Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Artturi - Helmikuu 01, 2020, 22:14:40 ip
-
Moro,
Tuli vahingossa imaistua ilmausnipan kautta nesteet kaverin V7II: takajarrujärjestelmästä. Kaveri lisäsi nestettä säiliöön, kun minä imulaitteella imin. Vahinko vain, että ei huomattu ottaa sitä kumihaitaria tieltä pois. Ihmeteltiin ensi alkuun, kun neste ei purnukassa vähene...
Nyt tilanne on niin, että on muka niin kuin ilmattu, mutta poljin painuu pohjaan ja ilma kuuluu liikkuvan ABS-yksikön sisällä. MIten siitä ilmasta pääsee tässä tilanteessa eroon??
-
Eiköhän ihan normaali jarrun ilmaus toimi tässäkin tapauksessa.
-
Voi sen ABS-yksikön ilmaamisessa olla jotain ongelmaa. Vastaava tilannetta on ilmattu aiemminkin, eri Guzzi-mallit mutta todennäköisesti
ABS-yksiköt samankaltaisia.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7334.0
-
Voiko pyörän absin ilmaamisessa olla samaa kuin joidenkin autojen, eli pitäis ohjelmallisesti käyttää pumppua, joka ilmaa lopun järjestelmästä?
-
Voiko pyörän absin ilmaamisessa olla samaa kuin joidenkin autojen, eli pitäis ohjelmallisesti käyttää pumppua, joka ilmaa lopun järjestelmästä?
Omassa Yamahassa on tuommoinen toiminta.
Koitan vielä perinteisin menetelmin kaikessa rauhassa. Puoli tuntia ei riittänyt, mutta ehkä tunti lisää riittää. Kiitos uskon vahvistuksesta :)
-
Omassa Teneressäni ABS-jarrujen toiminta ainakin on monimutkainen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen kehotetaan suorittamaan kaksiosainen testi jarrujen toiminnan varmistamiseksi. En tiedä onko Guzzissa samanlainen systeemi.
Tyhmä kommentti mutta kai ilmasit jarrut oikeassa järjestyksessä? Itse pumppasin lopuksi vielä jarrut "päälle" ja lukitsin kahvan yöksi ja ilmasin vielä seuraavana aamuna uudestaan.
EDIT. Tuo Teneren jarrujen toiminnan monimutkaisuus johtuu siitä että ABS:n lisäksi siinä on UBS eli systeemi, joka säätelee jarrutehoa automaattisesti etu ja takajarruille sen mukaisesti miten etu- ja takajarrua käyttää.
-
Kysymys ei ollut tyhmä, mutta tekijä täällä päässä lienee.
Ilmasin ensin etujarrut, sitten takajarrun. Oletan, että nesteet etu-ja takajarrussa pysyvät erillään, vaikka kiertävät saman ABS-murkulan kautta???
Näin jälkikäteen sopiikin kysyä, miten olisi pitänyt toimia....
Ajokauteen on vielä aikaa, että kerkiää useampaankin kertaan vielä ilmaamaan. Ilmausnipasta on tullut pari desiä 100%nestettä. Purkkiin tulee harvakseltaan pieniä kuplia edistymisen merkkinä. Lukitsin polkimen ala-asentoon ja palaan huomenna asiaan.
-
Jarrukahvan tai -polkimen laittaminen paineelliseksi on huono idea.
Pysyvä paine saa järjestelmässä olevan ilman sekautumaan nesteeseen niin että jarrutuntuma on homman jälkeen varsin hyvä. Mutta jarrujen lämmetessä käytössä kuplat syntyvät uudelleen nesteen sekaan ja jarrutuntuma menetetään.
California 1400 ABS-jarruja ilmaillessani ohjaustangon vaihdon ja uusien pidempien letkujen asennuksen vuoksi en tahtonut saada ilmaa pois järjestelmästä ja jarrut eivät siten toimineet. Kokeilin ilmausta molempiin suuntiin. Vasta kun laitoin virrat päälle tulivat viimeiset kuplat pois ja jarrut toimivat kuten pitää. Ilmasin ABS-yksikön suoraan siihen menevien letkujen liittoksista. Hiukan sottaista. Bräkleenistä on hyvä apu sillä se pesee pois lian, jarrunesteen ja öljyn. Jarruneste DOT3 - 4 on syövyttävää.
Korjaamokirjan mukaan ei virtaa tarvitse ilmauksen vuoksi kytkeä. Asialla ei pitäisi olla mitään vaikutusta ilmaantumiseen.
http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html
-
Teneressä ilmataan ensin etu- ja sitten takajarru. Muuten menee metsään koko ilmaus.
-
Tuo jarrun jättäminen paineelliseksi on kylläkin aivan hyväksi havaittu keino. Tekee tasan päinvastoin, pienet kuplat tuntuvat yhdistyvän isommiksi ja lähtevät helpommin liikkeelle. Tämä ainakin useampien kokeilijoiden kokemana. Itse olen muutaman kerran jo konstia käyttänyt viimeistelyyn ja kahvan vapauttaessa säiliöön on pulpahtanut isompikin kupla.
Tuon teoriaa on mietitty monessa paikassa.
-
Irroitin takajarrusatulan ja käänsin sen siten, että ilmausnippa on ylöspäin. Sieltä se ilma sitten tuli ulos aivan itsestään, ei tarvinnut paljoa polkimella auttaa.
Ois tarvinnut vaan vähän miettiä ensin fysiikan perusasioita ::). Liian harvoin tulee tehtyä näitä hommia, ja kiireessä.
-
Tuo jarrun jättäminen paineelliseksi on kylläkin aivan hyväksi havaittu keino. Tekee tasan päinvastoin, pienet kuplat tuntuvat yhdistyvän isommiksi ja lähtevät helpommin liikkeelle. Tämä ainakin useampien kokeilijoiden kokemana. Itse olen muutaman kerran jo konstia käyttänyt viimeistelyyn ja kahvan vapauttaessa säiliöön on pulpahtanut isompikin kupla.
Tuon teoriaa on mietitty monessa paikassa.
En tuommoista teoriaa oli kuullutkaan vaikka liki ikäni olen kaikenlaisten kaksipyöräisten ritsojen kanssa pelehtinyt.
Kun nestettä jossa on kaasua paineistetaan kuplat painuvat pieniksi ja lopulta niitä ei "näy eikä tunne" missään. On tietysti hiukan eri asia jos sitten vielä ilmataan mutta pahoinpa pelkään että on ns. tunnepuolen juttuja.
Fysikaaliset tosiasiat eivät edeenkään puolla eritotenkaan sitä väitettä että kun laittaa jarrun paineeliseksi vaikka yön yli niin jarrutuntuma paranee. Näin todella tapahtuu. Joksikin aikaa. Neste on käytännössä kokoonpainumatonta mutta kaasu, kuten ilmakuplat, painuvat vain kasaan eivätkä näy eivätkä tunnu hetikään mutta jossain vaiheessa se kaasu laajenee takaisin paineettomaksi kaasuksi ja joustaa nesteen joukossa kuin puolityhjä kumipallo. Kyllä se pitää vain saada pois järjestelmästä. Paineettomana kuplat ovat isoimmillaan.
Kyse on ns. "jopparin kikasta" että saadaan vehje myytyä jarrullisena eikä tarvitse tehdä joskus aikaavievää ilmausta.
-
Sama ajatus täällä, että en myöskään ymmärrä sitä, että jarrusysteemin paineelliseksi jättäminen auttaa jotain.
Mutta jos sillä saa jotain kuntoon, niin antaa mennä vaan.
-
Miksei sitten omassa rata-ajossa kavereiden ja tuttujen pyörissä ilma ole tullut takaisin? Sen sijaan aamulla letkussa kyllä yleensä odottaa uusia kuplia.
Vaikka jotain uskon fysiikasta tietäväni, en osaa sanoa miksi se juuri tuolla tavalla oikeasti on viimeisteltävissä, mutta lähipiirissä on iso tukku tapauksia, missä tämä on olut se lopullinen niitti. Ja ei kyllä ole palautunut, paitsi Aprilian Millessä, joka tunnetusti kerää takajarruun ilmaa. Niissä ei tahtonut viikkoa pitää ilmattomana.
Takajarrusylinterin tuottamalla paineella ei vielä pumppailla mikrokuplia nesteeseen. Laita lähdeteos tälle, että voit todistaa toisin.
-
Ihan koulufysiikalla mennään.
-
Teillä vuotaa tiivisteet kellä jarrun paineistaminen yön yli on sieltä ilman pois ajanut.
Sopivassa kohdassa tiivistehuulen vieressä oleva ilmakupla vuotaa ulos yötä myöten vaikka nestettä ei juuri vuotaisikaan.
-
Miksi se ilma ei sitten palaudu, jos jostain vuotaa?
Omassa isolohkossa ei meinannut kaikki ilma lähteä, kun oli haaroitettu kahteen suuntaan ja letkua aika reiluilla mutkilla pitkän jouston takia. Loppujen lopuksi ilma tuli pois kun laitoin nppusiteellä vanhan partakoneen hurisemaan ja täristämään liitoskohtia. Muutamasta kohtaa ja muutama tunti, niin tuli ilma säiliöön.
-
Tuo jarrujen paineistus perustuu siihen että ilmakuplat liikkuvat paineistettuna sylinteristä poispäin satuloita kohti. Vähitellen pienet kuplat yhtyvät suuremmiksi. Tämä ajatus itselläni on ollut. Jos tämä on jonkun mielestä fysiikan lakien vastaista, niin kuulen mielelläni lisää.
-
Fysiikan lakien mukaista on se kun jarrunestettä kevyempi ilmakupla pyrkii nousemaan kohti jarrunestesäiliötä.
Jarrunestesäiliö kun on sijoitettu järjestelmään ylimmäiseksi järjestelmän ilmanpoiston takia.
Mikään paine ei aja ilmakuplaa alamäkeen paikallaan olevassa jarrunesteessä.
Ilmakupla jää helposti jumiin johonkin banjopulttiin tai muodostaa ilmataskun jonkin kulman taakse. Siksi kaikenlainen kopistelu, tärinä ja
osien kääntely eri asentoihin voi saada ilmakuplan liikkeelle. Voi sen tehdä paineenkin jättäminen järjestelmään joksikin aikaa.
Useimmiten ilmakuplat onkin helpompi saada nousemaan säiliöön päin, kuin tulemaan jarrusatulan ilmausruuvista ulos. Tämä onnistuu helpoiten
kun puristaa jarrusatulan männät sisään. Varoo siinä samalla, ettei säiliö pääse tulvimaan yli.
Jos jarruja on ilmattu urakkatahtiin, nesteessä olevat ilmakuplat "vaahtoontuvat". Siksi on hyvä pitää taukoa jos ilmaaminen ei tuota tulosta,
pienet ilmakuplat kerääntyvät tauon aikana isommiksi ja tulevat helpommin ulos, ainakin omasta mielestäni.
Eikä sitä jarrunestetölkkiä pidä ravistaa ennen käyttöä.
-
Kieltämättä huonosti muotoilin tuon edellisen kommenttini. ;D Tässä oli tarkoitus lähinnä ajatella asiaa siten, että nuo pienemmät ilmakuplat yhtyisivät paineessa suuremmiksi. Aika paljonhan jarrunestettä on noissa satuloissakin ja jarruletku ei välttämättä kiinnity läheskään yläkohtaan satulassa. Tällöin ilma jaa satuloihin. Oman lukunsa muodostaa jarrut, joissa toisen etujarrun letku on reititetty pyörän yli toiseen satulaan nousten ensin ylös ja laskien taas alas. Jarrunestesäiliöön nousseet kuplat poistuvat kun kansi avataan. En ole luonnollisesti kovin paljon pohtinut onko tässä järkeä vai ei. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole.