Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Heinäkuu 18, 2019, 09:17:04 ap
-
Hei
Tuli irroitettua boorien vaihdon takia perä kun oli aika huonot ja varalla oli paremmat. Huomasin heti irroitettuani etta pinjonin akselissa oli "kappia" ainakin millin.
Tänään otin pyöräparin irti ! Öljyssä ei ihmeekseni ollut metallia ja perästä ei ole kuulunut tavanomaista enemmän ääntä. Olisikohan suuresta aksiaalisesta välyksestä huolimatta pari ollut kymmeniä vuosia käytössä tällaisilla sovituksilla ?
Olisiko kellään käyttökuntoista akselia hyllyssä ?
Mr
-
Tuolta löytyy hyllystä:
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=2402 (https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=2402)
T,
Jukka
-
Juu... Dinseltä löytyy. Tulisi varmaa hyvä , mutta on kyllä hintava pyörän arvoon nähden. Olisi varalla laatikossa 8/35 pari, mutta noin 6 % harvempi. Vaikuttaisiko kulkevuuteen mitenkään... mietin ?
Mr
-
Voip olla yksinäiset pinionit harvassa, se kun taitaa Guzzin vetopyöräparista mennä ensimmäisenä vaihtokuntoon.
Vetopyöräpari on hiottu ja sovitettu toimimaan nimensä mukaisesti parina, siksi pelkästään toisen osapuolen vaihtaminen ei ole tarkoitus eikä suositeltavaa.
Toimivaa hammaskosketusta tuskin on säädettäessä löydettävissä mutta, voihan se ajan kanssa sopeutua. Niin kuin nytkin käytössä ollut?
Minulla on yksi 7/33 välitys mistä voisin luopua. Hampaat ja poori kuin uudet. Se vain on hieman omatekoinen joten edes takavalotakuuta en sille myönnä.
Siksi hintakin on neuvoteltavissa.
Oli se aikoinaan Mandellon reissun LeMansissa kiinni kun, hain sieltä tilalle uuden vetopyöräparin.
Jos kiinnostaa, vastaa yksityisviestillä.
-
Aloitin kasaamisen 8/35 parilla. Varsinaisia viritelmiä löytyy. Taitaa unohdettu kuparitiiviste välistä...
mr
-
Ensimmäinen kokeilu.... Mitenkähän jatketaan ?
-
Pinionia sisemmäs ja syvemmälle hampaaseen. Voi olla että eka suunta riittää?
-
Sisemmälle pinjonia 0.8 mm ja tulos tälläinen ?
mr
-
Nuo erilaiset välitykset ovat mitoiltaan erilaiset. Siten alkuperäisillä säätölevyillä ei säätämistä kannata aloittaa. Oikea kosketuskuvio alkaa löytyä
vasta kun ollaan jo lähellä oikeita mittoja.
Valitsemasi säätämisen suunta vaikuttaa oikealta jos hammasvälys on kohdallaan? Mutta jos ollaan vielä millien päässä oikeasta säädöstä tuo kuvajainen
johtaa pahasti väärille jäljille.
Liitekuvassa alinna 7/33 pinioni, ylempänä 8/35.
Linkissä haettiin säätölevyjen paksuutta myöskin.
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6346.msg56541;topicseen#msg56541
-
Laitoin perän kasaan ja tiukkuuteen ja kuvio ei paljon muuttunut. Pieni hammasklappi on havaittavissa ja mietin jos pinjonia siirrän vielä eteenpäin niin kuvio siirtyy sisäänpäin ja huononee. Vanhoissa nokan ja pohjan välys suurinpiirtein samanlainen... kohtalaisen iso .... yli millin...onkohan lian suuri ?
-
Pekan kuvasta käy ilmi pinjonien erilaisuus. Nyt huomasin ettei mutteria pysty lukitsemaan booreihin. Mutteri menee syvemmälle ja boorit ovat jo loppuneet.
No... toivottavasti pituus ei tule ongelmaksi kardaaniakselilla.
Mr
-
Kuviot ovat epämääräisiä, väriä on aivan liian paksulti. Sen mitä niistä osaan sanoa, epäilen ettei pinionin säätölevyn paksuus ei ole lähelläkään oikeaa.
Sen varmistamiseksi, tee edellä olevan linkin viestiketjussa esittämäni toimenpide.
Äläkkä mieti niitä vanhoja osia tai niiden säätöjä, ne ovat tuhoutuneet huonouttaan, huollon puutteessa tai väärästä hammaskosketuksesta johtuen.
Tee niistä joku muistomerkki.
(tai eivät ne huonoja ole olleet jos eivät ole tuollaiseen kuntoon jouduttuaan vielä ajamista haitanneet...)
Poorien pituusongelma saattaa korjautua kunhan oikea säätölevyn paksuus on löytynyt.
-
Juu, hae hiukan ohuemmalla värikerroksella lihavan banaanin kuva hampaan kylkeen niin se on siinä. Vastoin yleistä käsitystä muistutan, että huonosti shimmatulla perälläkin ajetaan isoja määriä. Nimimerkki kokemusta on. Saattoi mennä jotain 100 k Mille GT:llä ennenkuin tajusin että jotain on pielessä. Löysän laakerin takia pinoniakseli oli hiukan kulmassa ja se söi booriholkista ja akselista spoorit melkein näkymättömiin. Matkanteko olisi siis joskus päättynyt spooriholkin siliämiseen eikä suinkaan hammaspyörien pettämiseen, vaikka pinionipyörä kamalan näköinen olikin. Väljällä pinionin laakerillakin on tuolla sinun pyörällä tultu pitkät matkat, joten on pieni ihme jos tiiviillä laakerilla ja suunnilleen hyvällä kuviolla suoritus menisi huonoksi. Harrastepyöriin tulee useimmiten vain vähän kilometrejä miedolla kuormalla, joten perä ei porsi jos se on edes suunnillen kohdilleen shimmattu.
-
Tee niistä joku muistomerkki.
(tai eivät ne huonoja ole olleet jos eivät ole tuollaiseen kuntoon jouduttuaan vielä ajamista haitanneet...)
Haluaisin tietää mitä öljyä on perässä ollut kun kun on noinkin kestänyt. Ilmeisen laatuisaa...
Monta erilaista vauriota olen perissä nähnyt mutta tässä on lyöty kyllä kaikki kulumisennätykset matkan katkeamatta.
Yleensä on pahaa pittingiä, lautaspyörän ulkokulman kulumaa, hampaan puuttumista lautaspyörästä tai yleisemmin pinion-pyörästä tai sitten vetospoorin loppuun kulumista joka on huollon puutetta jonka kömpelämpikin asentaja saa tehdyksi perustyökaluilla. Takapyörä irti, oikean puolen iskari irti ja neljä perän mutteria auki kardaanitunnelin päästä.
Samalla voi katsoa vetohammastuksen ja pinionin laakeroinnin kunnon ottamalla pinionpyörän laakeripesän irti peräkotelosta. O-renkaat tai paperitiivisteet voi joutua uusimaan. Paperitiivisteen vahvuus pitää olla sama kuin alkuperäisenkin laakeripesän ja peräkotelon välillä jos tarvitsee uusia. Kardaanitunnelin ja perän väli ei ole niin tarkka. Tiivistetyyppi muutui paperitiivisteestä O-renkaaksi joskus seitsemänkymmentäluvulla. Arvelen.
Tässä perävaihteessa lienee vielä öljypohja?
Jos on niin sen perusteellinen pesu. Pohjalla voi olla melko kovaa saostumaa. Sitten ohjeistuksen mukaiset öljyt ja lisäaine sisään kun homma on valmis.
Toivotan pitkämielisyyttä säätämiseen ja menestystä lopputuloksen suhteen. Vaikka olen koulunkäynyt asentaja niin ensimmäiseen peräremonttiini oli korkea kynnys ryhtyä.
-
Haluaisin tietää mitä öljyä on perässä ollut kun kun on noinkin kestänyt. Ilmeisen laatuisaa...
Monta erilaista vauriota olen perissä nähnyt mutta tässä on lyöty kyllä kaikki kulumisennätykset matkan katkeamatta.
On tuon näköinen raskaankaluston vetopyöräpari tullut vastaan, silloin vian aiheuttajaksi osoittautui peräöljyn joukkoon
lisätty lisäaine.
Toisaalta näissä kevyissä laitteissa ei yleensä pääse syntymään niin pahoja vaurioita kuin raskaalla puolella tulee vastaan.
-
No niin.... kokeiluja tehty ja päädytty alkuperäiseen josta 0.8 mm siirto eteenpäin. Kosketus meni nokalle jos siirsi enemmän. Pinjonin kosketus on mielestäni hyvä.
Tein niin että lautaspyörä puhdas ja pinjoni ohuessa värissä joka on kuvassa.
Ihmettelen edelleenkin pientä metallin määrää ja kohtalaisen äänetöntä perää kunnosta huolimatta. Sisempi pinjonin laakeri oli hiemän saanut siipeensä, eli pintavaurio oli alkanut.
Öjystä en tiedä mitä on käytetty ja milloin olisi vaihdettu. Itse olen ajanut 2500 "huoletonta" kilometriä ;D
Eli pistin kasaan ja vaikuttaa mielestäni kotuulliselta. Pieni välys hampaissa ja pinjonin laakerit ei ole tiukalla.
Mr
-
Pieni välys hampaissa ja pinjonin laakerit ei ole tiukalla.
Hammasvälys on tärkein mutta pinionakselin laakeroinnissa ei välystä saa olla. Kylmänä sormin pyöritellessä pitää olla varsin tahmea. Lämpötilan nousu ajossa pidentää akselia ja välys asettuu kohdalleen.
-
Nyt voisi välystä kuvailla sanalla tahmea :D . Täytyy sanoa että viimeinen säätövaihe oli kommelluksia täynnä.
Kun työasiosssa olen sangen "häthänen" ja sitten sattuu kaikenlaista. Pikkusen nauratti kun pistin pinjonin rungon jopa väärinpäin ... mutta vain kerran ;D
Mr
-
Nyt voisi välystä kuvailla sanalla tahmea :D . Täytyy sanoa että viimeinen säätövaihe oli kommelluksia täynnä.
Kun työasiosssa olen sangen "häthänen" ja sitten sattuu kaikenlaista. Pikkusen nauratti kun pistin pinjonin rungon jopa väärinpäin ... mutta vain kerran ;D Mr
Pitääkö muistikuvani paikkansa että GT:n perän pinionin laakeripesän laippa on nelikulmainen kun myöhemmin öljypohjattomissa perissä laippa on yhdeltä sivulta kaareva? Laakeripesän väärin asentaminen pilaa etummaisen pinioniakselin laakerin kiertovoitelun. Tosin niinkin on ajettu kymmeniä tuhansia ilman isompaa vauriota.
-
Nelikulmainen on. Tosin siitäkin nähtävästi kahta versiota. Laitoin samaan asentoon kun oli. Tässä mallissa oli työstetty rungon ulkopintaa ja kanava alhaalla.Näkyy kuvassa.
Mr
-
Toinen ( varalla ) on koneistamaton ulkopinnaltaan ja laakerin ja rungon välinen kanava eri kohdassa laipan asentoon verraten. Ota sitten selvää tarkoituksesta
Toisaalta tätä mallia ei voi väärin asentaa..
-
Taitaa tulla hyvä perä.
-
Mihin kohtaan kosketus tuli lautaspyörälle?
-
Kosketus tuli keskelle ja aika laajalle alalle. Ei varmaan huono tule jos vanhasta hyvää saa. Tuo Matin neuvoma "tahmea" pinjonin välys ihmetyttää.
Tosin pienikin välys meinaa että kantava pinta on pienempi laakeripinnoilla. Pitää varmaan totutteluajossa seurata lämpötilaa ja RVS ei varmaan olis pahiteeksi ?
Mr
-
Eiköhän siinä ole ajatuksena se, että osissa on jonkin verran kuitenkin joustoa kuorman alla. Silloin välys olisi optimi. Tavoiteltu tahmeus lienee aika pientä?
-
Sen verran tahmea saa olla että on työläs pyörittää sormin pinoniakselin spooreista. Ajossa tapahtuu asettumista kun uudet osat sisäänajetaan eli laakerit sopeutuvat hieman. Muutaman tuhannen päästä akseli pyörii jo keveämmin.
Öljyksi taisi olla suositus tavallinen vaihteistoöljy mutta ei haittaa jos saman viskositeetin peräöljyäkin käyttää. Lisäksi pitäsi laittaa sekaan Molykote A-dispersiota. Jos aikoo laittaa RVS:n niin silloin ei pidä laittaa Molykotea. Eivät oikein pelaa yhteen. Toinen estää mekaanista kosketusta ja toinen tarvitsee sen toimiakseen.
Sitten kun RVS:llä on ajettu 5000 - 10.000 kilometriä voi lisätä Molykotenkin.
Melko uuden pyörän RVS-käsittelin eli 20.000 km huollossa laitoin vaihteistoon ja moottoriin RVS:n. 30.000 km huollossa vaihdoin öljyn mutta en suodatinta (Suodatin on kooltaan liki kaksinkertainen alkuperäissuodattimeen nähden.) eli RVS:n mahdolliset jämät tulivat pääosin samalla pois moottorista. Vaihteistossa jatkan edelleen RVS-käsittelyä vielä toisen 10.000 km. 40.000 km huollossa, joskus myöhemmin, vaihtuu vaihteistoöljykin uuteen. Pidän siis öljyä tupla-ajan. Pyörä on California 1400 GTS.
Havaintoja:
Moottori käy pehmeästi eikä pidä ilhmeenpää ääntä. Vain jakoketjut vinkuvat. Venttiilit kilkattavat hyvin vienolla äänellä. Kaasuun reagointi on herkkää ja tunnokasta. Moottori pyrkii käymään liian kylmänä. Siksi olen tukkinut öljynjäädyttimelle menevän imavirran pois. Tukkiminen nosti käyntilämpötilaa noin 25 astetta. Eli alhaisesta 60 asteesta tyydyttävään 85 asteeseen kun ulkolämpötila on alle 15 Celsiusta. Nyt helteellä kone käy syyläri vain osittain peitettynä 95 - 110 asteen tietämillä. Öljy on Motul 10W50 synteettinen esteriöljy.
Vaihteisto sen sijaan ääntää jokaisella vaihteella eri äänellä edelleen mutta äänitaso on laskenut. Vaihteisto ei kauheasti lämpiä.
Yleisesti on tuntuma että pyörässä olisi herkkyyden lisäksi hieman enemmän tehoa. Mitattu ei ole. Öljynkulutus on normaalia. Polttoaineen kulutus 5,5 litraa sadalle. Edellyttää että pysytään alle 100 km/h keskinopeuksissa. Lapinreissun, noin 3500 km, keskikulutus oli 5,4 litraa kahden hengen kuormalla + varusteet ja matkatavarat ja sisälsi lähes yksinomaan matka-ajoa. Liki kaksi viikkoa matkasimme.
-
No niin.... Norjan reissu ketjuvetoisella ja sitten GT:n perän kiinnilaitto. Ulkoboorin laitoin samalla renkaaseen vähemmänkuluneen. Pientä pyöritystä keskiseisontatuella ja 10 km lenkki maantiellä.
Hyvältä vaikuttaa.... hiljainen ja ei lämminnyt kuin kädenlämpöiseksi ;D.
Laitoin 10% molykotea eli 25 ml öljyn sekaan jota suositellaan raskaaseen kuomitukseen. Mahava fiilinki... toivottavasti säilyy !
Mr