Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 30, 2019, 10:05:29 ap
-
Kyseessä California 1400.
Pyörällä voi lähteä liikkeelle ilman että nostaa sivutuen ylös. Muutoin asiasta ei ole mitää haittaa ja kaikki muu toimii odotetusti.
Kytkin eilenehtoolla, kun oli hieman viileämpi sää puuhastella, pyörän GuzziDiagiin ja tutkin toimintoja. Asiasta ei ole vikailmoitusta vikamuistissa mutta GD näyttää kuitenkin että sivutuen asentoa ECU ei ymmärrä. Eli asentoarvo on "0" olipa sivujalka alhaalla tai ylhäällä. Olisi luullut että pyörän järjestelmä olisi tästä ilmoitellut.
Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta sivujalan toiminnasta?
Oikea sivutuen asentokytkimen toiminta pitäisi sammuttaa moottorin kun vaihde kytketään.
Testasin muutkin aiheeseen liittyvät piirit eli ensin kytkinkahvan asentokytkimen toiminnan. Se antaa arvoksi ajoasennossa "0" ja vedettynä pohjaan arvon "1". Vaihteen kytkeminen näkyy myös GD:llä normaalisti.
Asentokytkin on varsin jämäkän näköinen laite. Liitteenä olevassa asennuskuvassa ei sille ole numeroa mutta siinä on alla kaksi sen kiinnitysruuvia joiden numero on 13.
Lähdenpä tästä Kerholle tutkimaan asiaa. Otan tietokoneen mukaan niin saan katsottua että toimiiko toimenpiteiden jälkeen halutulla tavalla.
Itsellä on tietty herkkyys sivutukiasioihin sillä olen kerran tehnyt kunnon voltit pyörineni pusikkoon kun sivutuki oli alhaalla, vauhtia noin 80 km/h, mutka vasemmalle ja ojan pohjassa iso kivi. Syntyi paljon romua.
-
Onko kytkin toiminut aiemmin?
-
TLM on kuva käytetystä.
Tekstissä maininta useasta MG mallista, jossa samanlainen.
Koodikin siellä on annettu, jos on hakemasi.
-
Jep, asentokytkin on toiminut aiemmin tänä kesänä mutta lapinmatkalla tämän asian huomasin. Matkaa tuli noin 3500 km. Mutta vika ei ollut asentokytkimen vaan vivuston joka käyttää asentokytkintä. Lisäksi oli likaa.
En siis tarvinnut uutta asentokytkintä vaan vain käyttövivuston korjauksen ja puhdistuksen sekä voitelun heti kun löysin syyn. Mitään vahinkoa ei ehtinyt syntyä. Asentokytkintä ei voi purkaa.
Blogissani juttu kuvien kera: http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-sivutuen.html
Niin, onko muilla tonninelisatasten kanssa ollut samaa ongelmaa?
Se on helppo testata: kone käyntiin, kytkinvipu pohjaan, vaihde päälle ja sivutuen polkaisu alas niin moottorin pitää sammua välittömästi.
Tai GuzziDiagilla jos sellainen sattuu olemaan talliläppärillä. Vaikka käyttäisi pyörää merkkihuollossa niin katsoo ensin GD:llä mitä on ilmennyt niin asentajalle kerrottuna hommat voivat nopeutua ja, ehkä, halventua. Vikalogeihin kun kaikki, vakavatkaan viat ja puutteet eivät etene. Sen tästä ainakin oppii.
-
Taitaapi tuon kohdan kuntotarkastus olla normaalihuollon ( liikkeen tekemä ) ulkopuolella. Itse joskus oikeastaan vahingossa satuin kurkkaamaan kytkintä ja sen suojakumituppi oli halki. Irroitin ja puhdistin sekä korjasin itsevulk.teipillä. Siitä olisi myöhemmin tullut ongelmia sopivalla sateeella / kuralla - ja tietenkin jossain metsätaipaleella...
-
Tosi vaarallinen vika.Hyvä ystäväni ajoi 2017 Cali 1400:en Kroatiassa kaiteeseen .Lähti moottoritielle eikä pyörä kääntynyt.Tosi kokenut kuski.Mikään muu ei selittänyt onnettomuutta.Pariskunnalle murtumia ja pyörä lunastukseen.
-
Tosi vaarallinen vika.Hyvä ystäväni ajoi 2017 Cali 1400:en Kroatiassa kaiteeseen .Lähti moottoritielle eikä pyörä kääntynyt.Tosi kokenut kuski.Mikään muu ei selittänyt onnettomuutta.Pariskunnalle murtumia ja pyörä lunastukseen.
Hyvin harmillista jos vika oli sivuseisontatuen kytkimen mekaniikassa.
Nytpä muistan itsekin tehdä sivutukitestin muulloinkin kuin huollon yhteydessä.
-
Tuossa on menty kyllä pieleen vanhemmasta järjestelmästä. Ensinnäkin tuossa 2000 mallissa on kytkin, joka ei anna polttoainepumpun pyöriä, jos jalka on aktiivinen, toisekseen jalka on sen verran hyvin sojollaan pyörän kupeella, että sen kyllä huomaa. Pyörä ei siis käynnisty tai edes pyöritä moottoria, jos koipi on oikeana. Tästä on muodostunut sellainen rutiini, että pyörän nostaa pystyyn ja polkaisee jalan automaattisesti ylös. Sitä kun ei saa käyntiin ilman.