Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Junkers - Maaliskuu 26, 2019, 12:45:58 ip
-
Ajovarusteista on varmaan ollut tällä palstalla keskustelua monta kertaa aiemminkin. Varmaan osin makukysymyksiä, mutta valinnalle löytyy tietysti faktapohjaakin. Minulla on tuollainen 5 vuotta vanha Rukan Gore-Tex ajoasu. Suhteellisen tyytyväinen olen ollut, mutta housujen osalta kyllä miinuksena on se, että polvisuojien kera housut ovat kovin kankeat ja se vaikeuttaa mukavan ajaoasennon saamista (ajokkina Breva 1100, jossa polvikulma on melko jyrkkä). Olen alkanut pohdiskella vähintäänkin noiden ajohousujen vaihtamista toisenlaisiin. Joissakin ajohousuissa näyttää olevan erilaisia joustavia elementtejä polven yläpuolella ja vyötärössä. Myös polvitaipeen tausta on joissakin ajohousuissa tehty muuta pukua paremmin taipuvaksi, minkä voisi myös ajatella parantavan ajomukavuutta. Nahkaiset ajoasut lienevät paremmin taipuvia kuin nämä tekstiiliasut. Ainakin joillakin valmistajilla on myös nahkaisia touring-mallisia ajohousuja (mitään ratapukua en tarvitse). Onpa mieleen tullut sellainenkin ajatus, että pitäisin tuon vanhan takkini ja mahdollisesti ostaisin sen kaveriksi nahkaiset ajohousut. Lyhyellä sovittamisella liikkeessä ei aina saa asiasta oikeaa kuvaa ja siksipä kyselen käytännön kokemuksia.
-
Goretakki/nahkahousut ja sateella päälle "kalastajamallin" leveälahkeiset (helppo pukea)perus sadehuosut -nämä menee pieneen tilaan ja mahtunee brevassakin esim satulan alle.
-KG-
-
Nahkahousuissa vielä plussana että ei luista, goret on monesti aika liukkaat istua.
-
Itselleni on vakiintunut, pääosin matka-ajoon, tekstiilitakki, nahkahousut ilman suojia ja sateen varalta kalastajan sadeasun alaosa koko xxl. Lämpimällä säällä ja kauniilla ilmalla lähistöllä (Säde noin sata kilometriä sekä kaupunkiajo.) päristely perinteisellä nahkatakilla ilman suojia ja nahkahousuilla. Ei yleensä sadeasua mukana.
Varusteiden alle enemmän tai vähemmän lämmintä vaatetta säästä riippuen. Käytän enimmäkseen vain avokypärää visiirillä tai perinteisillä "Halcyon"-laseilla.
-
Perinteisessä arkiajossa olen pitänyt noita ajofarkkuja ja en muihin taida vaihtaa. Nyt vaan pitäisi kytätä tarjouksia uusista, alkaa kotona kuulla kommentteja nykyisten ulkoasusta. Mutta nuokin on kehittyneet viime vuosina. Eivät ole enää mitään mattinykäsiä malliltaan, vaan ihan tyylikkäitä ja hyvin istuvia. Suojatkin ovat siellä missä kuuluukin.
-
Viime kesä oli kyllä niin kuuma etten juuri muita käyttänyt kuin ajofarkkuja polvisuojilla. Lindstrandsin Lizard Pantsitkin on kyllä ihan hyvät ja monikäyttöiset kun saa kalvon välistä pois ja reisissä tuuletusaukot vetoketjulla. Oli niin kuuma että lähinurkilla pörräilyyn piti ostaa mahdollisimman kevyt ajohuppari kevyillä selkä- ja kyynärsuojilla.
-
Talven aikana ostin Sweepin suojapaidan hellekeleille. Voi pitää tavallista hupparia päällä. Tai tosi kuuman kelin vallitessa vaikka siltään :D
Sisäänajoin paitaa alkutalvesta crossin kanssa. Pysyy kyllä hyvin paikallaan.
-
Nahkaiset ajovermeet hyvillä suojilla ovat olleet eniten omaan makuuni. Kelin kylmetessä tai muuttuessa kovin kosteaksi, niin coretex tms. kuoriasu siihen päälle. Olen käyttänyt kuorena ihan tavalliseen ulkoilukäyttöön tehty laadukasta kuoriasua (3x coretexkalvo). Kerrospukeutumisen idea on aika toimiva muuttuvissa olosuhteissa. Aamulla kesäkuussakin klo 6 voi vain olla muutama astetta plussaa ja iltapäivästä jo toistakymmentä. Kuoriasu menee yleensä aika pieneen tilaan, esim. selkäreppuun. Toki jokaisella on oma käsitys mp-estetiikasta, jolle myös sijansa annettakoon, kun tässä on kuitenkin harrastuksesta pääosin kyse.
-
Tervehdys, omiin ikiaikaisiin motoristi toiveisiini oli vastaus goretex nahkapuku.
-
Perinteisessä arkiajossa olen pitänyt noita ajofarkkuja ja en muihin taida vaihtaa. Nyt vaan pitäisi kytätä tarjouksia uusista, alkaa kotona kuulla kommentteja nykyisten ulkoasusta. Mutta nuokin on kehittyneet viime vuosina. Eivät ole enää mitään mattinykäsiä malliltaan, vaan ihan tyylikkäitä ja hyvin istuvia. Suojatkin ovat siellä missä kuuluukin.
Ja uudet hommasinkin Jyväskylän moponäyttelystä viikonloppuna. Malli oli kyllä just eikä melkein mieleinen. Hyvin istuvat ja suojat siellä, missä niistä on mahdollisesti hyötyä. Myös lyhyet hanskat on päivitetty tälle suvelle.
-
Jyväskylän mp-messuilta olen tehnyt myös hyviä löytöjä joka vuosi. Mm. Huoltokaksikko (Jämsästä) myy ajovarustepuolen laatutavaraa kohtuu hinnalla.
-
Taisi omat pöksytkin löytyä Kaksikon pöydältä.
-
Täälläpäin matkoilla Swift&/Halvarsson nahkapuku (Musta/hopeanvär. ,messulta ostettu) ja "jos mahdollisesti" sataa v. vanhempi Musta/sinin. Rukka gore-puku. - Pitkillä matkoilla
goretex (esim. Sicilialla Etnan seuduilla oli hyvää kun oli todella kosteat sääolosuhteet ( oli niin kostea vaikkei satanut paljon siellä, että oli sumua/höyryä silmälasien sisä- ja ulkopuolella ja
Araikypärän visiirillä sisä- ja ulkopuolella- oli tod. vaikeaa nähdä ja täytyi hidastaa vauhtia ¨-50-km/ t Etnan ylöspäin ajaessa.
Ajokäsinetä on ollut vaikea löytää ne oikeat, on ainakin 10 paria ja vain 1 toimii hyvin sateessa. Ja ajo-saappaat ei toimi 100 %sesti matkoilla - liian tiiviis saappas näitä nykyaik. vedenpitäviä...
Mikä on HYVÄÄ mp-ajokenkä matkoilla ??
-
https://m.facebook.com/groups/271127876267769?view=permalink&id=2093830207330851
-
Vaatii kirjautumisen.
-
Tänään työmatkalla oli kylmän kelin ajoasusteena jaloissa ajofarkut + päällä nylonkiajohousut. Yläkerrassa nylonkitoppa-ajotakki ja alla fliistakki. Lämpötila oli aamusta noin -3. Vähän alkoi näpit ja jalat kylmetä 50 km kohdilla. Muuten oli ihan yes. Kokonaismatka n. 62 km.
-
Ei tiedä mitään nykyään - kun ei oo facebook - niin kun minä ite. :-\
Tänään iltapäivälenkki Botniaringin kautta , täytyi päästä ilma pois mp-renkaista Jurvan huoltoasem. - oli liikaa( yli 3kg)(ja vaikea tietää jos mittarit oo oike..)
Lämmin oli + 15 astetta ja silloin tällöin lumi tieojissa ja tie- ja pihahiekkapölyä varsinkin Shellin pihalla kun nuorpoikia" painoi autokaasu..
Ensimmäinen matka tänä vuonna ja heti n. 180 tiesuoralla...(kun sporttisuzuki yritti haast... ) Muutama muukin mp oli liikenteessä.
-
Tarjoili tänään niin hyvää keliä, että ajattelin ottaa siitä kaikki irti. Työmatkalle pyörällä luonnollisesti ja päädyin kokeilemaan talvella hankittua suojapaitaa ja hupparia. Tähän uudet ajofarkut ja Alpinestarsin lyhyet hanskat. Pelko hupparin lepattamisesta oli tyhjä! Ainakin reppu selässä. Äärimmäisen mukava paketti helteille! Lisäksi liikkuvuus ihan muuta, kuin nahkatakissa. Tiedän, mitä kelien kuumetessa tulen päälläni pitämään. Nytkin 26 astetta kesää, loppuviikko lie kylmempi.
Nämä hanskat:
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91wDQkiI74L._SX425_.jpg)
Tämä suoja:
(https://www.mototrade.fi/image_view.php?name=S/tuotesivu_Vartalosuojaaikuisten_SBAK-S_2.jpg)
-
Nyt kun kelit lämpiää, niin töihin mennään setillä: ajofarkut asiallisilla suojapaneeleilla ja Jyväskylä mp messuilta löytynyt kangastakki, lyhyet hanskat, nilkkamittaiset ajokengät. Hyvin toimii. V11 taipuu hyvin työreisuilla Uuraisten tien mutkissa. Hyvä alku ja päätös työpäivälle.
-
Jonkinmoisia asiallisia nahkaisia ajohousuja olen Turun seudulta etsiskellyt. Valikoimat vaan ovat kovin niukat (jos on eri malleja niin ei välttämättä ole useita eri kokoja myymälässä). Mistä olette nahkavermeitä ostelleet ? Nettikaupoista FC-Motolla näyttäisi olevan varsin kattava valikoima. Nettikaupassa vaan on se ongelma, että ennen kuin sopiva varuste löytyy, voi joutua palauttelemaan tavaraa useampaan kertaan
-
Tervehdys. Kohtuullisen ajan toimi gore nahkapuku Rukan vetoketju.. no.. Brittirallista tullessa se sitten lopullisesti aiemmasta ketjun kelkan kiristämisestä huolimatta lopetti toimimisen. Oli lämmin keli ja onneksi siinä on alla toinen ketju niin pärjäsin.
Olin jo aiemmin koettanut huonolla menestyksellä kartoitella missä sen saisi vaihdatettua.
No nyt Italiaan lähtöä ennen uusi kartoitus päälle. Viisi paikkaa etsin omasta kaupungista. Netin selasin. Rukka on Luhdan alla ja ei muuta kuin myyntiä suomessa jos oikein ymmärsin. Espoossa on ulkoiluvaategorevetskarien vaihtaja. Vajaa satanen ulkoiluvaatteidenn vetskarin vaihto. Kaukana ja toimitusaikaa..
Oman kaupungin kierroksella selvisi että vetskari on ns. käänteinen ja siksi ei edes kelkkaa siihen löydy..
Kartoiteltuani asioita ja tuumailtuani arvelin kotiin päästyä katsoa vielä makuupussien kelkat..
Eilen reissusta tultua asia onneksi ratkesi: vaellusreppu jossa oli käänteinen vetoketju. Miltei samanolinen kelkka ja se oleellinen että käänteinen..Ei muuta kuin töihin. Aika timpraamista mutta kädentaidoista on hyötyä! Nyt pelaa taas!!
(Mutta kyllä on Rukan ja muiden kalliiden ajovarusteiden huoltotouhu huonossa jamassa!)
-
Ompelukone, kokometallinen (vaikka allekirjoittaneelta, niitäkin kunnostelen) oikeasti paksut ompelevaa ja hieman harjoittelua, niin nämä hommat onnistuu kotikonsteinkin.
Itse olen omani korjannut.
Toki suutarit/ vaatturit osaa myös hommansa, ettei nyt sentään italiaan tarvi lähettää.
Outoa toimintaa Rukalta, puhutaan kuitenkin tyyriistä varusteista.
-
Tervehdys. Kohtuullisen ajan toimi gore nahkapuku Rukan vetoketju.. no.. Brittirallista tullessa se sitten lopullisesti aiemmasta ketjun kelkan kiristämisestä huolimatta lopetti toimimisen. Oli lämmin keli ja onneksi siinä on alla toinen ketju niin pärjäsin...
(Mutta kyllä on Rukan ja muiden kalliiden ajovarusteiden huoltotouhu huonossa jamassa!)
Itselläni petti, muutaman kuukauden ikään ehtinyt, ajotakin (Rukka) vetskari toissa vuonna pohjoisen pystymettä reissulla lähellä Puolankaa. Takki ei pysynyt kiinni, kuin jesarilla. Kolea sää ja vaaka räntä helpottivat päätöksentekoa. Rukan asiakaspalvelu ehdotti ajamista Ouluun +5 asteen säässä, missä oli lähin takuukorjaaja. Puolangalta löytyi Apupiste, jossa uusi vetskari ja ompelu kustansi vajaa kaksikymppiä ja parin tunnin odottelun. Takin takuu raukesi asiakaspalvelun mukaan tähän korjaustoimenpiteeseen. En jaksanut tehdä siitä reklamaatiota. Seuraavalla ajovarusteiden ostokerralla, jotain muuta kuin ao.merkkiä. 8)
-
Asiaan ei sinänsä liity kuin välillisesti. Eikös Puolangalla ollut Sinisalon ompelimo joskus?
-
Jollen ihan väärin muista, niin Rukka korjautti kamppeensa jollain kolmannella osapuolella. Ainakin joitain vuosia sitten kun kaveri korjuutti omaansa, ei heillä ollut omia ompelimoja siihen hommaan. Ainakaan Suomessa. Mutta takuun säilyminen edellytti heille toimittamista, jonka jälkeen antoivat kolmannelle parsittavaksi.
-
. Eikös Puolangalla ollut Sinisalon ompelimo joskus?
-99 ostin Sinisalon ajotakin ja -02 alkoi vuotaa hihoista ja kun reklamoin mp messuilla H:ki niin sanoivat et lähetä Puolangalle.
Eivät suostuneet sen kummempaa kommentoimaan joten lähetin sinne ja parin viikon päästä takki tuli takaisin sisäkalvo vaihdettuna ja muutenkin oli vetskareita korjailtu yms.
Ja tämä kaikki vain kun maksoin lähetyskulut
Tämän jälkeen on sinisalon kamppeet ollut päällä useammin kun muut (vaikka ei enää tehdäkkän suomessa)
-
Noista vetoketjuista sen verran että valitettavan usein takeissa käytetään vetoketjuja jotka ei oikeasti kestä jyrkkää taitosta.
Ts säästetään ihan väärässä kohtaa.
Oman takkini ketjun ostin ammattilaiselta ja hän esitteli mistä kyse.
Rusautti toimimattomaksi edullisen varsion.
Tämä tyyriimpi oli äkkiseltään ihan saman näköistä, mutta laadussa huikea ero.
Ei jäänyt merkki mieleen, mutta kysympä jos tulee asiaa putiikkiin.
Pikku ongelma joihinkin tuossa on että valmispituudet on 5cm välein.
Omaan takkiin sattui sopimaan.
Parafiinia tms voitelua kannattaa sipaista ketjuihin, ikä ja käyttömukavuus pitenee kummasti.
-
Eilen, sadepäivän ratoksi rasvailin ajokamppeet. Hanskoja en rasvannut.
Kevättalvella rasvasin viimeksi. Pitäisi rasvata syksyllä ajokauden päätteeksi mutta jotenkin ajokamat jäävät viimeisen ajon jälkeen sinne autotallin naulakkoon unohduksiin.
Saappaat, merkiltään Oxtar, ovat muutoin kunnossa paitsi pohjat alkavat olla loppu. Olen jo muutaman kerran valanut uretaanimassasta uudet pohjat. Aion tehdä niin uudelleenkin kunnes saappaat menettävät vesitiiveytensä. Saapasrasva sai ne näyttämään hieman paremmilta. Mustat pitäisi olla mutta harmaan sävyt alkavat olla voitolla. Ikää saappailla on liki 20 vuotta.
Ajohousut ovat farkkutyyliin leikatut paksusta nahasta tehdyt. Merkkiä en tiedä. Noin 10 vuotta sitten ostin kirpputorilta viitosella. Vetskari oli rikki. Korjasin vedikkeen hitsauslangalla. Toimivat, ovat pääosin mustat ja mukautuneet käyttööni oikein hyvin. Niitä ei ajoviima saa lepattamaan.
Ajotakki, kaukoidässä tehty Hot Leather-merkkinen. Ostin 1991 Daytona Bike Weekin loppuunmyynnistä 60 dollarilla kun bileet jo olivat ohi. Perinteinen biker-tyylinen jossa paljon taskuja ja neppareita. Viime keväänä uusitutin siihen muutaman vetoketjun ja taskujen pussit. Rasvaamalla siitä tuli liki uuden näköinen.
Näillä kamppeilla kävin juuri ACGR-riennon Kylmäluomassa Taivalkoskella.
Parit nyörinahkahousutkin löytyy mutta eivät ole ihan parhaat matkailuun. Sitäpaitsi niihin pitäisi laittaa uudet silkkivuorikankaat kun vanhat ovat perstuneet. Pitänee talvella tehdä itse. Toinen housuista on kirpparilta ja toinen MP-näyttelyn sunnuntaiostos vuosien takaa.
Tekstiiliasuja on kolmet. Harvemmin niitä tarvitsen. Kaksi takkia ja yhdet niihin kuuluvat housut ovat Biltemasta. hinta-laatu-suhde erinomainen. Vanhimmasta, kohta 20-vuotias, alkaa vesitiiveys heiketä. Ei siedä kovaa sadetta kuin vajaa 200 kilometriä. Siksi ostin samanlaisen mutta kaksi numeroa pienemmän. Se toimii oikein hyvin ja tarvitsen sitä vain jos on kovin kosteaa ja lämpötila on alle 10 astetta.
Kolmas tekstiiliajoasu on Kerhon kirpparilta. Hiukan iso mutta kun pukee enemmän alle niin on hyvä pilkkireissuilla.
Nahkahousujen päälle puen, kovemman sateen uhatessa, kalastajan kernihousut. Antavat lähes sataprosenttisen suojan.
Aikoinaan on ollut MP-Asun kamppeita useampikin. Nahkainen kokohaalari mittatilauksena ja samoin MP-Asun tekstiilipukuja pari. Myös muita merkkejä kuten Rukkaa ja Yokoa. Sinisalon takkikin oli joskus. Tekstiilipuku toimii parhaiten kylmällä ja kuivalla ilmalla. Muulloin nahkaa ja sadesuojaa. Nahkatakki riittää yleensä sellaisenaan satoi tai paistoi. Kovalla sateella olen pukenut alusvaatteiden päälle sadetakin ja nahkatakin siihen päälle. Toimii varsin hyvin eikä lepata. Tyylikin säilyy. Muovikankaiset sadekamppeet eivät vie paljoa tilaa eivätkä paina paljoa.
Ajokamppeet eivät minulla kauheasti kulu kun en enää aja kuin kymppitonnin kesässä enkä talvella lainkaan. Ainoa mukku oli hirvikolari joka laittoi ajoasusetin kokonaan uusiksi. Tapahtui työmatkalla joten ei tullut bonusmenetyksiäkään.
-
<snip>
Ainoa mukku oli hirvikolari joka laittoi ajoasusetin kokonaan uusiksi. Tapahtui työmatkalla joten ei tullut bonusmenetyksiäkään.
Ei kai hirvikolarista muutenkaan bonukset mene? Tosin omasta on jo 41 vuotta, voi olla, että muisti pettää? ???