Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: rimpjar - Heinäkuu 29, 2019, 21:00:06 ip
-
Niin olis hauska tietää miten tuota jousta kiristetään kun sama mitä pyörittää niin mitään ei tapahdu.
Aivan käsipelillä osat pyörii ympäri. Rupes tuolla Norjan reissulla pompuissa täys kuorma päällä välillä
käymään seljän päälle.
-
Eipä tuossa ole säätöä jousen esijännitykselle. Sitä en tiedä olisiko heilahduksenvaimennin säädettävissä eli lähinnä paluuliikkeen hidastaminen. Joissain säätönupittomissa iskunvaimentimissa on säätö vaikka ei ole säätönuppia: iskunvaimennin irrotetaan pyörästä ja toista päätä pyöritetään ja toista ei. Jos sellainen säätö löytyy se mainittaneen omistajan käsikirjassa tai korjaamokirjassa.
Jousen jatkeeksi jomman kumman päätyholkin sisään sopivia korokelevyjä. Se käytännössä toimii jousen esijännityksenä. Yleensä, kun jousen esijännitystä lisätään niin paluuvaimennusta pitää säätää myös. Muutoin meno voi olla pompottavaa.
Suosittelen ainakin em perussäädöillä varustettua vaimennintyyppiä jos ryhdyt parantamaan takapään kantavuutta ja heilahduksenvaimennusta. Valmistajia on useita. Tässä tapauksessa ei oikein onnistu pikkurahalla jos toimivan ratkaisun haluaa.
Yleensä ongelmia tulee vasta kun pyörä on raskaasti kuormattu. Kun siirrytään ajamaan yksin niin taas pitää säätää. Onneksi se on tehty yleensä helpoksi.
Tässä, esimerkiksi Ikon-merkkisiä iskunvaimentimia ja yleisimpiin Guzzi-malleihin: http://www.ikonsuspension.com/download/full-ikon-shock-absorber-application-list.pdf
Minulla oli pari viikkoa sitten samalaisia juttuja vaivanani: http://www.motomatti.fi/2019/07/california-1400-gts-saatotoita-matkalla.html
Tuo California 1400:sen takaheilahdusvaimentimen säädöt ovat käytännössä varsin suppeita. Reissun päällä voi tehdä vain jutussa mainittuja säätöjä. Enemmän säätöä voi hankkia alan erikoisliikkeestä.
Liitteenä California 1400:sen säätöohje. Se on kokolailla yleispätevä moneen muuhunkin ja tuokin esitys on vain suuntaa antava. Hienosäätöä voi jatkaa säätämällä paluuvaimennusta. Valitan etten löytänyt vastaavaa 1100 Californian ohjetta.
-
Jos peräpää on muuttunut huonommaksi yhtäkkiä, on tuollainen säädötön käytännössä loppu. Jos on kasattu hitsaamalla tai prässäämällä, on se myös huoltamaton.
En ole tuollaista koskaan säätö mielessä tutkinut, eli tarkempia speksejä ei mulla ole
-
Se täytyy vain ruveta ehtimään uusia vaimentimia kun tuota pyörääkään ei viihti hävittää. Sitten vasta harkitaan ensimmäisen kerran kun
tullaan jostakin hinurin lavalla pois.
-
Se täytyy vain ruveta ehtimään uusia vaimentimia kun tuota pyörääkään ei viihti hävittää. Sitten vasta harkitaan ensimmäisen kerran kun
tullaan jostakin hinurin lavalla pois.
Minustakin on ikävää jos kaatuu pahasti.
-
Tuolta sain erinomaista palvelua ja hyvät jouset/iskarit V-ysiini eli lähin IKON edustaja:
LEDAB I STOCKHOLM
Lasse Dahlin Stensängsv 16. 14137 Huddinge. +46707904260 lasse@stotdampare.se
www.stotdampare.se
www.facebook.com/stotdampare.se
T:Kaijus