Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Vaiska - Elokuu 28, 2019, 20:01:25 ip
-
Olen aika pitkään katsonut ja nyt taas KymiRing-keskustelun yhteydessä asia palasi mieleen. Mitä hyötyä on siitä, kun kuskit irrottavat sisäkaarteen jalan tapeilta roikkumaan ilmaan? On ainakin ruman näköistä, ei meinaa vanha silmä tottua mitenkään.
-
Jostain luin joskus, että tällä konstilla siirrettäisiin painopistettä eteenpäin ja samalla saataisiin etupyörälle enemmän pitoa mutkaan.
-
Tämähän on lähinnä uskon asia. Alkuun joku tuota tapaa älysi kokeilla (Rossi&co) ja muut tulivat perässä. Sittemmin ovat jopa kuskit käyneet keskustelua, että onko sillä psykologista vaikutusta enempää hyötyä ajamiseen. Mutta lähinnä painonsiirrosta ja hienosäädöstä siinä on kyse.
-
On toinenkin näkemys: kun kokonaismassasta irrotetaan osa (jalka) on sen massa osittain irti siitä massasta joka kulkee pyörän matkassa "kuolleena massana" ja siten sen massa (jalan) tasapainottaa mahdollista häiriötä. Itse uskoisin että asiassa on muitakin elementtejä.
Nyt näkee tavan motoristeja kyykkypyörällä kaarteessa jotka "muodin vuoksi" roikottavat jalkaa kaarteessa.
Toisaalta, endurohommissa asia oli varsin normaalia sillä spoorissa ajaen sisäkaarteen jalkaa tarjottiin eteen. Itsellänikin on vielä kyseinen refleksi enduroajoista ja olen opetellut asfalttiajossa pitämään sisäkaarteen jalan jalkatapilla tai astinlaudalla vaikka kaarre olisi kuinka hankala tai jyrkkä.
Taannoin nojattiin sisäkaarteeseen polvisuojan voimin. Ehkä se korjasi osaltaan tilannetta kun takarenkaan pidon menetys oli liki tai se tapahtui. Kuten tunnettua se voi johtaa ilmailullisesti varsin korkeaan ja nopeaan kuljettajan erkaantumiseen ajoneuvosta jonka jälkeen pyörä saattaa itsekseen ajella vielä pitkän matkan kun häiriötekijä eli kuljettajan massa katosi matkasta.
-
On väärin kuvitella että polvella nojattaisiin kaarteessa. Kolmannen tukipisteen mukaan ottaminen johtaa kaatumiseen tai pyörän luistamiseen. Polvella käytännössä tunnustellaan.
Supermotossa sisäkurvin jalkaa osoiteltiin eteen sen takia, kun se ei äärikallistuksessa mahdu asfaltin ja pyörän väliin. Nyttemmin kaikki kärkikuskit ajavat kuten rr-kuskit, polvea roikottaen..
Mitä tulee tuohon asfaltilla jalkaa eteen tarjoamiseen, niin sitä kannattaa välttää loppuun asti. Aiheesta löytyy brittiläisen mp-kolareiuin erikoistuneen lääkärin luento YouTubesta, jossa asiaa käsitellään. Siinä selitetään, miksi sitä ei kannata tehdä, de-socking on termi tälle.
Jätetään se osaaville ammattikuskeille MotoGP:hen. Suomalaisilta ratapäiviltä jalan roikottajat liputetaan varikolle oitis, kun nähdään.
-
On väärin kuvitella että polvella nojattaisiin kaarteessa. Kolmannen tukipisteen mukaan ottaminen johtaa kaatumiseen tai pyörän luistamiseen. Polvella käytännössä tunnustellaan.
<snip>
Joo... mutta nyt on jo kyynärpääkin maassa, vissiin Marc Marquez sen aloitti.
-
www.youtube.com/watch?v=USujbKNGDJw (http://www.youtube.com/watch?v=USujbKNGDJw)
www.youtube.com/watch?v=QTD27Lkde10 (http://www.youtube.com/watch?v=QTD27Lkde10)
T,
Jukka
Ps. Muutaman kaatumisen olen polvella pelastanut.
-
Tuosta Marqueezin videosta näkee hyvin, kun paino siirtyy polvelle, toinen renkaista menettää otteensa.
-
Etupyörän sladin olen saanut polvella hallintaan jokusenkin kerran. Taitaa se Markkikin käytää poweria polvessa vasta alkaneen luiston jälkeen - itse vaan kokeilemaan, niin kyllä se siitä sitten selviää.
T,
Jukka
-
Pitäisi varmaan kysyä Moto GP kuskilta. Vaikea kuvitella, että huippukuskit huvikseen noin ajavat. Kesällä tuli luettu Jarno Saarisen elämänkerta. Siitä sai käsityksen, että Jarno oli tämän polvenroikottamisen tyylilajin tuonut ratamoottoripyöräilyyn. Jarnollahan oli kokemusta myös kilvanajosta jääradalla. Omalla vaatimattomalla ratakokemuksella isoin juttu on se painonsiirto sisäkurvin puolelle mutkassa. Joku tähän liittyvä hienosäätö ja etäisyysmitan hakeminen rataan tulee mieleen, raja mitä ei voi ylittää tms.
Muuten peukut Kymiringille, jollain on ollut visio tulevasta. Epäiljöitä on piisannut.
-
Jalan roikottamista puolivälistä eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=OgAcZJFbo98
-
Väitän, mitään mistään tietämättä, että kyseessä on tasapainon hienosäätö.
-
Jalan roikottamista puolivälistä eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=OgAcZJFbo98
Hyvä video. Pitää katsoa vielä useamman kerran. Kyllä ratamoottoripyöräily huipulla on äärimmilleen vietyä osaamista, jossa pyörän henkilökohtaiset säädöt ja kaikki ajamisen isot ja pienet yksityiskohdat ovat lajin evoluution tulosta. Pari asiaa, joita olen ihmetellyt, aukesi tämän videon myötä.