taida olla voitelua.
-
Olen purkanut joskus pari minikompressoria ja asentanut toisen moottoripyörään kiinteästi alkuperäisen jousituksen käsikäyttöisen pumpun tilalle käyttämään pyörän jousituksen säätöjä. Täysin voitelematon rakenne. Jos vettä ei lasketa voiteeksi. Sitä syntyy myös prosessissa.
Yllättävän hyvin sellainen pelaa eikä käy rahapussin päälle.
Kuumeneminen johtuu kaasun puristumisesta tiiviimmäksi jolloin se luovuttaa kovasti lämpöenergiaa. Sinänsä tappiollista. Mutta bensa muuttuu ajoneuvossa sähköksi siinä ajamisen ohessa.
On varsin miellyttävää kun pyörän kantavuutta voi säätää muutamassa kymmenessä sekunnissa. Vaikka ajon aikana.
Silloiset jousituskomponentit olivat nimeltään S&W. Amerikkalainen tuote. Nykyisin sitä vastaavia on runsaasti saatavissa useilla merkeillä. Tunnetuin lienee Showa. Sellaiset on hankittuna mutta ovat liian lyhyet California 1400:seen taakse.
-
Ilmaa tuollainen tekee niin vaatimattomalla vauhdilla, että tubeleksen kanssa ei ilman kikkailuja toimi. Sisärenkaallisen täyttää, kun täyttää. Ei ole kiireellisen kone.
-
Ilmaa tuollainen tekee niin vaatimattomalla vauhdilla, että tubeleksen kanssa ei ilman kikkailuja toimi. Sisärenkaallisen täyttää, kun täyttää. Ei ole kiireellisen kone.
Joo.
Auton vararenkaan tilalla olevien paikkapakettien kompurat täyttää renkaan n. 10 minuutissa...
-
Tuollainen Motonetin minikompura minulla on jo, se on muistaakseni 10A. Otin sen varalle autoon, koska teho on liian suuri ja mahtui juuri ja juuri alumiiniseen työkaluboxiin ilman pehmusteita. Ostin sen kun en muutakaan löytänyt.
Pitäisi löytää mp-käyttöön suunniteltu. Niissä on mukana myös pehmustettu pussi valmiiksi ja ovat pienempiä. Laitteen teho saa ja pitää olla pieni, sillähän ei ole merkitystä jos renkaan täyttö paikkauksen jälkeen kestää esim. 5 minuutin sijasta 15 minuuttia. Laitetta ei myöskään tarvitse olla suunniteltu kestämään, kysymyksessä on turvalaite kun ajelee jossain kaukana valtatateiltä, mistä on selvittävä takaisin omin avuin rengasrikon sattuessa. Kokemukseni mukaan rengasrikkoja tapahtuu tasaisin väliajoin. Joskus homma hoituu kuin itsestään kuten kerran Englannissa kun Calin takakumi tyhjeni moottoritiellä. En kerennyt edes polttaa tupakkia loppuun asti kun rescue-äijä kurvasi viereen ja pyörä nostettiin pakun kyytiin. :)
Esim. tässä on jonkin verran testeissä menestynyt laite (6A) mutta hauenleukapiuha on liian lyhyt (!) yltääkseen akkuun asti takarenkaalta. Mitähän lienevät ajatelleet?
https://fi-stopngo.glopalstore.com/mini-air-compressor-for-motorcycles-scooters-atvs-only/?utm_campaign=pr_r&utm_source=https://www.stopngo.com/&utm_medium=wi_proxy&utm_content=en_US&utm_term=a
-
Tällainen mp käyttöön:
https://m.louis.eu/artikel/airman-tour-air-compressor-inclusive-adapter/10002998?list=dc8016aa44580673ea85a3770967adb5&filter_article_number=10029982
Tämä om kulkenut sivulaukun pohjalla pitkät reissut, mutta käyttöön se on päässyt vain mönkijän ja sen peräkärryn ilman lisäyksessä. Ei vie isosti tilaa, eikä painakkaan paljoa. Jos siihen haluaa hauenleuat, niin niitähän saa m-netistä tai b-teemasta.
Jouko
-
Ei ollut oikein rohkaisevaa käyttäjäpalautetta. Ajaisiko samankokoinen kivi saman asian?
-
Nyt kun ei ole ollut kompressoria matkassa niin olen sen osaston korvannut työkalupussukassa olevilla kaasusäiliöillä. Yhdellä jää rengas tussuksi, kahdella voi jo ajaa. Riippuu tietysti rengaskoosta. Parhautena nopeus. Sen kun painaa tai kiertää venttiiliin kiinni niin homma on jo siinä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500225/Zefal-Co2-pumppu-EZ-Push--16-g-patruuna
Patruuna erikseen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500226/Zefal-Co2-25-g-patruuna
Patruunoita on melko hyvin tarjolla jopa huoltoasemilla. Marketeissa myös halvempia patruunoita tarjolla.
Jos vuotokin löytyy niin tämä setti hoitaa senkin. Valitettavasti nuo "koiranpaskat" vanhenevat nopeaan vuodessa jos pakkaus on avattu mutta niitä voi ostaa erikseenkin. Paikkausta kannattaa vaikka harjoitella vanhalla renkaalla jos ei ole kokemusta ennestään.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808832/MP-renkaan-paikkaussarja
Pääsee omatoimisesti pois synkimmästä korvestakin. Se on tietysti asia erikseen jos ei halua tahria kätösiään.
Joskus oli kaupan vuodonilmaisinspraytä. Nyt en löytänyt. Saippuavesi hoitaa saman asian. Tarkkojen silmien ja korvien lisäksi. Ei siis kannata jäädä odottelemaan renkaan täyttä tyhjenemistä sillä silloin korjauskohdan ilmaiseva pihinä ei enää kuulu. Pyörä keskituelle. Jos ei ole keskitukea niin ei auta kuin lykkiminen ja kuulostelu.
Paikkapullo täyttää ja paikkaa mutta tekee renkaasta paikkauskelvottoman. Se pitää laittaa tyhjään renkaaseen ja korjaa myös vanteen ja renkaan välisen vuodon joksikin aikaa mutta silloin ei pyörä voi olla pystyasennossa. Mutta tyhjää parempi ratkaisu sekin.
-
Ei ollut oikein rohkaisevaa käyttäjäpalautetta. Ajaisiko samankokoinen kivi saman asian?
Enpä nyt ihan noin sanoisi, kun kuitenkin palautteen keskiarvo on 4 tähteä viidestä ja sentään 47 palautetta. Ihan hyvä apulaite se on.
Jouko
-
Fakta taitaa olla ettei Suomessa osata noita kompuroita myydä mp-käyttöön. Ulkomailta on taas tilattava. Ei noihin negatiivisiin käyttäjäpalautteisiin kannata liikaa kiinnittää huomiota, suurin osa niiden antajista ovat kädettömiä idiootteja. Onko esim. laitteen vika jos pyörän ulosoton sulake ei kestä kun laitteen virrankulutus on kuitenkin ilmoitettu. :D
EDIT: Fiksuinta olisikin vetää toinen virran ulosotto suoraan akulta kompuraa varten isommalla sulakkeella kuten Louiskin ohjeistaa.
Mitä tarkoitusta varten on ulosotto 3A:n sulakkeella? Kännykän latausta? Mitään muutahan sillä ei tee.
-
Taidankin vetää 1,5 mm2:n piuhat 10A:n sulakkeella nykyiseen ulosottoon. Minkähän verran tuollainen kestää virtaa ettei eristevalut sula sisuksista?
-
Fakta taitaa olla ettei Suomessa osata noita kompuroita myydä mp-käyttöön.
;) -> linkki (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/rengastarvikkeet/kompressorit/pienoiskompressori-2000028529), Biltema. 10A värkki olisi Puuilossa (linkki (https://www.puuilo.fi/Kompressori-12V)) 30 pv palautusoikeudella ja vuoden takuulla.
Pullakahveen hinnalla noukittavia ja miksei myös hyvä tekosyy pienelle ajolenkille 8)
Mitä tarkoitusta varten on ulosotto 3A:n sulakkeella? Kännykän latausta? Mitään muutahan sillä ei tee.
Työvalolle (21w/1,75A) se riittäisi ::)
-
Jos ei ole sähköä käytettävissä niin tavallisella käsipumpullakin täyttää renkaan ihmeen säpäkästi. Paineen voi sitten täsmätä kun pääsee mittarin äärelle. Pumppujakin on sitten ainakin kolmenlaisia, huonoja, hyviä ja siltä väliltä.
-
Tuollaisia kompuroita on Matkaendurot-foorumilla asennettu pyöriin. Saa vielä pienemmän, kun kuorii nuo ylimääräiset kuoret pois.
-
Jos vuotokin löytyy niin tämä setti hoitaa senkin. Valitettavasti nuo "koiranpaskat" vanhenevat nopeaan vuodessa jos pakkaus on avattu mutta niitä voi ostaa erikseenkin. Paikkausta kannattaa vaikka harjoitella vanhalla renkaalla jos ei ole kokemusta ennestään.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808832/MP-renkaan-paikkaussarja
Pääsee omatoimisesti pois synkimmästä korvestakin. Se on tietysti asia erikseen jos ei halua tahria kätösiään.
Tuo näyttäisi olevan asiallinen setti. Näinä aikoina, ja muutenkin, voi pitää mukana käsidesiä ainakin sen 100 ml pikkupullon. Se auttaa löytämään vuotokohdan, jos ei satu olemaan parempaa konstia.
Tuanoinniii – olisiko neuvontaa , kuinka tuo kumimato laitetaan reikään? Putsataan ensin reikä tuolla karkeammalla puikolla ja reikäpäisellä työnnetään mato, vai kui? Laitetaanko tuubista nestettä, vai mitä se onkaan, reikään vai matoon? Kuinka se puikko saadaan pois niin, että mato jää? Pitääkö/saako jäädä kaksin kerroin? Tuleeko renkaasta käyttökuntoinen vai pitääkö se romuttaa kun tilaisuus tulee?
Kaverin puolesta kyselen...
-
Noissa on yleensä mukana sellainen karhea rassi, millä se reikä karhennetaan ja putsataan. Sitten se mato, tai kamelinpaska laitetaan siihen tikkuun, missä on reikä. Painetaan reiästä läpi ja pyöräytetään irti siitä tikusta. Joissain se reikä on leikkaava, että katkaisee sen sisään jäävän pään ja toisissa on avoin lenkki.
Kamelinpaskalla ei mitään nesteitä tai liimoja käytetä. Kumisuikaleen kanssa laittaisin siihen reikään mieluummin, kuin suikaleeseen.
Nämä paikkakonstit ei sitten toimi pehmeärunkoisilla kumeilla. Menee alta karkuun ja vanne pysäyttää rassin kärjen.
-
https://www.pulttijako.com/auton-renkaan-paikkaus-itse/
Mp:n rengasta en ole paikannut, kun mulla noissa on sisärenkaat. Menee varmaan kuitenkin samoin kuin auton.
Auton renkaita olen paikannut kamelinpaskoilla kymmeniä kertoja, ja mikään niistä paikkauksista ei ole alkanut vuotamaan. Täällä maalla sitä on päässyt harjoittelemaan, kiitos Tielaitoksen vaimikäpirun Destia se nykyään on. Heidän käyttämänsä murskelaatu hajottaa renkaat. Kerran meni mp:nkin renkaasta läpi murskeenpalanen, onneksi lähellä kotoa. Huomasin vasta kotipihassa, että nyt kuuluu omituista pihinää, takarengas tyhjeni.
Autossa ovat paikat kestäneet, mutta mp:ssä pitäisin sitä kuitenkin väliaikaisena hätäpaikkauksena. Muut kertokoot jos on kokemuksia.
-
No, nyt on Teneressä virtaa. Siitä ei ole kompuran hankinta kiinni. Tein homman kunnolla ja vaihdoin aikaisemmin navin syöttönä olleen lisävaloliittimen tilalle Supersealin ja otin siitä herätevirran releelle, josta akulta ulosotolle. Vaihdoin navin vanhaan ulosoton syöttöön ja kun sattui olemaan sama sulake (3A) molemmissa, niin ei tartte edes erillistä sulaketta naville.
Täytyy ottaa uudestaan tarkasteluun ja testata tuo jo ostamani Motonetin halpiskompura. Sattui olemaan tallilla ainoastaan 1.0 mm2 piuhaa, joten nippa nappa 10A kestää.
-
Autossa ovat paikat kestäneet, mutta mp:ssä pitäisin sitä kuitenkin väliaikaisena hätäpaikkauksena. Muut kertokoot jos on kokemuksia.
Hätäpaikkauksesta on kysymys kamelinpaskalla. Mä ainakin lähden siitä että tubeless-rengas on entinen kun siihen tulee reikä kuten myös sisuskumikin. Kerran paikkasin matkalla puhjenneen vanhan sisuskumin ja meinasin päästä myöhemmin hengestäni kun paikka petti ja rengas tyhjeni äkkiarvaamatta.
-
Vaikuttaa siltä että nykyiset sisäkumit eivät ole kumia nähneetkään. Jotenkin saatu hiilimurskasta venyvää. Joskus pidin GT-aikoina varasisäkumia matkassa kas kun siinä pyörässä rengaskoot ovat samat. Sille kumille kävi sittemmin että sekin vanheni. Paikkarasia ja lyhyet rengasraudat saivat korvata varakumin. Silloin oli sentään punaiset sisäkumit ja niissä paikka pysyi tiptop.
-
Jokainen tietysti suhtautuu renkaan paikkauksen jälkeiseen käyttöön omien arvojensa mukaan. Jotain sellaista ohjeistusta
rengasliikkeillä on ollut että, ei paikattaisi. Ei ainakaan ulkopuolelta asennettavalla paikalla.
Jos renkaan puhkaissut esine on vaurioittanut renkaan kudoksia, katkaissut yhdenkin terässäikeen, paikkaus ei ole pitkäikäinen ratkaisu.
Katkenneet terässäikeet tulevat jatkossa läpi renkaasta jostain kohtaa. Pahimmillaan on rengas ollut melkoinen "siili" jonkun aikaa paikkauksen jälkeen.
Sillä raspilla tubeless-paikalle reikää suurentaessa niitä kudoksen säikeitä voi katketa lisääkin.
Itse olen suosinut paikkapulloa ykkösvaihtoehtona, silloinkin kun ei ole ollut ns. tilanne päällä. On toiminut 99% luotettavasti. Yksi prosentti menee
sen piikkiin kun olikin Vauxhallista renkaan kylki revennyt liki koko renkaan mitalta mutta kerkesin siihen motarilla paikkapullon tyhjentää.
Paikatut renkaat olen ajanut loppuun jos paikkaus ja rengas ovet sen kestäneet. Paikattua rengasta pitää tarkkailla tiuhempaan mutta, niiden renkaan
pinnassa mahdollisesti törröttävien terässäikeiden takia ei kannata kulutuspintaa silitellä paljain käsin.
Paikatun renkaan nopeusluokasta on syytä tinkiä, reilusti.
-
Paikkapulloa mäkin olen tähän asti kuljetellut mutta on hyvä olla mukana myös kompura ja kamelinpaskat. Riippuu tilanteesta, mitä käyttää. Tuo edellä mainittu terävä sepeli on konkreettinen uhka renkaille, pari kertaa on autonkin rengas puhjennut mökkireisulla. Painava ja vääntävä adventurer-pyörä ruopii sepeliä jo siihen malliin, että rengas on kovilla, vaikka onkin teräsvyörengas.
-
Omalla ḱohdallani, siellä takamuksen puolella, on aina kylmä rinki jos on paikattu kumi alla.
Tosin poikkeuskin on. Breva 1100:sella Lapista palatessa Rovaniemellä laitettiin uusi kumi alle. Sillä sitten kaksipäällä kohti Savoa poronkäristyksen jälkeen muikuille ja sieltä Päijät-Hämeeseen viikonlopun viettoon. Jossain vähän ennen Anttolaa alkoi takapää lierua sivuttain. Pikainen pysähdys tien laitaan ja pyörä keskituelle. Takakumia pyöritellessäni tuli vastaan naula joka oli jo ollut pitkään matkassa koska oli kulunut pyöriessään mukana. Ei pumppua, ei paikkapulloa eikä työkaluja jolla takapyörän irrottaisi vaikka se olisikin ollut helppoa kalujen kanssa.
Siinä pähkäillessämme saapui letka Ural-harrastajia paikalle ja pysähtyivät kuten motoristien pitääkin. Taisni kyllä varoiksi käsiä heilutella pysähtymisen merkiksi.
Heillä ei ollut paikkapulloa mutta pumppu oli sekä yksi isokantainen peltiruuvi. Työkaluja sentään oli erinomainen valikoima. Heidän pihdeillään nykäsin naulan pois ja viimeiset ilmat sen myötä.
Peltiruuvi ruuvattiin kantaa myöden renkaaseen ja lainapumpulla änkesin ilmaa sen verran että päästiin jatkamaan Anttolan suuntaan.
Kohta oikealla puolella menosuuntaan, kuten muistelinkin, on konekorjaamo. Isäntä ei ollut paikalla vaan asioimassa Mikkelissä mutta tulisi parin tunnin sisään. Rouva keitteli kahvit ja useampaa sorttia oli kastettavaa.
Isäntä saapui kauppareissusta kassit kilisten ja hänelle esitin että pitäisi paikata sisärenkaaton rengas. Sanoi osaavansa paikata mutta moottoripyörän suhteen ei löydy kompetenssiä. Tarjouduin tekemään takapyörän irrotuksen, renkaan irrotuksen vanteelta jos hän sitten sen paikkaa. Ja sama takaisinpäin.
Isäntä pisti paikkauskoneen lämpenemään siinä kun itse otin lämpöjä renkaan irrotuksen suhteen. Peltiruuvikin oli ihmeen tiukassa. Kun kumi oli irti niin "tassun" eli kudosrakenteisen paikan liimaus kuumapuristimessa kävi aika nopeaan. Kumi takaisin vanteelle sillä tasapainotusvehkeitä ei ollut. Takapyörä paikoilleen ja sitten kyselemään mitä maksaa. Ei maksanut mitään. Isäntä oli sitä mieltä että hän oppi kovasti aiheesta ja se olisi korvaus työstä ja aineista ja toivotteli hyvät matkat.
Ajelin sitten renkaan loppuun asti tyytyväisenä kunhan ensin tasapainotin sen. Eikä pelottanut yhtään sillä naula oli terävä ja se oli ikään kuin "syrjäyttänyt" rengasmateriaalin eikä ollut repinyt rakenteita. Tuskin se muutaman kilometrin väliakaispaikkauskaan mitään rikkoi. Ja se kuumaliimattu "tassu" oli edelleen hienosti paikoillaan kun seuraavan kerran rengasta vaihtelin.
Ai niin, meinasi unohtua: ennen "tassutusta" naulanreikään tungettiin pikaliimaa ettei sinne pääse pikkukiveä tms. muuta terävää.
-
Takarengasta harvoin tasapainotetaan. Tietenkin jos tassuoaikka on ollut iso mollukka, niin miksei. Mutta muutoin sillä ei juuri ole merkitystä. Ei edes nopeammissa pyörissä.
-
Hifistinä laitan viiden gramman päähän takapyöränkin. Nollatasoa en tavoittelekaan. Siihen menisi liikaa aikaa.
Noin vinkiksi jälleen: BMW:n tasapainotusadapteri sopii myös CARC-mallien takapyörien tasapainotukseen.
-
Testasin tuon em. Motonetin kompuran 7,5A:n sulakkeella. Hyvin kesti eikä mennyt tyhjätyn renkaan täyttämisessä 2,5 bar:iin montaa minuuttia. Erittäin tehokas laite ja sain sullottua sen kamelinpaskojen kanssa vielä työkaluboksiinkin. Muuta sinne ei sitten enää sovikaan.
-
Ittellä mukana ollu Ryobin R18PI-0-akkupumppu. Jos on Ryobin 18 V-akkuvärkkejä kotona ja 1,5 Ah akku, niin ei ole kohtuuttoman iso kapine mukana kuletettavaksi. Täyttää auton renkaanki kohtuuajassa.
-
Jukka,
Riittääkö tuossa akkukoossa puhtia kahden auton renkaiden vajauksen täyttämiseen? En tarkoita, että tyhjästä täyteen, mutta vaikka 0.3 bar lisäykseen?
Ostin syksyllä Puuilosta sellaisen halpisversion ja seuraavana päivänä vein takas, kun akku hyytyi viidennen renkaan jälkeen :(
Kätevää, kun nykyisin saa rahansa takaisin, eikä tarvise selitellä palautuksen syytä.
Kaikenlaisia leluja sitä onkin tarjolla:
Rockfox renkaantäyttölaite akulla digitaalinen
-
Itte täytin Ducaton renkaan paikkauksen jäläkeen tien reunalla. Tietty isompi akku antaa enempi potkua, mutta pumppu jaksaa kuitenni painaa renkaan painetta vasten ilimaa sisälle. Kaikki halpiskompurat ei jaksa vastapainetta vasten pumpata. Mullon tuo härpäke aina mukana työDucatossa ja moporeisulla. Toistaseksi olen tyytyväinen kapineeseen.