Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: kivirta - Syyskuu 26, 2019, 09:50:48 ap
-
Täältä tuntuu löytyvän kaikenlaista vanhempiinkin laitteisiin.
http://www.benelliparts.de/
-
Olen vuosikymmenet asioinut Detlefin kanssa. Monet Benelliosat olen hänen kauttaan hankkinut.
Oli melko pitkä aikakausi (De Tomaso-kausi) kun Benelli ja Guzzi olivat samaa firmaa. Siksi niissä on paljon yhtäläisyyksiä ja osa osista sopivat ristiin merkkien välillä. Benelleitä myös myytiin, eräillä markkinoilla, Guzzi-merkin alla. Hiukan jopa toisinkinpäin.
-
Uudet Benellit on myyneet aika hyvin Italian suunnalla tänä kesänä. Taisi olla joissakin koko- ja tyyppiluokissa ihan piikkipaikka.
-
Eikös ne myy niitä oletettavasti kiinalaisia piikkejä jne nykyään? Keskikokoiset tehdään Benelli Indian alla idässä.
-
Viisisatainen pikkuenska, TRK 502 tuntuu olevan se volyymimalli. 433 myytyä pyörää heinäkuussa. Ykkönen Italiassa.
Guzzin V7 sijalla 12. 189 kpl.
Guzzin V85 TT sijalla 14. 167 kpl.
-
Ollaanko palaamassa vanhaan?: edullinen kansanpyörä, ei isompaa statusta mutta pääsee sen mitä tarvitsee. Monilla moottoripyörän tarpeen määrittelee sen hinta, suhteellisen lyhyet matkat ja kaupunkiajo ruuhkissa.
Suomessa moottoripyörän status on mennyt päälaelleen jos tuohon ja 60-lukuun vertaa. Sen pelastaisi asiantilan muutos että pikku käyttöpyörä olisikin se todellinen tavoite täyttäessään useat eri liikkumistarpeet.
-
Jep. Jawojen ja mopojen selästä käsin on Suomea rakennettu enemmän kuin konsanaan Nokian. Ainakin sellaista kestävämpää perustaa.
-
Sitten, kun se pienikuutioisuus korreloi hintaa, niin voi kuvitella kiinnostuksen lisääntyvän. Suomessa ei ole moottoripyörä ollut vakavasti otettava kulkemisen muoto sitten kuusikymmenluvun, vaan harrasteväline. Asenteiden muuttuminen on hidasta näillä kylillä.
-
Jonkin aikaa tässä on tullut harrastettua työmatkailua pienikuutioisella ja samalla myös edullisella kulkineelle. Meikäläisen bonuksilla ympärivuotinen liikennevakuutus maksoi vajaat sata euroa. Ajotietokone väittää kulutukseksi n 2.5 l/ 100 km Painoa tälläisellä, kaukana valmistetulla Itävaltalaistuotteella on n 130 kg joten ei tänäänkään aamuna räntäsade , lähinnä liukkaus , aiheuttanut suuria kuvioita. Ja ajofiilikset on samanlaisia ,kuin reilut 40 vuotta sitten:) Liekkö sitten harrastusta vai ihan "työkäyttöä"? Kivaa kuitenkin koko rahan edestä!! ( Nastarenkaita harkitaan!)
-
Meillä Gruppolaisilla, kuten kaikilla muillakin Suomen motoristeilla, on ainut toimiva yhteinen kanava päättäjiin, Suomen motoristien asiota hoitava järjestö, Suomen Motoristit, eli SMOTO.
Jokaisella Gruppolaisella menee jäsenmaksustaan hyvin pieni osa Smotolle mm. siihen, että Smoto voi hoitaa motoristeja koskettavia yhteisiä asioitamme poliittisten päättäjiemme ja muiden tärkeistä asioista päättävien kanssa. Kuten Pekka edellä linkitti, Smoton järjestämä seuraava Motoparlamentti on 18.11.19. Sinne voi esittää ennakolta kysymyksiä ja sitä voi katsoa livenä netistä. Katsokaapas ennakkoon Smoton sivuilta.
Täällä foorumilla asioista voidaan aina keskustella keskenämme, hakea apua tekniikkapuolella ja pitää yleistä keskustelua yllä. Sehän on foorumin tarkoituskin ja toimii hyvin.
Motoristien yhteisissä ja koko harrastusta koskevissa tulevaisuuden asioissa ei ole mielestäni olemassa parempaa kanavaa vaikuttaa, kuin Smoto ja sen järjestämät tapahtumat. Siellä vaikuttaa koko Suomen motoristiporukat.
P.s tämä ei tainnut kuulua aloituksen aiheeseen, mutta kun Pekka aloitti ;D
Jouko
-
Jouko sen sanoi !! Euroja SMOTO:lle hyöty meille harrastajille, merkkiin katsomatta! ISO peukku!
-
Miten käy tälle strategia toiveelle? Hyödyttääkö se oikeasti ketään?
https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2019/02/SMOTO_M2P-STRATEGIA_21012019-FINAL.pdf
Virkamiesten asialistalla "pöytälaatikko hoitaa" tavaraa?
Pitkä "jeremiaadi" mutta asiaa aika lailla tiivistetysti. Itseä lämmitti erikoisesti se että lasten liikennekoulutus pitäisi olla oppiaineena. Silloin oli kun olin 60-luvulla kansakoulussa jolloin pyörätiet ja suojatiet eivät olleet ilmestyneet sorateillemme laajasti. Itse pidin juuri tätä aihetta tärkeänä ja esitin aikanaan 90-luvulla Opetushallitukselle asiaan liittyvän "pamfletin". Vastaus oli lyhyt: vanhemmat hoitaa.
-
Koska oppivelvollisuus laajenee 18 ikävuoteen saakka, niin kouluissa pitäisi olla mahdollista suorittaa ajokortteja.
Toki tiedän, että se ei kuulu veronmaksajien velvollisuuksiin, enkä myöskään halua siitä ylimääräistä veroa maksaa.
Mutta liikenteen voisi lisätä oppiaineena opetussuunnitelmaan ja kouluissa voisi olla mahdollisuus ostaa ajokorttiin vaadittavat oppitunnit palvelun tarjoajalta. On se palvelun tarjoaja sitten yksityinen, kunta tai kolmas sektori, sillä ei väliä.
On toisaalta vähän hölmöä, että lapsien pitää lähteä koulusta, jossa on hyvät luokkatilat jonnekkin toimiston peräkopppiin, kun se opettaja voisi tulla sieltä toimistolta sinne koululle pitämään ne ajokorttiteoriatunnit.
Kun taas se on aivan sama, koska ajokorttien määrä tulee vähenemään, joten lapsille riittää kouluss aihan vaan kävelyn ja fillaroinnin säännöt...
-
Toisaalta koulun yhteydessä mopokortin suorittaminen ? Nostaisikohan kaksipyöräisiin kiinnostusta ?
Mr
-
Ajoneuvojen ja niillä liikkumisen lisääminen, ei voine olla nykyään ympäristösyistä valtiovallan strategian mukaista toimintaa.
Päin vastoin, sitä tullaan tulevaisuudessa eri tavoin vaikeuttamaan.
Kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa ei pidetä turvallisena liikkumisvälineenä, ei siksi tule saamaan tasavertaista asemaa autojen kanssa.
Kannatan ajokorttiopetuksen liittämistä opetusohjelmaan teoriaopintojen osalta. Ja eikös jo huomattava osa ajotunneistakin
hoideta luokassa simulaattorilla. Ei haittaa minua, vaikka menisikin oppivelvollisuuden piikkiin.
Kyllä, SMOTO tekee hyvää työtä. Ei taida olla muilla harrastuksilla yhtä hyvää edunvalvontaa kuin moottoripyöräilijöillä.
-
Koska oppivelvollisuus laajenee 18 ikävuoteen saakka, niin kouluissa pitäisi olla mahdollista suorittaa ajokortteja.
Toki tiedän, että se ei kuulu veronmaksajien velvollisuuksiin, enkä myöskään halua siitä ylimääräistä veroa maksaa.
Mutta liikenteen voisi lisätä oppiaineena opetussuunnitelmaan ja kouluissa voisi olla mahdollisuus ostaa ajokorttiin vaadittavat oppitunnit palvelun tarjoajalta. On se palvelun tarjoaja sitten yksityinen, kunta tai kolmas sektori, sillä ei väliä.
Ei toki liity oppivelvollisuuteen, mutta muistaakseni sain autokoulun teoriatunneista jotain suorituksia lukioa käydessäni. Lukio oli muuttunut silloin juuri tähän nykyiseen opintoviikko- tai tuntimääräiseen systeemiin.