Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Kesäkuu 27, 2019, 18:16:04 ip
-
Tuo veto että jo 1km/h tunnissa ylinopeudesta on sakotettavaa.
Sai pikaisesti sakottavalta taholta vastauksen ettei nyt ihan pilkulleen mennä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b42c6906-13d8-4b57-8435-536cea2d230d
Hyvä näin, entisestäänkin hidas liikenne olisi mennyt huonompaan suuntaan.
-
Eikös sakkorajan voisi määrätä %-perusteisesti, niin samalla se olisi suhteessa ylinopeuden aiheuttamaan onnettomuusvaaran lisääntymiseen. "Rangaistusnopeuden" raja voisi olla vaikkapa 10 %:n rajoitusylitys . Siis, jos rajoitus esimerkiksi 30 km/h, niin rangaistus rapsahtaisi yli 33 km/h ajonopeuksista alkaen jollain järkevällä tavalla porrastaen ylityksen suuruudesta riippuen.
mosa
-
Poliisin liikenneturvallisuuden johtaja Dennis Pasterstein ei usko, että jatkossa sakot rapsahtaisivat jo 1 km/h ylinopeudesta. Asiasta päättävä Poliisihallitus ei ota vielä kantaa siihen, tiukkeneeko sakottaminen ensi kesänä.
Uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuussa 2020. Mediassa on spekuloitu, että se tarkoittaisi sakotusrajan tiukentumista. Asiasta uutisoivat ainakin Verkkouutiset sekä MTV.
Rikesakon puuttumiskynnyksestä päättää Poliisihallitus, joka ohjeistaa puolestaan poliisilaitoksia. Nykyisen ohjeen mukaan sakot rapsahtavat 7 km/h ylinopeudesta.
https://yle.fi/uutiset/3-10851226 (https://yle.fi/uutiset/3-10851226)
-
Ainakin sen huomannut, että ajavat itsekin liikenteessä n.5-7 yli tikkarinopeuden. Kun ajelee esim poliisien perässä. Enkä nyt tarkoita mitään hälytysajoa.
-
Voi se olla että tuohonkin päälle tulisi se 3km/h virhemarginaali. Se mikä pisti silmään on että sakko muuttuu virhemaksuksi. Mitäs se tarkoittaa? Kuka tahansa voi niitä jaella poliisin sijaan?
-
Sakko on rikosoikeudellinen asia ja se käsitellään käräjäoikeudessa. Erilaiset maksut taas ovat hallinnollisia asioita ja niistä valitetaan hallinto-oikeuksiin. Bonuksena liikennevirhemaksuun tulee lisäksi hallinto-oikeuteen tehtävän muutosvaatimuksen maksullisuus 250 euroa eli köyhät painukoon sv***uun, suolaa voi kääntää haavassa vielä ns. voitetun tapauksen "vain puolet" pitää maksaa valituksen kynnysrahasta.
-
kun ei jaksa lukea noita juttuja niin ei tiedä että mahtaako tuo kortin menettäminen jotenkin tuossa yhteydessä muuttua, jos on maksu niin lasketaanko niitä sakkojen tavalla
-
Hallitusohjelmassa luvattiin 300 poliisia lisää. Tekee 18 miljoonan kuluerän entisen päälle. Mistäpä se raha muualta kerätään kuin tien pientareelta.
-
Kannattaa vissiin jo alkaa perustaa sitä yksityistä nopeudenvalvontafirmaa jos haluaa jäädä ns. saamapuolella (hymiö).
-
Just tsekkasin, mitä nykyisessä tielikennelaissa sanotaan.
Ei ole laissa mitään marginaalia, vaan liikennevirhemaksu ("rikesakko") määrätään nopeusrajoituksen ylittämisestä - vaikka olisi 0,001 km/h ylitys. Se, että ei määrätä pienistä, johtuu polisin käytännön ohjeista.
Uudessa laissa näin: "jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus tai ajoneuvokohtainen nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon ... kuljettajalle voidaan määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä:
1) enintään 10 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu".
Ei lue siinäkään että 1-10 km/h, vaan "enintään".
Varsinaiset sakot ovat rikoslaissa eikä se ole muuttumassa.
Kummallista keskustelua tämä - ja poliisi vissiin aloitti?
-
Onneksi on vielä tolkku tallella, eikä yksi mallioppilas "Pasternaa" koko toimintaa omilla välähdyksillään.
Poliisihallitus kommentoi: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/8369
" Ohjeen mukaan poliisi antaa teknisen varmuusvähennyksen (3 km/h) jälkeen rikesakon kun nopeusrajoitus on ylitetty vähintään 7 km/h ja käyttää huomautusmenettelyä nopeuden ylityksen ollessa 3-6 km/h. "
Tuo siis nykyinen ohje/suositus vuodelta 2016, jota ei olla muuttamassa ja jos sitä muutetaan myöhemmin, niin siitä sitten tiedotetaan.
Hyvä näin, sillä vaikka vakionopeussäätimen kanssa tarviisi alamäkihidastimen, ettei lipsu 1,5 km/h ylitystä.
Guzzilla ajellessa se 10km/h suuntaan tai toiseen on ollut tapa, eikä vielä sakkoja ole sillä tullut.
-
Guzzilla ajellessa se 10km/h suuntaan tai toiseen on ollut tapa, eikä vielä sakkoja ole sillä tullut.
Juu ja kyllä Suomen 80km/h teillä on myös mutkia mihin on jo haastavaa ajaa 80km/h :D
-
..Ja 50kmh rajoituksella mutkia kun kesken kaarteen muuttuu 80:sestä.
Oivan paikan olivat keksineet tutkalle Kankaanpään liepeillä, jokainen siihen ajava otti maksun.
Tehokasta noin rahastuksen suhteen..