Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 26, 2019, 23:57:15 ip
-
Kun on useita pyöriä tallin perällä ja tulee mielenkiinto ajaa ajoittain muutamankin vuoden seisoneen pyörän renkailla asfalttia vasten. Väittävät, monet, että kumi on pilalla vanhuuden vuoksi. Miksi näin? Ymmärrän kyllä että ulkopinta kovettuu ajna kanssa vaikka pyörä on ollut hämärässä sisätilassa eli auringon säteily ei ole vaikuttanut.
Tähän astisella kokemuksella olen ajellut hitaasta nopeampaan kaaarrenopeuteen hiljalleen lisäten vauhtia. Kumeilla ei ole ajettu noin kymmeneen kauteen. Hyvin nuo tuntuivat pitävän. Isomman eron olen huomannut halvemman ja kalliimman kumin välillä. Nyt on ne kalliimmat. Sieltä noin kymmenen vuoden takaa.
Mites muilla, onko tullut eteen moista tai äkkitilannetta?
-
Kumi jatkaa vulkanoitumistaan koko ajan. Se vanhenee ja "kuivaa". Ymmärtääkseni liikkeet esimerkiksi eivät saa vaihtaa ainakaan kymmenvuotiaita renkaita vanteelle, oliko jopa niin ettei viisivuotiaita saa myydä.
-
Kyllä renkaissa on eroa.
Tämä on nyt eri juttu, mutta vaimon autossa oli edellisenä talvena vielä alkuperäiset Bridgestonen kitkarenkaat, 6 vuotta vanhat ja aivan hengenvaaralliset liukkaalla kelillä (asfaltilla ei tavallisessa ajossa juurikaan huomaa). Minun 12 vuotta vanhassa autossa on alkuperäiset Nokian kitkarenkaat ja edellä olevan perusteella ajattelin, että vaihdettava ne on, mutta laitettiin kuitenkin vielä alle - ja toimivat edelleen hyvin myös liukkaalla eli ei huomaa eroa vaimon auton uusiin renkaisiin - no, kitkarenkaiden kanssa saa tietysti aina olla varovainen.
-
Tunne hyvin kaverin, joka pisti nutulleen ratahommissa kun meni keväällä edellisen kesän sliksellä kokeilemaan tuntumaa. Sanoi, että erittäin pitävä rengas on vähän kuin liimalla kiinni tiessä ja kun pito tulee rajoille, niin liima alkaa ikäänkuin venymään, eli rengas "varottaa" irtoamisesta. Edellisen suven renkaasta oli "liima kuivahtanut" ja pyörä irtosi kaarteessa varoittamatta. Solisluu meni poikki ja pyöräänkin tuli ihottumaa.
-
Se on kai niin, ettei yli viisvuotiaita saisi myydä uusina:
"Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa noudattavat ikäsuosituksissaan eurooppalaisten kattojärjestöjensä (STRO ja ETRMA) linjauksia. Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat."
Koskee siis ainakin auton renkaita. Kuusi vuotta on suositeltu maksimi käyttöikä.. Kokonaisikä kymmenen vuotta.
Itse kävin tänään vaihdattamassa Caliini uudet kummit alle. Alkuperäiset olivat vain 2,5 t ajetut mutta valmistettu 07 ja 08.
Voi olla, että olisivat toimineet ihan hyvin mutta en halunnut kokeilla sitä ensimmäistä sadekelijarrutusta.. oon vähän pelkuri, joten vaihtoon menivät.
Mielenrauhan hankkiminen oli mielestäni paikallaan, varsinkin kun uudet perinne-Metzelerit eivät mahdottomia maksaneet.
-
Jos Holmes-linjalle lähetään, niin tuo renkaiden ikä on yksi hyvä konsti, kun pähkäillään ajokin kilometrejä.
Jos 25 000km ajetun 15 vuotta vanhan vehkeen alla on kymmenen vuotta vanhat, kulumattomat renkaat, niin mittarilukemaan voisi ehkä luottaa....Tai sitten ei.
-
Minoon pörrämmyt paljon vanhemmillakin. Ehkä tuurilla mutta kaatumatta tiedostaen rajoitukset.
-
Pari vuotta sitten laitoin Aprilian alle käyttämättömän Heidenaun K60-renkaan vuodelta 2003... Törmäsin joskus vuosi pari sitten Michelinin tiedotteeseen tms, jossa luki notta renkaan vanheneminen ja ominaisuuksien heikkeneminen alkaa siitä kun siihen pannaan paineet sisään ja otetaan käyttöön.
http://autotek.fi/wp-content/uploads/2018/01/Renkaiden-tuoreus.pdf
-
Edellisen jutun tarina liitteineen vastaa omaa käsitystäni asiasta. Uuden renkaan ostossa ei merkitse mitään, jos renkaan paisto on jokusen vuoden vanha. Oikein varastoituna rengas ei "vanhene" muutamissa vuosissa. Tuli kerran oltua koulutustilaisuudessa, jossa Bridgestonen edustaja käytti suuriin piirtein saman sisältöisen puheenvuoron. Lisäksi tuli esille se, että auringon suora jatkuva valon vaikutus on selkeästi negatiivinen asia renkaan ominaisuuksille. Itse noudatan periaatetta, että "jossain pitää olla nuuka, että toisessa voi tuhlata". Ts. auton renkaat ajan edelleen aika loppuun, mutta mprenkaissa en halua säästää. Toki hyvissä sääolosuhteissa, heikommat ajo-ominaisuudet huomioiden, vanhoilla kuluneillakin renkailla pärjää, mutta kuinka tarkoituksen mukaista se on ja ajonautinnosta jää jotain myös pois.
-
Äitimuori 83 v ajelee -91 carinalla jossa kilsoja jotain 80 tuhatta mittarissa ollut uudesta asti heillä
Viime syksynä vaihdettiin siihen veljen kanssa talvi renkaat niin katottiin kesärenkaat oli vielä kolminumeroisella koodilla mutta lisämerkillä eli 90 luvulta, kun katoin niin oli -97 leivotut, ikkunallisessa tallissa auto on ollut ja kumit näytti ihan hyviltä sivulta ja päältä
Äiti kumminkin ajelee lohjalta aina välillä porvooseen ettei pelkkiä kauppamatkoja niin ostettiin sitten siihen uudet kumit veljen kanssa ihan vaan varmuuden vuoksi, sen verran kutkuttaa jos joskus menee carina museorekisteriin että hommattiin bridgestonet . . .
-
Ostin joskus Hiacen alla jonkun vuoden pyörineen rengassarjan. Erikoista oli että, mukaan tuli viides samanlainen ajamaton kumi.
Myyjä kertoi ostaneensa sen samalla kertaa varalle kun neljä muuta laitettiin vanteille ja Hiacen alle. Tuo viides ei ollut koskaan ollut asennettuna vanteelle.
Neljä vanteilla ollutta kumia olivat hyvässä käyttökunnossa, halkeilua ei ollut juuri näkyvissä ja palvelivat omissa ajoissani useamman kesän.
Se viides sen sijaan olikin pykinyt jo pahasti, kun kumia hiukan väänteli, pilkottivat kumin halkeamien pohjalla kudokset. Vein sen kierrätykseen.
Varmaan tuo edellä ollut Michelinin lausunto tuoreudesta pitää paikkansa, silloin kun renkaat varastoidaan oikein. Tai sitten Misukalle on vain jäänyt
varastoon läjä ylivuotisia kumeja.
-
Oliko tuo Haisun varapyörä miten säilötty? Eikös kontin pohjan alla pimeässä ole liki optimaaliset olosuhteet, kun jumissa on painetta ja auto ehjä ympärillä? Mulla on tallissa erään Clion muistaakseni -03 paiston käyttämätön varapyörä, joka on käytännössä virheetön. Taitaa löytyä vielä yksi Opel Omegan jopa vanhempi varakumi, sekin erinomaisessa kunnossa.
-
Niin, se ei siis ollut koskaan asennettuna vanteelle. Tuskin siksi kulki auton mukana, muuta tietoa säilytyspaikasta ei ole.
Nykyisen Transportterin vararengas, siellä auton perän alla, lienee auton ikäinen n. 20v. Rengas näyttää hyvältä, vanne ei niinkään.
-
Aivan juu. En kyllä ymmärrä sitä varapyörän sijoitusta auton alle. Ranskiksethan sitä käytti. Oli kyllä rapeaa tavaraa, jos joskus tarvi. Ja jos sen sieltä järkevästi pois sai.
-
Vaimo päätti säästää auton talvirenkaissa. Osti paikalliselta pieneltä autokauppiaalta (jobbaa myös renkaita) pinnatut talvirenkaat uusilla peltivanteilla. Koko setti oli 350 euroa. Kolme talvea on noilla nyt ajettu ja yllättävän hyvä pito niissä on ollut. Vielä niillä aloitetaan neljäs talvikausi, talven tullen sitten setti vaihtuu. Rengaspaineen merkitys on talvikumeissa hämmästyttävä vaikutukseltaan. Yhtään ylipainetta ei kannata pitää, päinvastoin alarajalla alkaa pitoa löytyä kummasti.
-
Aivan juu. En kyllä ymmärrä sitä varapyörän sijoitusta auton alle. Ranskiksethan sitä käytti. Oli kyllä rapeaa tavaraa, jos joskus tarvi. Ja jos sen sieltä järkevästi pois sai.
Niissä on kaikenlaisia veivattavia hissejä ollut, vaijereita poikki miniä varassa rengas auton pohjassa ym.
-
Rengashissi on Dacia Vanissakin. Olen kesä/talvirenkaanvaihdon yhteydessä irrottanut varapyörän, pessyt samalla kuin vaihtopyörätkin. Kesämalliahan se on mutta on siitä apu talvellakin paremman puutteessa. Jos talvella puhkeaa etukumi niin joutuu tekemään hieman enemmän hommia ja ottamaan ensin toisen takapyörän irti, siirtämään sen eteen puhjenneen tilalle (etuvetoinen auto) ja kesäpyörä taka-akselille ja puhjennut tavaratilan puolelle odottamaan toimenpiteitä. Vain kerran on tarvinnut tehä kyseinen kuvio. Varapyörän olen sittemmin laittanut muovipussiin ennen kuin olen hissannut sen auton alla olevaan varapyörätelineeseen.
Dacialla menossa nyt kymmenes vuosi. Ei merkittäviä rengasongelmia. Hakkapeliitat alkuperäiset talvikumit mutta kesäkumit piti vaihtaa meluamisen vuoksi uusiin indonesialaisiin jo muutama vuosi sitten.
-
Matkailuautossa on myös vaijerinostoinen vararenkaan kiinnitys. Otin nyt 2006 valmistetun vararenkaan taakse käyttöön. Konttaamalla ja äheltämällä sain jopa kuluneen takaisin samalle paikalle. Täytyy myöntää ettei ehkä tulisi reissussa ensimmäiseksi mieleen sama prosessi. Renkaanvaihdossa kun pitää nostaa kahta kohdetta... eli runkoa ja akselistoa.
Matkailuauton paineet ovat luokkaa 4 - 5 bar mutta hyvin on kestäneet kun vain ikäleimojen perusteella yksi on hajonnut ja muut on alkuperäiset.
Moottoripyörissa vanhimmat on olleet 16 vuotta... hieman liposet olivat kylmällä varsinkin.
Mr
-
Renkaanvaihdossa kun pitää nostaa kahta kohdetta... eli runkoa ja akselistoa.
Nyt en tiedä rakenneratkaisua em. ajoneuvossa tarkkaan mutta monta nelipyöräistä omistaneena en ole koskaan nostanut koria eli runkoa vararenkaan vaihtoa varten. Tai yleensäkään. On helpompaa nostaa vain pyörä ilmaan muutama millimetri maasta ja irrottaa se ja laittaa toinen tilalle. Korista/rungosta ei kannata nostaa.
Onhan noille pihamaavaihtajille tullut hymyillyksi kun on auton kylkeen tullut klommoja tunkin väärästä asennuksesta ja pitkästä veivaamisesta. On minunkin autossani sellainen tunkki. Ei ole ollut sille tarvetta. Metallin keräykseen.
Alle 20€ maksanut haarukkatunkki korvaa paremmin sen alkuperäisen. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/nostotyokalut/tunkit/hallinosturi-15-tonnia-2000038517
Tällä olen viimeaikoina, samalla laitteella, reilut 30 vuotta vaihtanut auton pyörät. Aiempi vuoti öljyt. Laatu ehkä heikko. Ostin sen entisen K-kaupasta palon isompaan rahaan.
Renkaanvaihto on eri asia. Siihenkin on vermeet olemassa mutta se on hieman arvokkaampaa työtä.
Ei tämä mutta samanlainen erimerkkinen. Liekö Kiinasta. Vaihtuu myös prätkän renkaat. https://www.expondo.fi/msw-rengaskone-1-100-w-12-24-10060776
Toki pitää olla lisäksi noin 1000€ arvoinen kompressori jolla laite toimii sähköliittymän lisäksi. Tasapainotuskone siihen jatkoksi on tarpeellinen. Perusmalli maksaa alle satasen mutta ammattilaismalli voi maksaa muutaman tonnin.
Itse en omista rengaskonetta enkä isoa lamellikompressoria saati tasapainotuskonetta. Maksan 60€ kuussa käyttöoikeudesta. Vuokrakoneita nääs.
Vaihdan omat pyörät autoon ja prätkiin lähinnä kuntoilumielessä itse käsityönä taloyhtiön autotallissa. Taloudelliselta kannalta tappiollista (Vanha rengas uuteen vanteelta pois, uusi vanteelle.) suoritukseen nähden. Kunhan kuntoilen. Jää siitä kaljarahat lähipubiin. Näin: http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-uusi-eturengas.html
Asian osaamisesta on se etu että homman voi tehdä vaikka tien varressa. Painekaasupetruunoita voipi kuljettaa mukana niin renkaan täyttö käy näppärästi muutamassa sekunnissa. Kokeiltu on.
Auton kumihommat on itseltä jääneet vähiin. Renkaat kun kestävät helposti yli 50.000 km. Ainakin Nokialaiset nastakumit omia ajoani.
Pyörässä mp-kumit ovat kuluvaa tavaraa. Ristikudoseturenkaita saa alkaen 60€ mutta takakumit ovat arvokkaita. Siksi käytän matkapyörässä auton rengasta jonka hankintahinta on myös 60€. Kolmatta kesää sama kumi. Vakiokumi ei kestä edes kesää. Myös toisessa pyörässäni on paksupintainen ristikudosrengas edessä ja takana vyörenkaat.
-
Kyllä muutamissa laitoksissa on tullut vastaan rakenteita, että on mahdollisesti nostettava, tai ainakin säädeltävä molempia. Nimittäin pyöräkotelo saattaa olla pyörän edessä. Eipä auta silloin akselista nostella. Eikä aina ole mahdollista nostaa tukivarresta tai akselin alta. Nykyautot ovat valitettavan matalia. Jos tunkin saa auton alle rullattua, ei nosto ole mahdollista vivun liikkeen ollessa rajoitettu. Jos siis nostaa akselin alta tms. Tietenkin eri asia jos ajaa pakettiautolla tai yli kaksikymmentä vuotta sitten piirretyillä vehkeillä.
Se auton varapyöräkotelossa oleva tunkki ei ole valmistajankaan mukaan tarkoitettu, kuin hätätilanteisiin tien päällä. Kausivaihtoon ei missään nimessä. Sen on tarkoitus toimia hätävarana, kerran tai miten monta kertaa voi auton käyttöiän aikana kuvitella kohtaavansa rengasrikon tien päällä.
Mitä tulee renkaanvaihtoon vanteelta, niin kaikkea on kyllä kokeiltu. Auton vanteissa on niin paljon eroja lukkouran profiilissa, ettei voi yleistää. Toiset pullahtavat vanteelta rautalapiolla polkaisemalla ja toiset vaativat pneumaattisen rengaskoneen. Pyörän renkaalle tarkoitettu laite reunan painamiseen ei todellakaan riitä. Pyörän vanne/rengasyhdistelmät ovat kakun paloja niihin verrattuna. Vanteelle kumi taasen on helppo laittaa.
-
No. Eipä ole kuvaamiasi vastuksia tullut vastaan. Tunkki on aina sopinut eikä rengas vanteella ole tiukassa jos tietää konstit. Voi olla että ei ole kokemusta näistä hommista taitamattomilla. Kannattaisi opetella perusasiat. Hinauksen tilaajia kyllä näkee...
-
Kyse ei kyllä ole kokemuksen tai osaamisen puutteesta. Auton vanteissa on eroja. Muutaman kanssa olisi jäänyt kikkamieheltäkin irroittamatta ilman oikeaa rengaskonetta..
-
Totta, kun vararengas on korin alla, niin ei tule hoidettua.
Sitikassa C5 on sisäpuolella vararengas ja hyvin tilaa silti tasaiselle "lattialle" ja kun tunkit ja muut on samassa, niin tulee jopa rengaspaineet sinnekin samalla lisättyä syys/ kevät renkaan vaihdoissa.
Mielenkiintoinen sitikoissa oli aikanaan DS/ID, nehän jolkotteli kolmellakin pyörällä...
Takaa jos meni, niin mutkissa varmaan huomasi, jos edestä, niin takaa toinen tilalle ja matka jatkui.
Muutaman kerran olen ajanut moisella ja oli kyllä hämmästyttävän mukavat kyydit.
Kas kun tuo jousitus ei yleistynyt, nerokas mutta mutkikas ja tyyris?
No niin, liittyi taas moottoripyöriin..
Mennään hieman sinnekin päin.
Kokeiluni nyt Calissa on Metzelerin Next "enduro" takakumi.
Ihan hyvin tuntuu toimivan, tosin kilsojakin vasta tuhatkunta, muttei ainakaan mitenkään huonoa ole mainittavaa.
Hyvin neutraalisti ohjautuu/ pitää, märällä en ole kokeillut.