Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jiiäs - Heinäkuu 04, 2019, 14:58:52 ip
-
Terve
Neuvoa kaipailisin. Norge 1200 -09 (20tkm) abs merkkivalon mukaan kunnossa (startissa palaa, liikkeelle lähdettäessä sammuu), mutta hitaassa kaupunkiajossa tuntuu, kuin abs tavallisissa jarrutuksissa reagoisi eli jarru ottaa kiinni, vapautuu, ottaa kiinni, vapautuu... tilanteissa, joissa ei takuuvarmasti ole renkaan luistoa. Oma teoriani on, että abs-kiekko on mennyt jotenkin epätasaiseksi, ja sensori ”lukee” siitä, että olisi luistoa eli ei ilmaise merkkivalolla, että olisi ongelmaa sensorin toiminnassa. Piikkiöstä tosin kerrottiin, että yleinen vaiva on jarrulevyn kierous tms., joka aiheuttaa tämänkaltaista tuntemusta, mutta taas Bike and boatin mukaan, jos olisi jarrulevyssä ongelmaa, pitäisi täristää jarruttaessa isommilla vauhdeilla. Kuitenkin maantienopeudesta jarruttaminen sujuu ongelmitta, ei tärinöitä, ei abs:n turhaa reagointia, hyvä jarruvoima.
Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai neuvoa. Vikakoodeja en ole lukenut, en ole ollenkaan ehtinyt tutustua guzzidiagiin, mutta paikallisesta merkkihuollosta on nyt varmuudeksi aika varattuna muutaman viikon päähän.
Omalla noviisin silmälläni en nähnyt jarrulevyissä mitään erikoista, mutta abs:n kiekko on sen verran hankala arvioida, että saattaa minun silmämäärälläni ollakin epätasainen tai sitten ei...
Kiitokset!
Jarmo
-
No hoksasinpa heti kirjoitettuani, että en vielä kokeillut abs:ää pois päältä. Sehän pitää vielä tehdä eli loppuuko vaiva siihen.
-
Jos loppuu, niin tarkasta onko anturissa magneettista silppua. Tekee ainakin mun autossa juuri hitaassa nopeudessa samaa, jos anturi on karvainen.
-
Mulla taas oli autossa sellaista vaivaa että välillä alkoi vilkutella ABS-valoa moottoritiellä. Aina kun vika alkoi niin tuntui nytkähdys kuin olisi jarrua hipaissut. Kävin sulakkeet läpi kun niissä on muutenkin hapettumaa niin vaiva katosi.
-
No niin pääsin kokeilemaan abs:n pois päältä, ja vaiva jatkui eli syytin väärää puuta. Abs se ei ole.
Tarkistin rengaspaineet, ihan pielessä, edessä alle 2 ja takana 2,5 bar, kun suositus on vastaavat 2,5 ja 2,8 bar. Korjasin, vaiva jatkui.
Lueskelin tältä foorumilta Norge-juttuja ja löysin sen aiheen kelluvien jarrulevyjen herkistämisestä. Se vaikutti nyt osuvimmalta selitykseltä. Herkistelin siis niitä tänään laittamalla ensin vähän WD40:tä niittien alle, sujautin niitin läpi ruuvin, ja nitkutin ihan vain käsipelillä lenkkiavaimella, kun se hylsysarjan välikappale oli hukkunut, jolla olisin saanut holkin akkuporakoneeseen, joka seisoi turhana vierellä... Lopuksi suihkutin Bräkleeniä ja pyyhin. Joihinkin väleihin koitin antaa teräsharjaa, mutta oli vähän liian suuri harja siihen hommaan kuitenkin.
En saanut tähän hätään mistään kokeiltua referenssiä eli kuinka paljon liikettä kellumiseen pitäisi saada. Bemarissanikaan ei ole kelluvia levyjä. Ennen käsittelyä niitit olivat ihan kiinni eikä levyissä ollut liikettä lainkaan. Käsittelyn jälkeen mutu oli, että oikean puolen levyyn tuli jonkin verran liikettä, vasemman puolen levyyn vähemmän. Ajotestillä ekat pari jarrutusta tuntui, kuin vaiva olisi hävinnyt, mutta loppuajan vartin lenkillä vaiva taas oli, mutta mielestäni pienempi, kuin ennen käsittelyä.
Saattaa siis olla, että kyseessä on liian vähäinen kellunta, joka aiheuttaa pumppaamisen, ja herkistely pitäisi tehdä uudestaan ja paremmin. Ehkä se kannattaa ainakin kokeilla ennen kuin lähtee uusimaan jarrulevyjä.
Mutta mutta - jos kyseessä siis on riittämätön kellumattomuus, sen pitäisi parantua sekä kunnon herkistelyllä että myös levyjen vaihtamisella, jos taas kyseessä on levyjen kierous, kuten Piikkiön Marko uumoili, se paranee vain uusilla levyillä.
-
Mulla samaa vaivaa 120 vauhdista akkijarrutus kasikahvalla,niin hirmuinen tarina,ilmestynyt nyt kuukauden sisalla.
50 vauhdissa ei mitaan tarinaa,eika katsastuksen dynamometrissa,olen myos yrittanyt herkistella levyja.
Toistaiseksi ilma tulosta.
cerdo
-
Ennen levyjen vaihtoa kannattaa kokeilla kevyttä käsin hiontaa jarrulevyjen pinnoille ja uusia paloja. Joistain paloista tai jostain ulkoisestakin kohteesta saattaa joskus tarttua jarrutuksessa jotain levyn pintaan. Tämä tuntuu sitten epämääräisyytenä tai tärinänä jarruttaessa. Muutamiakin pyöriä tiedän tällä tavalla "korjatun".
-
Mulla auttoi ihan pieneen tärinään, lähinnä nykimiseen, kun laittelin niihin paloihin, millä jarrulevy on kiinni CRC:tä. Ne oli jumissa ja crc irrotti ne. Jarrulevythän kuluu olla ns. kelluvat, eli ei kiinteät.
-
Mysteeri jatkuu. Norge kävi tänään Tampereen Bike Worldissä, jonne Guzzin maahantuonti siirtyi. Pyynnöstäni herkistelivät etujarruvevyt kunnolla, tarkastivat levyn (=suora), jarrupalat ja männät. Pyörää hakiessa kertoivat, että vaiva ei poistunut, eivätkä tiedä, mistä voisi johtua, ei johtunut mielestään ilmauksen puutteesta tms. Pohtivat, onko tyyppiominaisuus. No itse kun sillä tuossa illalla vähän ajoin, niin mielestäni nykiminen oli vähän pienentynyt, vaikkakaan ei poistunut.
Tässä ehti tosiaan välissä pyöräluku kaunistua vm. 2009 California Vintagella, ajettu 10tkm. Siinäkin on pientä nykimistä etujarrussa, mutta niin pientä, etten varmaankaan olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota, ellei sattuisi nyt olemaan kokemusta tuosta Norgen isosta nykimisestä.
Kuinka ominaista tämän pitäisi Guzzeille olla vai ei ollenkaan, teidän enemmän Guzzeilla ajaneiden mielestä?
Norgen kanssa ajattelin nyt ensin hieman seurailla, josko tänään tehty voitelu vielä lähipäivinä vaikuttaisi lisää, ja sitten varmaan jossain välissä soitella Piikkiöön.
-
Veikkaisin että levyn pintakerroksen kitkakertoimessa on on vaihtelua.
Laittaisin, jos olisi oma pyörä, hyvin hiovat jarrupalat. Aikanaan Biltema myi sellaisia "jarrulevyn turmia" mutta ehkä kisakäyttöön tarkoitetut laadukkaat sintteripalat saattaisivat hoitaa homman.
Käytännössa hiotaan levyn levyn pinnasta "lastu" pois.
Kummassaka jarrulevyssä vaivaa ilmenee?
-
Ei ole normaalia Guzzin jarruille. Omasta Guzzista vaihdoin aikanaan tavalliset orgaaniset palat semi sintereihin ja en ole katunut. Nyt keväällä vaihdoin uudet loppuun kuluneiden tilalle ja hyvät on. Levyissä riittää vielä materiaalia, eli kestää nekin. Omat on "umpiniiteillä" ja tähän mennessä ei ole tarvinut puhdistaa erikseen.
-
Laiskalla jarruttelijalla jarrulevyt jumiintuvat. Kuten minulla. Pitäisi muistaa aika-ajoin tehdä muutama raju jarrutus suuresta nopeudesta niin jarrulevyt herkistyvät.
-
(Etu)jarrut on tarkoitettu käytettäväksi.
-
EV:n käsijarru tekee juuri tuota samaa ja pitää antaa sillekin huomiota. Tympeä liikennevaloihin tultaessa tai yleensäkinpysähtymisiin jarruttelun viime hetkillä.
-
Tänään päivällä mateluajossa kaupungilla hirveä nypytys jarrutettaessa valoihin. Illalla tein 5-6 voimakasta jarrutusta satasesta (vain etujarrulla). Voimakkaissa jarrutuksissa edelleen toimii hyvin, ei tärinää tms., vaan tehokas jarrutus ja vain pieni tasainen sirinä. Mutta apua ei näistäkään ollut, taas kaupungille saavuttaessa kamala nypytys.
Seuraavana on sitten vuorossa motomatin ehdotus eli jarrupalojen vaihto ja levyn ”hiominen”.
-
Tänään päivällä mateluajossa kaupungilla hirveä nypytys jarrutettaessa valoihin. Illalla tein 5-6 voimakasta jarrutusta satasesta (vain etujarrulla). Voimakkaissa jarrutuksissa edelleen toimii hyvin, ei tärinää tms., vaan tehokas jarrutus ja vain pieni tasainen sirinä. Mutta apua ei näistäkään ollut, taas kaupungille saavuttaessa kamala nypytys.
Seuraavana on sitten vuorossa motomatin ehdotus eli jarrupalojen vaihto ja levyn ”hiominen”.
Aloita pesemällä levyt asetonilla ja vielä ehkä silikonipesulla eli mahdollinen silikoni pois levyjen pinnasta ennen uusien palojen laittamista. Vahoissa ja puhdistussuihkeissa voi olla silikonia jota voi jäädä levyjen reikiin ja pintaan.
Jos ei auta niin eivät ne levyt niin kauhean kalliita ole: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2006/
-
Kiitokset neuvoista tähän saakka, Norgelle on nyt ainakin hoitosuunnitelma.
Mutta mutta - kävin tuossa illalla jarruttelemassa Vintagella ikäänkuin etukäteishoitona alkavaan nypytykseen. Jarrutin 5 kertaa satasesta, alkava nypytys ei poistunut. Tallissa sitten kokeilin kelluvuutta (oikea kellui joten kuten, vasen oli jämähtänyt), ja yllätyksekseni huomasin, että oikea levy oli kuuma, vasen kylmä. Eikö vasen etujarru ollut toiminut, vai oliko se voinut jo jäähtyä ja pienemmissä jarrutuksissa vain oikea aktivoitua? En ymmärrä.
Norgessa on ollut sitä samaa, että oikea puoli kelluu, mutta vasen on jumissa. En ollut hoksannut vertailla levyjen lämpötilaa voimakkaiden jarrutusten jälkeen. Täytyy varmaan mennä uudestaan jarruttamaan.
-
Mutta mutta - kävin tuossa illalla jarruttelemassa Vintagella ikäänkuin etukäteishoitona alkavaan nypytykseen. Jarrutin 5 kertaa satasesta, alkava nypytys ei poistunut. Tallissa sitten kokeilin kelluvuutta (oikea kellui joten kuten, vasen oli jämähtänyt), ja yllätyksekseni huomasin, että oikea levy oli kuuma, vasen kylmä. Eikö vasen etujarru ollut toiminut, vai oliko se voinut jo jäähtyä ja pienemmissä jarrutuksissa vain oikea aktivoitua? En ymmärrä.
Lieneekös Vintage varustettu edelleen integraalijarruilla? Polkimesta toimii toinen etulevy ja takajarru ja kahvasta toimii oikean puolen etujarru. Pitää siis jarruttaa molemmilla jarruilla jos haluaa että molemmat etulevyt jarruttavat. En jaksa nyt etsiä rakennekuvia mutta otaksun että takajarru on lukkiutumaton mutta etujarrut eivät.
-
Jep, Vintagen vasen etulevy integroitu takalevyn kanssa jalkajarruun. Mulla oli nypytysongelma yli 40000 ajetun Vintagen kanssa. Mittasin oikean levyn, siinä on noin 10 cm sektori, joka on 0.04 mm ohuempi kuin muu levy. Vaihdoin levyt keskenään, koska käytän jalkajarrua lähinnä hidasajossa. Jalkajarrussa nypytys ei juurikaan häiritse ja käsijarru toimii nyt hienosti. Mittarissa nyt vajaa 70000 km.
-
No selvisi tämäkin asia, ja tuli samalla vinkki, mitä tehdä. :D
-
Integraalissa se jarrupaine eteen on aika pieni. Noin niinkuin tavallisessa ajossae. Tämä tekee käytössä sen, että se linkitetty etunen ei välttämättä tee kunnon jarrutusta, ellei poljinta välillä polje oikein voimakkaasti. Jarrutus on vähimmillään vain "laahaamista", mikä on omiaan likaaman jarrulevyä kitkamateriaalilla.
-
Ravistelin tuossa EV:n etulevyjä ja oikea eli käsijarrulla käytettävä levy on huomattavan jumissa verrattuna vasempaan. Putsaushommia.
-
Nyt on sintterit edessä ja jo kolmannen kerran herkistetty, tällä kertaa ihan osaavan toimesta. Ekat kymmenen kovaa jarrutusta ei vielä tehnyt temppuja, lämmitin ensin pitämällä kevyesti jarrua päällä kasikympin vauhdissa, mutta jatketaan ajamista ja jarruttelua.
Piikkiön Marko kertoi, että Moto Guzzi antoi taannoin takuuseen jarrulevyjen vaihdon, ainakin Norgessa, en ole varma, oliko muissakin malleissa, kun nyki alle 10tkm:ssa. Como-järvelläkin asia siis tiedostetaan.
Nyt kun on suljettu pois levyjen kellumattomuus ja levyjen kierous, lienee syynä kitkakertoimen vaihtelu levyssä. Jos kyseessä on muualta tulleet jäämät levyn pinnalla, hionee sintterit ne pois. Jos kyseessä on levyn materiaalin ongelma pintakerroksen alla, ei kai auttane kuin vaihto. Moto Guzzin politiikka minusta voisi vähän viitata tähän viimeiseenkin.
-
Mulla meni myös takuuseen Sportissa aikoinaan n. 3000 thkm kieppeillä kun menivät umpikieroiksi "reippaan" mutkatiajelun päätteeksi.