Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jari83 - Maaliskuu 03, 2020, 13:31:11 ip
-
Uusin hankinta on nyt kotiutettu ja ensimmäisenä ihmettelyn aiheena on pyörän satula.
Alkuperäisestä penkistä ei ole jäljellä kuin runko ja lukkolaite.
Mitähän muita osia tuohon penkin lukitukseen/tuentaan pitäisi metsästää?
Selailin jo internetin ihmeellistä maailmaa, mutta se ei tarjonnut vielä ratkaisua tähän ongelmaan?
-
Mikäli satula aukeaa vasemmalta oikealle niin sinne oikealle tarvitaan kaksi saranaa. Jos ei varaosana saa niin niiden tekeminen ei liene ylivoimaista. Kannattanee pyytää valokuva saranoista joltakin samanlaisen pyörän omistajalta. Sarana-aihioita on tarjolla rautakaupoissa ja lukkoliikkeissä.
Runko hiekkapuhaltaen jos on metallinen ja tietenkin maalaus pohjamaalin kera. Satulan pehmusteaineita saa alan liikkeistä. Kuten myös pintamateriaaleja. Toki sinne väliin pitää laittaa myös tukikangas niin päällinen pysyy kuosissaan. Satulan verhoilijoitakin on olemassa.
Kokonaisen uuden satulan hinta on SD:llä hiukan alle satasen. Siihen ei sisälly saranat.
-
Onko tuossa siis sellainen satulan kiinnitys, kuten Lariossa, eli edessä rungon päällä kaksi koukkua ja takana poikittainen kaari, jossa lukkoreikä? Tämä satulamalli tukeutuu noihin ja siitä väliltä taitaa vaan maata parin kumitutin varassa rungon päällä.
Ei mitään saranoita..
-
Olen melko varma että romuvarastostani löytyy pikkulohkon penkinsalpa. Penkin etuosan alle poikittain tuleva jossa molempien runkoputkien sisäsivulle tulevat kääntyvät salpakoukut. Mutta... eipä ole hajuakaan onko tavallisesta pikkuveestä vai brutaalia voimaa uhkuvasta Imolasta tai Monzasta. Eli tämä penkki on kääntynyt edestä ylös. Joka tapauksessa minulle täysin tarpeeton.
-
Monza ja Imola (ainakin ne Larion näköiset) omaavat kuvailemani kaltaiset satulat. Taitaa olla jopa peltipohjalla. Pitäisi tallista käydä katsomassa. Kirjassa mulla on todennäköisesti kuvat perus v50:n jakkarasta.
-
Tässä mallissa oli lukkosalpa ja neljä kumituttia penkin rungon pohjassa.
Takaa ainakin puuttuu jokin tukirauta mihin satula nojaa.
Jos jollakin löytyy vain jonkinlainen kuva alkuperäisestä toteutuksesta, niin se auttaa jo paljonkin suunnittelua.
-
Mysteeri penkin lukituksen suhteen ratkaistu.
Uusi takahäkki tukirautoineen tulossa Saksasta.
Lisäksi Visalle annettu painetta Guzzibitsin tilauksen myötä.
Mukavaa puuhaa tämä "harrastelu".