Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 08, 2020, 08:52:36 ap

Otsikko: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 08, 2020, 08:52:36 ap
Mainoksen mukaan Toyotan uusi hybridi lataa akut itsekseen ajon aikana.
Lieneekö keksitty uudestaan Niilo Pielisen tuuligeneraattorisysteemi?
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 08, 2020, 11:53:12 ap
Niinhän ne hybridit tekevät, jopa kevythybridit (jollainen meillä on), mutta eihän se energia tyhjästä tule.  :)
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 08, 2020, 12:24:02 ip
Tuossa mainos:

https://www.toyota.fi/hybrid/hybriditietoa/itselataava.json

Kun tekstin tarkemmin lukee niin tosiaan: Bensaa täytyy edelleen tankata.

Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 08, 2020, 13:05:08 ip
Tuossa mainos:

https://www.toyota.fi/hybrid/hybriditietoa/itselataava.json

Kun tekstin tarkemmin lukee niin tosiaan: Bensaa täytyy edelleen tankata.



Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 08, 2020, 13:22:24 ip
Bensalla itse tehty sähkö ei varmaan ole kovin edullista verrattuna töpselisähköön,
jos moottori/generaattori -paketin hyötysuhde on 20% korvilla ja polttoaineesta
veroa on lähes 100%.

 
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 08, 2020, 15:21:35 ip
"Itselataavia hybridejä kutsutaan myös nimellä täyshybridi. Nimi kertoo tässäkin tapauksessa sen, että auto osaa itsenäisesti valvoa ja huolehtia polttomoottorin, sähkömoottorin ja akun saumattomasta yhteistoiminnasta."

Meillä on kans tuommoinen hyrbidi ja rinnalla vertaikohtana 2-kulkimena vastaavan kokoinen pelkkä bensavehje. Ainakin mun ajotavalla ja ajomatkoilla (90 % ajomääristä teillä, joilla vähintään 100 km/h nopeusrajoitus ja vain vähän kaupunkiajoa, jossa kuulemma tuo hyrbidi olisi paraimmillaan) bensankulutuksessa on merkittävä ero hyrbidin eduksi. Mukava nähdä, kuinka sähkömoottori avustaa atkinsson-tyyppistä bensamyllyä kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa missä ollaan atkinssonin "mukavuusalueen" ulkopuolella.

mosa
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 08, 2020, 18:07:05 ip
Kaverini on töissä Toyota huollossa. Hän on kertonut kuinka automyyjä ei ole aina muistanut kertoa asiakkaalle että, silloin tällöin
täytyy kaikesta huolimatta laittaa tankkiin bensaa.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 08, 2020, 19:48:24 ip
Kaverini on töissä Toyota huollossa. Hän on kertonut kuinka automyyjä ei ole aina muistanut kertoa asiakkaalle että, silloin tällöin
täytyy kaikesta huolimatta laittaa tankkiin bensaa.

Juu, toki pitää muistaa tankata, mutta ei niin usein kuin pelkällä bensamyllyllä pärryytellessä ;D
Ikiliikkujaa odotellessa ;)
mosa
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 08, 2020, 20:57:13 ip
Onkos tuossa Toyossa polttomoottori vai sähkö se pääasiallinen kulkumedia? Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 09, 2020, 06:00:38 ap
Onkos tuossa Toyossa polttomoottori vai sähkö se pääasiallinen kulkumedia? Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.

Tojotan toimii polttomoottorilla, jota sähkö avustaa, mutta mahdollisuus muutaman sadan metrin siirtymään pelkän sähkön voimin on mahdollista.

Kun taas Honda CR-V:tä ei voi ladata ulkopuolisista virtalähteistä. Kyseessä on täyshybridi eli akku latautuu matkan aikana bensiinimoottorin ja jarrutusenergian avulla.
Auton ajotilat ovat hybrideille tavanomaiset sähköajo, hybridiajo ja polttomoottoriajo.
Taajama-ajossa auto käy pääosin joko pelkästään akun voimalla tai bensiinimoottorin tuottamalla sähköllä eli hybridimoodissa.
Nopeuden kasvaessa polttomoottorin veto-osuus kasvaa, ja vähitellen sähkömoottori toimii ainoastaan avustavana järjestelmänä esimerkiksi kiihdytyksissä.
Autossa ei ole tavanomaista vaihdetta, vaan polttomoottorilla ajettaessa se antaa voimansa suoraan vetäviin pyöriin. Koska kokonaisvälitys vastaa normaalin manuaalivaihteiston suurinta vaihdetta, auto lähtee aina liikkeelle sähkön voimalla.

Autovalmistajat hakee vielä omasta mielestä hyvää hybridiratkaisua, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä sitä, että hybridiakkuja ei voi ladata verkkovirralla.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TimoEv - Tammikuu 09, 2020, 08:49:58 ap
Yksinkertainen vastaus monimutkaiseen ongelmaan: Osta sähköauto - maailma pelastuu!
Ei taida mennä ihan noin...
Asun Espoon Tapiolassa talossa, jossa ei ole edes parkkipaikkaa, puhumattakaan jostain latauksesta.

Kun ruvetaan miettimään sähköautojuttua vaikkapa rivitalon autokatokseen, niin mitä siihen liittyy:
- Riittävän tehokkaan liitäntäpisteen hankinta ja asennus
- Kaapelointi
- Sähkökeskuksen laajennus
- Mahtuuko laajennus nykyiseen tilaan
- Mittarointi, sillä talossa asuu kuitenkin yksi autoton, joka ei halua maksaa muiden sähköjä
- Mahdollinen mittarinluku, laskutus yms. siihen liittyvä
- Riittääkö liittymäkaapelin koko. Uusi kaapeli, mutta talossa asuu...
- Riittääkö liittymän koko, sillä talossa... joka ei haua maksaa liittymän muutosta
- Nouseeko liittymän perusmaksu
- Kuka maksaa kohonneen perusmaksun, sillä talossa asuu...

Tässä vaiheessa rahaa on kulunut X k€. Joo - tiedän; Osa noista on yksinkertaisen enemmistön päätös yhtiökokouksessa ja se autotonkin maksaa.
Keskimäärin yks.autoilla ajetaan 15´000km /a => pa.kulut on ~1800€/a. Paljonko sähköauto säästää, huomioiden, että ei se latauskaan ole ilmaista?

Tuulivoima on kuulemma ilmaista, joten sitä pitää saada paljon. Kukahan niitä vippureita ilmaiseksi toimittaa ja asentaa sekä huoltaa?
En ole kyyninen, mutta ei tuo asia ihan niin yksinkertainen ole, kuin annetaan ymmärtää.


Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 09, 2020, 11:44:23 ap
Taloyhtiössä, jossa en ole osaomistaja, tehtiin lämpötolpparemontti niin että teho riittää sähköauton ns. hitaaseen lataukseen. Tai sitten vain polttomoottoriauton lämmitykseen.
Sen sijaan lämmitetyssä autotallissa, jota vuokraan jo kohta kymmenettä vuotta, ei ole yhtä tehokasta sähköliityntää. Pistorasia on mutta se on 10A propun takana joka taas on taloyhtiön laitetilassa. Mutta eipä tarvitse lumen ja jään kanssa pelehtiä. Siitä on tullut sanomista että suvella auto on kadun varressa ja moottoripyörä tallissa. Tolppamuutoksesta huolimatta autotallia pitää jonottaa joskus vuosikausia. Itsellä meni noin vuosi odotellessa.

Periaatteessa olisi siis sähkö- tai hybridiauton hankinta ja ylläpito mahdollista tässä taloyhtiössä mutta joutuisin suurella todennäköisyydellä luopumaan tallipaikasta. Ainakin sähköauton hankittuani. Toistaiseksi mennään dieselillä.

Autolla kilometrejä tulee nykyisin vuodessa alle 5000. Viime vuonna vain 3500 km. Moottoripyörillä kilometrejä kertyy enää reilu kymppitonni. Lähiliikenteessä käytän yksinomaan polkupyörää tai julkisia kulkuneuvoja. Voi kätevästi poiketa asioinnin lomassa baarissakin.

Suurella todennäköisyydellä seuraavakin auto on diesel. Yleensä olen ostanut uuden auton.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 09, 2020, 12:39:32 ip
Teslan pikalaturit on vissiin ilmaisia? Sellaiseen käypä auto taas ei. Ja kuka asuu sellaisella paikalla, että voi parikin tuntia vuorokaudessa seisottaa autoaan jossain Teslan parkkiksella?
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: millegt - Tammikuu 09, 2020, 13:17:31 ip
ei ole enään tesla ilmaista, 600 km sähköt maksaa 20 E

Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 09, 2020, 13:24:50 ip
Tampereella on ainakin yksi Tesla mutta vahvistamattomien tietojen mukaan kaksikin taksiautona. Ehkä juuri parasta kaupunkiajossa näiden neljän yhteen kasvaneen kaupungin alueella täällä Pirkanmaalla. Mutta eivät taida lähteä viemään kovin kauas maaseudulle.
Jaguar on tullut uutena merkkinä taksiajoon Tampereelle. Tulin sellaisella toissailtana baarista. Siinä vain istutaan aika alhaalla. Vaatii lihaksia nousta ylös etupenkiltä.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 09, 2020, 13:27:36 ip
<snip>
Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.

Opel Ampera on plug-in hybridi, ajomatka akuilla 40-80 km eli kyllä sillä lähiliikenteessä pärjäilee. Kenen piikkiin mahtaa muuten tankata?

Saksasta saa kuulemma edullisesti käytettynä, on niitä tuotu.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: millegt - Tammikuu 09, 2020, 15:08:05 ip
nettiautossa oli jonkun vuoden vanha volvo plug in hybridi myynnissä noin 10t euroo oli belgiasta tuotu ja arvo täällä pitäisi kait olla 20t euroo

oli kuitenkin akut loppu ja on ilmeisesti koodattu niin (ainakin euroopassa) että ei lähe diesel käymään jos akut on moro siksi tuo hinta, akkupaketti ilmoituksen mukaan 8t euroo

on se tietty jos auton saa ilman autoveroa ja käyttömaksukin on alhainen ja ei toimi sähköllä niin jos meinaa ajaa pelkällä naftalla niin pitäsikö verot muuttaa nafta autolle ja kantaa autovero jälkikäteen ?

jos saa elää niin mielenkiintoista nähdä mihin tämä kaikki johtaa
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 09, 2020, 17:17:53 ip
nettiautossa oli jonkun vuoden vanha volvo plug in hybridi myynnissä noin 10t euroo oli belgiasta tuotu ja arvo täällä pitäisi kait olla 20t euroo

oli kuitenkin akut loppu ja on ilmeisesti koodattu niin (ainakin euroopassa) että ei lähe diesel käymään jos akut on moro siksi tuo hinta, akkupaketti ilmoituksen mukaan 8t euroo

on se tietty jos auton saa ilman autoveroa ja käyttömaksukin on alhainen ja ei toimi sähköllä niin jos meinaa ajaa pelkällä naftalla niin pitäsikö verot muuttaa nafta autolle ja kantaa autovero jälkikäteen ?

jos saa elää niin mielenkiintoista nähdä mihin tämä kaikki johtaa

Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8 (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8)
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TimoEv - Tammikuu 09, 2020, 17:39:07 ip
Veli millegt toi esiin yhden tärkeän seikan: Käytetyn markkinat ja akkupaketin vaihto. Ei taida vielä olla kenenkään tiedossa akkupaketin todellinen kesto, uuden hinta ja vaihtotyön hinta. Kyseessä kun ei ole B***man halpisakku".
Miten hinnoitellaan käytetty sähköauto, kun sitä vaihdossa tarjotaan?
Miten määritetään käytetyn akkupaketin kapasiteetin loppuarvo?

Taannoin vertasin kahden samanlaisen auton ostoa:
Bensa jaappanialainen, ~21´000€ ja samanlainen akkuautona ~27´000€. Molemmilla ajetaan saman verran ja 5 v:n kuluttua vaihtamaan. Jospa arvoksi määritetään puolet ostohinnasta, siis 14´000 vs. 10´000. Akkuauto voi vaatia uudet akut, ehkä 6´000€.
Onko vaihtoarvo molemmissa sama? Ei varmasti ole, sillä uusi omistaja ei maksa autosta ja akuista 20´000 ? Suostuuko omistaja kauppaan, jossa s-auto määritetään 10´000€ arvoiseksi, mutta akkujen uusimisen takia siitä maksetaankin vain 4´000€?

Ei tää asia vielä ihan helpoksi ole taputeltu.
Minulle sanotaan tässä kohtaa, että akkuteknologia kehittyy kko ajan. Kyllä, mutta kehittyy se muukin teknologia bensa / dieselautoissa. Kaasuauto saattaisi olla ratkaisu, jos tankkauspisteitä saadaan äkkiä+paljon lisää. Takavuosina oli niitä nestekaasujuttuja, mutta siitä tuli lopulta rangaistava juttu - ainakin veromielessä...

No - onneksi tällä ikää ei tarvitse pitkään murehtia minkälaisella biokaasulla auto voisi kulkea, kun oman biokaasun "tuotantolaitteiden" elinkaari on jo laskevalla osalla.

Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 09, 2020, 19:48:38 ip
<snip>
Kaverini kollega oli ostanut Opel Amperan, joka on sähköauto, mutta lataa tarvittaessa 1.4 litraisella bensamoottorilla akkuja. Oli tankannut ensimmäisen kerran omaan piikkiin bensaa 4000 kilometrin käytön jälkeen.

Opel Ampera on plug-in hybridi, ajomatka akuilla 40-80 km eli kyllä sillä lähiliikenteessä pärjäilee. Kenen piikkiin mahtaa muuten tankata?

Saksasta saa kuulemma edullisesti käytettynä, on niitä tuotu.

Sähköä molemmissa päissä, töissä ja kotona.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 09, 2020, 19:54:27 ip
Veli millegt toi esiin yhden tärkeän seikan: Käytetyn markkinat ja akkupaketin vaihto. Ei taida vielä olla kenenkään tiedossa akkupaketin todellinen kesto, uuden hinta ja vaihtotyön hinta. Kyseessä kun ei ole B***man halpisakku".
Miten hinnoitellaan käytetty sähköauto, kun sitä vaihdossa tarjotaan?
Miten määritetään käytetyn akkupaketin kapasiteetin loppuarvo?

Miten paljon pääsee ja miten paljon maksaa?

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/taksiyrittaja-ari-ajoi-teslalla-toiseksi-eniten-maailmassa-744-000-km-tallaisia-ongelmia-sahkoautoon-on-ilmestynyt-ei-ole-syyta-vaihtaa/a0e1c5d8-3dbe-4914-80f0-db193654354b (https://www.uusisuomi.fi/uutiset/taksiyrittaja-ari-ajoi-teslalla-toiseksi-eniten-maailmassa-744-000-km-tallaisia-ongelmia-sahkoautoon-on-ilmestynyt-ei-ole-syyta-vaihtaa/a0e1c5d8-3dbe-4914-80f0-db193654354b)

Toki on muistettava, että hybriditkin ovat autoja, eli ei ne nekään huoltovapaita ole. Moottoriöljyä ei tarvi vaihtaa, mutta alustan osat kuluvat siinä missä muidenkin. Tutulla korjaamolla on hyvä käsitys aiheesta. Amerikkalaisessa merkissä vaihdetaan alle puslia ja tukivarsi siinä missä volkkariinkin.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 09, 2020, 21:49:37 ip
<snip>
Toki on muistettava, että hybriditkin ovat autoja, eli ei ne nekään huoltovapaita ole. Moottoriöljyä ei tarvi vaihtaa, mutta alustan osat kuluvat siinä missä muidenkin. Tutulla korjaamolla on hyvä käsitys aiheesta. Amerikkalaisessa merkissä vaihdetaan alle puslia ja tukivarsi siinä missä volkkariinkin.

Kyllä tarvii hybridin öljyt ja tulpat vaihtaa, tosin iridiumtulppien vaihtoväli on 100.000 km - just vaihdettiin emännän Hondaan 8 tulppaa - 300€.
Akkujen takuu on 8 vuotta ja/tai 100.000 km - molemmat tulivat kesällä täyteen. No, toistaiseksi ei ole muita osia tarvinnut kuin nuo tulpat ja jotain jarrupaloja eli vuosihuollolla ollaan pärjätty.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 09, 2020, 22:02:20 ip
Lähinnä tarkoitin noita enemmän sähköisiä. Mutta markkinoinnissa käytetään mielikuvaa liki huoltovapaasta ajopelistä.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Hajakenttä - Tammikuu 17, 2020, 19:27:55 ip
En oikein jaksa ymmärtää: miksi kuljetetaan mukana agrikaattia aataminaikuisella lämpövoimakonella pelkkänä varavirtalähteenä? Sittenkään vaikka se polttoaineineen painaa varmaankin vähemmän kuin saman energiasisällön akkujen lisäys. Minusta autolla ajaminen on muutenkin niin tylsää, että en aja autolla edes lähikaupunkiin, alle sata kilometriä. Bussilla menen, mutta bussiasemalle autolla. Joskus käyn kyllä moottoripyörällä kaupunkiasioilla, mutta sitä ei lasketa.

Ikiliikkujaa ei tule, mutta lähemmäksi kuin mäntämoottorilla päästään polttokennolla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/cd5bc50d-51e1-4ae6-864f-3ca65d6655fe?ref=ampparit:4282

Olisipa soma kun voisi tehdä omaa vetyä aurinkosähköllä ja pumpata pulloon. Kuka suunnittelisi sellaisen laitteiston?

Omaa sähköä voi jo tehdä. Jos ei sitä myy niin ei tarvitse veroakaan maksaa. On se aika kenkkua kun sähköstä pitää maksaa veroa kumpaankin suuntaan, ostaessa ja myydessä.

Kun kieltolaki poistaa öljytuotteet liikenteestä ja lämmityksestä on polttoaineverot, pari miljardia, kerättävä toisella tavalla. Sähköauto kulkee sen verran hyvällä hyötysuhteella, että siitä ei kohtuu verotuksella saada aukkoa täyteen.

Sähköauto kyllä tulee korvaamaan nämä lämpövoimakoneet. Se vaan on niin paljon parempi auto. Aika pian sen osoittavat asiakkaat rahapussillaan ja varsinkin mukavuudenhalullaan.

Meidän taloyhtiö siirtyy maalämpöön ihan kohta, kunhan van löydetään urakoitsija. Kun se on tehty remontoidaan meidän parkkipaikka. Sovitetaan ruudut niin, että lumiaura pääsee putsaamaan sen kertatönäsyllä. Nyt se on kamala sokkelo. Samalla tehdään uudet lämmitys/lataustolpat vetämällä uudet, paksummat kaapelit,( jotka on muutenkin uusittava kun ovat käyttömaadoitettuja, eli nollattuja, eivät suojamaadoitettuja,) jokaisen asunnon omasta ryhmätaulusta/mittarista. Saavat sitten asukkaat niistä ladata tai lämmittää vaikka 24/7 kun maksavat itse.

Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Pekka - Tammikuu 17, 2020, 19:49:07 ip
Olisipa soma kun voisi tehdä omaa vetyä aurinkosähköllä ja pumpata pulloon. Kuka suunnittelisi sellaisen laitteiston?
Pulloon pumppaaminen vielä onnistuisi kunhan se ei ole jonkun ajoneuvon polttoainesäiliö. Verottaja pitää kyllä huolen ettei tule
liian halvaksi.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 17, 2020, 21:27:46 ip
Olen saanut työn puolesta seurata, miten kaasua saatetaan psineiseen tilaan esim juuri ajoneuvoon tankkaamista varten. Se ottaa niin paljon energiaa, että ei ihan pienestä syystä kannata siihen hommaan ryhtyä. Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: @ - Tammikuu 24, 2020, 08:30:16 ap
Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.

Nesteytetyn kaasun käyttö on voimakkaassa kasvussa:

https://www.gasum.com/ajassa/energia--teollisuus/2018/viisi-faktaa-tornion-lng-terminaalista/

https://yle.fi/uutiset/18-62658
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Vierailija - Tammikuu 24, 2020, 10:48:22 ap
En oikein jaksa ymmärtää: miksi kuljetetaan mukana agrikaattia aataminaikuisella lämpövoimakonella pelkkänä varavirtalähteenä?
<snip>

Pakko se on tuo mäntämoottori olla, kun ei ole sitä töpseliä latausta varten - eikä tule. Vanha taloyhtiö, jolla ei ole yhtään autopaikkaa, mihin sen töpselin voisi laittaa.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 24, 2020, 11:08:15 ap
Kaasun saattaminen nesteytettyyn tilaan olisi energiatehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Isommassa mittakaavassa sellaisen toteuttaminen on aika arvokasta. Tällainen kaasun tankkaus, mitä asemilla tällä hetkellä tehdään on vähän välimallin hommaa. Jotta tankkausajat saataisiin järkeviksi, pitäisi aseman kaasuvaraston tilavuuden kasvaa huomattavasti nykyisestä. Biokaasu sinällään on kyllä järkevä polttoaine. Se vain pitäisi saada nesteenä tankkiin.

Nesteytetyn kaasun käyttö on voimakkaassa kasvussa:

https://www.gasum.com/ajassa/energia--teollisuus/2018/viisi-faktaa-tornion-lng-terminaalista/

https://yle.fi/uutiset/18-62658

Kaasuautoja valmistavat enää vain Volkswagen Group ja Fiatin (sekä Chryslerin) FCA-konserni.
Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että uusina kuluttajalle ovat tarjolla kaasukäyttöisinä siis Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen -merkit – sekä teoriassa myös Fiat ja Lancia.

https://www.is.fi/autot/art-2000006380853.html (https://www.is.fi/autot/art-2000006380853.html)

Ja uusia etanoliautoja (bi-fuel) ei valmista kukaan.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 24, 2020, 11:44:52 ap
Bi-fuel/flex-fuel, tms asennussarjoja asennetaan vanhoihin autoihin ja ei mikään estä että uuteenkin.
https://eflexfuel.fi/asennuspisteet

Alan keskusteluista päätellen tuo muutaman satasen muutostyö on ollut monelle pettymys sillä auton polttoaineen kulutus on noussut. Toki se nousee kun on "petäjäistä" osa polttoaineesta eli energiatiheys alhaisempi.

Kahta pyörää olen yrittänyt muuttaa etanolilla käyväksi. Toinen valmiin asennussarja avulla ja toinen johon sunnittelin tekniikan itse. Jälkimmäinen onnistui ja toimi. Valitettavasti niinä aikoina oli etanolin jakelupisteitä harvassa joten reissut oli suunniteltava tarkasti tai ajettava bensiinillä.

Otan tuo etanolipyörän käyttöön jälleen. Katsotaan mikä on tilanne nyt kun pyörässä on myös ahdin. Hyötysuhteen pitäisi olla parempi.
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 24, 2020, 12:51:59 ip
JA kun auton muuttaa tenulle, saa Trafilta rahaa..
Otsikko: Vs: Ikiliikkuja?
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 24, 2020, 13:41:32 ip
JA kun auton muuttaa tenulle, saa Trafilta rahaa..
Juu, muutatutin 06 Focuksen viime keväänä "tenulle" ja sain Trafin 200 €:n sponssin, jolloinka omaksi osuudeksi jäi alle 300 €. Sen verran tuli kilometrejä jo heti viime kesänä, että kuoletti muutoshinnan. Nyt siis ollaan plussan puolella polttoainekuluissa. Ongelmia ei oo ollu ja tankkauspisteitä ei oo tarvinnu sen kummemmin hakea. Toki tankkausväli on tenulla selvästi tiheämpi kuin pelkällä 95:lla, kun menoveden kulutus noin 25 % suurempi kuin 95:lla. Kokonaisuuteen kuitenkin oon tyytyväinen.
mosa
ps. Koska tämä keskustelu on rönsyillyt hieman otsikon ulkopuolelle, niin pieni palautuskommentti alkuperäisen aiheen suuntaan. Mulla toinen käyttöauto on Tojon hyrbidi ja sen polttoainekustannukset tuohon muutettuunkin Focukseen verrattuna selvästi alhaisemmat.