Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: mosa - Toukokuu 20, 2019, 08:35:45 ap
-
Tilasin Stein-Dinseltä Vintageen alkuperäistä vastaavat peilit varsineen ja muine tilpehööreineen. Ja perille tuli eli siihen asti kaikki ok. No, ilmeni kuitenkin, että paketissa olleet peilin varret ovat liian paksuja siihen stongan puoleiseen, myös paketissa mukana olleisiin "kiristysholkkeihin". Ei auttanut vaikka yritin "kikka kolmosta" eli kylmensin varret pakastimessa -18 asteeseen. Ei vaan mahtunut >:( Onko kokemusta, kannattaako reklamoida vai vienkö varret/holkit suosilla koneistamolle?
mosa
-
Jatkan tästä hieman itse, kun ei ole tullut kommentteja. Tuolla toisaalla käydään keskustelua nykyisen maahantuojan mahdollisesta "haluttomuudesta" palvella osahankinnoissa Guzzisteja. Jotain olen heidän kauttan jo ehtinyt hankkia ja tavarat ovat tulleet perille, vaikka sitten joskus hitaahkosti. Varmaan hitautta toimitusajoissa tosiaan saattaa ilmetä, mutta yhden hyvän puolen näen kotimaisessa lähimyynnissä. Otetaampa esimerkiksi vaikkapa tämä minun peilipaketin sisältö. Kaikki tarvittavat osat olivat mukana ja peilit näyttivät alkuperäistä vastaavilta, mutta osat vaan eivät sopineet toisiinsa. Jos olisin hankkinut peilit maahantuojan kautta, niin todennäköisesti reklamoinnin jälkeen olisin ennemmin tai myöhemmin saanut hankittua heidän kauttaan kuranttia tavaraa. Mulla ainakin on melko korkealla kynnys alkaa reklamoimaan Saksan maan suuntaan ja mahtaisko edes onnistua. Siksi tuota muiden kokemusta kyselen. Yleensä, jos tunnen oloni jollain tapaa "huijatuksi/vedätetyksi" äänestän "jaloilla" eli vaihdan osatoimittajaa jne.
mosa
-
Aika erikoinen juttu tosiaan, ettei noinkin universaalit kamat kuin peilin varret ole käypäistä tavaraa. Ei edes saman paketin holkkeihin. ???
Reklamoinnin paikka ilman muuta, mutta onko siitä sitten hyötyä tai vaivan palkkaa, kuten itsekin aprikoit, niin se on toinen juttu. Voi palaa puoli kesää siinä prosessissa. Ei ole kyllä kokemusta asiasta. Jos peilihommalla on vähänkään kiire, niin itse kääntyisin sen työstämisen puolelle.
-
Nettikauppiaat ovat kyllä aika tarkkoja maineensa suhteen; tietävät että huonosta palvelusta sana leviää nanosekunneissa nettifoorumien kautta. Itse laittaisin postia S-D:lle, selittäisin ongelman ja kysyisin että mitäs nyt, miten toimitaan ?
-
Saattavat vaikka hyvällä tuurilla laittaa sulle oikeat osat ilman että tarvii palauttaa mitään. Silleen on käynyt omalla kohdalla, tosin eri liikkeessä.
-
Joo, voishan tuosta varresta ja "holkista" ottaa kuvan ja lähettää tilausvahvistuksen paluupostina maininnalla, että eivät sovi keskenään. Hieman outoohan tässä on se, että ongelma koskee paketissa ollutta molempaa peilisettiä. Olenko siis ensimmäinen, joka on tuommoisen tuplasetin tilannut? Jos en ole ensimmäinen ja ovat saaneet reklamaatioita muilta vastaavan setin tilanneilta, niin luulisi, että olisivat poistaneet myynnistä koko varastossa olevan satsin ja tilanneet valmistajalta kuranttia tavaraa. No, katsotaan, mikä on heidän mahdollinen vastauksensa.
mosa
-
Reklamaatio kannattaa tehdä mahdollisimman tarkka, joten kannattaisi mitata uuden peilin varren ulkohalkaisija ja holkin sisähalkaisija ja samoin vanhojen mitat ja laittaa mitat reklamaatioon. Voivat Dinsellä verrata myytävänä oleviin paremmin, kuin valokuvista arvioituna.
Jouko
-
Pyysivät lähettämään peilit takaisin ja maksavat lähetyskulut. Reklamoivat sitten itse valmistajalle. Pyysivät myös kertomaan, josko haluan uudet vaiko palauttavat rahat. Tässä kumminkin tuumailen, että veisin jollekin pajalle. Kyse on vain hyvin pienestä "hieraisusta", jotta varret menee holkista läpi. Tietty kromaus lähtee parin sentin matkallt ja altistuu nopeammalle ruostumiselle, mutta tuo osuus varresta jää kumminkin holkin sisään. Mistäköhän löytäisin pajan, jossa homman voisi oottaessa teettää. Suhaan "kolmiossa" Helsinki-Hämeenlinna-Kouvola".
mosa
-
Lähetä takaisin, ota rahat ja käy hakemassa B-temasta lähes korvaavat, hinta 8,50/kpl. ;)
Peilipinta ehkä hitusen pienempi kuin alkuperäisessä. Muoto sama ja kiinnitys simppeli ilman turhia väliholkkeja.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/lisavarusteet/mp-peilit/taustapeili-kromattu-2000020269
Terv. Kaijus
-
Lähetä takaisin, ota rahat ja käy hakemassa B-temasta lähes korvaavat, hinta 8,50/kpl. ;)
Peilipinta ehkä hitusen pienempi kuin alkuperäisessä. Muoto sama ja kiinnitys simppeli ilman turhia väliholkkeja.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/lisavarusteet/mp-peilit/taustapeili-kromattu-2000020269
Terv. Kaijus
Sama peili löytyy myös Motonetista. Toki korkeampaan hintaan mutta ilman Bilteman merkkejä peilin etupuolella.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381467/Yleismallin-peili-ovaali-vasenoikea-e--hyvaksytty
Erona alkuperäiseen on peilin musta reuna hieman laajempi. Käytännössä sillä ei liene merkitystä. California 1400:ssa on kyseistä tyyppiä olevat peilit alkuperäiset. Laitoin ne kuplamuoviin ja tilalle Motonetista nämä liki samanlaiset peilit. Kukaan ei ole kommentoinut niitä. Bilteman peileistä sen sijaan olen saanut kuulla vitsailua. Jos sen kestää tai ei välitä niin nekin ovat ok käytössä.
Itselläni on sekä Bilteman että Motonetin peilejä pyörissäni. Ovat olleet ulkonäöllisesti tyydyttäviä, rakenteellisesti lujia sekä optisesti toimivia. Eikä kovin kalliita. Mutta kaikki otsikolla "carbon" ovat kuraa ja niihin ei kannata rahojaan sijoittaa. Sellaiset laitoin Stormin pihamaalla erääseen pyörään. Eivät kestäneet muutaman kilometrin päähän kotiovelle. Sain rahat takaisin.
Vertailun vuoksi Stormin peilejä valikoima: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/peilit/tankopeilit/
California Kolmoseen ei oikein löytynyt peiliä mistään ennen kuin Biltemaan tuli tämä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/lisavarusteet/mp-peilit/taustapeili-musta-pyorea-2000020270
Tosin sen vartta joutui taivuttelemaan. Pinnoite rikkui mutta pätkät liimakutistesukkaa pujotin päälle niin toimii. Mustassa peilissä. Vahinko että ei ole samaa kromattuna.
Peilien kiinnityksestä yleensä: oli sitten alkuperäiset kromatut peilit tai tarvikkeet niin liika kiristäminen rikkoo "muttereiden" kulmat ja korroosio iskee.
Itse noudatan kevyen kiristyksen linjaa sillä kun peili johonkin osuu niin se aukeaa ja väistää eikä lasi tai pinnoite kärsi helposti. Yksi niistä harvoista kohteista joiden kiristämiseen käytän hyväkuntoista merkkijakoavainta. Sen saa kulloisellakin kerralla kiristettyä muttereiden ympäri niin tiukasti että kromaus ei helposti murru.
Yleensä peilien kanssa tulee adapterit. Joko eri kierrekokoon sovittamiseksi tai merkkikohtaisesti vasenkätisellä kierteellä oikean puolen kiinnitykseen.
-
Nuo halpapeilit on valitettavasti hintansa väärtejä. "Kromi" ei yleensä kesää kestä ennen kuin kukkii läpi. Ajavat kuitenkin asiansa ja aina voi maalata mustaksi..
Mulla on pikkulohkossa aikoinaan Biltemasta ostetut alumiiniset suorakaiteen malliset. Varsikin on koneistettu alumiinista. Mitään niistä ei juuri näe, mutta on tukevat ja hyvän näköiset. Eikä alumiinipintakaan ole ajan oloon kärsinyt.
-
Biltemasta ostetut alumiiniset suorakaiteen malliset. Varsikin on koneistettu alumiinista. Mitään niistä ei juuri näe, mutta on tukevat ja hyvän näköiset. Eikä alumiinipintakaan ole ajan oloon kärsinyt.
Sama kokemus täällä.
Kaikista peileistä ei näe kunnolla. Tangonpääpeilejä yrittelin mutta aina tuli jotain näkökenttään niin että taapäin näkeminen jäi rajalliseksi. Lisäksi katse pitää silloin siirtää alemmas mitä katse on eteenpäin katsoessa. Mutta sopii monen pyörän tyyliin. Kuten MMAF:n taannoinen slogan: Tyyli ennen tarkoitusta.
-
Noissa on vieläpä tummennettu peili..
-
Muistinkin Moto Matin joskus mainitseman Norsan Nurmijärveltä. Sijainti sopii kuin nenä päähän ajoreiteilleni. Ottaa holkeista sorvilla tarpeen mukaan. Katsoin tuon reklamaatioreitin turhan hankalaksi. Ilmoitan SD:lle menettelystäni sekä varren paksuuden ja holkin reiän mitat, niin voipi ilmoittaa tavaran valmistajalle, ettei enää sutta tekisi.
mosa
-
Norgeen laitoin aikanaan nuo ensimmäisenä mainitut Bilteman peilit mutta ne piti hylätä pian kun milelestäni näkymä peileistä oli jollakin tapaa, tarkemmin en muista, sellainen, etä silmä karsasti sitä. Taitavat olla vieläkin tallessa peililaatikossa. Norge "söi" peilejä muutenkin. Alkuperäispeilin nivel löystyi omia aikojaan. Toisesta parista, erinomaiset Magzii-peilit, toisen peilin kiinike arveen katkesi ja tippui tielle. Yhden parin vasen peili pamahti Norjassa kapealla sillalla vastaantulleeseen pakuun, vissiin senkin peiliin ja nivel löystyi. Myydessäni siinä oli muistaakseni jotkut pyöreät Honda-style peilit.
-
Mille GT:n peilien varret oli valettu jostain uudenvuodentinasta, eikä ne kestäneet pyörän tärinää.
Kerran otin moorttoritiellä kopin peilistä, mutta hetken mietittyäni päästin menemään.
Mihinkäs semmoista rikkinäistä peiliä olisi tarvinnut.
-
Hyvien peilien edun huomaa vasta sitten jos ei ole peilejä ollenkaan. On aika orpo ajella.
Sama juttu autossani. Se on umpipakettiauto jossa on takaoven päällä kamera ja sisällä peruutuspeilin sijasta TFT-näyttö. Kamerassa on myös infrapunanäkö että sillä näkee pimeässäkin. Tosin värit ovat silloin väärin. Nyt kun se kymmenen vuoden käytön jälkee lopetti toimintansa niin siihen tottuneena on hankala ajaa ja erityisesti peruuttaa. On ostettava uusi kamera. Eipä tuo kovin kallis olisi. https://www.e-ville.com/fi/17-peruutuskamerat/2621-langaton-peruutuskamera-yokuvauksella.html
-
Pyörällä olen oppinut että peileistä ei muutenkaan mitään näe, niin eipä niitä tule vilkuiltua. Joskus ratapäivän jälkeen ihmetellyt, että jotain puuttuu. No ne peilit on silloin jääneet tallin pöydälle.
Autossa on eri juttu, siinä pitää peilit olla kunnossa. Varsinkin kärryn kanssa peruutellessa. Pitäisi vaimon autosta korjata peruutustutka. Siitä on yllättävän paljon hyötyä.
-
Aikoinaan Stonella ajellessani peileistä hävisi näkyvyys tietyillä kierrosalueilla niin, että ei edes valoja näkynyt päiväsaikaan takaa tulevilta. Oli aika orpo olo ajella välillä kuin ilman peilejä. Kun vaihdoin Vintageen, oli yllätys, miten hyvin Vintagen peilit toimivat koko kierrosalueella. Kyllä hyvät peilit lisäävät myös turvallisuutta. Ei kai niitä muuten vaadittaisikaan pyöriin ja autoihin. Vintagen peilit ovat kestäneet yli 80tkm ilman ongelmia.
Jouko
-
Olen kokenut että liikenteen nopeinpana on ollut syytä katseilla peileihin aktiivisesti erityisesti lähtiessä ohitustilanteeseen. Yleensä on takana joku mielestään vielä nopeampi haastamassa ja saattaa olla jo kohdalla jos ei ole asiassa ajan tasalla nimenomaan peilien tarkkailun suhteen. Ajossa vilkuilen peileihin aika usein sillä takaa on usein tulijoita. Nopeamman päästän ohi, jos kiihtyy, ja kohta karautan senkin ohi. Kun ei katsellut peiliin. Muuten ajelen varsin sävyisästi ja polttoainetta säästellen. Pieneläkeläisenä.
-
Aikoinaan Stonella ajellessani peileistä hävisi näkyvyys tietyillä kierrosalueilla niin, että ei edes valoja näkynyt päiväsaikaan takaa tulevilta. Oli aika orpo olo ajella välillä kuin ilman peilejä.
Olisi varmaan pitänyt säätää Stonen sylinterien keskinäinen balanssi niin ei olisi ollut vibraatiota.
-
Tietyt peilit vibraavat joka tapauksessa, että siinä ei liikkuvan ajoneuvon sylinteribalanssin säätö auta.
-
Tietyt peilit vibraavat joka tapauksessa, että siinä ei liikkuvan ajoneuvon sylinteribalanssin säätö auta.
Joo. kossain toimivat painavat peilit ja jossain kevyet. Varren mitta on usen ratkaiseva.
California kakkosessa on ihan älyttömän pitkät peilin varret. Silti niistä näkyy ihan kohtuulisesti.
-
mulla oli millessä -99 kun sen ostin niin pitkävartiset jammun pyöreät peilit, niistä näkee muutakin kun oman hihan
alkuperäiset sain ekalta omistajalta kuten myös kahvassa uutena roikkuneet laput yms
-
Takana tapahuvan liikenteen seuraaminen on minulla mennyt niin veriin, että kun kerran kävin koeajamassa pyörää, jossta peilit oli irrotettu, niin koko ajan oli sellainen tunne, että on jäämässä jonkun alle. Se oli niin kaamean tuntuista, että koeajolenkki jäi muutaman kilometrin mittaiseksi. Kun moottoripyöräilystä tuli harrastus tai melkein elämäntapa niin myös autolla liikkuminen muuttui turvallisemmaksi, liikennetä lukee tarkemmin ja tilanteita ennakoi automaattisesti paljon tarkemmin kuin aikaisemmin.
-
Tonninelisatasen kone on tehty niin (tylsän ?) värinättömäksi, että peilitkin on 2000 kierroksen jälkeen kuin kuvakirjaa katseli. Varret melko lyhyen ja tanakat myös, mutta koneestahan se kaikki alkunsa juontaa.
-
Itse pidän peilejä ihan tärkeimpänä turvavarusteena.
On olennaista tarkkailla mitä myös takana tapahtuu.
EV:ssä on suht pitkät varret, mutta eipä nuo pahemmin värise.
-
Vaikka Guzzin kohdalla puhutaankin vanhojen ukkojen pyöristä, kyllähän kaikki muistavat myös kääntää päätään? Se on peilejäkin tärkeämpää. Vähintään kaistaa vaihtaessa tai ohitukseen lähtiessä pitää katsoa niin pitkälle olan yli kuin pystyy. Tätä ei peili korvaa.
-
Vielä kääntyy leuka olkapään kohdalle. Peiliin vilkaisemisen ohella kaistaa vaihtaessa vilkaisu olan yli varmistaa ettei siihen viereen ole "hiipinyt" huomaamatta ajoneuvoa. Pari kertaa on käynyt niin että peilien suhteen on pikkuauto ollut kuolleessa kulmassa ja vasta vilkaisu olan yli on paljastanut tilanteen.
Joillekin ei keltainen viiva ole este ohittamiseen. Viimeksi tällainen tilanne oli menneenä kesänä Alavetelissä. Kun ohituskielto loppui lähdin välittömästi ohittamaan, vilkku vasempaan ja vilkaisu peiliin ja vielä olan yli. Autohan se siinä vieressä jo ohitteli minua. Oli ottanut hieman ennakkoa ohittamiseen. Kaikki eivät pelaa samoilla säännöillä.
Avokypärää käytän melkein aina. Siitä näkee paremmin sivuille kuin umpipotusta sekä kuulee myös hyvin ympäristön ääniä kunhan ei ole kovin suurta nopeutta. Ei myöskään huurru helposti. Korvatulppia käytän vain pitkillä taipaleilla. Kypärässä on paikat kuulokkeille mutta en katso tarvitsevani lisäviihdettä. Tuulen suhina ja moottorin pouskutus ovat oikein mukavia viihdykkeitä. Jo yli 40 vuoden ajan. Tosi joskus 80-luvulla silloisessa pyörässäni oli stereot. Mutta onneksi myös poljinkäynnistys että sai käyntiin jos oli liian pitkään pyörittänyt C-kasettia pysähdyksissä. Laitteiden merkinkin muistan: Knutssonin vesitiiveiksi väitetyt laitteet. Taisi olla vain yhden suven juttu.
-
Toki päätä pyörilellään sen minkä se nykyisin kääntyy, ei lähelle 90 astettakaan omakohtaisesti.
Hyvä jos 70.
Vartaloa kiertämällä hieman lisää ja silmämunatkaan ei ole vielä ihan jytkähtäneet, vaikka vasemman kokeilin aikanaan epoksilla liimata.
Erikoista kyllä se on nykyisin ns parempi silmäni, hah.
Mutta olennaista siis kaikissa liikennetilanteissa on olla tiedostava ympärillä tapahtuvista.
Ja sitten on niitä tilanteita joille ei vaan voi mitään.
Ajettiin tutun kanssa E-tietä ja itse en huomannut mitään, mutta perässä tullut kertoi että sillalta joku laudanpätkä putosi pari metriä pyöräni taakse.
Satasen nopeudessa, niin puhutaan sekunnin erittäin pienistä osista...
Vaikka näkisi, niin tuollaiseen ei ehdi kenenkään reaktio mukaan.
Kaveri oli myös vaarassa, mutta etäisyyttä oli sopivasti että ennätti hieman väistää.
Että etäisyydet kanssa.
Toissapäivänä pudistelin päätäni kun pari motoristia ajoi koko ajan rinnakkain ainakin sen 10km mitä heitä seurasin, ja vielä puuskaisella tuulella.
Ihan hullua touhua.
Pikku hipaisu toisiinsa riittää erinäisiin skenarioihin.
Tuossa mielessä meillä suomessa on kyllä yleisesti hyvä ajokulttuuri, eli pidetään hieman etäisyyttä ja lomitetaan ryhmällä mentäessä, kuten olen huomannut esim arvon Guzzisteissamme.
-
Stonessa on älyttömän lyhyet peilien varret ja näkymästä peittää kolmasosan omat ajotakinhihat. Tärinä on myös reippaassa matkavauhdissa (kokeiltu Saksassa) sellainen, että takaatulevasta autosta tms. näkyvät vain valot (nekin vaihtelevasti). Onneksi pää kääntyy vielä, josta apua etenkin ohitustilanteessa.