Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Immu65 - Helmikuu 09, 2020, 18:45:32 ip

Otsikko: Raiserit
Kirjoitti: Immu65 - Helmikuu 09, 2020, 18:45:32 ip
Onko kellän tiedossa mistä sais sopivat raiserit ohjaustankoon? Pyörä on cali ev touring-03 eli on 30mm stonga.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2020, 19:43:01 ip
Kolmekymppiset on vähän hankalampia löytää, mutta itse hommaisin paksulle tangolle tarkoitetut 28.7mm palikat ja avartaisin niistä. Niitä löytyy sitten jo Biltemasta sun muista kaupoista.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 09, 2020, 21:40:33 ip
https://www.motonet.fi/fi/tuote/382818/Timeless-Fat-Bar-kiinnikkeet-kulta
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3823975/Renthal-tankokiinnike-CL002-M12
Storm Motorissakin on jonkinlaisia mutta hinta on hieman kovempi.

Jos joutuu Fatbar-kiinnikettä laajentamaan niin kannattaa katsoa että pultit ovat tarpeeksi kaukana toisistaan että on varaa sorvata tai jyrsiä sopivaan läpimittaan. Pylväsporakoneellakin onnistuu jos vain löytyy sopiva pora. Puolikkaiden väliin kannattaa laittaa aluslevyjä että jää varmasti kiristysvaraa koneistuksen jälkeen.

Itsekin olen noita hyödyntänyt kun olen laittanut "muodikkaamman" paksun stongan.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 09, 2020, 22:25:10 ip
Sen olen huomannut, että noissa tarvikevalmistajien palikoissa on standardi tuo pulttiväli. Kannet käyvät eri valmistajilta ristiin. Lsl:n kiinnikkeet käy suoraan jopa Guzzin omaan. Siinä tosin varmasti voin sanoa vain 22.2mm putkelle olevista.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 10, 2020, 13:18:14 ip
Muutama vuosi sitten hommasin (paksutankoiseen) Vintageen korotussarjan muistaakseni Bilteemasta. Olivat sopivat sellaisenaan. Ja oli tosiaan sarja, jossa oli muutama eri paksuinen pala korkeuden säätämiseksi. Lieneekö enää tuotevalikoimassa ???
mosa
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 10, 2020, 22:25:20 ip
Jos tätä tarkoitit niin on.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/lisavarusteet/ohjaustangot/ohjaustangon-korotin-2000022833
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 10, 2020, 22:38:31 ip
Onko Vintagessa tuumainen tanko vai kolmekymppinen? Eikös näissä ollut tuumaista keskeltä ja 22 päistä?
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 11, 2020, 09:19:06 ap
Onko Vintagessa tuumainen tanko vai kolmekymppinen? Eikös näissä ollut tuumaista keskeltä ja 22 päistä?

Pyörä on maalla tallissa, joten on pysty just nyt tarkistamaan tangon paksuutta, vain muistikuva, että paksumpi keskeltä. Ja tuo MM:n linkistä näkyvä sarja ainakin näyttää tutulta.
mosa
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 11, 2020, 12:00:03 ip
Jokunen vuosi sitten oli Biltemalla valikoimassaan ohjaustangon halkaisijan suurennussarjakin.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/lisavarusteet/ohjaustangot/ohjaustangon-kiinnike-286-2-kpl-2000020542
Voisikohan näitä yhdistellä laittamalla pidempää pulttia tai jospa ovatkin yhteensopivat?

Bilteman paketteja kun ei voi aukoa kokeillakseen sopivuutta kuten voi esimerkiksi Stormilla.
Lisäksi, kun tekee hakua Bilteman sivuilla, pitää ajatella ruotsiksi sillä nimikkeet ovat käännetty kankeasti ruotsista suomeksi ja nimike voi tällöin olla omituinen tai jopa harhaanjohtava.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 11, 2020, 14:40:40 ip
Muisti ehkä palailee pätkittäin (näillä kymmenillä :-\), mutta taisi olla BT:sa aikoinaan kahdelle eri tankopaksuudelle noita korotussarjoja. BT:n valikoimat näyttävät vaihtuvan väliin  melko vauhdikkaasti ja oisko niin, että esim. Vintagen alkuperäistangon paksuus on ylipäätään harvinaisempi?
mosa
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: GTRX-1 - Helmikuu 11, 2020, 14:47:27 ip
30mm on Vintagessa...
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 11, 2020, 23:50:41 ip
30mm on Vintagessa...
Taitaa olla myös 1400:ssa. Huomenna mittailen.
Jos on niin ohjaustankovalikoima kasvaa myös värien suhteen. Vaan onko musta väri? Tai kromi?

Itsellä ohjaustanko 1400:ssa tulee liki syliin asti. Sopii minulle. Kahvojen kohdalla mitta on 22,2mm.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: MattiS - Helmikuu 18, 2020, 19:47:53 ip
Vintageen teetin paikallisessa metalliverstaassa 50 mm raiserit 30 mm rosteriakselista. 10mm reikä, päiden muotoilu niin, että sopii kolmion kumipuslaan alapää ja alkuperäisen kiinnikkeen koloon yläpää. pidemmät pultit alkuperäisten tilalle ja paikoilleen. Mielestäni kiillotettuina hyvän näköiset, eikä maksaneet kuin muistaakseni 40€. 50 mm oli maksimi, minkä alkuperäinen jarruletku antoi myöten.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 18, 2020, 22:00:23 ip
50 mm on jo isohko muutos. Nykyään metallipunosjarruletkut ovat jo edullisia hankkia että siitäkään ei jää homma kiinni.
1100 Brevassa 10 mm:n korotus ja satulan lasku 30 mm:ä teki jo helpotusta selkävikaiselle.
1400 Californiassa tein ensimmäisen ajokauden jälkeen sekä satulan että ohjaustangon vaihdon. Siitä on pitkä juttu blogissani.
Käytännössä kaikki vaijerit, sähköjohdot kytkimineen ja kytkin- sekä jarruletku piti hankkia ja vaihtaa. Kuluja tuli osista yhteensä 1500€. Siihen sisältyy myös kaksi sivulaukkua telineineen sekä isoin saatavilla oleva pleksi sekä tavarateline. Kaikki tehtaan alkuperäisosia. Ohjaustangon ostin erikseen Gruppon "marketista". Lisävalot ja takalaukku ovat tarvikkeita jotka asensin myöhemmin.

Jos olisin teettänyt koko lystin merkkiliikkeessä niin olisi kannattanut enemmin vaihtaa toiseen malliin suoraan. Omaa työtä ja Kerhon remonttisoppen käyttöä en laske "kuluiksi". Samaan kategoriaan kuuluu kaatumarautojen valmistus ja asennus taakse ja eteen.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 19, 2020, 14:32:39 ip
50mm on toisille iso muutos, toisille ei. Itse en ymmärrä noiden Californioiden tangon mallia. Ranteet tulevat jotenkin outoon kulmaan. Vakioasennossa mieleen tulee lähinnä lehmän lypsäminen. Sama koskee toki aika monia muitakin tehdaskustomeja. Omiin tarpeisiin sopii paremmin crossitangot. Niitä saa mieleisillään leveyksillä, nostoilla ja "reachilla".
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2020, 16:23:04 ip
Meitä on erilaisia. Eri aikoina, eri iässä.
Nykykunto vaatii että käsille ja käsivarsille ei tule ollenkaan rasitusta muuta kuin se mikä käännellessä tankoa tarvitaan. Selkä suorana ja satula ristiseläntuella.

Reilut kaksikymmentä vuotta sitten ohjaustanko oli liki suora putki ja edessä kuten Centauroni tanko vieläkin on. Ranteet ovat omituisessa asennossa kuin kuljettajalla ei olisi hartioita lainkaan.

Kaikki Californiamalliston tangot ovat olleet ajan mittaan monella tapaa ergonomialtaan erikoisia. Ranteiden asento ei aina ole ollut paras mahdollinen. Jotkin ohjaustangot olivat ihan sylissä (Cali III) tai muutoin kummalla mutkalla (Cali II). Jotkin Californian tangot vaativat jopa pientä kurkottelua. Mutta moneen tottuu. Ei ergonomia ole useinkaan ollut etusijalla vaan se miltä näyttää. Eiköhän joitakin Bemareita haukuttu ajoasentonsa vuoksi lypsyjakkaroiksi. Nykyinen Cali 1400:sen eräät versiot ovat lähellä kyseistä asentoa. Asennon mahdollistaa suuri kate tai ylisuuri pleksi. Muuten menisi roikkumiseksi.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 19, 2020, 17:53:26 ip
Mullakin Vintagen tangon alkuperäinen korkeus aiheutti omituisen ranteiden asennon ja kädet väsyi/puutui. Mutta jostain syystä ergonomia muuttui ihan kelpoiseksi, kun laitoin ne BT:n korokepalat. Nyt on hyvä.
mosa
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: MattiS - Helmikuu 19, 2020, 17:53:52 ip
Minulla raiserien tarve Vintagessa tuli siitä, että sen jenkkityylinen ohjaustanko kipeytti ranteet, jollen kääntänyt sitä enemmän taaksepäin, jolloin kädensijat ovat alaviistoon. Ongelmaksi muodostuivat pituuteeni (175) nähden pitkät jalat, eli kädet osuivat polviin hidasajokäännöksissä. 50 mm korotus poisti ongelmat.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2020, 23:35:09 ip
Loppujen lopuksi asennon muuttaminen ohjaustankoa vaihtamalla on yleensä se helpoin tapa. Satulan muokkaaminen hieman vähemmän helppo omatoimisesti vaan onpa noita satulaseppiä. Joihinkin pyörämalleihin on runsaasti vaihtoehtosatuloita jo tehdasvarusteena kuten omani 1100 Breva tuli kahdella satulalla.
Samoin 1400-sarjassa on vaihtoehtoisia persalusia eri mallien välillä. Edes hankkimani mustavalkoinen geelisatula ei ollut kovin kallis: 150€ aikanaan Heinolla. Alkuperäisosat ovat tallella odottamassa että joskus pyörä vaihtaa omistajaa.

Cali 3:sesta aina Vintageen asti on myös valinnanvaraa eli vuosimallien välillä: on erillissatuloita ja yksimittaisia, leveitä, kapeita, korkeita ja matalia. Joutuu vain hieman askartelemaan metallitöitä että saa ne sopimaan.
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: @ - Helmikuu 20, 2020, 07:20:25 ap
Kaikki Californiamalliston tangot ovat olleet ajan mittaan monella tapaa ergonomialtaan erikoisia. Ranteiden asento ei aina ole ollut paras mahdollinen. Jotkin ohjaustangot olivat ihan sylissä (Cali III) tai muutoin kummalla mutkalla (Cali II). Jotkin Californian tangot vaativat jopa pientä kurkottelua. Mutta moneen tottuu. Ei ergonomia ole useinkaan ollut etusijalla vaan se miltä näyttää.

Kaikista Californioista ja varsinkaan uusimmista minulla ei ole kokemusta mutta projektipyörästäni (-96) sitäkin enemmän. Ongelma noissa ei ole yksinomaan tanko vaan ajoasento yleensä joka on ollut itselleni aina paska, vaikka olen yrittänyt muutella ajoasentoa itsetehdyillä satuloilla ja astinlautojen kiinnikkeillä sekä tietenkin erilaisilla tangoilla. Italialaiset eivät osanneet tuolloin yksinkertaisesti ajatella, että kaikki eivät ole 170-senttisiä ja mitoittivat ajoasennon vääriin. Ajelin pyörällä aikoinani paljonkin vajaan kymmennen vuoden aikana kunnes päätin muuttaa kaiken mukaanlukien  pyörän ulkonäkö. Kuten usein käy, inspiraatio katosi kesken matkan kun pyörän saaminen ajokuntoon viivästyi ja lopulta pyörä jäi autotallin nurkkaan happanemaan.

Ny sitten tarkoituksenani on saada Cali takaisin liikenteeseen sunnuntaiajeluun. Ajoasentoa olen muuttanut siten että astinlaudat on korvattu jalkatapeilla, jotka ovat esim. Jackal-malliin verrattuna 12 cm edempänä ja 6 cm alempana. Soolosatula on vastaavasti pidempi, jotta koivet ovat kerrankin hyvässä asennossa. Stonga on n. 25cm  korkea apehanger 5 cm raisereilla, johon pääsee tarttumaan kädet suorina edessä. En osaa vielä arvioida kuinka raskasta ajaminen bobberilla ilman tuulisuojaa tulee olemaan mutta tyylihän näissä asioissa on kuitenkin loppujen lopuksi tärkeintä. :)
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 20, 2020, 08:43:55 ap
Voi olla ihan hyväkin ajettava, kun tuossa asennossa on purjepinta-alaa, nii vähän pienempikin nopeus alkaa tukea. Ja ei tule hurjasteltua  ;)
Otsikko: Vs: Raiserit
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 20, 2020, 11:19:25 ap
Pari asiaa pitää muistaa jos ajettavuus ei tule hyväksi ohjaustankoa, jalkatappeja, astinlautoja ja satulaa vaihtamalla.
Eräällä kaverilla oli joskus hankaluuksia saada japaninpyörästään hyvää ajettavaa. Oletti että vika on ajoasennossa ja keskittyi siihen. Vika olikin ohjauslaakereissa ja iskunvaimentimissa kun ei mennyt suoraan.

Tällainen asia kun menee liian pitkälle kuten Kerhokaverillani kävi. Kuoli ulosajossa kun pyörässään ei oikein mikään ollut kunnossa paitsi moottori ja voimansiirto. Ammatiltaan kuitenkin ajoneuvoasentaja. Pyörä sen sijaan jatkoi elämäänsä vakuutusyhtiöiden varaston kautta seuraavalle omistajalle joka ajoi sillä myös ulos tieltä mutta  selvisi luunmurtumilla. Viaksi selvisi toimimaton etujousitus ja ohjauslaakerin kuluminen.

Jos pyörä tekee omiaan, vaikka pienessäkin nopeudessa, vika löytyy useimmiten ohjaus-, pyörien- tai takahaarukan laakeroinnista tai iskunvaimennuksen ongelmista.
Moni hallintaan vaikuttava vika ikään kuin "poistuu" kun vauhti nousee. Se johtuu pyörien ja moottorin hyrrävoimista jotka tasaavat kulkua.