Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Maaliskuu 12, 2007, 17:24:34 ip
-
Onkos teillä veljet hyviö vinkkejä mikä takarekaaksi kannattaisi asentaa? Nykyinen Britgestone, ihan hyvältä tuntui , mut kului aika nopeesti. Ja sit se pahempi kysymys asennuksen osalta, meikällä kun peukalo on siinä tietyssä paikassa ja Nevadan takarenkaan vaihdossa täytyy runko nostaa pyörän päältä pois, ei sovi muuten tuleen veke,siis vetämällä takaa,kertokaa hyviä renkaita, mitkä ei vipota perää keppivedolla ja kestäis ajoa, ja samoiten edullisia vaihtopaikkoja, joku viime kesänä kertoi, et se tehdään vaan tuntityönä, maksaa rahaa
-
Tekniikkapalstan osiossa Jackalin nostaminen ei keskitukea on juttua aiheesta ,mutta voi olla ettei päde Nevadan kohdalla.Takarenkaana käytän Calissa Mezelerin ME880 Marathon kummia,kestää mulla n. 20t km.
-
Terve!
Mezlerin ME 880 kumia ajattelin itsekin kehua... Britgestone meni mullakin aika nopeasti <8 tkm.
Nevadassasi lienee keskituki? Työnnä Nevada kolmen lankun päälle. Eturenkaan alla oma lankku, keskituen alla oma ja samoin takarenkaan alla. Nosta pyörä keskituelle. Ota lankut pois renkaiden alta. Vóila, näin takarenkaan pitäisi mahtua helposti pois pyörän alta.
Ennen renkaan iroittamista pitäneen irroittaa vasemman puoleisen pakoputki. Myös vasen iskari irroitetaan alapäästä.
Kimmo
-
Mulle kertoi alan mies joskus, että Nevadan vanne on semmonen, että rengastyö vaatii ao. koneen. On kuulemma sen verran kireä, piukka ja ahdas. Tiedä sitten...
Kosken Huolto Koski Tl (Someron takana ) tekee aikas näppärästi ja asiallisella hinnalla noita rengas(kin) töitä. Soittele sinne. Olen siellä itse kolme rengasta alle vaihtanut ja - osaamatta kuitenkaan arvostella - mielestäni meni ihan bueno ja järkevällä taksalla. Ennen kaikkea minua miellytti rauhallinen ja ammattimainen ote sekä liikkeen antama takuu renkaalle ja työlle. Se on tosin ns. herrasmiestakuu, mutta onpahan kuitenkin...
-
Mezlerin ME 880:aa suosittelen minäkin, paitti että ei se mulla kyllä kestä kun max 14 tonnia. Paras kuitenkin mitä oon kokeillu.
-
Kiitos vastauksesta, yritetään, mutta entäs keppi?
-
Kiitti vastauksesta, onko tietoo paljo tollanen gummi maksaa Nevadaan?
-
Tehdäänkö tuota metzeler 880 marathonia taakse tarpeeksi pienessä koossa että sopisi nykyisiin pikkulohkoihin, eli Nevadaan (130/90 16) tai Brevaan (130/80 17). Metzelerin omat sivut antoivat, että vain Lasertech olisi noihin pyöriin saatavissa ja suositeltava.
Tarkemmin katsottuna tuota olisikin saatavissa "130/90B16M/C REINFTL 73H ME880" mitä tuo REINFTL sitten tarkoittaneekin, eli Nevadaan tuo voisi kai sopia, Brevaan kai ei, ellei sitten joku rinnakkaiskoko sopisi.
Olli
-
Vanhana alan miehenä arvaan: reinforced tubeless, vahvistettu sisärenkaaton.
-
Mites kardaani, tarviiko, sehän on toisella puolella, mut kuitenkin, nyt paljastin lopunkin tyhmyyteni, mut vastatkaa nyt kuitenkin
-
Täällä päässä yhtä tyhmältä tuntuu... En oikein ymmärrä tuota keppiongelmaa renkaanvaihdon yhteydessä, mutta saanko esittää vastakysymyksiä noista viesteistä... Jos vaikka päädyttäisiin yhteisymmärrykseen jossain vaiheessa.
guzzimies kirjoitti:
..., kertokaa hyviä renkaita, mitkä ei vipota perää keppivedolla ja kestäis ajoa,...
Minulle ei ollut ikinä tullut mieleenkään, että
1. vetotapa, eli keppi, ketju tai hihna voisi vaikuttaa mitenkään renkaan valintaan tai
2. miten rengasvalinta voisi vaikuttaa pitkittäismoottorin heilahtelutaipumuksiin tai
3. miten rengasvalinta voisi vaikuttaa kardaaniefektiin, eli perän nostoon.
Tarkoititko jotain näistä tuolla "perän vipotuksella"?
Onko Guzziguruilla mielipiteitä onko rengasvalinnalla mitään vaikutusta mihinkään yllälistatuista.
guzzimies kirjoitti:
Mites kardaani, tarviiko, sehän on toisella puolella, mut kuitenkin, ...
Vai tarkoititko sittenkin, että tarviiko kardaania poistaa renkaanvaihdossa. Nevadaa minulla ei ole, mutta vaihdatin pikkubrevaan takanakin viime kesänä kesämökkipaikkakunnalla ja jouduin katsomaan vaihdon vierestä. Kardaania ei poistettu, Pyörä nostettiin pohjasta noin puoli metriä ylemmäs jollain pyöränosturilla, Taka-akseli pois ja sitten alettiin ujuttamaan vannetta pois paikaltaan. Vasemman puolen, eli kardaania vastakkaisen puolen jousen alakiinnike piti irroittaa, muuten ei olisi mahtunut vanne pois.
Onko kukaan vaihtanut Nevadaan rengasta. Eroaako ylläkuvatusta?
Jos mikään noista yllämainituista ei osunut kohdalleen, eli en arvannut mitä halusit tietää, niin sitten voin sanoa olevani todella hukassa (taas kerran, tuttu tunne)
Olli
-
En raaskinut avata uutta ketjua, kun aiheeseen liittyvä oli jo avattu...
Takarengas menossa vaihtoon, ja kun soitin Guzzi-huoltoliikkeeseen asian tiimoilta niin sanoivat, että myös sisägummi kannattaa vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä (pyörä on Stone, missä siis pinnavanteet). Meneekö tuo sisäkumi sitten niin "nopeasti" sellaiseen kuntoon, että se on syytä vaihtaa aina kun ulkokumikin? Toki ei tuo nyt budjettia kaada, jos 25 euron hintaisen sisäkumin (made by Metzeler) ostaa ~150 euron hintaisen ulkokumin kaveriksi.