Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: FOT - Helmikuu 19, 2019, 21:42:00 ip

Otsikko: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 19, 2019, 21:42:00 ip
Aivan vuoden 1976 lopulla valmistunut vm. 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2 suuntasi ensimmäiseksi Torinon lähelle Ivreaan Mototecnica di Ozino Ermannolle.

(http://archivio.animaguzzista.com/incontri/racconti/Pomi/images/Ozino.jpg)
Ermanno Ozino vauhdissa 1950-luvulla 250cc Moto Guzzilla - lienee tausta kyseisen Le Mansin teknisiin muutoksiin.

Venttiilikoneiston erikoisuus ei ole lukitusmutterit, vaan?
(http://kuvanjako.fi/ut2vp.jpg)

T,
Jukka

Ps. Jatkuu
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 19, 2019, 22:30:02 ip
Keinuvipuja itsessään on muokattu. Lyhempi varsi tönärin puolella, enemmän nostoa venttiilillä?
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2019, 22:50:35 ip
Toteutettu keinuvipuakseleiden päittäisjousten poisto ja korvattu paksuseinämäisillä alumiiniholkeilla. Kilkatus vähenee.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 20, 2019, 23:44:01 ip
Lainaus
Toteutettu keinuvipuakseleiden päittäisjousten poisto ja korvattu paksuseinämäisillä alumiiniholkeilla. Kilkatus vähenee.
Kyllä vaan. Onko tästä muuta hyötyä? Ainakaan minkäänlaista kulumaa en ole havainnut +20tkm:n aikana - Olen jatkanut Valvoline VR1 Racing 20W-50 käyttöä edellisen omistajan suosituksesta.
Lainaus
...Lyhempi varsi tönärin puolella...
Kiitoksia. Tämäkin pitää tarkista/mitata -  Saatuani huohotuksen toimimaan, joka mahdollisti käyttämään koko kierrosluku aluetta, niin jo perstuntumalla tunsin, että kone ei voi olla vakio...

T,
Jukka

Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 21, 2019, 12:59:57 ip
Käydessään viime talvena Pekka mittasi LM1:n nokka-akselin - tulos vahvisti tuntemukseni.
Pyörään asennettu nokka on lähellä nykyisin saatavaa Racecon SS2:sta - suurimpana erona on aikasempi avautuminen.

Tämä, jo aikoinaan asennettu, on todennäköisesti 1970-l:n kisapyörissä käytettyjä nokkia. Toimii hienosti, paitsi tyhjäkäynnillä, joka vaatii turhan suuren suuttimen, jolloin terävyys alhaalla kärsii - asia on työn alla.

Hyllyssä ollut alkuperäinen LMIV:n vauhtipyörä ja starttikehä lähtivät Pekan matkaan...

(http://kuvanjako.fi/hhd0o-320.jpg)

T,
Jukka

Ps. Muokkaus=korjauksia.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 21, 2019, 13:15:46 ip
Onko tuo nokka tehty uudesta aihiosta, vai hiomalla vakiosta? Eli onko perusympyrää hiottu pienemmäksi?
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 21, 2019, 17:55:44 ip
Lainaus
...tehty uudesta aihiosta...
Luulisin näin. Guzzin tehtaalla valmistettiin myös kisaosia. Moto Italian kautta sain aikoinaan mm. tehtaan kisa pakoputkiston.

...750 Sport Telaio Rossojen moottorit kasattiin aikoinaan tehtaalla "valikoiduista" osista - aikakautensa blueprinttausta...

Lastua on jo irronnut...
(http://kuvanjako.fi/em8dj-320.jpg)

T,
Jukka
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 21, 2019, 19:43:29 ip
Kelpais, nimittäin tuollainen nokka. Tai blanco aihio. On kyllä hyviä osia sulla.
Mulla olis yksi kunnostusta vaativa RAM. Pitäisi tutustua aiheeseen lähemmin.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 23, 2019, 15:50:34 ip
Gmiehen viisitoistavuotta sitten entisöimän LM1:n museopyörä status on tarkoitus säilyttää.
Tämän vuoksi päädyin kevennettyyn alkuperäiseen kytkimeen.

Pekan käsittelyssä, lopuksi myös tasapainoitettu, paketti keveni 2,6kg!
(http://kuvanjako.fi/f705g-320.jpg)

Toisen projektin vuoksi kevennetyn kytkimen asentaminen jäi viime vuonna...

T,
Jukka
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: Jouko S - Helmikuu 23, 2019, 18:20:40 ip
Laittakaapas kypärän alle pyörimään ajatus, että kun nyt, muutkin kuin Jukka, rakennatte näitä "spesiaaleja", niin sitten varmaan tuotte näytille ja "kuulolle" ;D nuo Guzzit kaikkien muidenkin guzzistien iloksi Moto Guzzin täyttäessä 100v reilun kahden vuoden kuluttua! Ajan ja paikan varmaan järjestää tuleva Gruppon hallitus. Tämä tsemppinä rakentelulle!

Jouko
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 23, 2019, 18:34:13 ip
Laitetaan korvan taa tämä rakentelukohteiden julkituonti.
Tarvitsisin, itseni lisäksi, muutaman ajokortillisen tuomaan pyöriäni paikalle. Toki voin tuoda niistä osan peräkärrylläkin. Tulee halvemmaksi kun ei tarvitse ottaa vakuutusta kaikille.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 23, 2019, 19:50:28 ip
Lainaus
...varmaan tuotte näytille ja "kuulolle" ;D nuo Guzzit kaikkien muidenkin guzzistien iloksi Moto Guzzin täyttäessä 100v...
Toki, hieno idea - meillä on täällä Suomessa niin paljon muitakin hienoja Guzzeja...

Oma kalustoni on hommattu käytettäväksi - nähtävillä tien päällä ja kokoontumissa.

T,
Jukka

Ps. Tämä, käytännössä uusi, ensiluokkainen kaunokainen on ollut / on edelleenkin täällä Suomessa myytävänä!?!?
(http://kuvanjako.fi/j7xno-320.jpg)


Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Helmikuu 24, 2019, 19:36:24 ip
Ennen joulua näytti siltä, että kytkimen vaihto jäisi kevään ja/tai alkukesän sadepäiville, mutta onneksi KG oli saanut oman kalustonsa ajoissa valmiiksi tulevalle kaudelle ja valitteli tekemisen puutetta...

Osaavissa käsissä homma hoitui. Olipa outoa seurata sivusta. Kiitos yhteydenpidon, pysyin hienosti kartalla.

Tarvittaessa asennuksesta ym. tarkemmin - viimeistään koeajon jälkeen...

Savut ottaessa kevyt kytkin tuntui hyvältä - kuulemma.

T,
Jukka

Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 01, 2019, 10:02:27 ap
Tervehdys, huvin vuoksi muistelin aiempia kirjoituksia Le mans ykkösten ja V7 sporttien määristä.
Mutta samalla löysin tämän aiheen.
KYSYMYS! Onko tuo kuvan sportti vielä jouten / missä se on nykyisin?

Onkohan pyöriä maailmalta tullut aiempien keskusteluiden jälkeen lisää?

Tilastoissa aiemmin ollut 24 kpl Le mans 1 ja 2 mallia kuulostaa omaan korvaani todella suurelta.
(kakkosiahan oman tuntuman mukaan ei ole niinkään paljoa näkynyt kuin ykkösiä?)
 
Vmpk luetteloinnit koki harmillisen inflaation kun ne siirtyi nettiin! Siellä on Le mans ykkösiä: 4kpl 76 sia, yksi 77 ja yksi 78
 

Noiden V7 Sporttien määrä lienee suht siinä alle kymmenessä. (8kpl?)

Aika-ajoin tosi harvakseltaan niitä on ruotsin Blocketissa ollut tarjolla, Le mans ykkösiä en ole sillä nähnyt!)

Täältä savonlinnasta alkaa valua klassikkopyöriä ja koneita ulkomaille.. miten muualla?
Missä iskussa Jukan pyörä on tällähetkellä? Kerroppa samantien muutkin muutokset
Onko sitä jo penkitettykin?
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 01, 2019, 16:31:32 ip
Lainaus
KYSYMYS! Onko tuo kuvan sportti vielä jouten / missä se on nykyisin?
Todennäköisesti / Imatralla - laitoin omistajalle viestin.

Lainaus
Onkohan pyöriä maailmalta tullut aiempien keskusteluiden jälkeen lisää?
"Some people say that there are more LM1's today than the factory ever built !"

Alkuperäisiä LM1:ä ei Suomessa ole kovinkaan monta. Useita LM2:a muutettu 1:n näköisiksi - myös muita malleja.
Useat mobile.de ja carandclassic.co.uk sivuilla myytävät LM1:set ovat hyvin kaukana alkuperäisestä yli 10t€:n hintapyynnistä huolimatta!
http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_technical_moto-guzzi-frame-numbers.htm (http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_technical_moto-guzzi-frame-numbers.htm)

V7 Sporteista yllä olevan kuvan pyörän omistaja tietää enemmän.

Lainaus
Missä iskussa Jukan pyörä on tällähetkellä? Kerroppa samantien muutkin muutokset

Erinomaisessa.Pyörää on luultu jopa uudeksi, vaikka se on suurimmaksi osin täysin alkuperäinen, myös maaleiltaan.

Moottorissa 70-l tehdyt muutokset:
Nokka, keinuvivusto, tasapainoitus, imupuolen viimeistely ja Lafranconi Competizione putket.
Minun aikana: Vauhtipyörän ja starttikehän kevennys ja tasapainoitus, huohotus.
Huom. Kärjet edelleen käytössä.

Käytössä "uudet" Dellorto PHF-36 kaasuttimet - ehjät alkuperäiset hyllyssä. Imukartioiden tilalla on olosuhteiden vuoksi yleensä käytössä, joko KN- tai Unifilter ilmansuodattimet.

Keulaan lisätty jo 70-l "mummorauta" ja minun toimesta uudet FAC-vaimennin patruunat ja taakse alkuperäisen näköiset Bilsteinit - alkuperäiset tallessa.

Agostinin jalkatappisarjalla, jota on ollut saatavilla 70/80-l vaihteesta, vaihteiston on saanut toimimaan täsmällisemmin ja ajoasennon sopivaksi.

Ehjä alkuperäinen satula huilaa hyllyllä ja käytössä on identtinen mutta kova uustuotanto kampe.

Pekan tekemä ja KG.n asentama kevennetty vauhtipyörä/starttikehä/kytkin paketti viimeisteli moottorin ominaisuudet. Kierrosherkkyyden ja nokan luonteen vuoksi nykyisin pitää varoa, ettei kierrokset karkaa yli kahdeksan tuhannen.
Keventynyt pyörivä massa paransi myös oleellisesti vaihteiston toimintaa.

Penkitystä ei ole tehty. Perstuntumalla olen säädöissä edennyt, kuten aiemmin kilpapyörienkin kanssa.
Hyvin tällä pysyy uusienkin pyörien matkassa, mikäli mutkia riittää.

Pyörä on kuitenkin hyvin lähellä alkuperäistä, varsinkin ulkoisesti, täyttäen museoajoneuvo statuksen, myös tehtaan CERTIFICATO D´ORIGINE sisältyy asiapaperikansioon.
Kaikki alkuperäiset osat ovat tallessa - viimeisen puuttuvan sain menneen kesän Bella Italiassa.

Hiljalleen olen myös pyörän mukana tullutta laajaa alkuperäistä varaosa lajitelmaa kartuttanut. Aprilia-umpio, Magneti Marelli mekaaniset releet, Bosch-lataussäädin alkuperäisessä pakkauksessaan ovat esimerkkejä osista, joita ei enää valmisteta ja joita on vuosi vuodelta vaikeampi löytää, varsinkin järkevään hintaan.

Siinä oleellisimmat.


T,
Jukka




Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 02, 2019, 00:30:53 ap
Työn alla on "kokoelmateos" joka mainitaan olevat LM2. Paljon osapuutteita ja vielä enemmän viallisia rakenteita. Varsin harva osa toimii.
Ajopeli kuitenkin pitäisi tehdä. Tänään heitin "pyyhkeen kehään" ja jatkan mikäli jos omistajansa suo. Ei olisi pitänyt ryhtyä.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 02, 2019, 09:05:31 ap
Aiemmin kaikki tapaamani kakkoset oli muutettu ykkösen oloisiksi tai muuten muunneltu.
(taisin itse olla ensimmäinen joka laittoi kakkosen museokilpiin?)
Nyt niidenkin alkuperäisyyden päälle aletaan yleisemminkin ymmärtää.

Gmiehen aiemmin tänne foorumille kirjoittamaa tietoa (muistaakseni) seitsemästä ykkösestä pidän oikeansuuntaisena minimimääränä.


Onko suomessa kellään LM1 ykkössarjalaista? Muistelin jonkun guzzimiehen jo aikoinaan kannelleen ykkössarjalaisen takaloksua romppareilla..

Classicbikessa ym. lehdissäkin on ollut nuo numerot miten runko -ja konenumerointi kuuluu mennä.
Myös ykkösen ykkössarjan suhteen. Ne tuntuu olevan maailmalla muutaman tonnin kalliimpia kuin myöhemmät.

(tuskin kukaan numeroita on vielä muuntelemaan alkanut vaan ovat tehneet ns. look a like versioita. Noin perusteelliset väärennökset olisivat ymmärrettävämpiä sitten jos niiden hinnat olisivat Broughejen ym. hinnoissa).

Jukan pyörä on juuri sellaisilla kokonaisvaltaisilla kevyillä mutta oleellisilla muutoksilla miten itsekkin olen asian ajatellut..

Kokoelmateokset ovat aina hieman hankalia.. ja vievät itsetehden runsaasti aikaa tai toisena vaihtoehtona runsaasti rahaa..
Minulla sattaa olla LM2 seen joitakin osia vielä tallella.

 
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 09, 2019, 09:09:50 ap
"Alkuperäisiä LM1:ä ei Suomessa ole kovinkaan monta".

Tulin eilen ostaneeksi yhden niistä. T Juise


Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 09, 2019, 09:34:38 ap
KUVIA!
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 09, 2019, 09:57:50 ap
 ;D Sorry, Katsotaan sitten kun haen pyörän jossain vaiheessa kotiin.  (kuvankaunis puna musta väritykseltään ja museopyörä putkistoa myöten).
Koetan tosiaankin laittaa  sitten kuvia nyt kun minulla pitkästä aikaa on taasen Guzzi.
Pyörä ei ollut ns. heräteostos vaan ensimmäisen kerran se oli tapetilla viitisen vuotta sitten kun möin Le mans kakkosen.
Kosiskelin pyörää (ja silloin oli kuviakin) mutta taisi kaupat jotenkin venyä ja kerkesin ostaa Ghezzi Brianin.
Mutta parempi myöhään..

Tämäkin pyörä meinasi joutua ulkomaille mutta..
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Lokakuu 09, 2019, 11:22:37 ap
No jopas!!!
"Vertaistukea" löytyy kyllä. Esimerkiksi varaosaluettelo lisälehtineen - LM1:n osien päivitykset.
T,
Jukka
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 09, 2019, 15:09:58 ip
Kiitos, 
Kun tulin aiemmin puhuneeksi että muutamaa ykköstä minulle on vuosien varrella tarjottu, en puhunut lämpimikseni.
Tämä on se toinen, se toinen meni Viroon.(!)
(useinhan sitä kuulee juttuja että siellä sun täällä on sitä sun tätä ja vieläpä halvalla ym. läpinää).

Kunhan haen pyörän ja oheismateriaalin (materiaalia pitäisi olla aika hyvin) niin olen yhteyksissä jos jotain tarvitsen.

Minulta löytyy useita lehtijuttuja (Classic-bike, -racer) ykkös lemppareista. Esim. production racerista, sen vaiheista ja ajanmittaan tehdyistä muutoksista.
T Juise




 



Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: ei talvikunnossapitoa - Lokakuu 09, 2019, 16:58:17 ip
Hyvä Juice!

Vävymies oli Tallinnassa keväällä ja laitto kuvan tuosta Salosta kaveriltani sinne menneestä Guzzista tietämättä että se oli täältä kotoisin.
On esillä sikäläisessä kahvilaravintola/moottoripyöräverstas kombinaatissa. Ravintoloissa on joskus näkymä keittiöön, täällä tuonne verstaaseen.

Ainakin Suomessa on lisäksi vielä yks aito LM eli tollanen siniharmaa jonka joskus luokkaa v. 2005 hölmöyttäni myin muistaakseni LPR suunnalle, kaverin nimee en enää muista.

Terv Jari
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: Guzzr - Lokakuu 10, 2019, 07:16:46 ap
Hienoja punaisia mpyöriä  1977
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 10, 2019, 09:15:30 ap
(Lipeää hieman FOTn aloittamasta tekniikkapuolelle sopivasta aiheesta mutta se toivottavasti sallittakoon?)

Guzzr Upea kuva! Set perfetto minulle on Le mans, SS 900 ja Jota.. Jostain syystä juuri tätä kolmikkoa ovat noissa klassikkolehdissäkin vertailleet..  
Lehtien vertailuista puuttunut 90S BMW on kummitellut kuvitelmissa myös usein muttei ole saanut syttymään.... (japanilaiset tuon ikäiset jätän sovinnolla muille harrastettaviksi).

Jari; Kiitos tsemppauksesta. Muistelinkin että vanhoilla kunnon Reumatismon Gruppolaisilla on joka ukolla ollut Guzzin legendaarisia malleja!
Saatko selville missä tai minkä niminen tuo kahvila on jos vaikka sielläpäin liikkuessa poikkeaisi?

Vmpk:n kalustoluettelo kertoo että Lpr on Timo B llä ja Matti K lla 76 nen. Eli jos tuo Matin on se sinun vanha niin se on sininen, Timon pyörän väriä en harmi kyllä muista.. muistelisin sinistä.. (toivottavasti pyörä on tullut kuntoon kaatumisen jäljiltä).
76 sia muita Jussi J lla Marttilassa sininen ja minulla Savonlinnassa punainen. FOT Jukalla sininen -77,

Edit. Pertti R llä on kokokatettu ykkönen, tai taitaa itseasiassa olla useampikin? Mitkä on niiden vuosimallit ja värit? Toki muitakin on vai onko?  T: Juise
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 10, 2019, 09:44:56 ap

Guzzr Upea kuva! Set perfetto minulle on Le mans, SS 900 ja Jota.. Jostain syystä juuri tätä kolmikkoa ovat noissa klassikkolehdissäkin vertailleet.. 
Lehtien vertailuista puuttunut 90S BMW on kummitellut kuvitelmissa myös usein muttei ole saanut syttymään.... (japanilaiset tuon ikäiset jätän sovinnolla muille harrastettaviksi).



Eikös tuossa kuvassakin sellainen Bemari piilottele tuossa Guzzin takana? Ainakin takajarru ja takaiskari vähän puhuu siihen suuntaan.
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: ei talvikunnossapitoa - Lokakuu 10, 2019, 13:46:05 ip
Se Tallinnan ravintola/moottoripyöräverstaskombinaatti on Renard Speed Shop, Telliskivi 62. Ilmeisesti jotain tekemistä ton Renardmotorcyclesin kanssa tai sitte Viros on tosi vapaamieliset tuotenimien käyttöjutut ;D . Saamistani kuvista päätellen käymisen arvoinen paikka ehdottomasti.

Terv Jari
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 11, 2019, 10:04:12 ap
 ;D Renard, hippster tyylistä meininkiä.  
Speed shop. Ihan maukkaita ideoita.
Pitääpä seuraavalla kerralla poiketa.

Huomionarvoista että suurin osa pyöristä on skenen mukaisiksi muunneltuja..

MUTTA:
-Le mans ykkönen on vakiona heidänkin mielestä niin hieno ettei tarvitse muutoksia!
 
-Varmasti SFC 750 ym. kelpaa myös vakiona  (muistelen nähneeni kuvia jo vuosia sitten virolaisesta 750 Laverda cafesta.. samat kaverit asialla?)

-Puhumattakaan kuningasakseli desmoista..  

Tulee asuttua pikkukaupungissa jossa ei juurikaan ole tuonsuuntaista (tahi muutakaan tyylitajuista) toimintaa motukoiden ympärillä.  
(autopuolella onneksi hieman on..)

 Täältä on matkaa helsinkiin mutta jos kuitenkin.. Lauantaina on rockers-bileet: Oilerseilla on 30-v juhlat.. Hyvää musaa ja mukavaa seuraa..

T Juise, Savonlinnasta,
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: Guzzr - Lokakuu 15, 2019, 21:23:59 ip
Toinen kuva Anderstorp,ilta 1977: Lisää punaisia moottoripyöriä samasta ajosta, BMW R100S-mallisia.
? Marttilan 850 punainen ?

www.motorcyclespecs.co.za     sivuilla on hienoja 850 LM kuvia ja paljon tekstiä mallista, eri vuosimalleista!

Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Tammikuu 02, 2020, 11:25:52 ap
Tervehdys, kävin kaverin kanssa hakemassa ostamiani pyöriä hänen talliinsa "välivarastoon" Vierumäelle ennenkuin saan omaan talliini tilaa..

Eli Le manskin ykkönenkin tuli haettua. Oli ihan uuden pyörän näköinen eli näkemättä ostetuksi kerrankin ei ollut pettymys.
Asiaa: kaveri oli sen huollattanut (vajaan 2 tonnin edestä! vauhtipyörä.kytkin jne..) lempäälässä Juha Pekka Eevalla joka oli sitä käynyt kokeilemassa
(omistaja ei sillä itse juurikaan ajanut)
Juha Pekka oli kuulemma sanonut että pyörä kulkee ihan tolkuttoman hyvin..
 Ja että siinä on kisalaatikko pitkällä ykkösellä. Käsittääkseni JP Eeva on hyvin perillä asioista..
(myyntipuheiksihan noita muutoin kutsuttaisiin mutta kun pyörä oli maksettu jo aikoja sitten ja kun kaveri kuitenkin itse on kilpureita harrastava..)

Tietääkö kukaan oliko noissa sellaisia vai onko kaikissa lemppari ykkösissä muihin verrattuna erityisen pitkä ykkönen?
(itselläni on Natikka Nortonissa kisalaatikko ja ainakin siinä ero vakilaatikkoon on todella todella iso, Muistelen että Lemans kakkoseni ekavaihde tuntui alkuun pitkältä johtuen jo muihin pyöriin verrattuna niin erituntuisesta kytkmestäkin..)
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Tammikuu 03, 2020, 05:53:01 ap
Tuttu tarina, joka myös minulle kerrottiin, kun olin aikoinaan ostamassa punaista LM 1:stä - liekkö kyseessä ollut sama yksilö?

Vakiona LM 1:ssä oli/on vinohampainen laatikko.
Saatavilla oli myös kaksi suorahampaista vaihtoehtoa, joko pitkät tai lyhyet ykkönen ja kakkonen... https://guzzimike2.wordpress.com/gearboxes/ (https://guzzimike2.wordpress.com/gearboxes/).

Huomasin ko. sivulla joitan virheitä:
Helical teeth gear ratio 1st 11.63 - pitäisi olla 11.643 ja 3rd 6.05 - pitäisi olla 6.095...
Kuvat kuitenkin tehtaan korjaamokäsikirjasta.


T,
Jukka









Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: klassikko - Tammikuu 05, 2020, 12:19:34 ip
Kiitos Jukka tiedoista ja nettisivusta.
Tulostin nuo sivut omaan paperiseen Le mans 1 kansiooni johon kerään aineistoa..   
(hankkimastani vanhasta jugend arkistokaapista moninekymmenine hyllyineen on muodostumassa mp-paperimateriaalien selkeyttämislaitos.. Eri rakkineille on pian omat kohdat ja taidampa tehdä tekstitkin hyllyjen reunaan  :))

Kunhan pääsee keväällä tutustumaan tuohon Lemppariini niin jos tuo closeratio laatikko osoittautuu todeksi niin se saa määritellä sen että jos pyörään tehdään mitään muutoksia niin ne tulee olemaan tuohon suuntaan..  ;D

Olen sanonut että jos ei meidän seudulla olisi yhtä tiettyä 25 km makeeta mutkatietä tai jos sitä ei pidettäisi enää kunnossa (kuten jo uhkaavasti näytti! Onneksi syksystä kunnostivat pahimmat kohdat !Jee..) niin möisin klassikkosporttipyörät pois!
Eli sinne Lemansin keula kääntyy heti kun vaan kelit sallii..

Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Tammikuu 06, 2020, 22:58:00 ip
Lainaus
Kunhan pääsee keväällä tutustumaan tuohon Lemppariini niin jos tuo closeratio laatikko osoittautuu todeksi niin se saa määritellä sen että jos pyörään tehdään mitään muutoksia niin ne tulee olemaan tuohon suuntaan
Eipä sitä kannata heittää pyyhettä kehään, vaikka sieltä lootasta vinoja hampaita löytyisikin - hyvin silläkin pärjää.
Maisema vaihtuu kyllä, koneen kiertäessä +8t r/min ;)

Toisaalta laatikko voi olla peräisin mistä tahansa isolohkosta esim. Cali 2:n samoilla speksellä - toimittaa varalootan virkaa vallan mainiosti.

T,
Jukka

 
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: alekk - Heinäkuu 08, 2022, 11:24:49 ap
Tervehdys clubilaisille, hiljaiseloa on vietetty tämän harrastuksen osalta elämän muiden kiireiden takia,
Mutta jos sitä nyt taas aktivoituisi tälläkin saralla.

Kysymyksiä olisi aiheeseen liittyen, kova kiinnostus olisi hommata tuollainen otsikonmukainen pyörä, niitä jo kauan tähystelleenä kotimaasta, on katseet siirretty jo rajojen ulkopuolelle. Saisiko täältä foorumin asiantuntijoilta jotain vinkkiä että onko tälläistä pyörää edes mahdollista suomesta löytää ja jos ei niin mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jos pyörää lähtee ulkoa etsimään?

Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Heinäkuu 11, 2022, 15:21:53 ip
Tuolta ensihätään: https://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_index.htm (https://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_index.htm)
Tarvittaessa laita yv:llä yhteystiedot, niin otan yhteyttä.

T,
Jukka
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: alekk - Heinäkuu 12, 2022, 10:59:22 ap
Kiitos vastauksesta, nopealla vilkaisulla tuossa onkin varsin pätevät sivut!
Otsikko: Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
Kirjoitti: FOT - Heinäkuu 12, 2022, 14:41:10 ip
Kannattaa olla tarkkana:

"When you are shopping for a used Moto Guzzi its advisable to check that the frame number fits the model. That can give you a hint on if the bike once had a crash and has been equipped with another frame, or if something else is fishy.

Le Mans 1 is the most wanted (and most expensive) of the Tonti framed Guzzi's, and because only a few parts has to be changed to make a Le Mans look-alike, there's many copy's out there on the streets.

Its no fun to invest your bankroll in a nice Le Mans to discover later that's its really a T3 with the small valves in the cylinder head. Some people say that there are more LM1's today than the factory ever built !

Use the chart below to see what model Moto Guzzi you are actually looking at."

Yllä mainituilta sivuilta löytyvät myös runkonumerot.

T,
Jukka