Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Breeze - Helmikuu 23, 2020, 20:31:49 ip
-
Autojen varaosista tuttu autodoc.fi on ottanut näköjään myös moottoripyörät valikoimaan.
Pikainen vilkaisu.
Breva PA-suutin
Stein-Dinse 105,51€
https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php (https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php)
Autodoc 69,35€ tai 96,54€
https://moto.autodoc.fi/varaosat/moottoripyoran-ruiskutusventtiili-43112/moto-guzzi-mc/breva?car_id=103019 (https://moto.autodoc.fi/varaosat/moottoripyoran-ruiskutusventtiili-43112/moto-guzzi-mc/breva?car_id=103019)
Toki sieltä Autodocilta paljon varaosia puuttuu, mutta kannattaa käydä vilkaisemassa, se ei maksa mitään.
Luulen, että valikoima täydentyy ajan myötä.
-
Jep. Meikäläisen Brevaan tarjolla mm. ketjuja sekä jäähdytysnestettä. En vielä kyllä ajatellut ilma/öljyjäähdytteisestä kardaanipelistä tehdä ketjuvetoista vesipyssyä.
Hyvä jos kilpailua tulee ja osia saa halvemmalla, mutta tarkkana saa olla tilauskupongin täyttämisessä.
-
Kävin myös vilkaisemassa yllä mainittua markkinaosastoa.
Sekainen on. Esimerkiksi nelisylinteriseen rivikoneeseen 400 GTS:ään tarjolla samoja osia kuin V2 1400 Audaceen. Ainakin toistaiseksi hyvin epäluotettavaa. Ei logiikkaa = vääriä osia.
Alku aina vaikeaa. Ehkä ajan kanssa saavat varaosat täsmäämään.
Tosin en usko tarvitsevani tarjottuja ruiskutussuuttimia ihan vähään aikaan. Muuta ei listalla ollut 1400:seen. Eikä sitäkään saatavilla. Suuttimet ovat varsin luotettavia komponentteja.
Itselläni on ollut digitaalisella moottorinohjauksella pyöriä 80-luvulta asti eikä yhtäkään vikaa moottorinohjauksessa saati suuttimissa.
California Kolmoseen on viivästyneesti tarjolla ruiskutusboksi joka ei siihen sovi. Samaa tarjotaan myös paljon myöhempään malliin mutta ei sekään ole sopiva. 350 Hondaan vuodelta -73 tarjolla sama moottorinohjainboksi ja suuttimet.
Ilmeisesti on niin että sivut ovat vain pykätty pystyyn ja heitetty hieman täytettä sivuille summittaisesti.
Mutta lisääkö se aloittelevan firman, kuten vaikuttaa, luotettavuutta?
Vaikuttaa keskittyvän, näköjään, polttoainejärjestelmiin ja tiivisteisiin.
-
Autopuolella nuo on jo tovin toimineet ja ovat minun hovitoimittajia autojen varaosissa
Näitähän on:
autonvaraosastore
autonvaraosatpro
topautoosat
autodoc
autonvaraosat24
Joten pikkuhiljaa reviiri laajenee.
Ei se Stein-Dinse ollut eka päivänä valmis... ;D
-
Saksasta kyseiseltä (autodoc) varaosamyyjältä on auton osia tullut tilattua ja pääosin toiminut hyvin. Nyt Viron puolelta tuli kuitenkin kova kilpailija: https://aeromotors.fi/. Postikulut, toimitusaika ja erityisesti hinta erittäin kilpailykykyinen.
Jotta ei mene täysin off topicciin, niin laitetaan virtuaalitoivomus, että aeromotors laajentaisi myös kaksipyöräisiin ;)
-
Autopuolella nuo on jo tovin toimineet ja ovat minun hovitoimittajia autojen varaosissa
Näitähän on:
autonvaraosastore
autonvaraosatpro
topautoosat
autodoc
autonvaraosat24
Joten pikkuhiljaa reviiri laajenee.
Ei se Stein-Dinse ollut eka päivänä valmis... ;D
Näistä kolme viimeistä on sama paikka. Ainakin varastosaldo ja hinnat on samat. Tod näk lähettävät samoista isoista varastoista ympäri Euroopan.
-
Varaosista sen verran, että laitoin 16.03 aamulla Bike & Boat Worldn Verkkokaupan asiakaspalveluun kyselyn Brevan varaosista.
Vissiin korona on sulkenut koko kaupan, kun kukaan ei ole vastannut...
-
Varaosista sen verran, että laitoin 16.03 aamulla Bike & Boat Worldn Verkkokaupan asiakaspalveluun kyselyn Brevan varaosista.
Vissiin korona on sulkenut koko kaupan, kun kukaan ei ole vastannut...
Niin minäkin tein, tosin viime vuoden puolella. Sama lopputulos, silloin olivat ehkä vain kausi-infulenssan kourissa sulkeneet verkkokaupan asiakaspalvelun.
-
Luulisi muualta päin maailmaa kuultuna, että tämänkin kivijalkakaupan puolelta olisi haettu vahvistuksia verkkokaupan puolelle? Niin sanotusti etätyöllistetty..?Voihan sen tietysti toisinkin päin tehdä, meikäläinen ei vaan kaiketi taaskaan ymmärrä näitä kaupankäynnin salaisuuksia... ???
Jouko
-
Voisiko kyse olla siitä, että niitä ei todellakaan kiinnosta vanhojen pyörien varaosahuolto?
Eivät kehtaa suoraan sanoa, mutta uskovat asiakkaan ymmärtävän yskän kun ei vastata.
-
Minulla on samantapainen mutta huomattavasti vaatimattomampi varaosapuskuri kuin aikanaan MotoItalialla. Heillä oli useita kymmeniä metrejä jollei pidempiäkin varaosahyllyjä ja liki kaikkea löytyi kun tiskin yli kyseli. Tilauksenkin sai samalla viikolla jollein nopeamminkin. Jopa napapiirin tuolle puolen.
Olen varaosissa keskittynyt vain niihin pyöriin joita taloudessa on. Toki täydennystä pitää tehdä ajoittain. Olen hankkinut myös käytettyjä mutta toimivia tai korjauskelpoisia osia.
Kun myin Benellit pois niin samalla lähti melkoisen monta laatikollista varaosia. Myös kirjallisuutta ohessa. Tuli tilaa muille kilkkeille. Toki joudun toisinaan tilailemaan osia jos on isompaa remonttia. Mutta useimmiten löytyy omasta hyllystä muuttolaatikoihin pakattuna mallikohtaisesti. Dymotarrat laatikon syrjässä.
Tosiasia on että paikallisista liikkeistä löytyy merkittävä osa varaosista. Laakerit, tiivisteet, ristinivelet, vaijerit, suodattimet, sähkökomponentit ja monet muut korjaus- ja huolto-osat. Hankaluutena on että kun kysyy Guzzin osia niin tiskin takana ollaan h-moilasena jos paikalla ei ole se "vanhempi myyjä" joka tietää heti mistä on kysymys. Yleensä minulla on malli mukana niin ei tule väärää osaa.
Korja-Kumi, Tammer-Diesel, Top-Osa, TSP, Startax, Motonet, Biltema, Verkkokauppa.com, Elektori, IKH, Helmisen Autoliike, Storm Motor, Heavy-tek, Hiflex, H-D Tampere, Muototerä, Palanto ja moni muukin kauppa/paja myy kohtuuhintaan Guzziin sopivia osia. Lista ei ole mitenkään täydellinen.
Vaikka Tampere on vain keskikokoinen kylä mutta aika hyvin täälläkin tiedetään joistain asioista. Joskus osien etsintäreissusta voi tulla mielenkiintoinen, joskus rasittavakin mutta usein hauskakin. Eikä tarvitse tyytyä tavalliseen vaan voi saada varsin spesiaalia tavaraa asiallisella hinnalla.
Joissakin firmoissa poiketessa pitää olla omat eväät mukana sillä palvelu voi kestää useammankin tunnin. Joissain paikoissa ohjataan asiakas kahvion puolelle odottelemaan tai ainakin purukahviautomaatille. Joskus käy niinkin että osa ei maksa yhtään mitään. Ihan tekemisen riemusta tarjoavat. Parhaimmillaan saa valmistaa osan itse talon vehkeillä. Hyvä perushankintatapa on mennä nöyränä pajalle mutta esittää asiansa jämäkän asiantuntevasti. Eikä mene sinne konttorin puolelle.
-
Voisi kuvitella, että suomalainen kivijalkamoottoripyöräkauppias olisi iloinen vaikka lehtimyyjän yhteydenotosta, mutta koska en tunne alaa kovin tarkkaan, niin en tiedä.
-
Voisiko kyse olla siitä, että niitä ei todellakaan kiinnosta vanhojen pyörien varaosahuolto?
Eivät kehtaa suoraan sanoa, mutta uskovat asiakkaan ymmärtävän yskän kun ei vastata.
Näin se on varmasti ymmärrettävä. Myynnin kannalta vanhemmat Guzzit ovat suomalaisille kauppiaille varaosakaupassa ehkä kovin merkityksetöntä kauppaa, ja verkkokaupassa myyjät ajattelevat asiakkaan ymmärtävän, että kun ei vastata, niin suomalainen guzzisti kyllä ymmärtää :D. Valtamerkeille varaosakauppa pelaa hienosti ympäri vuorokauden ja siihen Suomessa panostetaan, tottakai. Mutta me guzzistit sitten aikamme pohdiskeltuamme kirjaudumme kansainvälisiin verkkokauppoihin, missä meidät toivotetaan heti tervetulleiksi ja palvelu pelaa 24/7. Suomen kivijalkakaupoista saa joitain standardi kulutusosia, mutta jos tarvitaan joitain erityisosia, ne löytyy hienosti ulkomaisista nettikaupoista. Hieman hakemalla hyvinkin vanhoihin Guzzeihin.
Jouko
-
Mie kyselin Brevan polttoainesuuttimen O-renkaita, ennen kuin mittaan ne ja lähden mittojen mukaan niitä etsimään.
Ei isosta kaupasta ole kyse, mutta kumpi on tärkeämpää.
Vastata asiakkaalle heti, että ei ole, vaikka ei edes ole osaa etsinyt vai jättää vastaamatta ja kuulla vinoilusta nettipalstalla.
-
Mie kyselin Brevan polttoainesuuttimen O-renkaita, ennen kuin mittaan ne ja lähden mittojen mukaan niitä etsimään.
Ei isosta kaupasta ole kyse, mutta kumpi on tärkeämpää.
Vastata asiakkaalle heti, että ei ole, vaikka ei edes ole osaa etsinyt vai jättää vastaamatta ja kuulla vinoilusta nettipalstalla.
Tässä tapauksessa käyn pajassa joka kyseisiä o-renkaita valmistaa kuten mainitsemani Top-Osa. Toki materiaali pitää tietää. Vilkaiskaahan sivujaan. Tosin on niitä muitakin.
-
Urpolla on varaosien hankinnan onnistumisprosentti kotimaassa 100% Piikkiön
jälkeisenä aikana. Yksi kysely RM Heinolle venttiilikopan tiivisteistä ja löytyi.
Vaikeammat on suosiolla tullut jätettyä Saksan ja Hollannin kauppoihin.
-
Miksi laittaa sähköpostia, kun voi soittaakin? Puhelun aikana voi vaikka sopia sähköpostin laittamisesta, kuten vaikka osalistan merkeissä.
-
Firmoillahan on eri koulukuntia sähköpostiin vastaamisessa. Jyrkin on, että
ei vastata mihinkään sähköpostiin. Sellaisesta firmasta on sitten turha odottaa vastausta.
Italialaisista valtaosa kuuluu kuulemma tähän ryhmään, mutta sielläkin on
innokkaita vastaajia.
-
Ei niinkään varaosia vaan tarpeellisia turvallisuustarvikkeita. Ensimmäistä kertaa elämässäni käytin nimittäin eBay:tä ja tilasin GB:sta tuotteen "2x Motorcycle Auxiliary Fog Light Spot LED Safety Driving for BMW R1200GS UK GB". Maksoi 62,99 £. Jotenkin oletin että tilaus lähtisikin UK:sta.Tilauspäivä oli 2.2.2020 ja luvattu toimitus viimeistään kuukauden päästä. Viimeinen havainto on 6.3, jolloin paketti oli ja on edelleen China Postin hallussa.
Olen toki ollut eBay:n kautta yhteydessä myyjään ja lupasin viikko sitten vielä odotella. Lupailivat että maksavat kyllä rahat takaisin, jos ei lopulta tule ollenkaan. Ei pidä ottaa yhteyttä eBayhin, vaan heihin. Ei tuossa kovin suurista ole kyse ja jattelin odotella muutaman kuukauden ainakin, jos Kiinanpostikin toipuu viruksesta,
En nyt uskonutkaan että olisivat jotain länsimaista valmistetta kun samasta kaupasta oli saatavana 9 euron hintaan samanlaiset "sumuvalot", jotka Quotassa oli jo Saksasta hakiessa. Kiinnikkeet katkesi ja tippuivat johtojensa varaan varsin pian kotosuomen teillä. Niissä oli ihan myyjän sivujen mukaan kätevä strobo-ominaisuus, joka joskus meni vahingossa päälle ja aiheutti reagointia kanssaliikennenöitsijöissä. No ei ne kyllä rekisteröintikatsastuksessa olleet paikallaan eikä olisi kannattanut laittaa takaisin senkään jälkeen.
-
Miksi laittaa sähköpostia, kun voi soittaakin? Puhelun aikana voi vaikka sopia sähköpostin laittamisesta, kuten vaikka osalistan merkeissä.
Esimerkkitapauksessa laitoin Emailia 08:00 ja liike avautui 10:00.
Email on minusta helppo, koska sen voi lähettää milloin haluaa, vastaanottaja voi lukea sen milloin haluaa, vastaanottaja voi selvittää sen emailissa olevan kysymyksen milloin haluaa ja vastata milloin haluaa.
-
Moni on tuskaillut edullisten tarvikkeiden, jotka kyllä näyttävät hyville, mutta ovat tehdyt sellaisesta alumiinista tai muovista jotka eivät kestä moottorin ja jousituksen aiheuttamia resonaatioita.
Kerhokaveri uusi useita kertoja ex-pyöräänsä rekisterikilven telineen. Eihän ne paljoa maksaneetkaan mutta sillä rahalla ei saanut kestoakaan. Olisi päässyt ostamalla alkuperäisen telineen halvemmalla.
GS-Bemun kaatumarautoihin kiinnitetyt alkuperäislisävalotkin katkeilivat. Ei ihme jos tarvikkeetkin tekevät saman.
Kuulemma Stelvionkin lisävalot putoilivat irtipoikki jossain vaiheessa. Isommin en asiaan ole tutustunut.
Aikanaan Quotassani oli kaksi murtumaongelmaa: toinen oli pakoputkisto yhdysosan ympäriltä ja toinen oli halogeenivalojen lyhyiden lanka. Tosin alkuperäisten himmeiden tuikkulamppujen tilalle olin asentanut VW Golfin kaksi ajovaloa joissa alkuperäisesti vakiopolttimot. Vaivan korjasi kalliimpi "heavy duty" polttimopari. Saattoi kestää jopa koko ajokauden. Lyhyt hehkulangan ikä johtui, ilmeisesti, resonaatiosta lampunkannattimessa.
Pakoputken murtuma oli yksinomaan lämpölaajenemisesta johtuvaa. Kun ymmärsin olla kiristämättä klemmareita niin putkistokin alkoi kestämään. Sitä ennen Lentokonetehtaan hitsari tienasi monta oluttuopposta Hallin Jannessa. Ammattimies teki hienoa jälkeä. Kehuikin hitsaavansa vaikka silakan ja alumiinifolion yhteen.
Myöhemmin hän opetti minut hitsaamaan tig-menetelmällä.
-
Miksi laittaa sähköpostia, kun voi soittaakin? Puhelun aikana voi vaikka sopia sähköpostin laittamisesta, kuten vaikka osalistan merkeissä.
Esimerkkitapauksessa laitoin Emailia 08:00 ja liike avautui 10:00.
Email on minusta helppo, koska sen voi lähettää milloin haluaa, vastaanottaja voi lukea sen milloin haluaa, vastaanottaja voi selvittää sen emailissa olevan kysymyksen milloin haluaa ja vastata milloin haluaa.
Niin, ja ihan liian helppo ohittaa koko vastaaminen.
-
On Quotasta jo pakoputkeakin hitsattu. Käyrien jatkeeksi oli saksalainen tehnyt rst:stä putkenpätkät ja laittanut kummallekin puolelle 1100 Sportin vaimentimet. Toisen puolen putkenpätkä katkesi. Rakennetta on nyt Hgin Tattarisuolta löytyneen firman avustuksella muutettu ja mm. paksut lattarautakiinnitykset poistettu. Mahtuu elämään paremmin. Saa nähdä kestääkö, mutta hitsari vaikutti kyllä tuntevan rosterin oikut. Jos ei millään kestä, sitten Stein Dinseltä Y -putki laatikon alle ja pönttö vain toiselle puolelle. Minun makuun ja näköön tuo symmetrinen ratkaisu sopii paremmin, vaikka ei niin kurapyörältä näytäkään.
Tattikselta löytyy kaikenlaista. Kun kerholla kertoo tarpeistaan, aina jollakin on tietoa tekijästä, että ei tarvitse ihan joka peltihallin ovelta kurkkia.
-
Mie kyselin Brevan polttoainesuuttimen O-renkaita, ennen kuin mittaan ne ja lähden mittojen mukaan niitä etsimään.
Ei isosta kaupasta ole kyse, mutta kumpi on tärkeämpää.
Vastata asiakkaalle heti, että ei ole, vaikka ei edes ole osaa etsinyt vai jättää vastaamatta ja kuulla vinoilusta nettipalstalla.
Tässä tapauksessa käyn pajassa joka kyseisiä o-renkaita valmistaa kuten mainitsemani Top-Osa. Toki materiaali pitää tietää. Vilkaiskaahan sivujaan. Tosin on niitä muitakin.
Helppoa, kun on tarjontaa.
Vaikeaa silloin, kun Motonet kattaa kaiken tarjonnan...
Autokaupan varaosatiskille ei kannata mennä, koska pitäs tietää varaosanumero.
Pelkät mitat ei riitä.
Metritavarana voi löytyä, mutta materiaali...
Sen takia sitä yrittää löhettää emailia ja kysyä.
-
Eemelillä minäkin aloitan silloin tällöin.
Joskus tulee automaattivastaus hetikohta ja siinä kiitellään yhteydenotosta ja että asiaanne käsitellään. Vaikka olisin halunnut vain tietää onko jotain kilkettä juuri heidän myyntiohjelmassaan. Muuta ei sitten, asiallisessa ajassa, kuullukaan. Mutta joskus sekin toimii.
Siksi teen rynnistyksen suoraan tiskille jos firmalla sellainen on. Aika monella vakavasti otettavalla on. Siinä voi koittaa saada asiakaspalvelijan palvelemaan.
Usein tulee eteen että siellä tiskin takana luullaan että ihan yksityishenkilönä kyselen. Kun ilmoittaa että edustaa sitä ja sitä firmaa alkaakin tulla vipinää. Aikanaan kun olin tsupparina opin tämän jutun.
Joillakin yrityksillä on liian iso henkinen välimatka myyntipäällikön ja puotipuksun välillä. Jälkimmäinen koittaa välttää tarpeettoman hikoilun yksittäisosan suhteen.
Kärähtävät sitten kun esittää että juuri tämän laakerin olen tänne tilannut ja olen sitä nyt noutamassa. Ja sieltähän se sitten löytyykin. Selitykseksi saa juttuja joita jutun kertojakaan todeksi usko.
Motonetin tiski on joskus ongelmallinen.
Jos ei ole sitä rekisterinumeroa tai kyse on moottoripyörästä, ei tietokoneelta löydy apua. Silloin kannattaa vain vängätä niin paikalle haetaan "tietäjä" eli seniori-ikäinen myyjä joka ryhtyy ratkaisemaan ongelmaa. Siinä suhteessa Biltema on helpompi tapaus. Tosin sielläkin on auto- ja pyörätarpeet enää sivuroolissa.
Autoliike Helminen on vanhanliiton myymälä: pitkä tiski jonka takana on muutama myyjä ja varasto selän takana. Ei kauaa tarvitse vihellellä vinkkejä asiaan niin osat ovat tiskillä. Tosin minulle sanottiin taannoin että älä toiste tule ruuhka-aikaan iltapäivällä kun silloin tekisivät kauppaa eikä tarvitsisi etsiä joitain erikoisosia joita tiedän heillä olevan. Lähes 50 vuotta olen heillä asioinut. Kuustoistakesäisenä amisoppilaana kävin ensi kerran. Sitä ennen isäni kanssa useasti. Silloin vielä kädestä talutettuna.
Listauksen jatkoa edelliseen viestiini: Sieväsen Simon SEO Jämsässä. Löytyy osaa hieman ikääntyneempäänkin kalustoon. Huolto-Kaksikko Jämsässä on myös nöyrä hankkimaan tarpeita.
Mäntässä ja Jämsässä toimii Mäntän Laakeri ja heillä on varsin kunnioitettava laakereidenn ja tiivisteiden edustus.
Vilppulassa Koneosapalvelulla on monenlaista tavaraa. Aikanaan hain sieltä muunmuassa jarruletkut sekä laakereita pyöriini.
Hieman syrjempänä on http://www.autojamotomesta.fi/ jonka nimi ei viittaa moottoripyöriin. Mutta kaikennäköistä sielläkin tehdään ja apua voi saada akuuttiin vaivaan. Mistäkö tiedän...
-
Täällä Kainuussa on ehkä samanlaisen suuntainen tilanne, kuin Breezen kotimaisemissa ja ymmärrän täysin tuon sähköpostikyselyn merkityksen. Se antaa aikaa kauppiaalle ja asiakaskin voi miettiä rauhassa, mitä on tekemässä.
Tänään tein poikkeuksen, kun olin surffaillut netissä aikani. Olin ostamassa entisen Oulun läänin pääkaupungissa sijaitsevan moottoripyöräliikkeen verkkokaupasta erästä tarviketta, ja halusin lisätietoa. Näytti olevan liike auki lauantaisinkin klo. 14.00 saakka, joten soitin, kun aukioloaikaa näytti olevan vielä puolisen tuntia. Puhelin hälytti normaalisti, mutta puhelimessa aikani odoteltuani kuului vastaajan ääni jotenkin näin, että "kiitos kun soititte, puhelinnumeronne on tallennettu ja soitamme teille takaisin". No tietysti siinä tuli jo ensi arki mieleen, mutta meni vain muutama minuutti ja ko. liikkeestä soitettiin takaisin. Mukavan keskustelun lomassa sain tarvitsemani tiedot ja puhelun päätyttyä laitoin tilauksen menemään. Tuota puhelinkeskustelua tuskin olisi voinut tehdä ulkomaisen verkkokaupan kanssa suomen kielellä. Kyseisen verkkokaupan hinnat olivat kohtuulliset, huomioituna tämä meidän yhteisömme tilanne. Oulussa käydessä pitääkin käydä ko likkeessä.
Jouko
-
Jos en nyt ihan väärin muista niin Teo Lamersilta vastattiin aikanaan suomeksikin. Sittemin en ole soitellut sillä myöhemmin joku nörtti "keksi" internetin vaikka se taisi olla ranskalaisten arkipäivää ennen kuin siitä kuulimmekaan.
-
Tänä päivänä se soittaminen vaan on se helpompi tapa päästä yhteyteen. Siitä on kovin vaikeaa kieltäytyä, kun asiakas soittaa ja keskustelee.
-
Miksi laittaa sähköpostia, kun voi soittaakin? Puhelun aikana voi vaikka sopia sähköpostin laittamisesta, kuten vaikka osalistan merkeissä.
Miksi soittaa kun voi laittaa sähköpostiakin?
Harrastusasioihin pystyn perehtymään vapaa-ajalla eli iltaisin jolloin puhelinpalvelvelu on kiinni. Voi tietysti molemmilla tavoilla mitata yrityksen kaupankäynti-intoa, jotka Guzziin liittyvissä kyselyissä kotimaisten tarjoajien osalta ei ole aina niin mairittelevia. Kaupat on tupannut menemään keski-europpaan viime aikoina, jotenkin mentaliteetti on eri siellä.
-
Moi,
Viime viikolla kävin Motonetissa LM2 takajarruletkun kanssa, ja tietysti ensin kysyttiin sitä rekkaria. Sattuneesta syystä kaupassa oli melko hiljaista ja pojalla oli pöydällä työntömitta ja kierretulkki. Katsottiin yhdessä mitat ja sain houkuteltua pojan hyllyjä penkomaan. 5 min. Päästä kaveri tuli takaisin tyytyväinen ilme naamalla ja totesi että käyhän se näinkin. Kuplavolkkarin etujarruletku oli juuri kuten alkuperäinen.
MN
-
Erilaisia tekniikkapuoteja laajoine varastoineen on yleensä mukavasti saatavilla tehdaspaikkakunnilla. Ei tietenkään mp-osia, mutta tiivistettä, laakeria, pulttia ja kiinnikettä jos jonkinlaista, yms. Jouduin joskus Äänekoskella ao.puodissa poikkeamaan kyselemässä - olin varma ettei ole - niin kops, siinähän se tiskillä. Tehtaalla oli joskus joku semmoista tarvinnut ja siitä asti oli liiterissä aina yksi kpl.
Ja sitten se Rovaniemi, jossa ei ole tehtaita, mutta onneksi oli Raskone Oy ja päällikkö oli motoristi. Kesäsunnuntaina...
-
Moi,
Viime viikolla kävin Motonetissa LM2 takajarruletkun kanssa, ja tietysti ensin kysyttiin sitä rekkaria. Sattuneesta syystä kaupassa oli melko hiljaista ja pojalla oli pöydällä työntömitta ja kierretulkki. Katsottiin yhdessä mitat ja sain houkuteltua pojan hyllyjä penkomaan. 5 min. Päästä kaveri tuli takaisin tyytyväinen ilme naamalla ja totesi että käyhän se näinkin. Kuplavolkkarin etujarruletku oli juuri kuten alkuperäinen.
MN
Juurikin näin. Saattoi nuori puotipuksu saada oivalluksen siitä että ne osat ovat olemassa varastossa ilman rekisterinumeroakin. Siellä on myös takatukena jokin pidempään palvelleista tai muutoin ammattitaitoinen henkilö jolta voi kysyä.
Onhan se rekisterinumeron mukaan menevä osakauppa helppoa. Mutta se ei valmenna myyjää sen enempää kuin asiakastakaan tunnistamasta osaa.
Halusin taannoin Motonetistä bensapumppua. Nuorimies tiskin takana intti rekisterinumeroa ja oli ilmeisesti fiksaantunut tähän seikkaan. Kerroin että tarvitsen tankin ulkopuolelle tulevan bensapumpun. Hänellä ei kuitenkaan ollut selkeää käsitystä mikä bensapumppu yleensäkään on ja mistä han voi erottaa onko jokin pumppu sisäinen vai ulkoinen.
Hieman hän oli silmät pyöreänä kun sanoin että sitten ei auta kuin aukoa pakkauksia. Ostoskorilinen löytyi valikoimaa. Olikohan neljäs tai viides rasia se jonka sisältämän tuotteen tarvitsin.
-
Motonetin työhakuprosessissa hakijalle näytetään kuvia, joista pitää tunnistaa kuvan esineet.
Siellä on kuva esim. sytytystulpasta...
Nimikkeiden määrä Motonetissä on aika suuri, kun ensin kysyy vanhempi ammattilainen bensapumppua ilman rekisterinumeroa, seuraavaksi joku haluaa hitsata kalapuikon lasi-ikkunaan ja kolmas asiakas haluaa tietää kaikuluotaimien pikselierotuskyvyn merkityksen suorassa auringonvalossa.
Kaikki tämä n. 1600€ /kk + lisät palkalla, niin ei sillä rahalla ammattilaisia saa, paitsi muuttotappiokunnissa, joissa töitä ei ole valittavaksi asti.
Motonetissä ei tarvitse maksaa varaosamyyjän palkkaa, kun valikoimassa on uistimia ja puutarhasaksia.
Riittää kun maksaa myyjän (Siwan kassan) palkan.
vaadi siinä sitten ammattitaitoa...
-
Ja sitten jaksetaan yhä valittaa siitä palvelun tasosta.
Jyväskylässä on useammassakin varaosaliikkeessä asiansa erittäin hyvin osaavia naismyyjiä. Sellainen kokemus hämmentää, kun kyseessä on varsin miesvaltainen ala. Minulle ei aiheuta mitään pakko-oireita tai mitään, mielestäni se on hienoa.
Vaimon auto on ehkä vähän harvinaisemmasta päästä spektriä ja olin etujarruja vailla. Kyselin useammastakin liikkeestä, mutta rekisterinumeron perusteella ei löytynyt osumia, niin jäi osat löytymättä. AD:llä sitten sattui asiakaspalvelijaksi nuori naismyyjä. Kysyi toki ensin rekkarin ja tulos oli ennalta arvattava. Mutta!! Hän ryhtyi omaehtoisesti tutkimaan mahdollisia vastaavuuksia! Ja kyllä totta vie löysikin. Katsoi myös koneelta, että kyseiset osat lojuvat hyllylläkin, kun joku oli sellaiset tilannut ja ei ollut kahteen viikkoon saanut niitä haettua. Siinä oli oikea henkilö oikeassa paikassa.
-
Täytyy muistaa aina kiittää hyvästä palavelusta, ku sellasta saa osakseen. Vaikka kissa kiitosella ellääpi, niin lämmittää se kuitenki hetken alipalakattua palavelijaa.
-
Totta. Kiitosta annetaan liian harvoin muutoinkin. Huono palaute saavuttaa tekijän helpommin kuin positiivinen. Tämä on omalla alalla liiankin tuttua, ei tarvitse odottaa kiitosta tehdystä työstä.
-
Soittamalla selvisi, että merkkiliikkeestä ei saa polttoainesuuttimen O-renkaita, vaan neuvottiin menemään kauppaan, jossa myydään O-renkaita.
Mietin vaan, että jos merkkiliikeessä pitää jostain syystä PA-suutin irroittaa ja O-rengas rikkoontuu irroituksessa, niin mitä sitten tehdään... ;D
Menen siis kauppaan, jossa myydään O-renkaita, mutta myydäänkö siellä sellaisia, mitä minä tarvitsen.
-
Menen siis kauppaan, jossa myydään O-renkaita, mutta myydäänkö siellä sellaisia, mitä minä tarvitsen
Sulle vaikka tehdään sellainen O-rengas jonkalainen on tarpeen. Harvalla tiivistekauppiaalla on on vehkeitä siihen mutta tiivisteita valmistetaan tilauksestakin. Viittaan tamperelaiseen Top-Osa-pajaan.
Jos tiiviste on Guzziin niin se on suurella todennäköisyydellä standardiosa.
Moni varaosaliike ei myy lainkaan kumisia tiivisteitä koska ne vanhenevat, kovettuvat ja murtuvat vanhemmiten. Ne siis tilataan vasta siihen tarpeeseen kuin tiedetään lähiaikoina tarvittavan.
Kumitiivisteen materiaali valitaan käyttöpaikkansa ominaisuuksien suhteen: Tyypillisiä rasitteita ovat lämpö, mahdolliset liuottimet kuten bensa ja öljy, aukominen ja kiinnittäminen sekä, joissain tapauksissa, tärinä.
Liikkeen tiskillä on syytä mainita ne rasitteet jotka tiivisteen tulee sietää. Tietävät sitten laittaa sopivan. Mitat pitää olla tiedossa tarkasti. Ohut, paksu, pitkä tai lyhyt ei sovi. Esimerkiksi o-rengasta ei saa venyttää tiivistyskohtansa mukaan. Toki jonkin kynnysen yli joutuu muljautamaan mutta asennuspaikassaan sen pitää olla suht omamittaisensa.
Itse kun olen rakennellut kaikenlaista niin tiivistyksiin on pitänyt hieman perehtyä. Tiivistemateriaaleja on todella monenlaatuisia. Joskus ei ole ollut sopivaa matskua omassa hyllyssä mutta väliaikaisratkaisukin silloin käy. Pitää vain muistaa vaihtaa kyseinen osa paremmin toimivaan aikoinaan ettei vaiva uusi.
Kun on ollut oikein kinkkinen paikka eikä tiivisteen koosta ole saanut selvyyttä esimerkiksi korjaamokirjan puutteen vuoksi tai mittaamaan kyseiseen kohtaan ei päässyt. Silloin joutuu haarukoimaan eli hankkimaan arvioidun tiivistekoon lähimitatkin mukaan. Sovittamalla selviää mikä oli sopivin koko. O-renkaiden tapauksessa ei kustannuksia silti kauheasti synny. On luonnollista että hajakokoja ei kannata tarjota kauppiaalle takaisin.