Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: @ - Tammikuu 02, 2020, 18:16:31 ip

Otsikko: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 02, 2020, 18:16:31 ip
Yritin sovitella Calin etupyörää levyineen ilmeisesti Mille GT:n alaputkiin. Ei onnistunut koska jarrusatulat eivät mene tarpeeksi sisäänpäin ja levy ei mene väliin. Jarrusatulan kiinnikkeet ovat 5 mm paksummat kuin Calissa, joten vaihtoehdoiksi jää uusien levyjen hankkiminen tai alaputkien työstö. Muita vaihtoehtoja ei ole, koska normaalilevyt ei tuohon käy, vaan niissä on oltava yläosassa offsettiä 5 mm ulospäin. Vähän riskaabelia tilailla ulkomailta erikoisia jarrulevyja, joten noiden jarrusatuloiden kiinnikkeiden työstö lienee ainoa vaihtoehto. Missähän tuo homma onnistuisi pääkaupunkiseudulla? Norsa Nurmijärvellä on parhaillaan ylityöllistetty, joten joku muu lafka pitäisi löytyä. Löysin kuvan Mille GT:n alaputkesta. Kuvassa olevassa näkyy kuitenkin jarrusatulan kiinnikkeet työstettyinä, joten ilmeisesti noita alaputkia on erilaisia.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 02, 2020, 19:47:47 ip
Monena on saanut olla näiden keulojen kanssa. Joskus on jättöä muutettu ja tehty keulanpidennyksiä. Myös napoja ja jarrulevyjä on soviteltu joko sovitelevyillä navan kahta puolen. Nyt ei satu olemaan valokuvaa sellaisesta ratkaisusta mutta alaputkia ei välttämättä tarvitse työstää. Se toki voisi olla helpoin tapa mutta myös sovittimella eli alumiinipalikoilla jotka tulevat kiinni alaputkeen alkuperäisiin korvakkeisiin ja niihin kiinni satulat. Siinä tietysti tarvitaan kaksi palaa hyvälaatuista alumiinia ja jyrsinkone etsimään sen sisästä sopiva muoto.
Etuna tulee se että alaputket säilyvät koskemattomina.

Kuten mainitsin ei ole kuvaa keulan sovitinpaloista mutta vastaavanlaisen tein syksyllä LM850:sen takajarruun. Satulakoko kun pieneni.

Toki helpoimmalla pääsee jos vain löytää koneistamon joka jyrsäisee ne muutamat tarpeelliset millit pois keulaputkien korvakkeista.
Tässä muutakin juttua kyseisestä LM-projektista. Se on vielä melkoisesti kesken ja kaipaa uusia osia.
http://www.motomatti.fi/2019/09/moto-guzzi-lm-850-kunnostusta.html
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 02, 2020, 22:32:26 ip
Onko pulttijako sama molemmissa satuloissa? Jos on niin tasojen työstö on helpoin homma.
Tosin, adaptereihin ei tarvitse edes jyrsintä, kun käyttää vähän älliä. Mitallistettua alumiinilevyä saa kuka vaan hankittua, ja siihen on helppo porata sopivat reiät vaikka pylväsporalla. Jos on tasalukuja se sivuttaissiirto, niin koneistusta ei tarvita.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 03, 2020, 09:16:36 ap
Pulttijako on sama molemmissa alaputkissa, joten korvakkeiden työstöa tässä suunnittelen kunhan löydän jonkun tekemään homman. Ulkonäkö on tärkein asia, joten omatekoiset adapterit ei tule kysymykseen. Tarkoitus on viimeistellä nuo eloksoinnilla mustiksi.

Tuossa olisi jarrulevyt, joissa on kiinnityspulttien ja levyjen välinen offset 5 mm. Saataisivat käydä tarpeisiini. Täysin varma aiasta ei voi olla.

https://hmb-guzzi.de/Brake-Disc-left-front-300-mm-floating-drilled-Mille-GT_1
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 03, 2020, 14:33:27 ip
Tein vielä tarkistusmittauksia ja aika vaikea homma tästä kehittyi. Kitkapinnan yläosassa valimatka levystä alaputkeen on 7 mm, pyöreän holkin kohdalla 5 mm ja kiinnityspultin kohdalla 4 mm. Jos nykyistä levyä siirtäisi ulospäin 5 mm levyn alle laitettavalla korokerinkulalla, niin levyn kitkapinta menisi jarrusatulan sisään mutta kiinnityspultti ottaisi kiinni alaputkeen.

Uusien levyjen hankkimisessa ongelma taas on se, että pitäisi olla varma että käyvät paikalleen. Kaikkien etupyörän osien varaosanumerot ovat samat MilleGT 2 :ssä ja Calissa, ainoastaan alaputket ovat erilaiset mutta akselin kiinnyskohdastaan saman levyiset. Suurin ero onkin noissa jarrulevyissä, jotka ovat Millessä offsetissä ja ovat luultavasti ohuemmat. Helppohan tuo olisi tarkistaa jostain MilleGT:stä. Joka tapauksessa todella lähelle alaputkia Millessä nuo jarrulevyt ilmeisesti tulevat.

Ei tuo jyrsintähommakaan keneltä tahansa käy. Aika tarkkana tuossa saa olla.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: egon - Tammikuu 03, 2020, 15:54:38 ip
Mittasin omasta pyörästäni hiukan tietoja:

Jarrulevyt olivat 6,5 mm paksuiset valurautalevyt, mutta ne on paljon ajetut, mikä on voinut syödä alkuperäistä paksuutta aika tavalla.

Putkessa on levy kohdassa tasapohjainen syvennys ja levyn ja putken väliin menee ahtaasti 3 mm paksuinen latta.

Satuloiden kiinnitysnappuloilla on paksuutta 15 mm.

Nämä on siis ajossa olevasta -89 mallin Millestä otettuja mittoja. 
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 03, 2020, 16:39:26 ip
Nuo ovat hyödyllisiä tietoja. Ilmeisesti tuo valurautaisen jarrulevyn paksuus on molemmissa sama. Noiden kiinnityskorvakkeiden paksuutta ei nyt muista. Olihan nyt kysymys 40 mm keulasta (195 mm leveä)?

EDIT:

Sulla taitaa olla vanhempi 35 mm keulaputkilla varustettu malli, ei tämä: Moto Guzzi 1000 Mille GT 2.Serie , BJ 1991 - 1994

1989 Mille:

https://www.dreamsonwheelsf.com/1989-moto-guzzi-mille-gt-d-62

Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Tammikuu 03, 2020, 16:52:55 ip
Millessä oli kahta haarukanpaksuutta ja ainakin paria erilaista levyä:

Basically, this is an SP II without fairing and bags and regressed – at least at first – to skinny 35mm forks (later revised to 40mm). The most welcomed reversion was to the 18” front wheel. The more traditional 300mm front brake rotor diameter was again specified but most (later) examples used a new one-piece, still flat, but mostly trouble-free design.

Richardson, Dave. Guzziology (Page 75).  . Kindle Edition.


Urpolla oli nuo ohuemmat putket ja ilmeisesti joillakin muilla paksummat kun vuosia sitten
keskusteltiin, notkuvatko Millen haarukkaputket.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 03, 2020, 17:10:46 ip
En tiedä, menikö edellisessä kommentissa nuo Mille 2nd series-valmistusvuodet oikein mutta tässä kuvassa etupyörän kaikki osat ovat samoja kuin Calissa lukuunottamatta jarrulevyä. Kun minulla on ilmeisesti myös Mille 2nd series-alaputket, niin pitäisihän Millen levytkin käydä. Jotenkin tuntuu ahtaalta eikä uskalla tilata kun ei kuitenkaan voi olla varma.

Tarkistin vielä vanhasta laskusta tuon keulan varaosanumeron. 28490234 on MilleGT 2.series-mallin keula. Onkohan näitäkin erilaisia?
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: egon - Tammikuu 03, 2020, 19:50:50 ip
Juu -89 oli vielä ohuilla keulaputkilla Millen etupää. Minusta ne ei jousta häiritsevästi, mutta ohjausiskari pitää olla kunnossa ettei tule turhia wobblauksia. Wobblaukseen lähdön herkkyyteen vaikuttaa kyllä eturenkaan ominaisuudetkin aika tavalla.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 21, 2020, 20:43:23 ip
Rohkaisin mieleni ja tilasin uudet rosterilevyt Saksasta. Saa nähdä menevätkö paikoilleen sellaisenaan. Vanhat olisivat olleet vielä käyttökelpoiset mutta onhan nuo uudet hienot ainakin kuvissa.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 23, 2020, 22:23:02 ip
Paketti tuli perille täältä: https://hmb-guzzi.de/

Eivät olleet viitsineet edes pakata jarrulevyjä kunnolla, vaan viskanneet ruttuiseen pahvilaatikkoon ja millin superloni väliin. Eikä noiden suoruuttakaan voi millään tarkistaa muuten kuin ajamalla vai voiko?
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 23, 2020, 23:33:56 ip
Jos paketti ehyt oli niin tuskin ovat vääntyneet.
Jos kyse on kelluvista tai puolikelluvista levyistä niin hankala on tarkistaa vaikka olisi tarkkoja laitteita käytössä.
Toki voi yrittää vaikka sorvissa keskittämällä keskiön ensin mittatarkasti suoraan ja yrittää sitten mitata ulkokehää heittokellolla.  

Uudessa levyssä tuskin on sitä vikaa mitä käytetyissä on joskus. Nypyttää mutta mitatessa on suorassa ja tasapaksu ympäriinsä. Silloin on materiaalissa poikkeama. Se voi johtua epätasaisesta lämpenemisestä tai paikallisesta "lasittumisesta" eli jokin kohta tulee liian sileäksi ja siksi on liukkaampi.
Käytettyä levyä en ostaisi jos sitä ei saa koeajaa ennen kaupantekoa.
Uusiakin levyjä on tarvinnut viedä takaisin kauppaan.

Vanhoissa valurautalevyissä, niin hyviä kuin ovatkin, on joskus seisonnan jälkeen havaittavissa nypytystä mutta muutama kunnon survaisu jarrulla tasaa asiaa. Väliaikainen sintteripalojen käyttö auttaa joskus.

Rosterilevyjä en rakasta lainkaan. Monet kyllä tykkäävät kun ovat nätin näköiset ja aamusellakin, sateen jälkeen, kiiltävät. Toki niitäkin on laadukkaita. Itselläni Cali 1400:ssa on jo toinen kierros etulevyjä takuuseen. Jälleen vaikuttaa siltä että nypytystä voi kehittyä. Pitänee kokeilla em. keinoja. Cali 1400:sen alkuperäislevyt ovat sieltä halvimmasta päästä.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Tammikuu 24, 2020, 08:14:15 ap
Kelluvat rosterilevyt on kysymyksessä. Onneksi näyttävät päällisin puolin ehjiltä, vaikka pakettia onkin runneltu. Lienee tapahtunut kotimaassa, on nimittäin Postin autokuskit korvattu halpatyöläisillä täällä stadissa ja otteet sen mukaiset, että pistää miettimään uskaltaako enää mitään tilailla. Mihinkään ei voi enää luottaa :-[

Vanhat valurautalevyt ovat kyllä tehokkaat, saan niitä kiittää hengestäni Saksan autobaanalla ketjukolarissa, jossa kaikki eivät olleet yhtä onnekkaita. Valurautalevyjä ei ollut tosin nyt edes tarjolla tarpeisiini, enkä olisi kyllä ostanutkaan kun sottaavat kaikki paikat.

Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 24, 2020, 08:39:45 ap
Kelluvaa ei tarkasta juuri millään purkamatta. Mutta kiinetä on helppo tarkastaa; levy kiinni omalle paikalleen ja mittaus pyörittämällä. Keulan alaputkeen voi laittaa heittokellon, jos tavallinen kiinteä kohde ei riitä. Eli sama idea kuin vannetta rihdatessa.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Helmikuu 15, 2020, 09:16:39 ap
Uudet levyt sopivat juuri ja juuri paikalleen.  :) Tilaa on levyn ja alaputkien välissä n. 2-2,5 mm ja niittien ja alaputkien välissä 1-1,5 mm. Saattaa olla että joutuu shimmaamaan noita jarrusatuloita hieman ulospäin että levy osuu keskelle. Ongelmiakin tietenkin on. Ei löydy sopivia pultteja jarrulevyihin, niissä on halkaisijaltaan 13 mm ja 5 mm syvä upotus pulttien kannoille. Tilasin jo Kiinasta yhdet titaanipultit, jotka eivät tietenkään käyneet, vaan hankaavat alaputkiin.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: Pekka - Helmikuu 15, 2020, 16:23:32 ip
En välttämättä ole kokonaan ymmärtänyt käsillä olevaa ongelmaa?  Hankkimillasi jarrulevyillä ilmeisesti vältit jarrusatuloiden kiinnikkeiden
koneistuksen, mutta jarrulevyjen kiinnityspultit osuvat alaputkiin?
LeMans nelosen suunnittelijalla on ollut samanlaisia ongelmia. Sen alaputkiin on jo valuvaiheessa jätetty kolot jarrulevyn kiinnityspultille kuten myös
renkaalle.
En jättäisi simmejä jarrusatulan kiinnitykseen, satunnainen renkaanvaihtaja hukkaa ne kuitenkin. Parempi ratkaisu on koneistaa lopuksi navan ja levyn väliin tuleva välipala sopivaan mittaan
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Helmikuu 16, 2020, 18:09:58 ip
Kyllä olet oikein ymmärtänyt. Jarrulevyihin käypäsiä pultteja on vaikea löytää. Tavallinen kuusiokolo sopii reikään juuri ja juuri pyörimään. Tilaa on alle puoli milliä. Pitäisi löytää paremmat pultit. Nyt mulle jäi ylimääräiseksi uudet titaanipultit, jotka voisin myydä samalla hinnalla, mitä maksoin.

Titaanipulttien kannan halkaisija on 13,5 mm ja kannan korkeus 5 mm. M8 x 25, 1,25 kierre.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Helmikuu 16, 2020, 20:46:03 ip
Matala kuusiokolot kävisivät. Mistähän pienasiakas voisi lähteä noita metsästämään?

https://www.etra.fi/fi/matalat-kuusiokoloruuvit-din-7984-8-8-zn-e20041111
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: Aapo - Helmikuu 16, 2020, 20:55:54 ip
Koneistamalla.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 16, 2020, 21:25:57 ip
Kyllä noita yksityinen saa ostaa Etran tiskin yli. Ihan tavallinen matalakanta.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 16, 2020, 21:41:32 ip
Matalakantaisista ruostumattomista kuusiopulteista on helppo joko sorvata tai hioakin matalakantaisia. Jos tekee kovin ohuen kannan niin pitää sitävarten hioa hylsystä tai lenkkiavaimesta viiste pois niin saa maksimipidon kannan ja avaimenen välille.
Kaikki rosteripultit eivät ole lujuusominaisuuksiltaan sitä parasta terästä joten niitä pitää olla joko monta samassa kiinnityksessä tai varmasti hyvälaatuisia.

Kuusiokolopultista ei kannasta voi paljoa hioa sillä kolosta voi tulla liian matala kestämään kyseisen pultin tarvitsemaa kiristysmomenttia.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Helmikuu 23, 2021, 21:00:32 ip
Jotain on mennyt pieleen noissa viime talven mittailuissa. Luulin optimistisesti että hankkimani jarrulevyt sopivat heittämällä paikalleen. Nyt kun laakeripesät on pulverimaalattu, niin levyt sopivat enää hädin tuskin pyörimään mutta ovat aivan jarrusatuloiden toisessa laidassa. Kaikki etupään osat ovat kyllä samoilla varaosanumeroilla kuin Mille GT:ssä. Ilmeisesti jarrulevyjä on erilaisia valupyörille tai ovat lähettäneet väärät levyt.  Ainoana korjausvaihtoehtona tulee mieleen laakeripesien sorvaus. Kai noista voi ottaa ainetta 2-3mm jarrulevyjen alta heikentämättä liikaa rakennetta?
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 23, 2021, 22:43:02 ip
En näe isona ongelmana ottaa navasta pois muutaman millin. Se että jarrusatulan levyn ura on keskellä, on käytännön kannalta tärkeää. Vaikka jarru muutoin toimisi.
Et ole ainoa asian kanssa paininut. Jos se jotenkin helpottaa.

On aika monta eri keulaleveyttä juurikin 70 - ja 80-luvun tietämin tai sovituksen vuoksi sisäsivuiltaan suoraksi koneistettuja keulan alaputkia siksi että levyt mahtuisivat. Pitäisi vain löytää oikea sovellus. Keula, napa ja jarrulevyjen "outlet".
Näiden kanssa olen paininut itsekin. Lisäksi keskiöltään kiinteitä suoria jarrulevyjä ja vastaavia erilaisia lautasmaisia levyjä sekä pari erilaista kelluvaa levytyyppiä. Asioiden sekoittaminen, varsinkin kelluvien levyjen suhteen, on vaarallista.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Helmikuu 24, 2021, 09:27:47 ap
Tuli vielä mieleen sellainen asia, että nuo nyt kuvassa olevat laakeripesät eivät ole samat kuin ne, joiden kanssa viime talvena mittailin levyjä. Ne ovat kyllä samanlaiset, mutta ehkä niissäkin on pieniä mittaheittoja.

Noita levyjä en ole vielä mitannut eli niiden ilmoitettu offset on 5 mm, jonka perusteella ne ostin.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Maaliskuu 01, 2021, 20:33:43 ip
Ei mennyt ihan putkeen laakeripesien sorvaus.  :( Nyt levyt ovat millin lähempänä jarrusatulan hahlon sisäreunaa kuin ulkoreunaa. Asia korjautuisi helpoiten jarrulevyjen alle laitettavilla 0,5 mm:n shimmeillä, jolloin levyn saisi keskelle satuloita. Tuskin tässä muutakaan kannattaa tehdä. Mistähän noita shimmejä alkaisi metsästää? Toinen vaihtoehto on antaa asian olla.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2021, 21:13:03 ip
Koneistamalla eli hiomalla tehtyjä välyslevyjä saa yleensä laakeri- ja koneliikkeistä.
Tämä oli ensimmäinen google-osuma sanalla välyslevy. https://www.laakerinetti.com/lukitus-kiinnitys-s%C3%84%C3%84t%C3%96-sovitelevyt-din988-c-52_187.html
Wurthilta löytyy myös.

Sovitelevyt sopivat myös shimmaukseen jos jossain pyörähdyskappaleessa on heittoa tai akseliin jää välystä. Tyypillisiä käyttökohteita on muunmuassa vaihteistoissa.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 01, 2021, 21:48:44 ip
Otat levyn keskiöstä mitat ja leikkuutat vedellä/laserilla välilevyjä. Ei maksa kamalia. Samantien rosterista leikkuutat, niin ei kummittele myöhemmin.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Maaliskuu 02, 2021, 08:29:22 ap
Tuo onkin hyvä idea. Leikkuutin vuosi takaperin pakoputken kiinnikkeet jossain Tampereella, en muista missä. Yksittäiset shimmit häviävät helposti. Täytyy jättää tuo ensi talveen, sillä tarkoitus on hankkia keulaan vielä 3.0-17 vanne. 120/90 rengas on suurin minkä tuohon keulaan saa laitettua jos haluaa asentaa siihen myös lokarin pätkän mukaan.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2021, 11:45:58 ap
Saattoipa olla tämä: https://www.muototera.fi/palvelut/vesileikkauspalvelu/

Olen teettänyt siellä joitakin pienimuotoisia levytöitä. Omistaja on myös italianpyöräharrastaja. Tai ainakin viimeksi oli. Nyt on mennyt muutama vuosi ettei ole ollut käyntiä.

Heillä on vesileikkuukone ja ainakin silloin koneen "silmä" seurasi paperilla olevaa piirrosta. Lienee myös että ymmärtää digitaalistakin "piirrosta".
Nättiä palikoita syntyi eikä ole aloitus- eikä lopetusjälkiä eikä lainkaan vääntelyä.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: @ - Maaliskuu 02, 2021, 20:19:43 ip
Saattoipa olla tämä: https://www.muototera.fi/palvelut/vesileikkauspalvelu/


Todennäköisesti. Muistaakseni joku (sinä?) tästä vinkkasi täällä vuosi takaperin. Tekivät hienot kiinnikkeet 5 mm rosterista piirrosteni perusteella. Maksoi muutaman kympin.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 03, 2021, 00:24:49 ap
Niin. Kannattaa suosia lähipalveluja.
Kalliitakin hommia on tullut teetetyksi kohtuuhinnalla ja varsin nopeasti saman kadun varrella Tammer Dieselissä. Osaavat laittaa Guzzien kannet kuntoon.

Muutama muukin paja, mitä ei ole tullut hiljattain mainostettua tässä yhteydessä, tekevät osia tai hankkivat niitä varsin kohtuuhintaan. Tosin, monasti, on asiakkaalla kiire ja kiire usein lisää hintaa. Ketjuliikkeet, vaikka on hyvä valikoima, eivät ole sillä tavalla palveluystävällisiä.

Omana viihteenäni olen mennyt eräisiin firmoihin tiskiltä kysymään että onko teillä Guzziin, malli sejase, tiettyä osaa. Ei ole, on vastaus. Kun kysyy uudelleen että onko teillä senjasen auton osaa, kysytään rekisterinumeroa. Sitten kun saa palveluun, palvelunörtin sijaan sen joka oikeasti tietää mistä on kysymys niin ongelma on usein hoidettu ripeästi.
Useimmat pyrkivät olemaan ylimielisiä siellä tiskin takana. Annan aina palautetta. Joskus on tullut jopa päällikkö jutulle. Pahoittelee ja kertoo että heillä haku toimii rekisterinumerolla. Pääosin autojen rekisterinumeroilla. Ei kukaan mp-valmistaja nykyään teetä spesiaaliosaa pyörää varten. Niitä on siellä hyllyllä. Vain laiskuus on esteenä ja se että eivät koe että mp-asiakkaatkin ovat, yleensä, myös auton omistajia. Olen tästä antanut Bromanille palautetta mutta sieltä vastaus on että rekisterinumero ratkaisee. Lahjakortin kerran laittoivat: 15€. Tuuliasipesunestettä sain pitkäksi aikaa kun muuta en keksinyt.
Otsikko: Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
Kirjoitti: Ekku - Maaliskuu 03, 2021, 07:53:06 ap
Ei niitä enää usein kohtaa, "vanhan ajan" varaosamyyjä, jotka tuntee osat. Osa nykyisistä on kyllä kehityskelpoisia, mutta jos rekisterinumeroa ei löydy, niin ei löydy osaakaan. Minulla kun on autopuolella Lotus, joka on enimmäkseen rakennettu muiden autojen komponenteista ja yksi Japanin kotimarkkinoille tehty Nissan, niin ei Motonet tms. oikein toimi.
Nissanin osia on kyllä löytynyt paikallisen jenkkiauto-osakauppiaan avustuksella, kun on ollut vähän suuntaviivoja. Takaiskarit on nyt Saabista ja takajouset Oldsmobilesta.
Tampereella pinnoitettiin takajarrukengät ja sieltä löytyi krymppirenkaat takapyörän laakereille.
Guzzin osien hankinnassa en oikein tiedä, mikä kotimainen osatilanne on nykyisin, kun olen viime vuosina ajanut kovin vähän.