Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: vepu - Toukokuu 06, 2019, 17:18:38 ip
-
Moi
Ei tällä alkuperäisellä 140/80-17 vaihtoehdolla ole valkosivuja taakse kenelläkään tiedossa. Joillain valmistajilla on tuota kokoa VAIN eturenkaaksi. 160 leveä ei mahdu pyörimään luulen mä?
-
Shinko- jälleenmyyjältä saat valkosivut. Mallit näet www.motorengas.fi 140 Shinko saattaa olla liian leveä, 130 on itsellä( normi,ei valkosivu) ja väliä takahaarukkaan on n 5 mm
-
Mutta katsos Harri kun Shinkolla ei ole tätä kokoa takakumia vaan etukumi. Sain Shinkolta sellaisen vastauksen ettei tätä taakse.
-
Tein itse valkosivut maalaamalla kumimaalilla ja saatan tehdä toistekin. Seuraavalla kerralla hion renkaan merkinnät pois maalattavalta alueelta niin puhtaanapito helpottuu.
Eturengasta ei kannattane laittaa taakse mutta takarengas käänteisellä pyörimissuunnalla toimii oikein hyvin eturenkaana. Vaikuttaa myös kestävän pidempään.
-
Tein ite ja säästin kun maalasin mun jenkin kusenpolttamat tuuman valkosivuraidat uudestaan kumimaalilla. Hyvät tuli mutta se oli kesän hurmos. Seuraavana kesänä olivat jo entisen kaltaiset.
-
Mitä kumimaalia käytit? Pysyisikö Rubber Comp valkoisena pidempään?
-
Mitä kumimaalia käytit? Pysyisikö Rubber Comp valkoisena pidempään?
Motonetin Rubber Comp pelkältään. Seuraavan kerran hankin myös saman merkin kirkaslakkaa. Josko se pitäisi pinnan siistimpänä.
Sekä tehdasvalkosivuissa että itse tehdyissä on puhtaanapito-ongelmia. Kerhossani kun on H-D-harrastajia melkoisesti niin joillakin on alkuperäisvalkosivut. Osalla tosi törkyisen näköiset ja niillä joilla ne edelleenkin ovat siistit on sitä varten omat puhtaanapitovälineet.
On kolmaskin vaihtoehto: irtovalkosivut jotka sujautetaan renkaan ja vanteen väliin rengasta asennettaessa. Jäävät sinne likistykseen. Likaantuvat yhtälailla. Olen kuulut väitteen että saattavat hiertää renkaan sivua kas kun rengas muuttaa muotoaan koko ajan ajettaessa. Eräs tarina kertoi että kovassa vauhdissa irtovalkosivu lepattaa ilmavirran voimasta.
Tässä asennustapa: https://www.youtube.com/watch?v=jSIKixEAbow
-
Olen omin slmin todistanut tilannetta, kun irtosivut lepattavat. Parkissa oli kuplassa ihan ok:sti (onko edes sana) paikallaan, mutta jo 80 nopeudessa oli kuin olisi nenäliina tarttunut vanteeseen. Ei mitään esteettinen näky.
-
Jos irtovalkosivuja suunnittelee niin ehkä kapeampi olisi parempi.
Näissä on myös toinen etu: renkaanvaihdon yhteydessä siirtää vain seuraavaan.
-
Puhtaanapito ei ole ollut minulle vaikeaa. Valkosivujen pitää hohtaa AINA! Niin vielä tuolla Rubber Compilla maalaamiseen, että vaikka pieteetillä tein niin ei ollu hyvä. Kumiseos oli tuhannen vuotta vanha joka lienee ollut se syy toimimattomuuteen. Siihen työmäärään nähden ei ollu oikea ratkaisu silloin eikä himot ole kovat siihen alkamaan.
Asiassa pysyäkseni havaitsin tuolla hieman alempana nimim. Norge GTL pohdiskeli eri renkaiden sopivuudesta omaan kojeeseensa ja oli saanut haarukan väliin pyörimään 160 levyisen donitsin. Mikäli se mahtuu myös mun Stonekseen niin ongelmani on jo lähellä ratkaisua koska siihen leveyteen joitain valkosivuja onkin jo saatavilla
Kevennykseksi laitankin muuten kuvan tästä maalatusta pallerosta ja liityy kumiin muutenkin. Tuo on muuten MoParin alkuperäinen turbiinivanne joita ei hirveesti vastaan tule. Tämä "turbiini" on siitä jännä että sekin on jonkinmoista kumia. Se on vulkanisoitu ihan tavan teräskiekkoon. Ei ole siis metalliseoksia vaikka siitähän noita on monesti tehty.
-
Tulee olemaan tuurista kiinni, mahtuuko. Hyvällä tuurilla ja sopivalla profiililla mahtuu, mutta todennäköisesti aika tiukalle menee. Useammat 150 nakit jäävät millin parin päähän haarukasta.
-
Minulla on Nevadassa ollut tuollaiset irto lipareet jo monta kesää ja hyvin ovat vauhdissa (+150 asti) paikoillaan pysyneet. Pari viikkoa sitten vaihdoin uuden takakumin ja vanhat valkosivu lipareet pysyvät/jatkavat edelleen käytössä. Asennuksessa kun on huolellinen, niin eivät repsota ja renkaissa on hyvä pitää suositeltua pikkasen (minulla 0,5 bar) isompi paine - varmuuden vuoksi.
Näistä valkosivuista oli vuosi sitten juttua (LINKKI (http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6981.msg68975#msg68975)), jolloin jonkun kuvankin omista renkaistani kävin tallissa nappaamassa.
Alla vanhempi kesäkuva ja sen alla tuore kuva, jossa uusi kumi ja vanha lipare (likainen, valkaistui tuosta pestessä). Katu-enduro rengas tuli alle laitettua vähän sattumien kautta, mutta on ihan ajettava kehnoilla päällysteillä ja oikein nautittava hiekkateillä.
-
Tunturi TT. Tähän keskusteluun viittasin
Nyt on ME888 160/70-17 alla. 4-tuuman vanne. Kolmisen milliä, siis riittävästi, jäi tilaa kartaanin puolelle.
-
Saako tuota siis valkosivuna?
-
Saako tuota siis valkosivuna?
Joo. Tätä saa mm. Shinkon valmistamana
-
Tarkoitin tuota ME888:a. Merkkien välillä on leveysvaihtelua, vaikka nimelliskoko on sama.
-
Tarkoitin tuota ME888:a. Merkkien välillä on leveysvaihtelua, vaikka nimelliskoko on sama.
No tuolla valmistajalla ei taida olla sitä valkosena JA kohtuuhintaisena :)
Tuossa lienee 3.5 tuumanen toi vakiovanne niin saattaahan tuo 160 olla vähän ylileveä vanteelle vaikka haarukkaan meniskin. En tiijä