Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jiipee73 - Heinäkuu 24, 2019, 09:49:04 ap

Otsikko: Cali -95 kommenttia
Kirjoitti: jiipee73 - Heinäkuu 24, 2019, 09:49:04 ap
En pikahaulla tullut viisaammaksi, joten kysäisisin pikaisesti kokemuksia California 1100 vuosimallia 1995 menopelistä. Otsikolla "kaverin puolesta kyselen". Tällä kertaa kirjaimellisesti.

Pitäisi ehkä mennä katsomaan erästä yksilöä, ja kysymys kuuluu, että mihin kannattaa kys. pyörämallin osalta kiinnittää erityistä huomiota?
?
Kiinnostaisi kuulla myös omistajilta/mallia ajaneilta, että miten sopii päälle 180cm pitkälle kuskille?

t. JP
Otsikko: Vs: Cali -95 kommenttia
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 24, 2019, 10:57:14 ap
Pitäisi tietää tarkempi malli. 1100-malleja kun on erilaisia. Laitan tähän noin yleisesti eri mallien mahdollisista vaivoista lyhyttä listausta.

Tietenkin perusasiat eli ajomäärä tähän asti. Yli 100.000 km ajetussa voi olla jo alkavia vikoja. Riippuu ihan siitä mikä on ollut huoltamisen tarkkuus. Paljon ajetuissakin on ollut hyviä yksilöitä.
Ilmeisesti sähköinen moottorinohjaus. Kaasutinmallissa voi olla sanomista. Riippuu käytöstä ja huollosta.

Ulkonäkö: jos on ruostetta näkyvissä tai kaatumisesta oireita tai jos ulkonäkö on nuhjuinen voi siitä päätellä aikaisempien omistajien/omistajan tavasta pitää pyörää kunnossa.
Kaatuminen tai kolari näkyy helposti ohjausrajoittimessa. Siinä on silloin voimakas iskun jälki, saattaapa puuttua pala alumiiniakin.

Jousitus ja vaimentimet. Vuotoja ei tietenkään saa olla eikä etuteleskooppien liukuputkien kromipinnassa naarmuja tai kulumaa. (Joskus on kromaus irronnut liukuputkesta. Se on paha vaiva.) Ajotuntuma pitää olla jämäkkä. Alusta on kovahko verrattuna yleensä custommalleihin. Siitä on iloa ripeässä etenemisessä.

Vanteiden suoruus ja pinnojen eheys ja kireys. Renkaiden ikä ja kunto. Viisivuotias alkaa olla siinä rajoilla ja kuluneista renkaista ei kannata maksaa mitään.

Jarrulevyjen kuluneisuus. Jarrut eivät saa nypyttää tai kolista jarrutettaessa. Vain mieto sirinä pitää silloin kuulua. Pyörässä on integraalijarrut jossa takajarru on lukkiutumatonta tyyppiä. (Riippuen mallista.)

Moottorin on käynnistyttävä helposti. Tyhjäkäynnillä kone tärisee ja venttiilien ääni kuuluu kun kone on kylmä. Vedon pitää olla tasaista koko kierroslukualueella. Jos on ruiskupeli niin milloin on vaihdettu pa-suodatin vai onko koskaan. Toimiiko sähköinen bensahana.

Vaihdevivustossa on aina välystä tuon ikäisessä. Asian voi korjata halvalla laittamalla uudet nivelet vivustoon. Vaihteiden pitää kytkeytyä selkeästi ja kytkimen tarttua tasaisesti liikkeelle lähdettäessä ja ajossa. Vapaavalo on vain suuntaa antava. Voimakasta ulinaa ei pidä kuulua millään vaihteella.
Pyörä keskituelle ja vaihde ykköselle niin voi takapyörää kiertämällä katsoa vapaaliikkeen määrän. Siitä selviää onko sysäyksenvaimentimen jousi vielä kunnossa. Jos liike on hyvin pitkä on jousi poikki.

Mittareista kierroslukumittari ja trippimittari antautuvat ensiksi. Nollautuuko osamatkamittari?

Lisävarusteista kuten takaselkänojasta, laukkusarjasta, pleksistä ja muusta matkailua edistävästä tavarasta on reissatessa iloa jos ovat kunnossa. California 1100 soveltuu pitkän matkan taittamiseen.

Pitkät kuljettajat ovat teettäneet tai vaihtaneet satulan korkeammaksi. Polvikulma on silti melko iso. Lepuutustappeja kannattaa harkita. Vasta 1400 Calissa on tilaa pitkälle kuskille luonnostaan.
Otsikko: Vs: Cali -95 kommenttia
Kirjoitti: jiipee73 - Heinäkuu 24, 2019, 11:05:32 ap
Kiitos! Tuossa jo paljon pureskeltavaa!

Kyseinen pyörä myynnissä Helsingissä, ilmoitus Nettimotossa, hinta rapiat 2000e...