Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jari83 - Toukokuu 09, 2019, 18:40:14 ip
-
Noin viikko takaperin vaihtelin bensaletkuja ja ajelin sen jälkeen pikku mutkan.
Pyörä toimi kuten pitikin.
Nyt hyvän kelin innoittamana ajattelin lähteä ilta-ajelulle ja menin tankille, niin korkki ei aukea.
Ei muuta kuin takaisin hallille ihmettelemään ja vääntelyn jälkeen korkki aukeaa mielettömän sihahduksen saattamana.
Onko tankissa mahdollisesti jokin letku nyt tukossa?
Kaiken kruunuksi nopeusmittari ja matkamittari olivat pimentyneet viikon aikana itsekseen.
Mikähän moisen voisi aiheuttaa?
-
Mittarin toimimattomuus ja bensatankin alipaine eivät ole samaa vaivaa. Tai ainakaan en sellaista voi ymmärtää.
Liitinsulkeiset edessä mittariston suhteen. Alkaen sulakkeista. Vai olikos tässä vielä mekaaniset mittarit? Vai onko vain mittarien taustavalot kadonneet?
Tankin ilmanpuutteen aiheuttaa kaksi asiaa: polttoaineen väheneminen ajon aikana pitäisi saada korvattua ulkoilmalla niin että tankissa on sama paine kuin sen ulkopuolellakin. Tankin huohotus ei siis toimi.
http://www.guzzitek.org/f/atelier_f.htm#gb
Näin äkisti olettaisin että tankin korkissa on vikaa.
-
Mittariston taustavalot kyllä toimivat, mutta nopeus eikä matkamittari pelaa ollenkaan.
Vika tosiaan tuli viikon seisomisen aikana itsekseen en ymmärrä ????
-
Esimerkiksi hapettuminen eli korroosio etenee ihan ajan kanssa vaikka ei ajaisikaan. Liitokset tarkkailuun.
-
Oliko tankinkorkin lukko jäykkä? Siitä löytyy haulla tarinaa. Aika monella on ollut tahmausta korkin mekanismissa.
-
Ei ollut tahmausta lukkomekanismissa.
Järjetön alipaine kylläkin mikä veti korkkia pirun tiukkaan kiinni.
-
Onneksi tankki on pyöreähkö muodoltaan. Pumppu nimittäin jaksaa vetää tankin rusinaksi. Sellaisen olen nähnyt.
Tankin huohotus kuntoon niin vika katoaa.
Mittareiden toiminnan palauttaminen voi olla pikkujuttu tai sitten ei. Sähköä puuttuu. Miksi puuttuu? Onko liitokset kunnossa? Miten sulakkeet? Onko muuta sähkön puutetta? Laitoin linkin mistä löytyy myös kytkentäkaavio. En saanut linkkiä suoraan .zip-tiedostoon mutta löytänet sen kunhan hieman kaivat antamastani osoitteesta syvemmälle.
Huomenna on arkipäivä niin voinet ajaa tankinkorkki raollaan pyörän varovasti huoltoon.
-
Korkin reikien rassaaminen onnistuu kotioloissakin. Korkki kouraan ja tutkimaan. Niitä on paria mallia hengitysreiän suhteen.
-
Tässähän tuli TunturiTT:ltä ja motomatilta jo lukuisia hyviä tarkastamiskohteita ja linkkiä kiitos niistä.
Pitää illalla ottaa taikajuomapaketti kouraan painua hallille ja perehtyä Caliin taas tarkemmin.
-
Jos mittari on vaijerilla niin se on varmaan poikki tai irti. Jos on rassailtu vaihdelaatikkoa mihin vaijeri menee niin kai siellä pyörittimessäkin voi vikaa olla, mikä ois harmillisempi mutta epätodennäköisempää vaihtoehto.
-
Ainakin omassa Calissa on nimen omaan vaijerilla. Pyöritin sijaitsee lootassa, ulostuloakselilla.
-
Vaijerin voi irrottaa pyörittimestä mutta jos irrottaa pyörittimen vaihteistosta syntyy ongelma sillä pyörittimen rattaan alla on teräksinen välysprikka joka irtoaa ja saattaa pudota pois paikoiltaan. Tulee vaihteiston purku eteen. Eikä pyöritinkään toimi ilman prikkaansa.
-
No niin ensimmäinen ongelma setvitty kyllähän se vaijeri oli joka nopeusmittarista oli porsinut.
Stein Dinselle tilausta siis vetämään.
Huomenna sitten perehtymistä tankin ongelmaan.
-
Korkkia räpelletty ja putsailtu jolla huohotus on saatu nyt vähän toimivammaksi.
Onko tuossa tankissa vielä jotain muuta huohotuskanavaa, kun en äkkiseltään räjäytys kuvista sitä hoksannut ? ????
-
Ei ole, korkin kautta hengitys.
-
Eikö siellä korkin kaivossa ole se viemäriputkikin mitä yksi ja toinen on joutunut rassaamaan auki. Se ei liity suoraan tankin huohotukseen
mutta, jos on tukossa niin vesi ja sen mukana lika muhivat korkissa. Tukkiiko se korkin huohotuskanavan?
Ja jos on sattumalta Amerikan malli, tankissa on ulkoinen huohotus aktiivihiilikanisterin kautta moottorin imupuolelle.
-
Hitto kun en muista, miten syvä potero siinä reunalla on. Eli voisiko ko tilanne olla mahdollinen.
-
Calin 07-mallissa ainakin se korkin huohotusreikä on korkin sivulla ja jää korkki suljettuna kourun yläpuolella, eikä se voi mielestäni liittyä tähän. Tuo Ameriikan malli on tietysti mahdollista, mutta se pieni korkin reikä pitää kyllä olla täysin puhdas moskasta ja voihan se olla vaikka hapettunutkin niin, että tankki ei saa kunnolla korvausilmaa. Huolellista puhdistusta vaan.
T. Jouko
-
Ei ole Amerikan mallia tuo California.
Oulun edesmenneestä Motormanista ostettu uutena vuonna 2002.
Pitänee kaivella jostakin ultraäänipesuri ja kokeilla sillä tankinkorkin puhdistusta.
Onneksi kelit on vielä aika perseestä ja työkin rajoittaa tätä harrastustoimintaa, niin ei tarvi hätäillä tuon kanssa vielä kauheasti.
-
Tankinkorkki sai pari kappaletta ultraäänipesuja ja kas kummaa tankin huohotus toimii taas.
Oli kerännyt asiallisen läjän kuonaa niinkin pieneen tilaan.
Nyt vain odottamaan nopeusmittarin vaijeria, että saa pyörän täysin kuntoon.
-
Nykybensiini sisältää kiinntoainetta melkoisesti. Se erottuu lopulta kohteisiin joissa bensiinin haihtuvammat ainekset lähtevät kaasuna maailmalle. Jätös on kellanruskeaa jonkin verran sitkeää tahnaa. Lähtee irti parhaiten esim bräkleenillä ja muilla järeillä liuottimilla.
-
Tuonne korkkiin taitaa tarttua parhaiten haihtumisen myötä ja kosteudenvaihtelusta ihan vettä. Se sitten ruostuttaa ja muodostaa kiintokökköä.
-
Ei liity välttämättä moskaantumiseen, mutta bensakorkkiin kuitenkin. Tuonikäisessä Calissa voi tulla eteen jossain vaiheessa korkin lukkomekanismin huono toiminto ja peräti korkin jumittuminen. Tässä on englanninkielinen ohje korkin korjaukseen, jos se alkaa takeltelemaan. Muistelen, että jonkin vaiheen myöhemmissä korkkiversioissa sitä on jo valmiiksi paranneltukin.
http://motoguzzimaintenance.wikifoundry-mobile.com/m/page/Moto+Guzzi+California+Fuel+Cap
Jouko