Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Toukokuu 22, 2019, 11:17:56 ap
-
Kyllä ilmajäähdytteisille tuntuu melkein hellekelit kelpaavan.
Viimeiset 242km tankkausväli, pääosin ripeähköjä mutkateitä keskikulutus oli 4.4L/100 km.
-
Samoja havaintoja. Viime viikonlopun kylmä pe aamu vrt lämmin ip. Kulutuksessa n. 1 ltr ero/100 km. Kyseessä siis 1996 Cali 1100ie.
-
Muutama tuhat ajettu ja mittarivirheellä korjattu kulutus keskimäärin 4,8, Vaihteluväli 4,5 -5,2. Kohtuullista. Vertailun vuoksi ´06 Classic vei keskimäärin 5 litraa eli samoissa mennään. Sen sijaan emännällä ollut Titanium, ex. P.Virtanen jne, oli nuuka kun kulki 4,5 litralla. Sen PC-viritys putkistoineen oli onnistunut kun kulkupuoliki oli kohdallaan ja äänet hyvät mutta eivät olleet häiriöksi. Stelvio on sen sijaan juoppo mutta 32 litran tankki kompensoi.
-
Lahdesta MP-museolta kotiin tullessa viimeinen tankkaus Titaniumilla 4,39 l / 100km 8)
-
Kaikki on mennyt mitä olen tankkiin laittanut... ;D
-
Niin mut tää on pisaralla pisimmälle..
-
Pitäisikö olla huolissaan ... 4.3 l/100 km 47 vuotta vanhalla MG:llä ;D
Mr
-
Kannattaa, seos on liian lauhalla.
-
Ei tarvii, tuon ikäisessä on mittarivirhettä, voi olla paljonkin. Puolesta litrasta litraan saa lisätä.
-
Piti oikein testata 850 GT:n matkamittari . Tulos matkalla 221 km ja Google 213 km eli noin 3.8 %. Vastatuuleen sallittuja nopeuksia ja tankkaus 354 km / 15,48 l. Kulutus on selvästi pudonnut ja osasyynä nyt ainakin pitkät taipaleet.
Onkohan RVS tehonnut ? Laitoin vaihteeseen ja moottoriin
Mr
-
Tulppien värit... jos niistä enää mitään voi lukea ? Toinen puoli vaalea ja toinen tummempi "klaseerinen " molemmissa tulpissa
Mr
-
Viime viikonlopun saldo yhteensä 840 km. Keskikulutus 4.9 litraa sadalle.
En pidä pahana. Ajokkina Cali EV touring.
Ajokin aika reipasta siirtymää+ kaupungissa liikuskelua.
-
Mikäs se semmoinen mittavirhe on kun navigaattorihuipputekniikalla matkan pituutta lasketaan..
Höppäähän nämä, mutta osoittaa ettei pyörät ole niin janoisia kuin jotkut kuskinsa.
Esim allekirjoittaneen.
Mutta itselläkin jos pyörä kulkee vaikka 4,5l sadalla ja auto jotain 7,4, niin ihan ammattiasiallisestikin säästöä tulee pakettien viennissä kaksipyöräisellä.
Sillä on merkitystä, kunhan pakaasit on suhteessa välineeseen.
Vaikka kontrabasso Tampereelle n 100 km pyörän kyydissä oli kyllä viimeinen kerta..
Ilmanvastus puuskaisella tuulella ja rekkojen turbulenssissa oli hieman no, ei niin sujuvaa kuin yleensä.
Kulutuksissa sinänsä on erikoista että isolohko syö vähemmän polttoainetta nelosella 80-100km/h , kuin vitonen, ainakin oman subjektiivisen havainnoinnin pohjalta.
-
Eikös noissa tulppien väreissä ole hieman pulmallisena tulkata että mustuvat hitaalla ajolla vaikka ennen ulos purkua ja vaalenevat vastaavasti kierroksilla.
Mutta jos väreissä on eroa, niin balanssissa on vissiin sanomista, ruisku vai kaasutin hieman erilaista, vaikka samasta kyse.
-
Tulppien värit... jos niistä enää mitään voi lukea ? Toinen puoli vaalea ja toinen tummempi "klaseerinen " molemmissa tulpissa
Mr
Hyvin on värit, keskimäärin.
Jännä juttu sinänsä että etelään päin ajellessa ACGR:stä kulutus väheni vaikka oli vastatuuli. En nollannut koko matkalla ajotietokoneen keskikulutusmittaria mutta paluumatkalla menovettä kului sen mukaan puoli litraa vähemmän kokonaismatkan mukaan laskien kuin tullessa Pohjois-Pohjanmaalle. Ei siis voi puhua säästöstä kokonaismatkan suhteen mutta palatessa täytyi kulua vähemmän kuin tullessa vaikka paluumatka oli pidempi ja vauhdikkaampi. Myös lämpötila oli yli 10 astetta menomatkaa lämpimämpi. Itse asiassa niin lämmin että kuljettajaa häiritsi. Olisi kiva jos maassamme olisi tasainen 15 asteen lämpötila ja pilvipouta ympäri vuoden. Silloin matka maistuisi.
Korkeampi lämpötila olisi selitys pienemmälle kulutukselle mutta niin myös aktiivisemoi ajosuorite paluumatkalla. Köröttely 1400cc koneelle on kuormittavampaa kuin reipas ajo.
Tulppien väriä en katsonut mutta 5,5 litran keskikulutus on mielestäni kohtuullinen siihen nähden että paluumatkan tiet olivat 3- ja 4-numeroisia eikä rekkojen välissä ajettua valtatiematelua vaan reipasta matkantekoa. Paluumatkalla poikkeilin muutaman nähtävyyden vuoksi.
Blogiini tulee myöhemmin jonkinlainen matkakertomus.
-
Eikös noissa tulppien väreissä ole hieman pulmallisena tulkata että mustuvat hitaalla ajolla vaikka ennen ulos purkua ja vaalenevat vastaavasti kierroksilla.
Mutta jos väreissä on eroa, niin balanssissa on vissiin sanomista, ruisku vai kaasutin hieman erilaista, vaikka samasta kyse.
Tulppien väri tulisi tarkastaa siten, että ajetaan niillä taistelukierroksilla, joilla mittaus halutaan tehdä. Kone sammutetaan katkaisemalla virta lennosta, ilman että moottori kerkeää käydä tyhjää. Sittyvaan kynttilä käteen ja ihmettelemään. Nykyisen bensan laatu on sellainen, että se mustaa tulpan jo pienellä taajama-ajelulla tai tyhjäkäynnillä.
-
Just tuo TT:n mainitsema seikka tulpissa nykybensoilla on hyvä ottaa huomioon.
Toistaiseksi ainakin ennusteet on eteläsuomessa sitä että skipataan vissiin joka neljäs tankkausväli, on selkeästi vaikutusta lämpötiloilla.
Calilla on toistaiseksi mitattu itselläni suurin 7,7L/100km tankkausväli.
Kovaan vastatuuleen, motariteitä yli puolet ja lämpöä ulkona jotain +6C ja Helsinki/ Tallinna liikennevaloja.
Pisaralla jonnekin, niin Nevadalla rajussa myötätuulessa "alamäkeen" pohjoosista aikanaan 3,7 oli kulutus matkamittarin mukaan.