Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Wäinö - Heinäkuu 22, 2019, 09:29:49 ap
-
Olen kuullut, että Guzzin pinnavanteet voivat olla hankalia.
Asennettiin Metzelerin Lasertec eteen. Ammattimies soitti, että rengas oli jo tunnin sivussa ja laitettuna, ja hän teki muita hommia, kun se yhtäkkiä tyhjeni. Sellaista ei ole tapahtunut hänen mukaansa koskaan, että rengas ehtii jo olla omillaan ja sitten purkautua. Ja toden totta: uudessa sisäkumissa oli ilmeisesti pinnanpään tekemä reikä. Hän tuplasi vannenauhan ja laittoi vanhalla sisäkumilla, mutta ei saanut omien sanojensa mukaan rengasta pyöreäksi. Silti rengas on vanteella. Tasapainottamalla hän sai sen niin paljon toimivaksi, että ei tunnu käsissä sen enempää kuin suomalaiset maantiepinnat yleensäkään. Olen ajanut jo 500 ilman ongelmia eikä edes kypärä tärise mutta "aavistus" sormenpäissä tai ajatus siitä, että se ei ole paras mahdollinen, häiritsee minua.
Huomasin, että se on parhaimmillaan, kun laittaa miltei 3 bar (ohjekirjan mukaan suositus on 2,5). Jos ohje on jo 20 vuotta vanha, renkaalle lienevät ok suuremmat paineet, koska renkaatkin ovat kehittyneet?
Rengas on siis 110/90/18
-
Lienee ristikudosrengas kyseessä, olen sellaisissa pitänyt minimipaineena kolmea baaria kun on eturengas. Takana enemmän.
Kuluvat tasaisemmin ja kilometritulos on ollut 30% parempi kuin pyöränvalmistajan suosituspaineilla.
-
Ristikudos ja varsin painava ja siksi hyvin jämpti ajolleen on ollut Cali 1400 GTS:n etugummina. Vakaata menoa. Ei kulumajälkiä vielä 4000 km jälkeen. Sopii varsin hyvin yhteen takarenkaan kanssa. Edellinen takanen (Indonesialainen 205-leveä auton rengas) vaihtui 23000 km jälkeen samanlaiseen mutta vain siksi että oli lähtö yli 4000 km reissuun. Sellaisen kumin hinta on muutaman kympin ja toimii nätisti. Ei sovellu 1100 Calin alle.
-
Jackalissa on pinnavanne ja tänään vihdonkin maltoin vaihtaa uuden Lasertecin. Vanha oli alla 10 vuotta ja harmittavasti jäi melkein 1.5 mm käyttämättä . Irti otettaessa huomattiin vannnenauhan alta pursuavaa ruostetta ja niinpä lähdin putsaamaan kotiin vannetta. Rosteripyöröharjalla putsasin huolellisesti ja suihkutin sinkin pintaan. Vannenauhakin meni mukavasti takaisin kun hieman lämmitti sitä ennen paikalleenlaittoa. Sisärenkaaseen pinttynyt ruoste irtosi silikonisprayllä hyvin. Paikallinen rengasfirma on huolellinen asentaja. Näytti "kunnon " sisuskumia, joka oli minun MG:n kumia puolta paksumpi. Tasapainoitukseen meni 55 g ( taitaa olla vanteessa painoero ) ja koeajon perusteella vaikutti hyvältä. MG:n ohjeissa paineeksi on annettu vain 2.3 baria... laitoin 2.5 bar.
Mr
-
Noita paksuja sisureita saa crossikamoja myyvistä liikkeistä. Kokokin täsmää Calin etuseen.
-
Jep... juuri noista crossipyörän paksuista sisuskumeista puhui.
Laitoin lisää painetta renkaisiin...2.8 ja 3.2 bar... :D
Mr