Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: kasle - Marraskuu 11, 2019, 09:56:59 ap

Otsikko: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 11, 2019, 09:56:59 ap
En navigaatoria (autoon/pyörään) ole koskan ostanut, Google Mapsiä sillon tällöin autoillessa käyttänyt ja se on juoksuttanut minua aina enemmän tai vähemmän ympyrää. Olen siis vanhanliiton karttamies.

Nyt olen sellaista hankkimassa, mutta ongelmaksi muodostuu se että myyjien mukaan kaikki mallit on parhaita,  kaikki mallit sopii aivan erityisesti moottoripyörään, kaikkien mallien aivan kaikki kartat on juuri minua varten...

Olisin kiinnostunut tietämään käyttäjäkokemusta joistakin malleita. Kiinnostaa erityisesti karttojen saatavuus/kattavuus, niiden hinta ja asennus pyörään sekä helppous ottaa laite yöksi talteen. Ulkonäöstä, näppäilynäppäryydestä ja hifistelystä viis ;) 
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 11, 2019, 11:47:40 ap
Olin kesällä 3 viikkoa Laverdalla Italian reissussa. Lueskelin asioista netistä. Herewegoa kehuttiin. Latasin kännyyn sen ja pistin kuulokkeet korville, kännykän povariin ja ajoin reissun. Hyvää oli kameratolppavaroitukset. Iso säästö! Navigointi ontui tosi pahasti mutta mielenkiintoisia reittejä ja paikkoja tuli nähtyä.. Ja varmasti useita satoja km enemmänajettua kuin olisi ollut aikomus. Mutta joka tapauksessa ihan mielettömän upea reissu. Navin surkeudentakia oli mm. yöpyminen harrikkakerholla Itävallassa, ilmanen yöpyminen ja kaljat! Booking oli hyvä hotellihaku noin yleensä. T juise
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 11, 2019, 12:18:33 ip
Itsekin pärjäilen siten että katson kotona kartasta reitin minkä ajan ja painan mieleeni. Saatan Googlemapsia katsellessa katsoa jonkin risteyksen yleiskuvan varsinkin jos on lähekkäin useita käännöksiä. Samalla tavalla saa selville kaupunkipaikoissa millaiseen taloon on menossa. Ei aina toimi omakotialueilla tai tusinalähiössä joissa kaikki näyttää samalle. Perille olen aina päässyt. Monesti kysyn paikallisilta lähempiä ohjeita.

Satasta enempää en ole maksanut navigaattoreista. Eka oli käytetty Mio. Tukeutuu GPS:ään. Maksoi kolmekymppiä mutta sitä ei voinut päivittää lainkaan. Olen kyllä keksinyt muuta käyttöä sille.

Toinen uudempi, on sitten se satasen uudesta maksanut Tomtom. Se taas on Glonasiin tuettu. Siinä onkin toimintoja joista en edes osaa mainita mihin niitä käyttäisin. Mutta perustoiminnat on ihan ok ja käyttö yksinkertaista simple-moodissa. Normaalisti en aja siihen sisään mitään ajo-ohjetta tai reittiä vaan annan olla päällä ja se näyttää missä sillä hetkellä ollaan. En siis eksy eli putoa kartalta mikä voi tapahtua kun kartta on sivulaukussa jemmassa.

Yleensä välttelen pääteitä. Toisaalta, pääteillä ajaessa ei tarvita edes karttaa tai navigaattoria sillä päätiet ovat hyvin viitoitettuja ja välimatkatkin kerrotaan viitoissa. Mutta isot tiet ovat tylsiä ja joutuu sopeutumaan muiden vauhtiin.

Sen olen huomannut että ajettaessa jonnekin täysin naviin tukeutuen niin perille päästyä ei ole oikein selvää käsitystä edes missä ollaan eikä saadulla kokemuksella samaan paikkaan osaisi uudelleen ilman opastusta. Navigaattori siis tekee ihmisen hieman pöljäksi sillä tavoin.

Sadekartta oppaana.
Kun aamusella katsoo säätiedotusta vaikka sanomalehdestä niin voi päätellä mihin suuntaan tai mitä reittiä voi ajella vähimmällä kastumisella.
Useat ajeluni alkavat niin että pukeudun, pukkaan pyörän ulos tallista ja lähden ajamaan poispäin sadeseuduilta. Välillä löytää itsensä varsin kaukaakin. Pitkänä kesäpäivänä saattaa olla mittarissa lisää jopa 1000 km ja pitää huilia yön yli jossain ja jatkaa taas aamusella. Tai jos on kiva paikka niin voi vaikka jäädäkin. Hyödynnän, tosin vähenevässä määrin, moottoripyöräkerhojen majoitustiloja. Usein pääsee saunaankin ja baarikierrokselle mukavassa seurassa. Kaikenlaista kivaa on sattunut matkojen aikana. Hotellit ovat hieman tylsiä paikkoja. Leirintämökit taas usein liian kaukana mistään. Muutaman kerran olen ollut leirintäalueen ainoa yöpyjä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 11, 2019, 12:43:48 ip
Oma myönteinen kokemukseni on perus TomTom ilmaisilla karttapäivityksillä. Hintaluokka noin satanen:
( https://www.power.fi/product/p-210924/ ) Laite on yksinkertainen ja ladattavissa yleisellä micro-usb laturilla.
Takana olevan imukuppikiinnityksen saa muljautettua irti, jolloin laite sopii koteloon tai tankkilaukun ikkunataskuun.
Kaverina on ollut ohjaustankoon kiinnitettävä kotelo: ( Linkit esim. e-ville (https://www.e-ville.com/fi/3196-pyoraily-telineet/12947-polkupyoran-kannykkateline.html), Prisma (https://www.prisma.fi/fi/prisma/wave-saankestava-polkupyorateline-puhelimille), Motonet (https://m.motonet.fi/fi/tuote/473884/Celly-FlexBike-XXL-alypuhelimen-pyorateline-tankokiinnikkeella) tai Gigantti (https://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/kotelot-ja-suojakuoret/UNIBIKEHBLKXL/puro-universal-bike-case-pyorateline-alypuhelimelle). )
Käytän laitetta harvoin, mutta on kyllä näppärä. Voi ajella mielensä mukaan ja se hakee aina uuden reitin asetettuun määränpäähän, jos/kun ajelee reitiltä poiketen. Ilman asetettua reittiä se varoittelee kameratolpista ja näyttää tarkkaa nopeutta. Akku kestää useita tunteja. Kosketusnäyttö on toiminut hanskoilla kotelon muovikalvon haittaamatta.

ps. mutkareittien suunnitteluun on olemassa kännykkäohjelma ( LINKKI (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.calimoto.roadtrip&hl=en_US) ), josta on myös PC-/netti versio ( https://calimoto.com/en ).
Tuolla saa vaikka ulkomaan reissussa vuokraMotolla ajellessa tehtyä halutun pituisen maisemakierroksen.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: tolind - Marraskuu 11, 2019, 14:30:56 ip
Olisin kiinnostunut tietämään käyttäjäkokemusta joistakin malleita. Kiinnostaa erityisesti karttojen saatavuus/kattavuus, niiden hinta ja asennus pyörään sekä helppous ottaa laite yöksi talteen. Ulkonäöstä, näppäilynäppäryydestä ja hifistelystä viis ;) 

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/536248 tuollainen on ohjaustangossa ollut kiinni noin 60 tkm. Jokaisella on mielipiteensä navin olemassa olosta ja käytöstä, en mene niihin sen enempää kuin, että ajo-ohjeet kypäräpuhelimeen on isossa, vilkkaassa Keski-Eurooppalaisessa kaupungissa mukava juttu ja kokonaan ilman paperikarttoja en yleensä liiku.

Minulla on tuo linkin Euroopan kattava malli, olen sitä käyttänyt parissa kymmenessä maassa, kaikki mainitut maat on olleet EU:n jäseniä tai muuten ilman viisumia kuljeskeltavia. Näissä maissa karttojen kattavuus on ollut hyvä. Tietokannassa on myös hotelleja, varsinkin Romaniassa näiden tietojen ajantasaisuus oli heikko vaikka navi oli juuri päivitetty. Joku hinta on tuossa linkissä tälle laitteelle, muistelisin itse maksaneeni jotain kolmosella alkavaa, tarjouksia on usein.

Pyörään tämä tule RAM-kiinnikkeillä ja akulta virta. Minulla on rele välissä vaikka periaatteessa silloin kun navi ei ole telineessä ei pitäisi virtaakaan kulua. Asennus on helppo ja nopea. Yöksi tuon ottaminen pois telineestä ei montaa sekuntia vie, teline toki jää pyörään. En olisi huolissani tyhjän telineen osalta. Aiemmin otin navin pois paikoiltaan huoltoasemakäynneilläkin, nykyään se on lukittuna telineeseensä ja pois vain öisin.

Hyvä ja varmatoiminen laite on ollut, jos nyt pitäisi uusia niin varmaan samanlaisen hankkisin.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 11, 2019, 16:55:01 ip
Paperikartta suunnitteluun ja TomTom Rider ajeluun toimi hyvin.
TomTom on yksinkertainen laite ja siksi sopii minulle, Garmin on monipuolinen ja olen kaverin taistelua sen kanssa sen verran seurannut, että se ei minulla toimisi.
Mikähän siinä on, kun Garmin tykkää ajattaa kaupunkien läpi?
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 11, 2019, 18:05:03 ip
Pystyykö noihin edellä mainittuihin TomTomiin ja Garmineihin tekemään etukäteen mielivaltaisen ajoreitin?
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 11, 2019, 18:24:45 ip
Tomtomin reitinsuunnittelutyökalu: https://mydrive.tomtom.com/fi_fi/#mode=viewport+viewport=65.39537,19.10441,3.81,0,-0+ver=3

En vain ole tarvinnut koska reitti syntyy siinä samalla kun vain pysyy liikkeellä.
Jos tarvitsee olla jossain paikassa niin laitan paikan navigaattoriin ja ajan omia mutkia kuinka tie vie. Aina navi kuitenkin tarjoaa mahdollisuutta suorinpaan reittiin joka tienristillä. Mutta pakkokos sitä on noudattaa.
U-käännöksen olen listannut ulos toiminnoista.
Joskus on hieman jännittänyt kun reitti vie maaseutua ja bensavalo palaa mutta ei vielä ole bensa loppunut. Aina on jonkinnäköinen kyläkauppa tai valtatie tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: GuzGuz - Marraskuu 11, 2019, 18:39:28 ip
Jos varsinaisesti mopoon gps:sää, niin vedenpitävyys olisi listallani korkealla.
Omassa mp pleksissä on autosta lainassa välillä n 100e uudehko TomTom, ihan hienosti on kartanlukijan laiskuutta hoitanut mm Baltian maissa.
Ihme kyllä parin rankkasateisenkin reissun jälkeen pelasi, toki siirsin laukkuun huurusine näyttöineen ihan pahimmalta vesiputoukselta.
Vesitiiveys kuitenkin pointina jos lähtisin mopoon ostamaan.
Sinänsä tuo TomTom on mielestäni selkeän helppokäyttöinen.
Mikä noissa on, niin muistia mielellään riittävästi laitteessa myös tulevien vuosien päivityksille.
Vanhempi työsuhdeautoni mukana tullut olisko 12v TomTom kaatui kokonaan siihen ettei vaan pystynyt uusia kartoituksia lataamaan ja jäi junnaamaan jotain pääsiskö jo kartalta eläkettään viettämään.
Rider mallit noista on vesitiivistetty.
Tyyriit on kyllä tiivistykset, muutama kumiliuska 200e..
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 11, 2019, 19:20:31 ip
Toimiiko navin hiplailunäyttö vesitiiviin pussin läpi? Niitähän on kännyköille saatavilla helposti. Voisi sitten käyttää automallia myös mopon päällä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Makestain - Marraskuu 11, 2019, 19:36:48 ip
Mulla on Grison tangossa satasen perus Tom Tom. Olen näytön reunasaumoihin vetänyt silikonin - onnistui siististi laittaa. Siinä se on kuutisen kesää keikkunut - kovalla sateella pistän sen taskuun. Sähkö virtalukon takaa. Verraton kapistus ulkomailla ja kotimaassakin kun haluat löytää tietyn kiharaisen pikkutien. Reissuun sitten ehkä kartta mukaan josta voi katsoa "big picturen".
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 11, 2019, 19:50:12 ip
Näyttäisi siltä että, saan TomTomin reitinsuunnitteluohjelmalla tehtyä mieleiseni reitin. Kunhan vain tekee lyhyitä pätkiä kerrallaan.
15(vai 16?) reittipistettä näytti olevan maksimi? Aika vähän mutta pärjäisin noillakin.
Garminin vastaavasta, näyttää samanlaiselta mutten keksinyt kuinka se toimii. Tai sitten se on toimimaton?

Harjoitusreitti (https://mydrive.tomtom.com/fi_fi/#mode=routes+viewport=61.28449,26.41349,7.98,0,0+search=%7B%22input%22:%22Mikkeli%20Etel%C3%A4Savo,%20FIN%22,%22coords%22:%5B61.68852,27.27217%5D%7D+routes=%7B%22departure%22:true,%22traffic%22:true,%22routeType%22:%22THRILLING%22,%22travelMode%22:%22MOTORCYCLE%22,%22hilliness%22:%22NORMAL%22,%22windingness%22:%22NORMAL%22,%22points%22:%5B%22hw~60.8679,26.70405~A~Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~60.95207,26.62461~A~Verkkosuontie%2010,%2045910%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.01223,26.68101~A~V%C3%A4%C3%A4r%C3%A4nkorventie,%2047810%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.03534,26.68232~A~V%C3%A4%C3%A4r%C3%A4nkorventie%20413,%2047830%20Hasula%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.04121,26.69331~A~47810%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.03902,26.69687~A~47810%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.09318,26.71282~A~Siikakoskentie,%2047810%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.19676,26.61324~A~Karhuniementie%20251,%2047760%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.24283,26.56097~A~P%C3%B6k%C3%B6l%C3%A4ntie%2016,%2047760%20Kouvola%20Kymenlaakso,%20FIN%22,%22hw~61.30253,26.35933~A~Kousantie%209,%2018300%20Heinola%20P%C3%A4ij%C3%A4t-H%C3%A4me,%20FIN%22,%22hw~61.35966,26.25858~A~Paistj%C3%A4rventie%2012,%2019260%20Paaso%20P%C3%A4ij%C3%A4t-H%C3%A4me,%20FIN%22,%22hw~61.41904,26.29371~A~Aitj%C3%A4rventie%20635,%2019260%20Paaso%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.48557,26.39866~A~Hartolantie,%2019430%20Pertunmaa%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.52738,26.60942~A~19480%20Pertunmaa%20(Hartosenp%C3%A4%C3%A4)%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.60367,26.64088~A~Hartosenp%C3%A4%C3%A4ntie,%2052550%20Hirvensalmi%20(Ripatti)%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.65912,26.93636~A~Kotarannantie%204,%2052520%20Hirvensalmi%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.68703,27.20862~A~Lentokent%C3%A4nkatu%204,%2050200%20Mikkeli%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22,%22hw~61.68852,27.27217~A~Mikkeli%20Etel%C3%A4-Savo,%20FIN%22%5D,%22avoidCriteria%22:%5B%22ALREADY_USED_ROADS%22%5D%7D+ver=3)
Näyttää näköjään päätepisteen, pienentämällä (miinuspainiketta klikkailemalla)koko harjoitusreitti tullee näkyviin?
Tuota voinee muokata, saas nähdä minkälainen siitä vielä tulee?


Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: tolind - Marraskuu 11, 2019, 19:57:20 ip
Garminille on MapSource ja Basecamp nimiset ohjelmat. Niillä voi reittejä suunnitella, olen kokeillutkin jompaa kumpaa. Onnistuin, ei ollut helppoa.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 11, 2019, 20:02:54 ip
Onnistuukohan tuo omavaltaisen reitin suunnittelu periaatteessa suoraan navilla vai pitääkö läppäri/pc olla aina reissussa mukana?
TomTomille reitin teko läppärin ruudulla oli itseasiassa helppoa.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 11, 2019, 22:49:44 ip
Olen tullut siihen tulokseen että mitä tehokkaampi ja hinnakkaampi laite niin sitä enemmän mahdollisuuksia ja sitä monimutkaisempaakin. Siinä iässä olen, nääs, että ei kiinnosta opiskella jotain mitä ei välttämättä tarvitse. Onneksi päänuppi ei ole vielä niin haperoitunut ettenkö muistaisi Suomen tiekarttaa ulkoa pääteiden ja vähän pienempienkin osalta ja vähän naapureidenkin tontilla. Ehkä sitten kun muisti pettää pitää käyttää apuvälineitä. Kartta on siihen aika pettämätön.

Aikanaan oli muuten yksi hyvä suunnistuskeino kun oli isompien kaupunkien kartat puhelinluetteloissa. Valitettavasti itsekkäät olivat repineet ne puhelinkioskien luetteloista mukaansa. Mutta ei aina. Lisäksi monessa muussakin paikassa oli kyseiset sivut yleensä tallella kuten huoltoasemilla. Mutta kysymällä selvisi helpoiten. Tosin jotkut pelkäsivät motoristia. Kerran Lappeenrannassa nuori rouva lähti lastenvaunujen kanssa juoksemaan jalkakäytävällä ja minä ajoin siinä vieressä. Näytti varmaan erikoiselta. Myöskään vanhemmilta pariskunnilta ei kannattanut kysellä. Mutta ei ole koskaan jäänyt kohde tavoittamatta tiedon puutteen vuoksi. Mutta navigaattori on kyllä ohjannut väärille teille. Mutta lopulta perillekin.

Harhaan on menty kartallakin. On samanimisiä kyliä eri paikakunnilla. Ikä alkoi vasta niukasti kakkosella ja tein maatalouskoneasentajan töitä. Kiire oli olevinaan ja kun osoite mukamas löytyi kartalta niin sitten sinne. Meni muutama sata kilometriä metsään. Siitä opin että pitää kysyä isännältä tarkkaan että missä läänissä ja missä kunnassa kyseinen kylä sijaitsee. Loppumatka kysymällä tai tuurilla: maalla riitti kuin osui edes lähelle niin neuvottiin auliisti. Yksikin kysymäpaikan isäntä sanoi että meille ei sitten hankita tuonmerkkistä laitetta kuin huoltoauton kyljessä luki.

Sitä myös ihmettelen kun kavereilla on melko vakiona nuo suuntimalaitteet pyörissään ja jos heidän kanssaan ajelee niin pitää orjallisesti noudattaa suunniteltua reittiä. Samanlaiset pellot ja metsän senkin reitin varressa on.
Kun summassa ajelee niin osuu erikoisiin paikkoihin. Menneenä kesänä matkalla Ikaalisiin tein pienen kiertoajelun hetken mielijohteesta. Ajoin Poltin ja Yliskylän välisen maantien menomatkalla Parkanon kautta koukaten. Väittäisin että surkein kestopäällystetty tien minkä voi vielä jotenkin ajaa katupyörällä. Tilanne on muuttumassa. Tie muutetaan tai on jo muutettu soratieksi. Mutta enpä olisi tuotakaan tiennyt jos en olisi lähtenyt hieman seikkailemaan.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 12, 2019, 06:17:41 ap
Nykyään navigaattori tulee  usein uusissa autoissa vakiovarusteena ja puhelimeen ladattavat sovellukset ovat muutenkin syrjäyttämässä
erillistä laitetta, käytettyjä saa edullisesti. Niitä suorastaan jaetaan pois.
https://www.tori.fi/uusimaa/Navigaattori_63278506.htm?ca=18&w=3
Jos käytetyn hankkiminen ei ole este, ostaa vaikka useamman vaihtoehdon testiin.
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.

Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 12, 2019, 10:24:40 ap
 Olin kesällä lähdössä Mandellosta kotimatkalle ja laitoin Herewegoon määränpääksi Suomen.. Olisi ajattanut ihan väärään suuntaan.. ennekuin olisi reitti lähtenyt kohti pohjoista.. Kerroin asiasta tuttavalle joka oli vielä sen päivän messissä.. He olivat menossa juurikin navin näyttämään suuntaan kartan avulla. Katsottiin että kyllä tuosta pitäisi päästä pikkuteitä suoraan kohti suomea..
Kokeilin uudelleen eri lähivaihtoehdoilla navia. Ei suostu!
No ei ei se mitä voin ajaa tuntumalla (ja oli minulla tankkilaukussa täysin kelvoton uusi euroopankarttakirja. Sitä en käyttänyt kuin suunnitteluun. oli huono hankinta!).
 
No reitillä selvisi miksei navi ohjannut sinne . Siellä oli aikamoinen serpenttiinisyherö, tietöitä mm kymmenen km poistettua pintaa.. jne mutta makeita serpentiinejä. Yhden bemun kanssa miltei kilpaa lasketeltiin..
Tiukkoja mutkia joista sanoin että täällä lehmäkin joutuu jo peruuttamaaan kääntyäkseen! ;D

Moni mandellon kävijä varmaan tuntee reitin .. Passo d. Spuga
 Onneksi tiet oli auki vaikka lunta heinäkuussa olikin.. aika kokemus kuitenkin.

Sveitsin puoli oli oikein ajettavaa serpentiiniä..
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 12, 2019, 11:32:22 ap
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.
Mutta nopeusrajoitukset esim. pääkaupunkiseudulla 5 vuotta vanhoissa kartoissa on jo aivan metsässä ja uusi navi tulee maksettua vältetystä välähdyksestä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 12, 2019, 11:35:51 ap
Käytetty on ihan hyvä vaihtoehto. Mulla nimittäin on hyllyssä 10 vuotta vanha TomTomin autonavigaattori, johon ei enää saa päivityksiä. Pari viikkoa sitten kokeilin ja kyllä se edelleen hyvin toimii.

On se moottoripyöräkäytössäkin ollut, normaalilla imukuppikiinnityksellä tankin päällä, nyöri varmistuksena. No, kun se pysyi aina hyvin kiinni, jätin varmistusnyörin pois ja 5 km ajon jälkeen se tippui 80 km/h nopeudessa asfaltille. Muistikortti hävisi, mutta onneksi oli varmuuskopio ja laite on toiminut hyvin, pari naarmua on. Pakkauksessa on vielä alkuperäinen hintalappu: tarjouksessa 198 € - oli ne kalliita silloin!
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 12, 2019, 11:38:40 ap
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.
Mutta nopeusrajoitukset esim. pääkaupunkiseudulla 5 vuotta vanhoissa kartoissa on jo aivan metsässä ja uusi navi tulee maksettua jo yhdestä vältetystä välähdyksestä.

Voi olla, mutta uudessakin ja vasta päivitetyssä navigaattorissa nopeusrajoitukset ovat mitä sattuu, ei niihin voi luottaa. Mutta kameroista varoittaa laite, autokäytössä ihan hyvä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 12, 2019, 12:05:07 ip
Nykyään navigaattori tulee  usein uusissa autoissa vakiovarusteena <snip>

Joo, vuosi sitten autoni kolaroitiin ja sain vuokrafirmasta uudenkarhean Nissan Qashqain, jossa sellainen oli - mutta eipä navigaattorissa ollut Itä-Suomen uutta moottoritietä. Kun autoa palauttaessa tästä huomautin, vastaus oli, että päivitys maksaa tonnin. Voiko olla totta?
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Hajakenttä - Marraskuu 12, 2019, 14:38:12 ip
Joskus navigaattoreissa on myös pahoja ja vaarallisia virheitä. Ne ovat monen merkkisissä siksi, että valmistajat käyttävät samaa karttalähdettä. Eräs sellainen on hiljattain paljastunut karulla tavalla 5-tiellä Mäntyharjun ja Pertumnaan liittymässä. Siellä on sattunut 3 kolaria ja useita liki-piti tilanteita siksi, että navigaattori ohjaa Mikkeliin menijän yllättäen poistumisrampille ja yksitasoristeyksen yli ja toista ramppia takaisin 5-tielle. Siinä yksitasoristeyksessä sitten on oltava tuuria tarpeeksi, ettei kukaan aja risteävää tietä. Ja tämä tapahtuu täydessä nopeudessa, talvellakin 100. Rampilla ei ollut edes nopeusrajoitusmerkkiä, joten vikaa on myös tienpitäjässä, nyt se merkki on luvattu. Navigaattoriyhtiöille on raportoitu, mutta virhe on edelleen ainakin Googlen kartassa. TonTom ohjaa kyllä ihan oikein tässä tapauksessa, joka on sille luettava ansioksi. Vika on siis navigaattorin karttasuunnittelua tekevässä ohjelmassa ja katassa sikäli, että poistumisramppi on merkattu läpiajokaistaksi, vaikka se laskeutuu tunnelin suulle ja risteykseen.

Voidaan tietysti viisastella, että mikä pakko on ajaa navigaattorilla kuten tollo ja ohjata pellolle kun on sellainen virhe! Paikkakuntalainen ei ajakaan navigaattorilla kun osaa muutenkin. Usein tuosta ajava hoksaa virheen, eikä haksahda, ihmettelee vaan kun navigaattori äkkiä alkaa laskea uuta reittiä. Mutta kun asennoidutaan turistiksi, joka ajaa siitä ekaa kertaa ja seuraa navigaattoria kun ei muuten osaa niin...

TomTom on karttapäivityksissään merkillisen hidas. Täällä 4-tien varressa on naurettu ja iketty vuorotellen tien remontteja, jotka toistuvat muutaman vuoden välein. Kun tien kaistajärjestelyt ja nopeusrajoitukset kameroineen muuttuvat ne ehtivät TomTomin navigaattoriin juuri pari-kolme vuotta myöhässä, niin että ovat juuri vanhentuneet uuden remontin valmistuttua. Kun kysyin asiaa asiaksapalveusta oli vastaus, että saahan ne sinne itse korjattua. Pöh! Sanon minä. Kuka niitä pysähtyy kojailemaan, eikä aina edes saa pysähtyä, ja miten ne paikat jälkeenpäin muistaa? Hintaan kuitenkin kuuluu karttapäivitykset. TomTom on myös ulkoistanut karttakorjaukset käyttäjille. Ne yhteisön päivitykset ovatkin lähes ainoat toimivat. Niissä vaan on se vika, että kukaan ei tunnu niitä tarkistavan ja saattavat olla täyttä puppua.

Nykyisin on autoissa, ja taitaa olla moottoripyörissäkin, niin monia verkon yli toimivia päivityksiä, että herää kysymys niiden hinnasta. Tai olisi syytä herätä silloin kun kauppoja tehdään. Se on selkeä käyttökustannus. On myös syytä olla skeptinen ja epäluuloinen ja skitsofreeninen ja paranoidinen niistä mahdollisuuksista, joita liittyy ajopelin liitokseen netin yli johonkin, joka on lähes tuntematon ja kenties lakkaa olemasta ja keties myy virkansa jollekin tuntemattomalle, joka sitten muuttaa hintoja/palveluehtoja. Toimiiko sellainen ajopeli edes ilman sitä nettiliitosta. Joku ajoneuvo on sitä mallia, että vaatii 2 tuntia olla käynnissä, jotta päivitys valuu. Sellaista ei voi laillisesti tehdäkään, siis ajaa 2 tuntia putkeen ainakaan yhdellä kuskilla tai sesottaa autoa tyhjäkäynnillä yli 5 minuuttia.

Kerran loppui bensiini Luxemburgin moottoritiellä. Apuakin tuli ja olisi tullut helpommin, jos olisin osannut sanoa tarkan paikan. Vasta siinä huomasin, että tämä TomTom "satelliittipaikannin" ei osaa sanoa nykyisiä omia karttakoordinaatteja. Asiakaspalvelun hämmästys oli suuri kun asiaa kysyin, "mihin niitä tarvitaan?". Kyllä jossain Saksassa tai Hollannissa voi paikan selittää tavaamalla niitä katunimiä, mutta teeppäs sama jossa Puolassa tai Tsekissä. Päivää myöhemmin kyllä tuli ohje, että kun TomTomilta pyytää paikkaa koordinaateilla, ennen koordinaattien syöttöä on näytössä opastus. Siinä on esimerkki koordinaatttien syötöttömuodosta. Se esimerkki on nykyinen sijainti. Ehdotin, että saisi se olla jollain pikanapilla saatavissa. Sanoivat ehdotusta hyväksi ja lupasivat harkita.

Pyörän sarvessa ollessaan olisi hyvä, jos laite olisi vesitiivis. Siitä tulee kovasti hintaa lisää. Kun navigaattorin oma ohjelmisto toimii Linux variantilla, on kummallista, että se tarvitsee Windowsin päivityksiinsa. Keljuttaa pitää Winukkaa virtuaalikoneessa pelkän TomTomin takia, kun ei se edes Winellä toimi. Uusin malli päivittää itsensä WiFillä ilman ulkoista tietokonetta, edistystä sekin.

Kunnollinen Bluetooth yhteys pitää myös olla, sekä kypärään/kypäriin, että puhelimeen. Edellinen (ranskalaiseen viinitarhaan sirpaloitunut) oli siinä parempi. Näytti tulevat puhelut ja kuului kuulokkeissa. Uudempi sama Rider malli ei tee kumpaakaan. Sanoo vaan, että yhteys on luotu, mutta ei muodostettu, häh? Mitähän sekin tarkoittaa. Saa siitä äänen sen verran isolle, että se kuuluu ilman viestivälinettäkin kypärän sisään. Milanon ruuhkassa se herätti kummastusta kun se suomeksi komensi kaistan vaihtoa ja skootterikuskit ympärillä kurkottivat kaulojansa niin, että unohtivat painella tööttäänsä.

Usein ajan navigaattorin avustamana niin, että en ota siltä lainkaan reittiehdotusta. Silloin se ainoastaan paikantaa, ja tekee sen kyllä erehtymättä, ja näyttää kartan siitä ympäriltä kohtuullisella näytöllä. On se paperikarttaa parempi. Sillä tavalla ei kuljettaja muutu matkustajaksi. Joidenkin mielestä on myös ihan hauskaa suunnistaa ajaessa. Tosaalta – navigaattorin hinnalla saa aika tuhjon paperikattoja ja niille tankkilaukun.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 12, 2019, 17:48:20 ip
Menee hieman ohi otsikon aiheen, mutta on naveista väliin yllättävääkin hyötyä: Ajelin viime viikolla 2-tietä kohti Helsinkiä. Navi ilmoitti, että 2-tie suljettu ja ohjasi kiertotielle Forssan kohdalta Riihimäen suuntaan. Oli vielä matkaa jonniin verran Forssaan ja mietin kumman reitin valitsen. No, päätin noudattaa navin ehdottamaa kiertotietä, onneksi, sillä 2-tie oli suljettu kaiketi useita tunteja. Kiertotie aiheutti vain ehkä 10 minuutin viiveen perille pääsyyn.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2019, 18:15:37 ip
Kuvastaa hyvin sitä mihin käytän navia kuten jo aiemmin selitin:
Lainaus
Usein ajan navigaattorin avustamana niin, että en ota siltä lainkaan reittiehdotusta. Silloin se ainoastaan paikantaa, ja tekee sen kyllä erehtymättä, ja näyttää kartan siitä ympäriltä kohtuullisella näytöllä. On se paperikarttaa parempi. Sillä tavalla ei kuljettaja muutu matkustajaksi. Joidenkin mielestä on myös ihan hauskaa suunnistaa ajaessa.


Reittiehdotusta kuuntelen sitten kun olen lähellä määränpäätä.

Toki, mosan tapauksessa, joita onneksi on harvoin, on navista iloa.
Kun bensamittari ryhtyy näyttämään vähiä kilometrejä on navista myös hyötyä sillä sieltä ne huoltiksetkin löytyy.
Itse en käytä muita kuin Shell ja St1-asemia joita onneksi on varsin taajassa mutta joskus on pikkuisen huolettanut tien päällä. California 1400 GTS:n tankki kun ei ole niitä suurinpia lajissaan.

Tieto siitä missä mennään on minulle tärkeä ja se tieto löytyy lähinnä visuaalista kautta: yksityiskohdat tiestä navista mutta muistitieto tulee vain ja ainoastaan ympäristöä seuraamalla. Jos jälkimmäistä tietoa ei ole niin samaan paikkaan ei ilman navia ole helppo matkustaa. Olen vahvasti sitä mieltä että navi koukuttaa käyttäjäänsä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 12, 2019, 19:09:27 ip
Joskus navigaattoreissa on myös pahoja ja vaarallisia virheitä. Ne ovat monen merkkisissä siksi, että valmistajat käyttävät samaa karttalähdettä. Eräs sellainen on hiljattain paljastunut karulla tavalla 5-tiellä Mäntyharjun ja Pertumnaan liittymässä. Siellä on sattunut 3 kolaria ja useita liki-piti tilanteita siksi, että navigaattori ohjaa Mikkeliin menijän yllättäen poistumisrampille ja yksitasoristeyksen yli ja toista ramppia takaisin 5-tielle. Siinä yksitasoristeyksessä sitten on oltava tuuria tarpeeksi, ettei kukaan aja risteävää tietä.
<snip>
Kunnollinen Bluetooth yhteys pitää myös olla, sekä kypärään/kypäriin, että puhelimeen.
<snip>
Toisaalta – navigaattorin hinnalla saa aika tuhjon paperikattoja ja niille tankkilaukun.

Kyllä myös TomTom osaa moisen virheen tehdä. Liettuassa kävi niin, että navi ohjasi rampille, pois moottoritieltä - en mennyt ja hetken päästä huomasin, että navi olisi ajattanut toisesta rampista takaisin moottoritielle, yli pienemmän tien. Valitin tästä TomTomille, en tiedä onko korjattu, kun en ole sielläpäin kulkenut.

Mitään turhia ääniä en ole moottoripyöräillessä kaivannut eli navista ääni pois ja vilkaisu tarvittaessa. Itse asiassa Rider ei ollut edes kiinni pyörän sähköissä ja säästömoodissa näyttökin oli pois päältä ja tuli näkyviin vain, kun oli käännös tulossa. Akku riitti hyvin päivän ajeluihin.

Ja niitä paperikarttoja on hankala selata ajaessa.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2019, 20:25:02 ip
Lainaus
Ja niitä paperikarttoja on hankala selata ajaessa.
Myös pimeys asettaa haasteita. Kartanlukua varten pitää pysähtyä valoisaan paikkaan tai katsella sitä pyörän valoissa. Antaa mukavan fiiliksen ajamiseen ja muistitoiminnan tarkkuuteen.

Olen luopunut ajamisesta yöaikaan mikäli tie ei ole ennalta tuttu tai valaistu.
Lienee normaalia että hämäränäkö hiipuu ikääntymisen myötä.
Vielä lääkäri myönsi kuormurikortin mutta muutaman vuoden päästä arvelen siitä luopuvani.

On tietysti suuri siunaus että saa olla ajamatta hämärässä, sateessa ja pimeässä. Eläkeläisellä kun on hieman enemmän valinnavapautta ajankäytössään.

Taitaa porukassa olla muitakin vapaaherroja, -rouvia ja -neitejä? Pitäisikö laittaa oma riento vireille? Vaikka keskellä viikkoa kun minulla ainakin viikonloput ovat niin kovin kiireisiä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 12, 2019, 21:42:47 ip
Sain TomTon One:n tänään, käytetyn ehkä 6-7 v. vanhan, mutta se ei löydä gps-signaalia vaan pyörittää koko ajan, eikä siis toimi. Onkohan tämä nyt jo niin vanha laite että se ei toimi enää tai päivityksiä ei enää tehdä? Siellä navigaattorissa pitäisi olla Pohoismaat, Länsi- ja Itä-Eurooppa päivitys vuodelta 2017, joten olisi ihan käypänen setti. Tuon kokoinen menisi kivasti tankkulaukun muovisuojuksen alle.

Olin Gigantissa kysymässä apua josta laite kuulemma ostettin aikoinaan, ja myyjä sanoi että "Me ei tuollaisesta tiedetä mitään, osta tästä uusi". Sanoin että "ei kiitos", ja samantien heppu käänsi selän ja poistui aikalta. Loistavaa asiakaspavelua....

.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 12, 2019, 21:48:40 ip
Menee hieman ohi otsikon aiheen, mutta on naveista väliin yllättävääkin hyötyä: Ajelin viime viikolla 2-tietä kohti Helsinkiä. Navi ilmoitti, että 2-tie suljettu ja ohjasi kiertotielle Forssan kohdalta Riihimäen suuntaan. Oli vielä matkaa jonniin verran Forssaan ja mietin kumman reitin valitsen. No, päätin noudattaa navin ehdottamaa kiertotietä, onneksi, sillä 2-tie oli suljettu kaiketi useita tunteja. Kiertotie aiheutti vain ehkä 10 minuutin viiveen perille pääsyyn.
mosa

No ei se ohi mene ;-)  Nimittäin tällainen anti-navigaattoristi kun ei noista hyvistä tai huonoisa puolista mitään tiedä, niin mielusti kuulostelee hyviä ja huonoja kokemuksia. Ainakin tässä vaiheessa paperikartat kulkee tukevasti mukana  ;D
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2019, 22:13:14 ip
Niin, kasle, ymmärrän närkästyksesi. Nykyään laitteet vanhenevat nanoaikataululla siihen nähden mitä ihmiskunta on kehittynyt, tai nopeammin.

Olen ryhtynyt taantumaan tarkoituksella. Hankin mielenkiinnon niistä asiosta joita en ole ehtinyt kokemaan nuoruudessani ja myöhemmällä sekä mielenkiintoisella matkalla vanhuuteen. Onko se säälittävää vai ihailtavaa, en ryhdy pohdiskelemaan. Käytössäni on vajaat sata neliötä asuintilaa, tosin vuokrattua jossa asuu myös yksi nainen, samoin verstastilaa ihan itselleni ja lukuisa määrä ajoneuvoja, laitteita ja tarvikkeita sekä suuri määrä työvälineitä joilla viihdytän itseäni tuottamalla tarpeellisiksi tuntemia asioita itselleni ja kavereille. Lieneekö sitten vanhenevan henkilön rimpuilua tulevan edesmenon edellä vai vain runsaan vapaa-ajan mahdollistamaa harrastuneisuutta?

Edelläolevalla tarkoitan että ei tarvitse olla sidottu aivan kaikkeen eikä ainakaan jonkin hilavitkuttimen ohjeisiin. Sitä ilmankin voi hoitaa asioita tai viihdyttää persoonaansa omaa korvienväliä hoivaten.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Summu - Marraskuu 12, 2019, 22:16:35 ip
Jos navigaattori on lakannut yllättäen toimimasta, syy voi olla tämä: http://etn.fi/index.php/13-news/9324-gps-laitteesi-voi-lakata-toimimasta-viikonloppuna

Itsellä vanhat garminit toimivat muuten hyvin edelleen, mutta kumiosat ovat hapertuneet ja irtoilevat. Surkeaa laatua, kiinalainen lapsi ei varmaan osannut lukea reseptejä kun mittasi kumiseoksen aineksia.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2019, 23:19:04 ip
Ei hätää, kumiseokset pilaantuvat hyvää vauhtia nykyään sillä EU:n kemikaalivirasto on Suomessa ja siellähän ei niitä aineita suosita mitkä ovat hyviä kumin ja muovin pehmentimiä. Ja paljon muita aineita on pannassa.
https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/echa_fi

Historiaa: Suomen piti saada liki varmuudella Euroopan elintarvikevirasto mutta eräs herra Berlusconi, tarinan mukaan, hurmasi silloisen presidentin Tarskin ja he sopivat että vain Italia ymmärtää hyvien elintarvikkeiden päälle ja korvaukseksi Suomi saa yhden suurimmista EU-virastoista eli Echa:n. Ruoan suhteen ehkä hyvä näin.

Pieni sivuraide asiassa.
Muutoinhan olemme ollet varsin hyvin suunnistuskoneiden sielunelämässä. Onko kukaan asentanut pyöräänsä kompassia? Ainakin yhdellä Guzzihenkilöllä on V65 Customissaan sellainen. Jossain minulla on kuvakin siitä. Vaan en nyt löydä. Nummijärven Kontiossa taisin ottaa tallenteen.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 13, 2019, 00:01:10 ap
Jos navigaattori on lakannut yllättäen toimimasta, syy voi olla tämä: http://etn.fi/index.php/13-news/9324-gps-laitteesi-voi-lakata-toimimasta-viikonloppuna

Mikäli ymmärsin oikein, olisi navigaattori 'pelastettavissa' päivittämällä laite? Jos sen sillä saisi toimmaan, olisi ihan kiva, mutta muussa tapauksessa karttakirjat saavat jatkaa perinnettä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 13, 2019, 06:22:52 ap
Voihan toimimattomuus tuosta epookistakin johtua.Omat päivittämättömät, ei niin merkkilaitteet, eivät ainakaan tuohon hyytyneet.
Jos yritit yhteyttä sisällä tai jossain muussa katveisessa paikassa, yhteyttä ei välttämättä synny.
Kokeile jossain avoimen taivaan alla. Silloinkin yhteyden muodostuminen voi kestää useita minuutteja.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 13, 2019, 06:50:22 ap
Voihan toimimattomuus tuosta epookistakin johtua.Omat päivittämättömät, ei niin merkkilaitteet, eivät ainakaan tuohon hyytyneet.
Jos yritit yhteyttä sisällä tai jossain muussa katveisessa paikassa, yhteyttä ei välttämättä synny.
Kokeile jossain avoimen taivaan alla. Silloinkin yhteyden muodostuminen voi kestää useita minuutteja.

Oli mulla auton tuulilasissa kiinni imukuppitelinessä pari-kolme tuntia. Sammuttelin ja käynnistelin sitä muutaman kerran, mutta koko ajan haki gps-signaalia. Esteetön näkyvyys oli ainakin tuosta taivaalle. Kyselin siitä tarkemmin eilen vielä, niin kuulemma toimi hyvin kun kaveri sitä viimeksi käytti.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Summu - Marraskuu 13, 2019, 10:16:27 ap
Jos navigaattori on lakannut yllättäen toimimasta, syy voi olla tämä: http://etn.fi/index.php/13-news/9324-gps-laitteesi-voi-lakata-toimimasta-viikonloppuna

Mikäli ymmärsin oikein, olisi navigaattori 'pelastettavissa' päivittämällä laite? Jos sen sillä saisi toimmaan, olisi ihan kiva, mutta muussa tapauksessa karttakirjat saavat jatkaa perinnettä.

Koetapa tehdä laitteelle ns. hard reset eli palauttaminen alkutilaan. Ohjeet teh internetsistä kun en tom-tom-laitteita tunne.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 13, 2019, 10:25:33 ap
Sain TomTon One:n tänään, käytetyn ehkä 6-7 v. vanhan, mutta se ei löydä gps-signaalia vaan pyörittää koko ajan, eikä siis toimi. Onkohan tämä nyt jo niin vanha laite että se ei toimi enää tai päivityksiä ei enää tehdä? <snip>

TomTom One on se meikäläisen antiikkilaite ja siis 10 vuotta vanha. Siitä on vieläkin vanhempi versio, joka minulla oli aikaisemmin, siitä pimeni näyttö ja ostin tämän nykyisen 2009. Viimeinen päivitys oli 2017 eikä uusia tule.

Kunnossa oleva laite toimii päivityksistä riippumatta, mutta kartat tietysti vanhenevat. Vehkeeltä kestää aika kauan löytää satelliitit, mutta lopulta ne löytyvät, jos yhteys taivaalle on - uudet navigaattorit (ja puhelin) löytävät huomattavasti paremmin. Mutta joo, sinun laitteesi ei tunnu olevan kunnossa.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 13, 2019, 12:37:06 ip
Sain TomTom One:n tänään, käytetyn ehkä 6-7 v. vanhan, mutta se ei löydä gps-signaalia vaan pyörittää koko ajan, eikä siis toimi.

TomTom päivitystyökalulla MyDrive Connect (linkki (https://www.tomtom.com/fi_fi/mydrive-connect/)) pitäisi olla saatavissa laitteeseen Quick GPSfix (info (http://fi.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/9343/~/tietoja-quickgpsfixist%C3%A4)), joka auttaa sitä löytämään satelliitit.
Etenkin, jos on ollut pitkään pöytälaatikossa. Fixin jälkeen tosiaan ulos pihalle avoimelle paikalle, jolloin sateliittien löytyminen vie pari-kolme minuuttia.
Tämän jälkeen laite muistaa paikan, jossa se on viimeksi sammutettu ja etsii sijaintia siitä suunnasta, kun uudelleen käynnistetään.
Itselläni kävi vanhan Start 20 laitteen kanssa näin kerran (uudenvuoden päivänä ei yks-kaks enää toiminutkaan) ja tuo Qiuck GPSfix herätti laitteen takaisin henkiin.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Aapo - Marraskuu 13, 2019, 17:26:42 ip
Alkusyksystä Saksassa pyöränhakureissulla lakkasi Tom Tom Rider yks kaks toimimasta. Kaikki konstit yritettyäni, mm. boottaus ja kortin poisto, vein sen paikalliseen liikkeeseen, jossa yrittivät kaikennäköistä, mutta nostivat lopulta kädet pystyyn. Illemmalla joku viisas ehdotti, että jätä se lataukseen taivasalle pariksi tunniksi. Se piruvie auttoi! Sen jälkeen taas toiminut.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Guzzr - Marraskuu 13, 2019, 17:50:48 ip
Käytän nykyään kartoja + tankkilaukun.
Oli Garmin navigaattori, mutta garmin sanoi sopimuksen irti Bergenin lähellä. Ei ollut korjattavissa.

 Eikö matkapuhelin + esim Google Maps tai vastaava riittäisi ens kesäksi?? Missä on ongelma tällä yhdistelmällä??
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 13, 2019, 18:04:33 ip
Puhelimessani oli kauan sitten karttapalvelu nimeltä Here. Toimi aikansa hyvin ja sopi moneen käyttöön. Sittemmin puhelimeni vanheni ja Here kuihtui hiljalleen pois. Nyt ei ole älykännykkää. Pitänee hankkia opasohjelma jos alkaa käymään niin että ei osaa baarista omaan kotiin.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 13, 2019, 18:49:48 ip
"Pitänee hankkia opasohjelma, jos alkaa käymään niin, että ei osaa baarista omaan kotiin."
Jee, olen asunut Tapanilassa jo yli 30 vuotta, enkä käynyt kertaakaan kylän pubeissa, vaikka oluen ystävä olenkin. Olis siis aika alkaa suosia paikallisia yrittäjiä, kun kohta jäämässä vapaaherraksi. Tuon "opasohjelman" voisi muokata sellaiseksi, että opastaisi usean pubin kautta kotiin. ;)
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 13, 2019, 18:53:45 ip
Selaista sovellusta ei vielä liene joka kertoo tietyn alueen anniskeluliikkeiden tarjoustunnit ja optimoi siten kierroksen kussakin kaupunginosassa tai matkalla jonnekin.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 13, 2019, 19:15:48 ip
Eiköhän nuo baarien happy hourit ja arvostelut olisi kohtuu helppo koodata apsin alle. Karttasovellus pitäisi paikannuksesta huolen.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: kasle - Marraskuu 14, 2019, 00:32:07 ap
Eikö matkapuhelin + esim Google Maps tai vastaava riittäisi ens kesäksi?? Missä on ongelma tällä yhdistelmällä??

Google maps välillä heitelee positiota minne heittelee, ja olen ajatellut siirtyä muutenkin ei-älykköpuhelimistiksi. Tikuttaa suunnattomasti tuo jatkuva akun loppuminen kun kaikenmaailman äpsit kuluttaa akkua, eikä niitä kaikkia ohjelmia saa pois päältäkään.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 14, 2019, 06:52:53 ap
Mulle tuo Google Maps on riittänyt kotimaassa ja ulkomaillakin kaupunkisuhailussa.
Jos kohde kovasti jännittää, niin mapsiinkin voi etukäteen ladata alueen kartan ja vaikka tehdä reitin valmiiksi. Ei mene prosessoritehoa ja aikaa laskentaan matkan päällä. Ei tarvi sitten kuin gps-signaalin. Latailin esim Frankfurtin ja Berliinin alueet etukäteen puhelimeen. Hyvin toimi.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 14, 2019, 08:33:32 ap
Mulle tuo Google Maps on riittänyt kotimaassa ja ulkomaillakin kaupunkisuhailussa.
Jos kohde kovasti jännittää, niin mapsiinkin voi etukäteen ladata alueen kartan ja vaikka tehdä reitin valmiiksi. Ei mene prosessoritehoa ja aikaa laskentaan matkan päällä. Ei tarvi sitten kuin gps-signaalin. Latailin esim Frankfurtin ja Berliinin alueet etukäteen puhelimeen. Hyvin toimi.

Mapsi tai herewego tms.
Muistakaa tosiaankin ladata pitkiin reissuihin kartat valmiiksi. Niin tein kesällä itsekkin että laitoin oletetun reitin maiden kartat valmiiksi ja käytin navia offline tilassa jolloin ei ainakaan kulu dataa yli paketin.

Heh.. Olin ajatellut käyttäväni Italian menomatkaan viikon.. No kun vanha Laverda on niin nopea matkapyörä  ;D ja vapaus maistui niin olin jo hetkessä Sloveniassa.
 
Poikkeampa tuttuja moikkaamassa Kroatiassa kun se on tuossa kivenheiton päässä... No mikäs tässä kun ei tämä laske matkaa.. Hetki ihmettelyä.. Kroatia laittamatta etukäteen kännyyn..En ollut enää hotellin wifin alueella.. Data päälle.. lataus olisi kestänyt kauan.. kauan.. Stop. Soitto muutenvaan suomeen kaverille.. Ai jaa.. No hyvä kun kerroit! Eli ne Kroatian tutut olikin juuri käymässä suomessa. Eli suoraan kohti Breganzea!

Joissain kohdin reissua kun navi oli ihan sekaisin niin kokeilin että osaako paremmin kun on data päällä. Jossain tapauksessa kun ei lähtenyt muuten toimimaan niin jäi muistikuva (tai liekkö sattumaa, signaali tms.) mutta ihan kuin olisi toiminut paremmin?

Kännyistä puheenollen Tsekissä puhelin kysyi wifin kautta käyttäessä päivitystä.. laitoin päälle.. No sitten se käynnisti itsensä uudelleen ja halusi kaikki pinnit ja pukit!!! Huh..Onneksi olin ne ottanut paperilapulle.. MUTTA jostain syystä eipä mennyt kuin Strömsöössä. . Pian oli Viimeinen yritys! Meni lopulta oikein! HUH! Kerkesin jo ajatella että kun olen itsekseni määrittelemättömällä "freedom-reisulla" niin jos tämä nyt tähän tilttaa niin kotosuomessa saatta joku ihmetellä.. ELI ainakin itsekseen maailmalla reissatessa Pukit ja Pinnit mukaan!

"klassikkona" olin ottanut muutamat tärkeimmät puhelinnumerot mukaan paperille kirjoitettuna.  Eli kyllä sitä olisi pärjätty.. En pyörissä tahi puhelimissa luota haavoittuvaan nykytekniikkaan. (kun ei lähde tallia kauemmas niin voi sitä äimistellä ja kiroilla nykyDucatin koodeja ja valoja..)  
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 14, 2019, 11:28:49 ap
Lainaus
"klassikkona" olin ottanut muutamat tärkeimmät puhelinnumerot mukaan paperille kirjoitettuna.  Eli kyllä sitä olisi pärjätty.. En pyörissä tahi puhelimissa luota haavoittuvaan nykytekniikkaan. (kun ei lähde tallia kauemmas niin voi sitä äimistellä ja kiroilla nykyDucatin koodeja ja valoja..) 

Ulkoistettu muisti pitää olla.
Itsellä yksi suht tuore pyörä joka muistaa joka kerta virrat päälle laittaessä kysyä koodia. Kysyy näköjään aina vaikka en mitään koodia ole laittanut. Koodiksi riittää, ainakin kotimaan matkailussa, että on virta-avain taskussa.

Ymmärrän kyllä sen että on olemassa vaara siitä, paikkakunnasta riippuen, että mopovaras on liikkeellä. Tuskin ryöstäjän listalla on kovin korkealla varastaa California 1400.
Mutta ne näkyvillä olevat apulaitteet sen sijaan voivat kadota. Sivulaukkujen lukot, ylipäätään, ovat usein hentoisia ja pehmeissä muovikansissa kiinni. Niiden sisältöä on joskus joku himoinnut. Suurin tappio on se että lukitus on rikottu. En ole juuri välittänyt sen jälkeen lukita. Sivulaukkujen sisäkassit on useimmiten kannettu jo muualle lukkojen taa. Kuten mökkiin tai hotellihuoneeseen.

Italiassa, Triesten hyvässä kaupungissa, sidoin Quotaa kettingillä Via di Basovizzalla valurautakaiteeseen. Paikallinen ohikulkija jäi sitä ihmettelememään ja kysyi mitä ihmettä teen. Kerroin että varkaitten varalta vain. Hän nauroi hersyvästi ja sanoi että ei Italiassa kukaan Guzzia varasta. En sen koommin sitten sitonut eikä sen kolmen kuukauden aikana sitä varastettu.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Hajakenttä - Marraskuu 14, 2019, 15:24:03 ip
Jos ostaa käytetyn navigaattorin täytyy vaatia mukaan myös sarjanumero käyttäjätunnus ja tunnussana, jotta voi käyttää päivityssovellusta ja rekisteröidä laitteen uudelleen omalle nimelle. Toimitus on hiukan erilainen eri merkeillä. Edellinen käyttäjä voi myös tehdä rekisteröinnin valmiiksi ennen laitteen lähettämistä uudelle käyttäjälle, jos ei kauppaa tehdä nokitusten. Käyttäjätunnus ja tunnussana on sitten sovittava esim. puhelimessa. Rekisteröinnissä tarvitaan myös sarjanumero. Se on myyntipakkauksessa ja pienessä tarrassa laitteessa kiinni, vesitiiviissä laiteessa esim. muistikortin kumiluukun alla. Joissakin laitteissa sarjanumero on löydettävissä laitteen asetusvalikossa. Jos sarjanumero on hukassa ei saa ostaa sellaista laitetta.

Kun navia päivitetään se tehdään valmistajan siihen tarkoitukseen tekemällä sovelluksella, eikä sitä saa toimimaan ilman niitä tunnuksia ja rekisteröitymistä.

Kun päivityssovellus on tietokoneessa riittää, kun yhdistää navin ja tietokoneen USB-kaapelilla. Sovellus käynnistyy itse ja laite yhdistää itsensä nettiin ja tutkii saatavilla olevat päivitykset. Ne vaan sitten hyväksytään ja pannaan valumaan. Aikaa on varattava useita tunteja, joten kannatta tehdä se yöaikaan, vaikka ei olekaan suositeltavaa jättää vanhaa tavaraa sähköihin kytketyksi valvomatta, tulipaloriskin takia. Uusimmat navit päivittävät itsensä kuten matkapuhelin, WiFi:n yli ilman ulkoisia tietokoneita.

Matkapuhelin käy satelliittipaikantimeksi ihan hyvin. Sen paikannin ei kuluta sähköä/akkua erityisen paljoa. Ylivoimaisesti eniten puhelimen akkua kuluttaa näytön valo. Siksi kannattaa moottoripyöräkäyttöön rakentaa jonkinlainen USB-virtalähde, vaikkapa johonkin etupaneeliin, jotta tankkilaukkuun saa puhelimelle jatkuvan latauksen. Puhelimen turhat sovellukset, joita ei käytä, kannataa muutenkin poistaa. Jos niitä ei saa pois, ne voi pakkosammuttaa. Aika vanhankin puhelimen akun on kyllä ritettävä viikko yhdellä latauksella, muuten on jossain matoja.

Euroopan matkalla pidän nykyisin mukana myös varapuhelinta prepaid liittymällä varustettuna ja puhelinnumeroilla täytettynä. Viisastuin kun olin sairaalassa Ranskassa ja vain tuurilla oli ainoa puhelin säilynyt ehjänä ulosajossa. Se osoittautui todella tärkeäksi kapineeksi.

Joitakin navi malleja on jo niin vanhoja, että niihin ei saa päivityksiä. Ne muuttuvat käyttökelvottomiksi viimeistään kun seuraava karkaussekunti otetaan käyttöön. Samasta syystä navi lakkaa tilapäisesti toimimasta kun se on pitkään käyttämättä ja karkaussekunti sattuu tulemaan sillävälin voimaan. Tällöin tarvitaan päivitys. Uusimmat mallit osaavat myös huomioida karkaussekunnin jos uudelleenkäynnistys tehdään samassa paikassa kuin viimeinen sammutus. Asiassa auttaa myös alkuarvojen uudelleen asetus. Se tehdään reset napilla, jota painetaan 1 mm kellosepän ruuvitaltalla reijästä, joka on vesitiiviissä laitteessa piellä ruuvilla suljettuna USB-liittimen vieressä kumiluukun alla. Sitten koko laite on kuin kaupan hyllystä otettu ja asettelu on tehtävä alusta asti.

Karkaussekunti otettiin käyttöön viimeksi viime Uuden Vuoden yönä klo 00.00 UTC. Ihan joka vuosi sitä ei käytetä. Karkaussekunti johtuu siitä, että Tellus hidastaa pyörimisliikettään, ja jätättää kelloistamme vajaan sekunnin vuodessa. Luulisi, että sekunti ei tee suurta virhettä, mutta satelliittien avulla paikannus tapahtuu kuten ne olisivat majakoita, joilla on tunnetut paikat. Sekunnissa tuo paikka muuttuu jo 1400 metriä, siis eri paikkaan, jota navi olettaa. Kuten majakan valokoodi, satelliittikin lähettää oman tunnuksensa, mutta niihin ei mitata suuntia, kuten merellä valomajakoihin, vaan etäisyydet siten, että satellliitti lähettää myös aikamerkin atomikellostansa. Kun signaali tavoittaa navin voidaan sanoa, kauanko se on viipynyt matkalla. Se taas vastaa etäisyyttä. Kun etäisyyksiä on saatavilla vähintään kolmeen satelliittiin saadaan laskutomituksella oma paikka. Tähän periaatteeseen perustuu myös tahallinen häirintä, tekemällä ylimääräinen väärä "satelliitti". Usein kuulee sanottavan, että satelliitti paikantaa sen navigaattorin. Niin ei siis ole, eikä navi lähetä mitään (paitsi puhelin/WiFi-verkkoon), eikä satelliitti tiedä navigaattorin olemassaolosta mitään.

Onneksi häirintää tapahtuu aika harvoin ja useimmiten sotatoimialueilla, joilla se on välttämätön taistelutoimi. Terrorismin takia kuitenkin on vain ajan kysymys, milloin sitä on käytettävä syvässä rauhantilassakin. Siksi ei saa koskaan täysin luottaa sen paikannustietoon. Niin sanotaan myös käyttöohjeessa (mutta kukapa niitä lukee). Paikannukseen tarvitaa tietysti myös radiosignaali sieltä ylhäältä. Se on mikroaaltoalueella ja läpäisee huomosti esteitä. Se katkeaa tunneleissa ja parkkihalleissa ja usein myös peltikaton alla, jos ei ole isoja ikkunoita. Vähintään 3 satelliittia navin ymmärtämässä järjestelmässä täytyy olla horisontin yläpuolella ja ilman esteitä vastaanotettavissa. Aina se vaatimus ei toteudu.

Usen kuulee käytettävä satelliitipaikannuksen synonyyminä sanaa GPS-paikannus. Se on vain osa totuutta. GPS oli ensimmäinen Pentagonin käyttöönottama ja edelleen hallitsema pommikoneiden ohjausjärjestelmä. Se on saanut monia seuraajia:

GNSS = satelliittipaikannus yleensä
GPS – Yhdysvallat
GLONASS – Venäjä
Parus – Venäjä (sotilaallinen)
Galileo – EU
Beidou – Kiina
QZSS – Japani
GAGAN – Intia

Käyttämällä useita paikannusjärjestelmiä yhdessä päästään parempaan tarkkuuteen. Vaikka järjestelmät ovatkin eri valtioden hallitsemia, satelliitit kiertävät radoillansa Telluksen ympäri (toisin kuin geostationääriset TV-satelliitit) ja ovat siten globaaleja järjestelmiä. Kiina tiettävästi sammuttaa kuitenkin satelliitin signaalin silloin kun se on poissa Kiinan haluamalta alueelta. Näin voivat periaattessa tehdä kaikki muutkin satelliittien ohjauskeskukset, ilman varoitusta. Siksi on periaatteessa virhe rakentaa mitään järjestelmää perustumaan yksistään satelliitipaikannukseen.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 14, 2019, 17:20:12 ip
Kalliit moto-laitteet ovat varmasti parempia, mutta harmitkin (varkaat, rikkoutuminen jne.) silloin suuremmat.
Wifin kautta ajantasalla pysyvä perusmalli ( https://www.power.fi/product/p-885493/ ) vaikuttaa helpolta.
Kaapelilla tietokoneeseen kytkeminen ja päivittäminen on tosiaan verkkaista (1-2 tuntia karttoineen) puuhaa.
Ja kun omaa nopeutta pitää tulevaisuudessa vahtia hartaammin uusien video-kamera-tolppien lisääntyessä,
niin lienee myös plussaa, että päivityksiä on helposti saatavilla ja niitä tekee riittävän usein.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 14, 2019, 18:17:24 ip
Hommasin pari vuotta sitten Garmin DriveSmart™ 51n ja oon käyttänyt sitä tietty autossa ja myös Guzzissa Motonetin (vedenpitävillä) kiinnitysvermeillä. Päivitys onnistuu sisäisen Wifin vuoksi ilman ulkoisia apulaitteita. Mietin hankinnan aikoina jonniin verran motoversiota, mutta ne oli hinnoiltaan niin suolaisia, että päädyin nykyiseen. Ei oo ollu ongelmia käytön eikä päivitysten suhteen.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Vierailija - Marraskuu 14, 2019, 19:49:51 ip
<snip>
Kun navia päivitetään se tehdään valmistajan siihen tarkoitukseen tekemällä sovelluksella, eikä sitä saa toimimaan ilman niitä tunnuksia ja rekisteröitymistä.
<snip>
Joitakin navi malleja on jo niin vanhoja, että niihin ei saa päivityksiä. Ne muuttuvat käyttökelvottomiksi viimeistään kun seuraava karkaussekunti otetaan käyttöön. Samasta syystä navi lakkaa tilapäisesti toimimasta kun se on pitkään käyttämättä ja karkaussekunti sattuu tulemaan sillävälin voimaan.
<snip>

Tuo mainitsemani TomTom One on niin vanha, että siihen ei enää saa päivityksiä eikä tietokoneessa oleva TomTomin ohjelma reagoi siihen.
Laitteeni oli noin 2 vuotta käyttämättä, mutta pari viikkoa sitten kokeilin ja se toimii normaalisti.
Ilmeisesti se on niin vanha, että noita mainittuja hienouksia siinä ei ole.

Ainakin edellisessä puhelimessani (Windows) Here-kartat kuluttivat niin paljon akkua, että kovin pitkään ei voinut navigoida eikä autolaturia ollut. Nykyisellä Android-puhelimella en ole juurikaan kokeillut, mutta autolaturia ei ole edelleenkään.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Summu - Marraskuu 14, 2019, 21:55:52 ip
Pariin vanhaan garminiin ja yhteen uutena ostettuun ilman karttoja (paitsi basic map), olen asentanut open street mapseja ja open fiets mapseja kun en ole viitsinyt vähiä varojani tuhlata garminin karttoihin. Asentuivat ihan kopioimalla karttatiedostot suoraan laitteen sd-kortille ja valitsemalla valikosta mitä karttaa laite käyttää.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 15, 2019, 08:47:38 ap
Pariin vanhaan garminiin ja yhteen uutena ostettuun ilman karttoja (paitsi basic map), olen asentanut open street mapseja ja open fiets mapseja kun en ole viitsinyt vähiä varojani tuhlata garminin karttoihin. Asentuivat ihan kopioimalla karttatiedostot suoraan laitteen sd-kortille ja valitsemalla valikosta mitä karttaa laite käyttää.

Tuossa mun Garminissa on ilmaiset kartta- ym. päivitykset.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 26, 2020, 14:49:06 ip
No niinhän tässä piti käydä. Mun Garminin 2n vuoden takuu meni umpuoli vuotta sitten ja viime viikolla apparaatin tunnit tuli täyteen. Pimeni kertalaakista. Muistui mieleen, kun toimistolle hankittiin ensimmäinen (IBMn) läppäri 90-luvun alkupuolella. Kuukausi takuuajan umpeuduttua tuli vika, jonka korjaus olisi maksanut enemmän kuin uusi läppäri. Kaiken huipuksi naapuritoimisto hommas samanlaisen läppärin hieman meidän jälkeen ja sillekin kävi sama juttu. Mutta onhan näistä "etukäteen ohjelmoiduista" laitevioista ollut meedioissa juttuja. Vastaavasti se ikivanha (> 100 v) hehkulamppu jossain uudella mantereella kuulemma hehkuu edelleenkin eli joskus on laatuakin osattu tehdä.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2020, 17:29:43 ip
Naisväen enimmäkseen käyttämä sukka/sukkahousulaatu on sellainen että sen pitääkin silmikoitua auki. Aiheesta oli oikein tv-ohjelmakin mennävuosina. Laadun teko kun käy kalliiksi.
Samaa linjaa näyttelevät myös nykyiset asunnon valaisuun käytetyt led-valaisimet: takuuvikoja ei juuri ilmene mutta sen jälkeen...

Ledejä on myös ajoneuvoissa. Tiedättehän, lähinnä saksalaisperäisissä nelipyöräisissä, olevat suuntavalot takapäässä. Vilkku on "liukuva" ja osoittaa hienosti suunnan johon kuljettaja arvelee kääntävänsä. Kun siihen tulee tyhjä väli, kuten olen nähnyt, informaatio on edelleenkin kunnossa mutta ajoneuvon haltija/omistaja ei tykkää kun suuntavalo pätkii. Ongelma on siinä että koko takavalo pitää vaihtaa. Ennen oli helppo vaihtaa vain yksi alle euron hintainen hehkulamppu. Edistystä? 
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 26, 2020, 17:38:22 ip
Navigaattorista sen verran että itsellä on kaksi. Vanhempi, käytettynä ostettu, maksoi 30€. Ei päivitysmahdollisuutta. Pohjoismaiden kartat. Useimmiten silläkin osaa perille. GPS-riippuvainen.

Kakkonen on Tomtom. GPS ja Glonass käytössä. Satasen peli. Ollut nyt pari kesää moottoripyöräkäytössä. Täynnä täysin tarpeettomia toimintoja. Perustoiminnolla näyttää missä mennään ja se riittää minulle. En siis laita, yleensä, mitään tavoitetta vaan olen ns. kartalla jolloin voin päättää itse ajoreitistä. On ikävä olla laitteen komennettavana. Perille olen osannut, enimmäkseen.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: @ - Helmikuu 26, 2020, 17:39:19 ip
No niinhän tässä piti käydä. Mun Garminin 2n vuoden takuu meni umpuoli vuotta sitten ja viime viikolla apparaatin tunnit tuli täyteen. Pimeni kertalaakista.

Ota ainakin akku irti ja odota puoli minuuttia ennen kuin laitat takaisin. Vanha Garmin-kikka.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 26, 2020, 20:10:58 ip
Mites tämmöinen, suuntaa-antava reittiosoitin?
Beeline Moto
Smart navigation for motorcycles, made simple
https://beeline.co/pages/beeline-moto (https://beeline.co/pages/beeline-moto)
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: jjp - Helmikuu 26, 2020, 21:42:38 ip
"Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla."

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 26, 2020, 22:03:05 ip
Jep. Tuo myös ohjeistaa odotettavaan käyttöikään. Takuun loppuminen tällä viikolla ei tarkoita, että kampe saa hajota ensi viikolla.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 26, 2020, 22:15:42 ip
Muta se ei todellakaan tarkoita sitä, että asiakas kävelee hommasta kuivin jaloin.
Siellä kerrotaan että 250€ jaettuna kahdella vuodella tekee 125 ja nyt kun puoli vuotta on mennyt, niin asiakkaan osuus on vähintään 62,50€
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Helmikuu 27, 2020, 15:22:04 ip
Ota ainakin akku irti ja odota puoli minuuttia ennen kuin laitat takaisin. Vanha Garmin-kikka.
[/quote]

Piti tutkailla tuota konstia, mutta takakannen ruuvit näyttäisivät olevan torx-kantaiset (?) ja tolkuttoman pienet, joihin ei just nyt löydy sopivaa työkalua >:( Kannan mallin tarkistus vaatii suurennuslasin tmv., ettei suotta särje väärällä työkalulla.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2020, 22:07:10 ip
Kävin muutaman sadan metrin päästä kipaisemassa tämän setin kun tarvitsi elektroniikkaa purkaa ja ruuvin kantoja oli montaa sorttia.
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/ruuvimeisselit/tarkkuusruuvimeisselit/tarkkuusruuvitalttasarja-32-osaa-2000038658

Toistaiseksi ovat hommansa hoitaneet halvasta hinnasta riippumatta.

Myöhemmin on korjattu setin osilla huonekaluja, kattokruunua, tietokonetta sekä hieman moottoripyörääkin. On siis ollut tarpeellinen. Hankin samanlaisen vielä Verstaallekin kun hyväksi havaitsin.

Lisäänpä vielä yhden havainnon torx-kannasta: kun löytää kantaan sopivan kärjen niin varmuudeksi kannattaa koittaa myös seuraavaksi isompaa kokoa jos vaikka mahtuisikin. Kas kun pienissä ko'issa ovat mitat niin lähekkäin että se pienempikin saattaa tarttua kantaan mutta voimaa käytettäessä vain murtaa hyvän ruuvinkannan. Tämä siis käytännön ohjeena.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 27, 2020, 22:37:47 ip
Sama koskee ihan keskikoon torxejakin. Varsinkin kun kanta on likainen, niin se numeroa pieni voi tuntua sopivalta.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 27, 2020, 23:04:24 ip
Kokemus on opettanut. Itse nuljattu kanta harmittaa eniten.
Piikki ja paineilma ovat hyvä apu. Paitsi paineilman suhteen pitää olla tarkkana minne päin mahdollinen lika siirtyy.
Pikkuhommiin kotona saa avun tästäkin: https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/tietokonetarvikkeet/naytonpuhdistus/paineilmaspray-2000033264
On kyllä kallista ilmaksi.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: jjp - Helmikuu 28, 2020, 22:42:08 ip
Kokemus on opettanut. Itse nuljattu kanta harmittaa eniten.
Piikki ja paineilma ovat hyvä apu. Paitsi paineilman suhteen pitää olla tarkkana minne päin mahdollinen lika siirtyy.
Pikkuhommiin kotona saa avun tästäkin: https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/tietokonetarvikkeet/naytonpuhdistus/paineilmaspray-2000033264
On kyllä kallista ilmaksi.

Klaasuulssonilla näkyi olevan pari euroa kalliimpaa. Sattuipa vaan eilen siellä kuljaillessa silmään.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 01, 2020, 17:15:17 ip
Ota ainakin akku irti ja odota puoli minuuttia ennen kuin laitat takaisin. Vanha Garmin-kikka.

Piti tutkailla tuota konstia, mutta takakannen ruuvit näyttäisivät olevan torx-kantaiset (?) ja tolkuttoman pienet, joihin ei just nyt löydy sopivaa työkalua >:( Kannan mallin tarkistus vaatii suurennuslasin tmv., ettei suotta särje väärällä työkalulla.

No nyt hankittu luuppi ja sen "avulla" valittu sopiva avain. Takakannen ruuvit poistettu, MUTTA eihän tuota takakantta ja "näyttöä" saa siltikään irti toisistaan. Varovasti yrittäen "saumaa" raottaa, mutta hanttiin laittaa. Liekö jotkut väkäset, jotka pistävät vastaan. Lisävoiman käytön seurauksena todennäköisesti vain tulee "sutta ja sekundaa". Taidan hankkia uuden apparaatin >:(
mosa

[/quote]
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 01, 2020, 17:44:23 ip
Onkse joku tällainen?
https://www.youtube.com/watch?v=G163aL3HJVY
Tuohon ja vastaavien halkaisuun on omat työkalunsa. Muutenkin kyllä halkeaa, Moraa ja mattopuukkoa tms. saumaan, varovaisesti.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 01, 2020, 17:47:15 ip
YouTube auttaa:
https://www.youtube.com/watch?v=SsBs7Xto0Zk

Jos ei ole avaustyökalua, voi kokeilla vaikka vanhaa luottokorttia
tai jotain muuta muoviläpyskää.

Edit: Tulikin näköjään tuplaneuvot. Parempi niin.


Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 01, 2020, 17:59:55 ip
Heips
Kiitos ohjeista. On tää hianoo, kun saa vinkkejä melkein mihin tahansa.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: @ - Maaliskuu 01, 2020, 18:04:28 ip
Akku näyttää samalta kuin mun Zumo LM595:ssä:

https://www.youtube.com/watch?v=Skar8PCXKOs

Zumossa akun voi irrottaa ilman takakannen avausta. Kaksi kertaa on tiltannut ja herännyt henkiin akun irroituksella.

Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 01, 2020, 18:26:25 ip
Toi youtuben malli on just sama kuin mun. Katsotaan, herääkö henkiin vinkkien avulla ???
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Summu - Maaliskuu 01, 2020, 20:06:34 ip
Toi youtuben malli on just sama kuin mun. Katsotaan, herääkö henkiin vinkkien avulla ???
mosa

Huviksi ja hyödyksi muillekin, minkä kokoinen torksi oli kysymyksessä?

Lisävinkki pääsiäiskäsille: jos ruuvi tai muu pienikokoinen esine katoaa tai putoaa, paras tapa on imuroida tyhjään imuripussiin oletettu katoamisalue. Sen jälkeen pussukka tyhjennetään astiaan ja päälle vettä. Nöyhtä ja muu kevyt jää pintaan ja metalli ynnä hiekka sekä muu painavampi  jää pohjalle. ruuvi paikallistuu magneetilla ja muu pienesine jää pohjan "liejuun" ja on kuivattuna siivilöitäväissä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 02, 2020, 16:05:32 ip
Sopiva työkalu löytyi tuosta MMn mainitsemasta BTn erikoistyökalusarjasta merkinnällä S2 T5.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 02, 2020, 16:46:11 ip
Tuossa videossa homma tietty sujuu kuin Strömsöössä, ainakin videon erikoistyökalulla. Rako, johon videon erikoistyökalu työnnetään, on kovin kapea, paljon luottokorttia tms. kapeampi.  Yritin varovasti avartaa rakoa ohuella veitsen terällä, mutta laihoin tuloksin. Ei antanut rako periksi videossa kuvatun lailla. Tuo videon työkalun kärki myös vaikuttaa melko terävältä ja kun sitä liu'utetaan raossa, niin rako näyttäisi antavan sen verran periksi, että terää voi työntää syvemmäle - ja homma jatkuu. Onko siis kyseessä osittain myös tekniikkalaji ???
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 02, 2020, 17:28:18 ip
Ehkä vaaditaan vähän rohkeutta ja päättäväisyyttä. Toisessa avauksessa sitä
on jo konkari.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 02, 2020, 20:29:18 ip
Ite olen saanut noita halkaistua painamalla halkaisutyökalua, mikä se sitten olikin, kohtuullisella voimalla siihen saumakohtaan. Tarkoituksena
saada puoliskoja yhdessä pitävät väkäset etääntymään toisistaan, siihen kun lisää vielä pienen vääntöliikkeen, avaaminen on onnistunut.
Ei pidä ahnehtia siinä vaiheessa kun joku sivu antaa hieman periksi vaan, kannattaa siirtyä vänkäämään seuraavaa sivua.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TimoEv - Maaliskuu 03, 2020, 09:41:24 ap
Kun noita eri muovikoteloita availee, niin on syytä olla epäluuloinen; Jos ei avaudu näppärästi, on monesti jossain kohtaa vielä jokin ruuvi, klipsi tms. kiinni. Ja - tietenkin - napsahtaa poikki, kun vääntää.
Se on sitten tärkein pidike, jonka katkeaminen jättääkin kannen irvistämään / vuotamaan vedet sisään / pölyt tms. muuta erinomaisen vekkulia.
Kokonaan toinen asia on sitten liimatut kotelot. Niihin ei ilman kirvestä pääse, eikä jälki ole kovin söpöä.

Tiedän kokemuksen perehdyttämänä...
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 03, 2020, 09:43:25 ap
Piiloruuvit löytää yleensä jonkin esim. takuusta kertovan tarran alta.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 03, 2020, 10:56:19 ap
Piiloruuvit löytää yleensä jonkin esim. takuusta kertovan tarran alta.

Tuossa aiemassa viestissä olleessa videossa avataan just sama navigaattori kuin mulla eikä sinä näyttäisi olevan piiloruuveja. Vain neljä takakannen ruuvia. Netistä voisi näköjään tilata uuden akkusetin, josta löytyy nuo videossa käytetyt työkalut. Vaikeutena avaamisessa on lähinnä se, että taka-ja etukansien välinen rako on aivan olematon. Pitäisi löytää riittävän ohut, mutta kuitenkin sopivaa "työntöä&vääntöä" kestävä työkalu. En ole vielä sellaista löytänyt.
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 03, 2020, 11:06:56 ap
Aterimet oli entisaikaan ohkaisempia. Mummon voiveitsi voisi olla juuri sopiva.
Tai voisi hioa vanhan linkkarin terän kärjen uuteen uskoon.
Entäs mattoveitsen terän palanen kiinnitettynä lukkopihteihin. Mattoveitsen
kanssa kannattaa ehkä käyttää silmäsuojuksia, ettei käy vahinkoa.

Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: mosa - Maaliskuu 03, 2020, 15:57:23 ip
No nyt tää homma selkis. Huolimatta siitä, että tuossa opastusvideossa avattu laite on tyyppimerkiltäänkin aivan sama kuin mun navi, niin mun apparaatti "menee kahtia" näytön puoleisesta suorasta saumasta. Ei, kuten tuossa videossa avatun takakannen puoleisesta "aaltoilevasta" saumasta. Yhtä kaikki, sain apparaatin halkaistua, irrotin akun johdon toviksi ja laitoin kiinni. Stadam... apparaatti heräs henkiin. Ja tuosta videon, mun tapauksessa, "väärästä" opastuksesta huolimatta, apparaatti kärsi onneksi vain vähäisiä skraadeja ::)
Miksiköhän muuten tuon akun irrottaminen tepsii? Meneekö samaan sarjaan, kun tietokone temppuilee ja katkaisee virran toviksi tai viimekädessä ottaa töpselin pois pistorasiasta ja tuuppaa takaisin, niin taas pelittää? Joku it-specialisti varmaan osaa selittää ??? Tuota nimittäin joutuu työkoneella aina silloin tällöin tekemään ja ihan ilman atk-tukihenkilön neuvoja, kun on kyseisen neuvon kerran heiltä saanut ;D
mosa
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 03, 2020, 23:15:35 ip
Hyvinkin mahdollista, että hetkellinen virrattomuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Eli tekee hard resetin käynnistäessä.
Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 04, 2020, 07:12:01 ap
Laitteen keskusyksikön ohjelma ajautuu nurkkaan, johon se jää pyörimään eikä osaa pois.
Samaan tapaan kuin vanha koira jumittuu huoneen nurkkaan kun ei osaa peruuttaa.
Keskusyksiköllä syitä voivat olla ohjelmavirhe, signaalien ajoitusvirhe tai muistivirhe.
On yleistymään päin halvoissa kuluttajalaitteissa autoista puhelimiin.
Kriittisissä ammattilaitteissa käytetään erillisiä piirejä, jotka tarkkailevat laitteen
toimintaa ja käynnistävät uudestaan, jos esimerkiksi minuuttiin ei tapahdu mitään.

Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: @ - Maaliskuu 04, 2020, 09:27:17 ap
Lisäksi kysymyksessä on langaton tekniikka, joka on hyvin virhealtis. Mulla on mökin valvonnassa elektroniikkaa ja ainoastaan langallisiin antureihin, kameroihin tms. voi luottaa. Reitittimen ja valvontalaitteen buuttaan varmuuden vuoksi kerran vuorokaudessa. Kaksi viikkoa on maksimi ilman buuttia, jonka jälkeen alkavat ongelmat. Ilmeisesti Kiinassa tuo Garminkin tehdään en tiedä missä laitteen softa on koodattu. Kokemukseni kiinalaisesta softasta ei ole kummoisia, esim. optisesti korkeatasoisten Dahua-valvontakameroiden hallintasofta on luotettavuudeltaan ala-arvoista.

Otsikko: Vs: Navigaattori?
Kirjoitti: Hajakenttä - Maaliskuu 08, 2020, 18:16:14 ip
Mun TomTomissa on USB-töpselin vieressä kumitulpan alla pieni erikoisruuvi, jonka poistamalla jää reikä, jonka alta löytyy piikillä painettava painike, joka tekee master resetin laitteelle. Se on sitten aseteltava tiliä myöten uusiksi.