Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Toukokuu 04, 2019, 20:23:19 ip
-
Sopiikohan Bilteman polttoainepumppu nro 52-250 Cali EV vm.2000:een.Muistaakseen Motomatti kirjoitti palstalla Bilteman pumppujen vievän paljon sähköä.Riittääkö Calissa virta?
-
Joo, Biltema on virtasyöppö mutta hyvin on toiminut. Sekä bensalla, etanolibensalla että pelkällä etanolilla. Laitoin alkuperäisen laturin tilalle auton laturin. Eli virtaongelmaa ei ole enää. Mutta saattaisi kyllä pelata uudemmassa Guzzissa kuin 82-mallissessa.
Voisin suositella tätä: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2414/853302/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1100cc-california-1100-i-1994-1997
Tosin en tiedä sen virrankulutusta mutta on ainakin ns. merkkituote ja hyvin yleinen.
Varoiksi ostin itselleni varastoon pari Biltemaa 15 vuotta sitten. En ole kuitenkaan tarvinnut.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoainepumput/polttoainepumppu-2000036928
Kaverin H-D:ssa on Biltemalainen pelannut varsin hyvin toistakymmentä vuotta. Myös kyseisen pyörän moottorinohjaus läppärunkoineen on omaa tuotantoani.
-
Kiitos vastauksesta.Kokeilen Bilteman pumppua kun tuli jo ostettua.
-
Jännitemittari kertoo kykeneekö laturi täyttämään akkua käyttökierrosluvulla. Pumppuhan pyörii koko ajan kun moottori käy ja ottaa siksi aina saman verran tehoa riippumatta bensiinin kulutuksesta. Volttimittarin pitäisi näyttää yli 13 Voltin jännitettä pääosalla kierroslukualuetta valot ja muut kulutuskohteet päällä. Pienemmällä jännitteellä akku ei lataudu. Toki heti käynnistymisen jälkeen on akkutehossa kuoppa joten heti startin jälkeen voi olla napajännite hetken alhainen mutta pitäisi nousta normaaliin kun ajoa jatketaan muutamia minuutteja.
-
Näyttäisi olevan neljäkymmentä vuotta vanhan Boschin kopio tuo pumppu.. Varmaan toimii, mutta lienee vähemmällä virralla pyöriviäkin tarjolla.
-
Vanhalla huutavalla pumpulla mittailin jännitteitä.Tyhjäkäynnillä 13.3 volttia ja kierroksilla 14.5 volttia.
Eli lataus taitaa olla kunnossa.Täytyy mitata uudestaan kun saan pumpun vaihdettua.
-
Laitoin saman pumpun ruiskuCagivaan tänä keväänä ja ainakin se siinä on toiminut.
Toki koeajo ei ollut pitkä pumpusta riippumattomista syistä...
-
Kovaa ääntä pitää myös Bilteman pumppu.Olisiko paineensäätimessä sittenkin vika.Kun alkuperäisellä pumpulla käytin konetta polttoaineletku irti hanasta,sammuttamisen jälkeen letkusta tuli ilmakuplia.
Onko normaalia ?
-
Onko tässä siis ulkoinen pumppu? Toimiiko sähköhana? Jos ei, niin pumppu vollottaa. Se kun ei oikein ime.
-
Cali vm.2000 EV,ulkoinen pumppu.Polttoainepumppu vaihdettu mekaaniseksi,sähköinen hana hajosi.Katkennutta johtoa juuresta ei pystynyt enää korjaamaan.
-
Aluksi myös epäilin ettei mekaaninen hana anna riittävästi polttoainetta.Otin hanasta irti letkun ja kaasin siihen suoraa ratilla polttoainetta.Ei auttanut,sama meteli.
-
Hana vaihdettu mekaaniseksi.
-
Aivan. Alkaako ulvominen heti, kun pumppu käynnistyy? Ajattelin vaan, että jos odotuttaa hetken, niin onko tankin korvausilmareikä korkissa kunnolla auki? Jos ei saisikaan korvausilmaa.
-
Miula pumppu hiljeni huomattavasti, kun putsasin polttoainelinjan.
-
Nimen omaan imupuolelta?
-
Täytyy illalla tutkia kun on aikaa mutta oiskohan painepuolella vika.Kun aamulla käytin edelleen pumppu meluisa.Mutta kun nostin tankkia akun puolelta niin ylös kun nousi,pumppu hiljeni huomattavasti.Kun laskin melu lisääntyi.Viime kesänä vaihdoin suodattimen ja letkuja.Oiskohan letku lutussa? on
-
Mitenkähän se sihti tankin sisäpuolella? Tai ylipäänsä tankin kunto. Itsellä oli ruostetta, myös irtonaista, niin se kulkeutui ajon aikana siihen sihdille.
-
Asia ei ole lainkaan harvinainen. Pumpun melun aiheuttaa kavitaatio pumpussa joka johtuu siitä että pumpun imupuolella välillä tankin korkki - pumppu ei ole kaikki kunnossa.
Seuraavia asioita voi ihmetellä
Alipaine tankissa: tankki ei saa korvausilmaa, tankin huohotus tukossa
Tankin sisällä oleva imusiivilä tukossa
Sähköinen polttoainehana ei toimi tai hana ei saa sähköä
Letkuvaurio
Pumpun imukanava tukkeutunut
Painepuolelta ei ole tullut vastaa pumpun toimintaan liittyviä ongelmia.
-
pumppu on nimenomaan painepumppu, niin se ei kyllä harmistu, vaikka painaisi seinää vasten painetta. Sillä ei saa rikki tai ääntämään. Vian täytyy olla imupuolella.
-
Imupuolella oli vika,mekaaninen hana ei antanut tarpeeksi polttoainetta.Katkaisin karan hajonneesta sähkötoimisesta hanasta ja testasin sillä.Alkoi toimimaan normaalisti.
Mutta,Motomatti oli oikeassa.Onneksi mittasin latauksen käydessä.Vaivoin nosti yli 13:sta 4000 kierroksilla.
No,vanha pumppu takaisin ja testaamaan.Kävi liikoja ulisematta ja latasi.
Nyt siis Cali käy ulisematta ja hana on koko ajan auki.Tuleeko ongelmia,syttyykö palamaan?
Mistähän löytyisi sähkötoiminen hana? Dinseltä taisi olla loppu .
-
Tuskin, eihän hanaa ole vastaavan järjestelmän sisältävissä autoissakaan.
-
Ongelma tulee lähinnä jos tankkia joutuu irroittamaan kun pitäis olla tyhjä tankki ennen kuin voi letkuja irrottaa. Jos nyt joku onnettomuus sattuis tai letku ois kulunu tai joku liitin löysällä että alkaa tihkua ni ois ihan kiva olla optio että saa hanan kiinni. Siinä tuo sähköinen on hyvä. Mutta kun ei saanu Dinseltä niin tilasin sieltä mekaanisen vaihtoehdon. Cali 3:stako se nyt oli. Sivusto ehdotti muistaakseni vaihtoehtoa. Ruiskuvehkeen hana niin päästää riittävästi läpi.
-
Mekaanisen hanan ovat monet laittaneet tilalle. Kunhan virtauspinta-alaa vain on tarpeeksi. Ilman hanaa on hankalampi tehdä huoltoja joissa tankki pitää nostaa pois tai ainakin sulkea bensiinin kulku.
Harmi että katkaisit sähköhanan karan. Pelkkä o-renkaan pois ottaminen olisi riittänyt. Olen noita sähköhanoja korjannut useita ja varmistanut etteivät johtimet enää katkea.
-
Ilman hanaa on hankalampi tehdä huoltoja joissa tankki pitää nostaa pois tai ainakin sulkea bensiinin kulku.
Ei sen pakko ole olla vaikeaa, kun tietää konstit..
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/letkupihtisarja-3-kpl-2000031974 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/letkupihtisarja-3-kpl-2000031974)
-
Ne on kai ihan hyviä ne pikaliittimet mitkä sulkee bensantulon kans.
-
Ne on kai ihan hyviä ne pikaliittimet mitkä sulkee bensantulon kans.
Yli viiden vuoden kokemus Suomen Pikaliitin Oy:ltä ostamastani pikaliittimesta. Sain aikoinaan vinkkiä eräältä enduromotoristilta, jolla oli vuosien kokemus ko. liittimestä. Tarvittaessa saa auki kevyellä napin painalluksella ja bensan tulo loppuu avattaessa välittömästi. Ja liittimen tiivisteet ovat kestäneet ainakin toistaiseksi vaihtamatta.
Jouko
-
Noissa pikaliittimissä ei kannata turvautua halpismalleihin. Ai, mistäkö tiedän.
Tosin eräässä merkkiliittmiessäkin oli ongelma. Oli jäänyt purseita poistamatta koneistuksen jäljiltä. Meni tiiviste huonoksi äkkiä. Itse olen pitäytynyt hanaosastolla. Tai siis yleensäkin alkuperäisosissa niiltä osin kuin ovat kelvollisia.
-
Mulla on noita muovisia pikaliittimiä ollut merkkipelinä ja Biltemalaisena. Ei eroa käytettävyydessä. On toimineet moitteetta ja vuotamatta molemmat.
-
Siirryin myös Biltemalaiseen muoviliittimeen....
Silti tykkään että on oikea hana. Sähköinen tai sormipelillä operoitava.