Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kurtsi - Maaliskuu 10, 2019, 11:58:32 ap
-
Onko kukaan gruppolaisista tai muista palstaa lukevista tuonut ajoneuvoa ajamalla Saksasta Suomeen ? (ks. Ostetaan Quota). Tuntuu olevan saksalaisillekin sekavaa.
On ilmeisesti olemassa Saksan sisäisiä siirtokilpiä ja oikeita vientikilpiä. Toisessa punaiset reunat, toisessa keltaiset. Siirtokilvet ovat halvemmat, mutta ne on tarkoitettu maan sisäisiin siirtoihin, vaikka niilläkin on kai ajoneuvoja tuotu. Riippuu kai osavaltiosta ja lopulta rekisteritoimistosta, jos sellaiset saa. Nyt olisi tarkoitus ajaa Ruotsin kautta, eikä ole varmuutta pääseekö niillä Tanskaan.
Saksalainen tuttava (jonka luona pyörä nyt on) on luvannut lähteä mukaan rekisteritoimistoon, mutta olisi mukava kuulla, jos jollakin on kokemusta.
-
Hep - ei ole vaikea rasti.
Pyörän papereiden kanssa sinne saksalaiseen rekisteritoimistoon - saksan kielen taitoinen henkilö on suureksi avuksi.
Paperihommien hommien jälkeen kilpiluukulle, mistä saat vientikilvet, jotka sisältävät liikennevakuutuksen - viimeksi otin kolmeksi kuukaudeksi.
Vientikilvillä voit ajaa haluaamasi reittiä Suomeen ja jatkaa niillä sitten veropäätöksen saamiseen / varsinaiseen rekisteröintiin saakka.
Tuolta ohjeet - osan voit tehdä netissä jo kotimatkalla:
www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/kaytetyn_ajoneuvon_maahantuonti/ (http://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/kaytetyn_ajoneuvon_maahantuonti/)
Lisäksi voit tehdä haluamasi vakuutuksen etukäteen valmiiksi oman vakuutusyhtiösi kanssa, jonka saat sitten voimaan, vaikka puhelinsoitolla - näin olen toiminut kaskon kanssa.
T,
Jukka
Ps. Tarvittaessa lisää infoa myös privalla.
-
Saako niillä Saksan vientikilvillä ajaa laillisesti Suomessa?
-
Kyllä vaan ja myös muiden EU-maiden "vientikilvillä", niiden voimassaolon ajan, kuitenkin vain verotuspäätöksen eräpäivään. Verojen maksun jälkeen matka jatkuu Suomen kilvissä.
Tuolla Tsekin vastaavalla huristelin viime keväänä / alku kesänä muutaman kuukauden Suomessa:
(https://4.bp.blogspot.com/-VFhfJG4MrSA/WwBNQTV8eQI/AAAAAAAASpQ/QHbroHH6I5gbut5dyMcOsnOccKOzJFxFACLcBGAs/s1600/JZR_takap%25C3%25A4%25C3%25A4.JPG)
http://www.motomatti.fi/search?q=Jzr (http://www.motomatti.fi/search?q=Jzr)
T,
Jukka
-
Kiitos Jukka vastauksesta. On hyvä idea ottaa Saksan vientikilvet niin pitkäksi, että ei tarvitse suomalaisia siirtotarroja autoveropäätöstä odotellessa. Riippuu varmaan siitä mikä on vakuutuksen hinta saksalaisiin kilpiin. Saksan kaveri lupasi lähettää linkin josta voi vertailla saksalaisten vakuutusten hintoja. Jotenkin myös "paperworkin" voi aloittaa etukäteen, jolloin ei tarvitsisi istua niin pitkään rekisteritoimistossa. Katsotaan kun saan linkkejä. Uutta tämä oli hänellekin, mutta on ottanut asioista selvää. Pyörä (Quota 1100) oli Karlsruhessa isossa mp -liikkeessä myynnissä ja odotin heiltä , että järjestävät/auttavat pyörän kilpiin. Nihkeää oli ja siitä syystä kaivoin 25 vuotta sitten viimeksi näkemäni tuttavan esiin ja nyt pyörä on hänen tallissaan Kerpenissä n. 300 km pohjoisempana. Löydettiin vaimon kanssa 90 -luvun alussa nuori mies vesisateesta Turun ja Tampereen väliltä yksin LeMansilla Nordkappiin menossa. Ei pannut pahakseen kun vietiin Savoon anoppilaan syömään ja saunomaan. Pari kertaa tavattiin sen jälkeen sekä Suomessa että Saksassa ja nyt siis keväämmällä menen hakemaan ostokseni sieltä.
ps. pari kertaa piti silmiä hieraista kun tuota kuvaa katsoin , että mikä ihmeen laite
-
Tarkennuksena mainittakoon, että ajoneuvon verottoman käyttön maksimi aika Suomessa on kolme kuukautta - pikaisin autoveropäätös on tullut parissa viikossa ja pisimmillään kestänyt yli kaksi kuukautta.
T,
Jukka
-
Banzai!
Tallikaveri tuonut parin vuoden sisään kaksi guzzia saksasta. (850 T-3 ja 1100 Le Mans)
Toinen ajamalla ja toinen pakulla. Ei minkäännäköisiä ongelmia ja molemmat olleet kilvissä jo pitkään.
Toki taustatyötä tehty jonkunverran, mutta molempia lähdetty pokkana vaan tsiigaamaan..
Ja kumpikin ollut hinta/laatu suhteeltaan jäätäviä helmiä..
Jos ei ikinä yritä, ei voi onnistuakaan..
T.Isä-Masa
-
Juuri näin, näkijöitä ja tekijöitä tarvitaan. Helmiä löytyy, jos niitä etsii.
Hyvä kauppa (+myynti) ratkaistaan ostaessa, niin teknisesti ja taloudellisesti.
Tosin tuurillakin ne isotkin laivatkin seilaavat. Näin savolaisittain selkeästi sanottuna ;D.
T. Olavi
-
Nyt on kelta/shampagne värinen Quota 1100 ES kotona ja rekisteröintikatsastettuna. Vientirekisteröinti sujui Saksassa pikkukaupungin uneliaassa rekisteritoimistossa mutkattomasti. Samassa talossa oli kilpivalmistamo. Tolkuttoman ison kilven kanssa takaisin yläkertaan maksamaan ja kilpeen liimattiin vielä tarra. Voimassaoloaika on stanssattu kilpeen. Lisäksi piti vielä ajaa takaisin pyörällä rekisteritoimistoon valmistenumeron tarkastukseen 25 km:n päästä. Teknisen osan antoivat mukaan; muut paperit jäivät konttorille siksi aikaa.
Ostin etukäteen 30pv:n vakuutuksen kaverini lähettämästä linkistä. Paperit tuli parissa päivässä Suomeen. Voi pyytää lähettämään myös saksalaiselle asiamiehelle. Saa vakuutuksen toimistostakin, mutta saa ehkä halvemmalla (76 euroa/30pv) näin. Kilpi oli kai 32 euroa. Lisäksi piti maksaa/olisi pitänyt maksaa Saksan tullille, jotain 24 euroa ajoneuvoveroa. Vero olisi pitänyt maksaa etukäteen ja tästä oli tulla pienoinen ongelma. Käteinen ei käynyt eikä suomalainen luottokorttikaan. Asia hoitui niin että saksalainen käveri antoi tietonsa ja tulli kuulemma laskuttaa jälkeenpäin. FOT; miten olet tämän veron hoitanut ?. Kaverinikin olisi utelias tietämään miten vero oikein hoidetaan oikeaoppisesti. Niin ja on syytä hankkia lähtiessä maistraatista kotipaikkatodistus (9 euroa). Ainakin jotkut toimistot vaativat tämän. Katsastushan pitää pyörällä olla voimassa.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin helppoa ainakin kun oli paikallinen kaveri hoitelemassa asioita. Oli ehkä pieni riski lähettää rahaa hepulle jonka olin nähnyt viimeksi neljännes vuosisata sitten ....Kaverihan kävi ostamassa valtakirjalla pyörän minun nimiini, toi pakulla kotiinsa talliin, haki lentokentältä, majoitti kotiinsa ym. Ennen kotimatkaa; 1400 km Tukholmaan, ajelin pari päivää Lux ja Belgian rajan tuntumassa hienoissa maisemissa tutustumassa laitteeseen. Hyvin sopi Quota käteen vaikka tuskin olin aiemmin edes nähnyt moista. Oliko sitten kaupallisesti kannattavaa ? Ei varmaan kun laskee kaikki kulut ja autoveron (josta ei vielä tietoa), mutta sain mitä halusin ja kokemuksena oli hieno.
Kuvankin olisin laittanut, mutta ei onnistunut siinä muodossa jpeg mitä minulla näkyy olevan
-
Oliko sitten kaupallisesti kannattavaa ? Ei varmaan kun laskee kaikki kulut ja autoveron (josta ei vielä tietoa), mutta sain mitä halusin ja kokemuksena oli hieno.
Prätkäily on tunnelaji.
Joten hatunnosto hienosta suorituksesta, kulttuuriteosta ja upeasta prätkästä.
Taitaa olla kuvan mukainen tuote?
(https://s1.cdn.autoevolution.com/images/moto_gallery/MOTO-GUZZI-Quota-1100-ES-8161_2.jpg)
-
Tuommoinenhan se on. Tulomatkalla tuli 50.000 mittariin. Kaikesta päätellen saattaisi pitää paikkansakin. Putket on duunattu 2-2. Merkintöjen perusteella pöntöt molemmin puolin on 1100 Sportin Lafranconit ilman välipönttöä ( S 3000). Höpinät on ainakin hyvät. En tiedä mitä on vaikuttanut vääntöihin/tehoihin, mutta siististi on toteutettu. Liekö vaihdettu Hepco Beckerin laukkutelineiden takia. Laukut kävin tilaamassa Stormilta. Lisähintaan olis saanut liikkeestä, mutta kun oli niihkeetä kaupanteko muutenkin, ajattelin että pitäkööt,
Just kaverilta tuli viesti että ongelmallinen ajoneuvovero oli maksanut kokonaista 6 euroa
-
Onneksi olkoon hienosta Quotasta! Tuossa reissussa olisi jutun ainesta vaikka syksyn Il Falconeen ;).
Jouko
-
Lisäksi piti maksaa/olisi pitänyt maksaa Saksan tullille, jotain 24 euroa ajoneuvoveroa. Vero olisi pitänyt maksaa etukäteen ja tästä oli tulla pienoinen ongelma. Käteinen ei käynyt eikä suomalainen luottokorttikaan. Asia hoitui niin että saksalainen käveri antoi tietonsa ja tulli kuulemma laskuttaa jälkeenpäin.
Tähän en osaa tarkemmin vastata. Aiempi omistaja on ollut mukana hoitamassa / on hoitanut paperityöt. On mahdollista, että ko. vero on tullut viime kevään jälkeen?
Onnea uudelle pyörälle!
T,
Jukka