Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: juhizi - Toukokuu 14, 2019, 03:10:24 ap
-
Eli ongelma on seurava: griso 1100 ja välillä kun painaa starttinappulaa niin ei tapahdu mitään. Ei mitään naksahdusta missään. Kun nappia vain pitää pohjassa niin yhtäkkiä starttaa, yleensä menee noin 20-60sek.
Kerran meni yli 10min. Releelle olen vetänyt suoran virtajohdon akulta, ei vaikutusta. Jospa solenoidi jumittelee??
Auttakee mistä ettiä vikaa?
-
Itse mittaisi jännitepisteitä.
Akku-rele-rele-rele-startti.
Rele mainittu kolme kertaa, kun siellä on kolme B+-napaa.
Akulta tuleva B+, startille lähtevä B+ joka on starttireleen ohjaama ja kolmas on releen ohjaukseen käytettävä starttinapin ohjaama jännite.
Jännitemittari B+-napaan kiinni, starttinapista liipaisu ja tiukka tuijottus jännitemittariin, myös koetuskynä, eli valo on hyväksyttävä mittausväline.
Johonkin se sähkö pysähtyy, jos starttinapin painaminen ei heti aiheuta starttimoottorissa liikettä.
Mutta, jos arvauslinjalle lähetään, niin starttirele jumittaa tai sitten starttinapin ja starttireleen väliin on sotkettu ohjainlaite ja se on minun mukavuusalueen ulkopuolella.
Minulla oli aikoinaan ameriikan mantereen juppiveneessä sama ongelma, mutta viive ei ollut kuin maks. 5 sekunttia, mutta on sekin pitkä aika odotella virta-avain pohjassa.
Vika poistui uudella starttireleellä.
-
Onko starttinappula tarkastettu ja mitattu?
-
Nuo edelläolevat asiat kannattaa ehdottomasti tarkistaa ja sen jälkeen kunnostaa tai vaihtaa startin kyljessä oleva solenoidi.
Jos on Valeo-merkkinen niin sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi vaikka siihen hommaan aikoinaan työkalun teinkin.
Siellä solenoidissa on isokokoiset kärjet jotka voivat olla syöpyneet tai nokeentuneet eikä virta oikein kulje niiden kautta ja tila pahenee nopeasti.
Vikaa voi olla myös startin hiilissä tai hiilisillassa. Siihen on saatavilla korjaussarja.
http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html
En tiedä saako Valeon solenoidia ostaa erikseen enää.
Kokonaisen startin kyllä saa.
Jos startti on Bosch on korjaaminen yleensä mahdollista.
Se miksi solenoidi menee nopeasti epäkuntoon johtuu akun heikosta toiminnasta. Virtaa pitää tulla kerralla kunnolla että solenoidin rautasydän painaa kärjet kunnolla kiinni ja käynnistysvirta sitä myöden käynnistinmoottoriin.
-
Täällä sama vika.
Ei starttaa, ei edes yritä, ei edes naksahda.
Lisäominaisuutena kun virta-avainta kääntää virratpäälle, niin bensapumppu ei surahda normaalisti, eli ei hae paineita ollenkaan. Normaalistihan se hetken surisee kun pumppaa paineet kohdilleen
Joku vipstaakihan tässä on nyt jumissa sähköpuolella. Mitä kaikkea kannattaa tarkastaa. Suihkuttelin hätä seis katkaisimeen wd40, ei auttanut ainakaan heti.
-
Ettei olisi seisontatuen katkaisija, kun oireet on noin. Pitääkö kytkinkahvan olla pohjassa startatessa? Jos tarvii, niin senkin katkaisija voi kiukkuilla.
-
Ettei olisi seisontatuen katkaisija, kun oireet on noin. Pitääkö kytkinkahvan olla pohjassa startatessa? Jos tarvii, niin senkin katkaisija voi kiukkuilla.
Ei voi olla seisontatuki tai kytkin mulla ongelma, koska bensapumppu on surissu aina virrat päälle laittaessa vaikka ei pain kytkintä ja jalka alhaalla. Nyt on jossain muualla vika.
-
Sulakkeet ja releet katsottu sekä niiden kannat? Releitä voi vaihdella paikasta toiseen kun taitaa olla useampi samanlainen.
-
Sulakkeet ja releet katsottu sekä niiden kannat? Releitä voi vaihdella paikasta toiseen kun taitaa olla useampi samanlainen.
Sulakkeet tarkastin ja releitä heiluttelin, mutta itseasiassa miten noita releitä voi tarkastaa. Itseasiassa siellä tämä vika saattais olla.
-
Kuten aiemmin mainittiin niin samanlaisia releitä voi vaihtaa keskenään paikasta toiseen. Yleensä releen kyljessä on releen sisäinen kytkentä. Kun ne ovat samanlaiset voi ne keskenään vaihtaa.
Tosin kukin relevalmistaja tekee omanlaisensa "samanlaisen" kytkentäkaavion mutta perustoiminto on sama. Normijärjellä voi nämäkin erot selättää. Tyypillisesti on kytkentäreleitä ja vaihtoreleitä. Ne sisältävät kytkennän "järjen". Lisäksi on eräänlainen aikakytkin kuten vilkun rele. Yleensä ne ovat pyöreitä.
Releistä: niissä on joko kaksi, kolme, neljä tai viisi napaa. Myös sisäiset kytkentäkaaviot ovat silloin erilaiset. Kytkentärimassa (rivi relejalkoja) jossa releet tököttävät rivissä näkee releen irrottaessa montako liitintä kyseiseen kohtaan tulee. Myös releessä on silloin sama määrä napoja. Ei pidä sekoittaa johtimien määrään. Samasta liittimestä kun voi lähteä useita johtoja. Yleensä yksi tai kaksi. Jos releessä on viisi nastaa niin turha sitä on laittaa sellaiseen relejalkaan jossa on neljä liitintä. Voi tulla outoja kytkentöjä tai ei tapahdu mitään.
Relerivin välittömässä läheisyydessä on tarra joka kertoo minkä toiminnon rele mihinkin jalkaan kuuluu.
Samoin sulakkeiden yhteydessä niiden järjestys ja "teho".
-
Kiitoksia, huomenna releiden kimppuun!
-
Miun ruiskuCagivassa ja kaasariDucatissa ei bensapumppu surahda, jos kaasukahvan puolella oleva hätäkatkaisin on päällä.
-
Miun ruiskuCagivassa ja kaasariDucatissa ei bensapumppu surahda, jos kaasukahvan puolella oleva hätäkatkaisin on päällä.
No ni. Olin edellisen ajon katkaissut hätäkatkaisimesta ja pyörä oli kuukauden ajan hätäkatkaisin pohjassa parkissa. Oliskohan sen rele syyllinen. Sitä hätäkatkaisinnappia epäilin, mutta eiköhän sen perässä ole rele, joka voi jumia. Mä vähän mietinkin ja yritin kuulostella, että napsahtaako rele kun painelin hätäseisnappia ja mielestäni ei naksahtanut normaalisti, vaikka releen naksaus kuuluikin. Mielestäni rele naksahti reilusti normaalia hiljempaa.
Väittäisin, että nyt ollaan jäljillä!
-
Kyllä se sieltä "tapansa näyttää".
Yleensä nämä keväälliset "ei käynnisty" jutut johtuvat alhaisesta jännitteestä eli akun heikosta lataustilasta tai siihen liittyvästä pikkuviasta.
CARC-malleissa on kuitenkin järjestelmä joka suosista ja tarkoituksella mykistää koko laitteen. Virrat päälle laittaessa saattaa ajotietokone (mittaristo sen näkyvänä piirteenä) kytkeytyä päälle mutta muu sähköpuoli on totaalisen mykkää. Viimeistään silloin kun startinappia painetaan.
Jännää että CARC-mallien jälkeen on palattu vanhempaan periaatteeseen. Saattaa edes yrittää käynnistystä jos vaikka säkällä lähtisi.
Esimerkki: itsellä uusi pyörä joka oli myymättömänä myymälässä seisonut myyntirivissä kuukausikaupalla. Lähti liikkeestä käyntiin mutta siirrettiin kylmän sään johdosta Kerholle pakettiautolla. Sitten parin päivän päästä lämpeni. Koeajolle oli mieli. Pyörä ulos ja napista käyntiin. Siitä puoli kilometriä bensamittarille hakemaan tankin täytettä. Tankkauksen jälkeen painallus starttinapista. Ei reaktiota. Kävelin Kerholle ja hain sieltä laturin ja jatkoroikan.
Shellin tädit olivat ystävällisiä ja lainasivat tikkaita että saan jouluvalojen pistorasiasta roikalla sähköä laturiin ja siitä akkuun. Parien kahvien jälkeen, noin 90 minuutin päästä kokeilin josko käynnistyisi. Ei käynnistynyt. Laturi uudelleen kiinni akkuun ja "lumihiutaleasentoon". Pullakahvin ja puolen tunnin odottelun jälkeen uudelleen, laturi edelleen kytkettynä starttiapuna lähti California tulille.
Keräilin kamani ja ajoin takaisin kerholle. Sammutin, käynnistin napista uudelleen kuin ei mitään. En kuitenkaan uhmannut tekniikkaa ja jäin kerholle parin oluttuopillisen seuraan ja kokeilin jossain vaiheessa käynnistystä uudelleen. Ei edes ajotietokone herännyt. Kauppias toi uuden akun vielä samana iltana. Vaan en ollut enää ajokunnossa...
Kyseinen akku palveli kolme kautta California 1400 GTS:n käynnistinlähteenä. Nyt se viettää eläkepäiviä California Adamantin akkuna. On siinä ja siinä että sen kone jaksaa mennä puristuksen yli tällä 18 Ah:n akulla. Toisaalta se täyttyy ajokuntoon varsin nopeaan kunhan vain käyttää kierroksia. Lataus merkkiä Saprisa. Ei ihan ykköslaite mutta varmatoiminen. Muut 950 - 1000 - 1100cc -koneiden laturit ovat olleet lievästi hankalampia. Varsinkin Ducati Energia. (Ei saa sekoittaa samanimiseen moottoripyörämerkkiin.)
-
Vian etsimisen voi näköjään lopettaa. Akun jännite 5v. Onneksi en ehtinyt enempää vaivata päätäni. Ilmeisesti pyörään kiinni jäänyt navi vetänyt akun kuiviin. Herääköhän tuo akku enää lataamalla normaaliksi?
-
Niin, se akkujännite... ;D
Pitäs aina ekana muistaa keskustelupalstalla kysyä, että onko akkujännite mitattu ja mitä mittaustulos kertoi.
-
Joo. Vähän hölmö olo kun ei mitannu het alkuun.
Mites latausjännite mitataan oikeaoppisesti. Vähä epäilyttää sekin...
-
Mopo käyntiin ja navoista mittaus. Pitäisi ainakin kierroksilla pyöriä 14 voltin suunnilla.
-
Skodaan asennetaan vakioksi akkulaturi niin, että aina lämppärinjohto kiinni akku latautuu. Laturina ns.älylaturi. Talvella lyhyen ajomatkan aikana kun ei akku ehdi latautua, niin po. systeemillä akku on aina (lähes) täysi.
Voipi olla hyvä ajatus kytkeä samanlainen laturi Guzzin akkuun kiinni vakioksi, jolloin on helppo ladata vaikka kaffepaikan pihassa. Jos vain saa sähköä...
Semmonen laturi näillä mp-kustannuksilla ei "enää konkurssissa tunnu". Ja saattaa mahtua akun viereen pikku lokeroon.
Noin yleisesti ajateltuna; Näissä 12v vehkeissä on aikas tärkeää huolehtia kaikista liitoksista. Vettähän roiskuupi monesti kesän aikana pitkin pyörää. Akun navat, startin navat ( HIILET!!! ), releiden sekä sulakkeiden ajottainen irrota-kiinnitä -juttu. Siinä saa hapettumat pois.
Jännitteenmittauksesta oli lehdessä 2013 / 2 juttu.
-
Jees. BB1 käy taas.
Lataakin hyvin, 14,2V oli tyhjäkäynnillä lataus.
-
Irrotin nyt startin näyttäisi olevan bosch. Kokeilin myös toista sulaketta mutta ei muuttanu tilannetta. Nyt vika on sen verran pahentunu että ei jaksanu enää pitää niin kauaa nappia pohjassa että alkaisi starttaamaan. Akussa on kyllä hyvät jännitteet. Vikahan on ollu jo vuosia pyörässä, se on vaan tasaisesti pahentunu. Mut taidan laittaa uuden starttipaketin tilaukseen...
-
Onko startin perustesti tehty? Ruuvimeisselillä yhdistää startille menevästä navasta herätevirran liittimeen. Jos startti kunnossa ja virtaa tulee startille, pitäisi startata, siis startin pyörittää moottoria.
-
Tuohon testiin ei kannata varata pakin parasta meisseliä. Se tarkoittaa että solenoidi ohitetaan sähköisesti.
Koska startti on Bosch voi sen solenoidin suurella todennäköisyydellä purkaa ja huoltaa solenoidin kärjet kuntoon.
-
Kuulostaa toki oudolta tuo oireen lisääntyminen ajallisesti. Eikös Griso ole kertahipaisun peli, eli sillä napissa roikkumisella ei ole proseduurin kanssa mitään tekemistä.
-
Kokeilin meisselillä ja kyllä se käyntiin lähti, nyt myös tuntuu startin rele naksuvan joka kerta. Ei vaan herätysvirta tule startille. Mikäs on seuraava tarkistuskohta?
-
Onko starttinappula tarkastettu ja mitattu?
Edelleen.
-
Tuohon testiin ei kannata varata pakin parasta meisseliä. Se tarkoittaa että solenoidi ohitetaan sähköisesti.
Koska startti on Bosch voi sen solenoidin suurella todennäköisyydellä purkaa ja huoltaa solenoidin kärjet kuntoon.
Ei siinä solenoidia ohiteta, annetaan vaan suoraan virtaa solenoidille. Tällä voidaan todeta, että startti on kunnossa ja vikaa voi ryhtyä etsimään ohjauspuolelta.
-
Onko starttinappula tarkastettu ja mitattu?
Edelleen.
Jos rele raksuu, on vika joko relessä tai johdotuksessa sen jälkeen, tai myös releen ja akun välillä.
Onko mitattu myös akun jännite startatessa, ei saa pudota ainakaan alle 10V.
Akun kengät kunnossa?
Okei nuo lienevät kunnossa, koska meisselitestillä toimii.
-
Napille tuntuu tulevaan maata ja virtaa. Yleismittaria ei ole nyt käytössä. Mut rele kyllä naksuu joka kerta mut startille ei tule herätettä.. mistä tuo herätepiuha lähtee??
-
Siltä releeltä. Ks. edellä.
-
Kuulostaa toki oudolta tuo oireen lisääntyminen ajallisesti. Eikös Griso ole kertahipaisun peli, eli sillä napissa roikkumisella ei ole proseduurin kanssa mitään tekemistä.
Griso on kertahipaisun peli, ei auta seisominen starttinapin päällä. Bosch'n startti on maineeltaan hyvä, en lähtisi ensimmäiseksi ostamaan uutta kun hintaakin on kiitettävästi. Startti irti ja pöydällä palasiksi ja katsoa mitä on syönyt.
Oletko kokeillut "startus interruptus"? Ensimmäiseksi kuitenkin muiden mahdollisten ongelmakohtien sulkeminen pois.
-
Releelle oon jo aiemmin vetäny suoran johdon akulta, relettä olen kokeilut vaihtaa, joten eipä tuossa jää muuta vaihtoehtoa kuin tuo johto releeltä solenoidille. Pitää tutkia minne se katoaa, tai sit vetää suosiosta uus herätejohto.
-
Grisossa ECU ohjaa starttausta. Se siis päättää tilatietojen kuten vaihde, kytkin, seisontatuki ja JÄNNITEen mukaan antaako se startata. Napin painallus aloittaa starttauksen ja jos kaikki on kuten pitää niin silloin se starttaa. Napin pohjassa pitämisellä ei siis ole merkitystä. Nk ruuvaritesti jossa solenoidin navat yhdistetään ja startti pyörii, voi johtaa harhaan, koska akun jännite voi olla silti liian alhainen ecun mielestä. Hyvällä apuakulla tai uudella akulla testaamisella voi sulkea pois akun. Guzzidiag auttaa palojn koska sillä näkee onko tilatiedot ok. Jos Griso tai muu CARC pyörä jossa 5AM ecu on todella tarkka akusta. Moni muu pyörä toimiisi akulla vielä kauan. Mittausen tarkoitus on estää liian alhaisella jännitteellä starttauksen koska se mm rasittaa starttia. Oaa on tehnyt pyörään modin jossa ecun jännite ja solenoidin jännite otetaan eri paikasta (lisätty apu rele tms.) ja tällöin se antaa startata vähän huonommallakin akulla. Ecun virtapiirissä ei ole jännitehäviötä tällöin vaikuttamassa. Minä vaihdan mielummin aina akun. Biletman 14AH akku on toiminut kaikki kiinan akut ei mutta ne on läytäneet tiensä esim hondaan :). Varmista vielä akun kunto ja puhdista akun navat oksidi kerroksista.
-
Kiitos kaikille vinkeistä, vika löytyi startin herätejohdosta, nyt sinne menee uusi johto releeltä ja starttaa hienosti joka laakista. :)
-
Ikävät viat ovat usein yksinkertaisia.
Ikävimmät viat sen sijaan vaativat joskus kovasti aikaa ja rahoituksen.