Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harrastelija - Huhtikuu 07, 2019, 12:36:51 ip
-
Hei
Kokeilin etsiä foorumista, mutta en löytänyt. Onko Suomessa myytävänä vuoden 2000 malliseen californiaan takajarrun pääsylinteriin korjausarjaa vai joutuuko tilaamaan ulkomailta?
Terveisin Harrastelija
-
Sama kiinnostaa, 16mm sylinteri kyseessä.
-
Tilasin kokonaan uuden pääsylinterin osoitteesta https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?language=en&products_id=312, kun ei ollut Brembon korjaussarjaa saatavilla.
-
Sellaisen havainnon olen tehnyt, ja muutkin ovat tehneet, että korjaussarjoja ei saa vaan sen sijaan myydään uusi komponentti sellaisenaan. Helppoa ja korjauksen onnistuminen todennäköistä.
Se hiukan ihmetyttää että joidenkin valtamerkkien varaosanumerolla kuitenkin saa samoja korjaussarjoja joita pikkumerkkeihin ei saa.
Maksavan asiakkaan ja huoltoliikkeen kannalta on edullisempaa käyttää korjaussarjan sijasta kokonaan uutta osaa.
Noin yleensä ottaen ei yhden moottoripyörän käyttöhistorian aikana tarvita kuin yksi osavaihto per järjestelmä. Kustannus jakaantuu pitkälle aikavälille ja silloinkin vasta vuosien tai vuosikymmenten jälkeen.
Niin, se jarruneste olisi hyvä vaihtaa huolto-ohjeen mukaan. Hygroskooppinen neste imee vettä itseensä ja aiheuttaa korroosiota. Myös alumiini hapettuu. Pahimmillaan hyvinkin nopeasti.
-
Aika kohtuullisesti löytyy huolto-osia, kun etsii valmistajan nimellä ja millikoolla. Ei kannata etsiä edes satula- tai puristintyypillä, saati sitten pyörän mallilla. Toki poikkeuksiakin on.
-
Moi
Tilasin ko. sarjan Scubertilta, tuli kolmessa päivässä.
MN
-
Moi
Tilasin ko. sarjan Scubertilta, tuli kolmessa päivässä.
MN
Saisko yhteystietoja?
-
Smotos.de
-
Paljonko oli hintaa?
-
Smotos.de
Vielen Dank.
-
Moi
Sivuilla on hinnastot. Korjaussarja oli jossain 25 € korvilla.
MN
-
Mulla taitaa olla tarvetta samantyyppisille ostoksille. Jarrupoljin painuu pohjaan saakka, mutta jarrutehoa ei juuri ole, poljinta pumppaamalla ei muutu miksikään. Alkuperäinen dual-system. Takana uudet palat, edessä puolipitoiset. Jarruneste vaihdettu muutama vuosi sitten, neste täysin kirkasta, riittävästi. Ei havaintoja ilmasta järjestelmässä (järjestelmää ilmattu paineilmatoimisella imurilla). Oireita jo viime kaudella, mutta korjaantui, kun sääti jarruvivulta työsylinterille menevää tankoa. Vai voisiko vika kumminkin olla muualla kuin pääsylinterissä?
KL
-
Ootko kokeillu vetää muutaman kunnon jarrutuksen pelkällä takajarrulla, olettaen että paloissa on pintaa? Jos on vaan vähän lasittuneet palat niin lämpö voi tehdä ihmeitä.
-
Mulla taitaa olla tarvetta samantyyppisille ostoksille. Jarrupoljin painuu pohjaan saakka, mutta jarrutehoa ei juuri ole, poljinta pumppaamalla ei muutu miksikään. Alkuperäinen dual-system. Takana uudet palat, edessä puolipitoiset. Jarruneste vaihdettu muutama vuosi sitten, neste täysin kirkasta, riittävästi. Ei havaintoja ilmasta järjestelmässä (järjestelmää ilmattu paineilmatoimisella imurilla). Oireita jo viime kaudella, mutta korjaantui, kun sääti jarruvivulta työsylinterille menevää tankoa. Vai voisiko vika kumminkin olla muualla kuin pääsylinterissä?
KL
Onko tankoa mahdollisesti säädetty niin paljon, ettei pääsylinteri saa enää uutta nestettä. Silloin poljin painuu aina syvemmälle ja syvemmälle palojen kulumisen mukaan.
Ilma edelleen mahdollinen. Olen aina joutunut ilmaamaan järjestelmän tankin alla olevasta letkuliittimestä ennen kuin on tullut kaikki ilmat pois. On ylin kohta systeemissä.
-
Tai sitten nostaa etusatulan(t) tankinalusliitintä ylemmäs. Tunnetusti vaikea ilmattava. Jos satulat irrottaa ilmausta varten, kannattaa palojen väliin laittaa latta tai jokin muu levyn paksuinen kappale. Ei pullahtele männät pihalle.
-
(järjestelmää ilmattu paineilmatoimisella imurilla)
Ei kannata käyttää ilmausruuviin liitettävää imuria, sillä vain saa imaistua järjestelmään lisää ilmaa jos sylintereiden tiivisteet ovat vähänkin huonot.
Mahdollisia syitä jalkajarrun häviämiseen:
- se tanko on nyt säädetty niin, ettei sylinterin ja säiliön välinen tasausreikä avaudu.
-jalkajarrusylinterin mäntä liikkuu tahmeasti, eikä palaudu niin ulos, että em. tasausrikiä avautuisi.
-tasausreikä tukossa liasta, syöpymisestä ja hapettumisesta johtuen.
-järjestelmässä on ilmaa
-
Kiitokset tässä vaiheessa asiallisista neuvoista. Kyllä se sylinterin käyttövipu on ihan oikeassa asennossa, ei kantanut. jousi on senverran jäykkä, että työntää käyttövivun auki kuten pitääkin. Toki siellä venttiilissä voi likaa olla, mutta outoa olisi, koska nesteet on ainakin silmämääräisesti erinomaisen puhtaat. Mutta ilmaa voi olla. Pienen kiristyksen jälkeen lukitsee sorapinnalla pikkuvauhdista takasen, kuten pitääkin. Olen varannut ajan huoltoon, jossa saapi tietäjät katsoa.
t. KL
-
Joskus tulee aina vilkaistua Youtube -sivustoa "Guzzi Schrauber". Kaveri siellä rauhallisesti jutustelee ja esittelee erinäisiä asioita. https://www.youtube.com/watch?v=14p-qmDjDSM&t=388s (https://www.youtube.com/watch?v=14p-qmDjDSM&t=388s).
Nyt oli esillä tapaus, jossa Cali 1400 takajarrun sylinteri (se jota poljin käyttää) oli saanut kosteutta ja epäpuhtautta sisäänsä, liikkuva mäntä sisällä oli jumiutunut. Jarru oli laahannut niin että jarrulevy oli "hehkunut punaisena". Jarrusatula oli muuttanut väriä ja jarrulevy tärviöllä, kaikki tiivisteet palaneet. Alkuperäisen jarrusylinterin valmistajasta ei päästy selvyyteen. Haluttiin vaihtaa paremmin suojattuun sylinteriin ja valittiin tuttu Brembo, johon saa myös varaosia. Polkimen käyttämää mäntää liikuttavaa alkuperäistä akselia oli työstettävä sen verran, että siinä olevat "pykälät" (pitävät suojakumia paikallaan) oli sorvattava pois. Muuten kiinnitykset olivat sopivat. Jarrunestesäiliöstä tulevan letkun halkaisija vaati myös sovitekappaleen, että sopi Bremboon. Männän halkaisijassa 1 mm ero, mutta sen ei katsottu vaikuttavan asiaan liikaa.
Otin kuvakaappauksella kahdesta videosta muutaman kuvan, joista pääsee asiasta jyvälle.
Tuosta tuli mieleen että omassakin (V11) on ollut tuo "sama" suojakumi puhki kulunut iät kaiket... tämä onkin siis tärkeä asia.
-
Itsellä 1400 calin takajarru jumitti yllättäen kesken viime syksyn Piikkiöön talvisäilytykseen menon niin, että lämpö poltti sekä jarrut että sivulaukun.
Edellisenä päivänä ei ollut (eikä aiemminkaan) mitään ongelmia.
Tuona päivänä ajaessani kohti Piikkiötä pitkin Turun ohikulkutietä, noin 20 km päässä kotoa, kulku alkoi yllättäen ahdistamaan (kruiseri moottoritiellä päällä) eikä voinut ennen liittymää oikein pysähtyä. Liittymässä kuitenkin pysäytin ja saman tien koko takapää leimahti liekkeihin.
Kaikki jarruosat meni uusiksi ja vakuutus korvasi vain sivulaukun palovauriot.
Maahantuoja (R.M.Heino) ei enää ole heidän mukaan vastuussa ja BikeWorld ei vastaa kun ei ole heidän maahantuoma pyörä.
Pyörä on siis 2016 vuosimallia ja tuolloin ajettu noin 25000 km.
-
Pitääpä ottaa kouraan tuo jarrusatula ja herkistellä. Talvisäilytyksessä kävin kahvoja puristelemassa ja poljinta painelemassa välttääkseni jumittumiset. Vasen sivulaukku pitänee irrottaa toimenpiteen vuoksi.
Jarrut monesti heikkenevät vanhetessaan eri syistä mutta kuljettaja ei huomaa muutosta ennen kuin on jo syntynyt isompi vika tai vaaratilanne.
Tuommoinen kulmikas poljinsylinteri se minunkin pyörässä on: https://2.bp.blogspot.com/--bAks8tn6Qo/WFvTljSdLNI/AAAAAAAAQFw/T8LEIL9LLz8rrVyFuSgl3BUg6Vp9JQHtQCLcB/s640/California1400_astinlautamuutos_runkokiinnitys.JPG
Pitänee katsastaa. Onhan se hiukan hankalassa paikkassa. Yhden muutostyön tein polkimen asentoanturiin.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen_14.html
Muutoksella sain pois herkästi vikaantuvan jarrunasennon mikrokytkimen.
-
Syypää on siis se sylinteri, jota jarrupoljin käyttää. Liikkuvan mäntää käyttävän akselin ”kumihattu” päästää likaa/kosteutta sylinteriin => mäntä jumittaa => paineet jää päälle ja jarru laahaa.
Ymmärrän niin, että tuo kohta on pyörän alla ja eteenpäin niin, että lika ja rapa kulkeutuu sinne "luontaisesti". Taisi mainita, että nykyisin saa jostain myös uutta akselia, joka sopii Brembon sylinteriin, jos sellaisen haluaa vaihtaa tilalle. Tämä takapyörän jarrupolkimen käyttämä sylinteri ja sen "pölysuojakumi" lienee siis Cali1400 mallin seurattava huoltokohde?
Laitan pari uutta kuvakaappausta tuohon alle.
-
En ryhtynyt poljinsylinteriä vielä syynäämään mutta takajarrusatulan, aiheesta huolestuneena, otin tarkistelun kohteeksi. Yksi tärkeä asia tuli huomatuksi: jarrupalat pitänee tämän kesän aikana vaihtaa. Ne olisivat kolmannet takajarrupalat tämän pyörän historiassa. Ihan leppoisa homma. Poljinsylinterin kunnon katson kunhan saan pyörän nosturille. Tai sitten pitää tehdä makuultaan.
http://www.motomatti.fi/2021/05/california-1400-takajarrutarkistus.html
-
Tarkistin 1400 Calin poljinsylinterin ulkoisen kunnon, kiinnityksen ja poljinmekanismin. Makuultaan autotallin lattialla räsymaton päällä. Ei huomautettavaa. Suunnittelin että jospa tekisi vaikka lasikuidusta ja hartsista suojuksen sekä likaa että läheisen pakoputken lämpösäteilyä silmällä pitäen. Herkimmin vaurioituva kohta lienee polkimen asentokytkin. Omassani sen poistin jo aikaa sitten ja korvasin paineanturilla ja vaihtoreleellä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/481967/Mikrorele-12V20A-5napa-vaihto sekä sille relekanta. https://www.motonet.fi/fi/tuote/481970/Mikrorelekanta-jatkettava
Lisäksi tarvitaan johtimia, kutistesukkaa ja kahta eri lukittuvaa liitinkokoa relekantaan.
Tästä paineanturiasiassa muissa asentokytkimissä kuten kahvakytkimissä ja niiden vikaantumisessa toimisi myös paineanturit. Ne kiinnitetään jarru- ja kytkinletkujen banjoruuvien tilalle. Paineanturissa on vain kaksi johtoa joita ECU ei ymmärrä. Niiden lisäksi tarvitaan vaihtorele molemmille omansa että ECUkin ymmärtää eli kolmea johdinta.