Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pulmu - Toukokuu 17, 2019, 16:55:16 ip

Otsikko: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Pulmu - Toukokuu 17, 2019, 16:55:16 ip
Ajelin Grisolla lenkin ja kotipihalla, pyörän käydessä tyhjäkäyntiä, ihmettelin tuollaista kumi"tuttia" tuossa vaihdelaatikon kyljessä. Hetken mielijohteesta sormella kokeilin ja painoin, en lujasti, mutta varmaan hiukan liikaa, kun alipaine imaisi koko hemmetin kumin laatikon sisään :o. Sormenpäähän kohtalainen nirhauma, huonommalla tuurillahan tuossa ois mennyt koko sormi prkl, sentin päässä reiästä kun pyörii hammaspyörä.
Mikä ihmeen tarkistusreikä tuossa on ja miksi tollaisella kumikorkilla...? Hengenvaarallisia vehkeitä ;D
En äkkiseltään tuota kumia enää nähnyt, lienee hävisi laatikon uumeniin....olisiko jämät syytä saada tuolta pois (miten?), vai annanko jauhautua öljyn sekaan?
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 17, 2019, 19:47:44 ip
Lienee hävinnyt... Voit rauhassa jättää sen sinne sisälle, ei siellä pitäisi öljyä olla, eikä aiheuta ongelmia moottorille. Ei siellä muuten ole imuakaan :D
Nii juu, se aukko on sytytyksen ajoitusta varten.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 17, 2019, 19:53:13 ip
Olisiko ottanut kiinni vauhtipyörään ja sitä myöten hävinnyt. Olisin varsin huolestunut, jos tuolla olisi alipainetta  ;D
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Pulmu - Toukokuu 17, 2019, 20:43:38 ip
No juurikin nappas siihen vauhtipyörän hampaisiin ja lähti kyllä sen verran vihaseen että aluksi imuksi luulin.. ;D Onneksi sormi säästyi pahemmilta.. Aika pöljä sitä on kun ei edes konetta älynnyt sammuttaa ensin ::)
Mikähän muuten tuon gummin englanninkielinen nimi lienee, jos vaikka uuden tilaisi.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 17, 2019, 20:59:13 ip
(https://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/93180220.jpg)
https://www.stein-dinse.biz/eliste/eliste_artikel.php?sid=a5a5g1c1a5cg90df6b0g4be633d6&lg=en (https://www.stein-dinse.biz/eliste/eliste_artikel.php?sid=a5a5g1c1a5cg90df6b0g4be633d6&lg=en)
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Pulmu - Toukokuu 17, 2019, 21:17:21 ip
Kiitos! :)
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 21, 2019, 17:38:19 ip
Tuo kumitutti on askarruttanut monia Guzzin omistajia. Nykyisin (nykymalleissa) sitä ei tarvitse edes merkkihuollon availla saati sellaisen joka vain ajaa pyörällään.

Aiemmin jo mainittiin sytytyksen ajoituksesta. Koskee eritoten kärkisytytystä. Siellä on myös merkit, jos vanhat merkit paikkansa pitävät, YKK:n merkit joiden kohdalla säädetään venttiilit. Saattaa olla muitakin merkkejä.

Monessa vanhassa pyörässä merkeistä on apua merkittävästi huollossa ja muussakin tarkastelussa. Tosin, jos vauhtipyörää on irroteltu niin aina se ei ole sattunut sille kohtaa kuin pitäisi. Tuon kytkinkotelon sisällä kun on erilliset merkit vauhtipyörän ajoittamiseksi joita kaikki asentajat eivät ole huomioineet.
Vauhtipyörän oikea asento on erityisen tärkeä silloin jos vauhtipyörä ja kampiakseli on tasapainoitettu yhdessä. Vauhtipyörä sisältää kytkimen.

Kumitulpasta on tuolla sisällä korkeintaan yksi haitta: se voi sulkea kanavan josta lika ja kosteus pääsevät pois kytkinkotelosta. Itse onkisin sen pois sieltä. Starttimoottorin puolelta sen saa jopa näkyviin kunhan irrottaa startin.

Tiedän vasta yhden tapauksen jossa vaihteistoöljy oli yritetty lisätä tuota kautta. Aiheutti pyörän katkaisun ja kytkilevyjen vaihdon. Vaihteisto ei ehtinyt vaurioitua kun kytkin ei oikein pitänyt.

Kannattaa joka tapauksessa pitää se pohjassa oleva vuotoreikä avoinna. Se myös kavaltaa milloin kampiakselin takapään huulitiivisteen vaihto on ajankohtainen.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Pulmu - Toukokuu 22, 2019, 12:56:17 ip
Kysäisin maahantuojalta eli Bike Worldista tuota kumiplugia..tilaustavaraa, toimitusaika pari viikkoa, kuluineen 17€.
Tilasin mokoman sitten saksalaisesta nettikaupasta, toimitusaika muutama pv, posteineen 8,90.
Siihen asti mennään tarvikeliikkeen melkein-sopivalla, 0,75€. ::)
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 22, 2019, 19:16:53 ip
..yhden kesän taannoin ajoin ilman tuttia.. eli puute ei ole ongelma -no, voihan viikarit vaikka tunkea kiviä aukosta..

-KG-
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 22, 2019, 21:22:21 ip
Kysäisin maahantuojalta eli Bike Worldista tuota kumiplugia..tilaustavaraa, toimitusaika pari viikkoa, kuluineen 17€.
Tilasin mokoman sitten saksalaisesta nettikaupasta, toimitusaika muutama pv, posteineen 8,90.
Siihen asti mennään tarvikeliikkeen melkein-sopivalla, 0,75€. ::)

Taitaa olla Bike Worldin linja, ei mitään kotona. Kaikki tilaustavaraa ja toimitusajat, luvattuna, 2-3 viikkoa. Mikä sitten on todellisuus?

Ikävä Moto Italia Importia!
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Pulmu - Toukokuu 22, 2019, 21:29:53 ip
Taitaa olla Bike Worldin linja, ei mitään kotona. Kaikki tilaustavaraa ja toimitusajat, luvattuna, 2-3 viikkoa. Mikä sitten on todellisuus?

Ikävä Moto Italia Importia!

Piikkiön liikkeessä tuli parit kerrat käytyä vaikka silloin vielä eri merkillä ajelinkin. Rento paikka.

Mutta jos nykyinen maahantuoja meinaa tehdä kauppaa tuplahinnalla ja -toimitusajalla niin heikot on eväät. Tai sitten ei vaan varaosamyynti kiinnosta? Minä kiikutan rahani sinne missä homma pelaa, vaikka sitten ulkomaille :(
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 22, 2019, 21:37:31 ip
Ois kiva tietää monta tommosta kumitulppaa Bike World myy vuodessa...

Tarkoitan siis sitä ikuisuuskehää, kun tavaraa ei myydä, niin ei sitä löydy myöskään hyllystä.
Lisäksi Suomen markkinat on aika pienet ja silti pitäisi sitoa rahaa varastoon.

Mutta yli viikon toimitusaika on vitsi ja viesti asiakkaalle, että mitä sinä täältä mitään kyselet.
Pl. jotkut erikoistapaukset, että osa on toisella puolella maailmaa ja ei mahdu kirjekuoreen ja lentorahti nostaa liikaa kustannuksia.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 22, 2019, 22:16:17 ip
Kohtuulisesti toimiva varaosamyynti on edellytys uusien pyörien myynnille pitemmän päälle.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 23, 2019, 00:13:08 ap
Se miksi nykyinen "maahantuoja" myy Guzzia ei ole nykyisen maahantuojan valitsema asia eikä mikään kaupallisen kiinnostuksen kohde. Epäilen että turha riippakivi heille. Johtuu siitä että Piaggio on halunnut myös tämän pikkumerkin saman katon alle kuin on muut heidän merkkinsä ja maahantuoja halunnut myös muut paremmin myyvät konsortion merkit. Guzzi vain on se vihonviimeinen pakkopulla.

Itse en tule asioimaan kyseisessä yhtiössä. Sikäli asia ei muutu miksikään sillä en ole koskaan asioinutkaan. Mutta yrittänyt olen.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 23, 2019, 09:41:14 ap
Tervehdys, tässä menneenä syksynä tilasin Mandellosta Valpolinilta T5:seen ohjaustangon vasemmanpuoleisen kytkinpaketin. Tavara saapui säädyllisessä ajassa, mutta vilkkukytkin olikin epäkuntoinen kun oikean puoleinen vilkkuvalo ei toiminutkaan, varmistin sen vanhalla kytkimellä. Laitoin reklamaatiota toimittajalle, vastasivat että ovat joululomalla 1 kk:n ajan. Lähetin kuitenkin viallisen kytkinpaketin takaisin ja kuinka ollakkaan sieltä tuli uusi kytkinpaketti n. 1,5 kk:n kuluttua. Kuuleman mukaan nämä ovat kiinalaista valmistetta ja niissä on ollut ongelmia ennenkin. Kyllä se reklamointi ulkomaille on aina hankalampaa.
Otsikko: Vs: Vaihdelaatikon kyljessä oleva kumi"tutti" goodbye..
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 23, 2019, 09:55:05 ap
Kyllä se reklamointi ulkomaille on aina hankalampaa.

Se on totta.

Miula on semmoinen lähestymistapa, että olen niin paljon säästänyt rahaa nettikaupoissa, että jos laittaisin siitä säästetystä potista vaikka 15% "omaan reklamaatiorahastoon" olisin silti vielä reilusti voitolla paikalliseen hintatasoon verrattuna.
Joten kannan riskin ulkomailta tilatusta tavarasta henkilökohtaisella varallisuudella, ellei tavaraa ole tilattu jostain tutusta ja tunnetusta firmasta esim. Stein-Dinse, jossa reklamointi on helpompaa kuin paikallisessa kivijalassa...

Kuvassa on autonosia, mutta siinä on myös syy siihen, miksi tilaan internetistä tavaraa...
Motonetissä olisi ilmamassamittarin maksanut 170€...
(https://scontent.fhen1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/60458541_10216847570879814_6759077444889608192_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fhen1-1.fna&oh=c9640b56a914a651937ed0c52f30a4cc&oe=5D528C63)