Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: alekk - Joulukuu 03, 2018, 17:16:58 ip

Otsikko: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: alekk - Joulukuu 03, 2018, 17:16:58 ip
Terve, tässä pikkuhiljaa rupean väkertämään v7 classiciini huoltoa että on sitten keväällä iskussa, luurailin tuota huolto-ohjelmaa ja siinä näytti olevan etuputkien öljyn vaihto 7,5tkm kohdalla. Voiko tuollaisessa käytössä öljystä muka hävitä jotain ominaisuuksia vai onko tuo vaihto puhtauden säilyttämistä varten. Kuinka orjallisesti porukka noita öljyjä tuonne on vaihdellut?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 03, 2018, 18:07:53 ip
Uuteen keulaan pitää öljy vaihtaa melko pian kuten myös uuteen moottoriinkin. Syy on sama molemmissa: uutuuden karheudet ja muut siitä johtuvat haitat hioontuvat ja kertyvät öljyyn joka menettää siten osan voitelukyvystään. Yleensä vaihtovaatimukset tulevat harvemmin vastaan jatkossa.

Keula, kuten jarrutkin ja venttiilien säätö, kuuluvat siihen huoltokohteiden ryhmään joita ylenkatsotaan. Merkkihuolto säästää kun ei tarvitse tehdä hankalia hommia. Merkataan vain tehdyiksi niin voi kirjoittaa mehevän laskun. Toki näin eivät kaikki huollot toimi mutta joukossa on poikkeuksia...

Lainaus
Kuinka orjallisesti porukka noita öljyjä tuonne on vaihdellut?
Ei ole haittaa tehdä huoltokirjan mukaan. Aineet eivät paljoa maksa. Kilometrien ohella myös aika vaikuttaa. Jos pyörä on vähällä käytöllä niin silti sen nesteet ja osat vanhenevat. Erityisesti kumiosat. Ja niitä on eri nesteiden vuoksi varsin paljon.

Nestemäärä on annettu millimetreissä teleskoopin yläpäästä mitaten.

Hommista on tietysti vaivaa eikä nykykeuloissa ole enää alaputkissa vuodatusruuvia vaan keulaputket on avattava yläpäästä, otettava irti ja kaadettava vanhat liemet pois ja uudet tilalle kokoonpanon jälkeen.

Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: alekk - Joulukuu 03, 2018, 20:35:55 ip
No joo, sehän tässä itseänikin jarruttelee, työn määrä  ;D mutta kaippa tuon nyt tässä talven pimeinä iltoina saa tehtyä. Tuskimpa sitä tuohon tehty on.
Noissahan on kauhea läjä kaikenmoisia tiivisteitä, onko kaikki vaihdettava uusiin vai vaan jotkut tietyt?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 03, 2018, 21:01:11 ip
Yhtäkään tiivistettä ei tarvitse vaihtaa. Vain teleskooppien ylätulpissa olevat tiivisteet voivat vauriotua avatessa mutta ei yleensä niin käy. Jos tiivisteitä on rikki jo ennalta niin homma mutkistuu suuresti.

Toimenpide onnistuu kun pyörä on keskituella.

Kun teleskoopit vielä ovat kiinni ylä- ja alkolmioissa niin löysää yläpään tulpat valmiiksi. Jos ei ole niin hanki sopiva työkalu. Muuten tulee rumaa jälkeä. Tulpat ovat hankalat avata kun teleskoopit ovat irti, siksi löysäys ennalta. Etupyörä ja lokasuoja irti ja jarrut myös. Letkuja ei pidä irrottaa. Seuraavaksi löysätään kolmioiden pultit jotka kiristävät teleskoopit kolmioihin. Teleskoopit luistavat kolmioista alas ja irti.
Sitten ylätulppa irti sekä jousen yläpuolella oleva holkki ja jousi pois. Öljy valutetaan pois. Keulaputkia voi pumpata sisään ja ulos että kaikki öljyt tulee pois ja mahdollinen sakka myös. Uutta öljyä voi käyttää huuhteluun. Annat valua useamman tunnin tai vaikka yön yli.

Sitten kokoonpano käänteisessä järjestyksessä. Kun keulaputket ovat kiinni niin lisätään ohjeen mukaisesti vaimennusöljy ja viimeksi jousi ja holkki. Tulpat kiinni. Homma on tehty.

Työn osuus on pieni. Aika hoitaa valutuksen. Jos tulee mustaa huuhtelussakin niin huuhtelua pitää jatkaa.

Onhan sulla korjaamokirja ja omistajan käsikirja ulottuvillasi?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 03, 2018, 21:42:09 ip
Tokikaan ei ole mikään kummoinen homma vetää putkia osiksi ja puhdistaa kunnolla.
Ehkä tosin näillä kilsoilla ei maksane vaivaa. Jos ulosvalutettu öljy on väriltään suht kirkasta, eikä siinä näy mitään metallinhohdetta, niin silloin on turvallista vain vaihtaa neste. Jos taas sysiharmaata tai mustaa ja/tai mukana on hilettä, niin osiksi.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Aapo - Joulukuu 03, 2018, 21:54:56 ip
Kaikki yllä oikein, mutta ainankin V7 Specialissa täytyy irroittaa mittaristo, jotta yllämainitut toimenpiteet saa suoritetuksi. On suhteeelisen ikävä toimenpide >:(
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 03, 2018, 22:32:18 ip
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 03, 2018, 22:43:41 ip
Näiden tuoreempien yksityiskohtia en niin tarkkaan tunne mutta jos tarvitsee purkaa enemmän niin sitten tarvitsee. Keulat ovat nykyään yksinkertaisempia kuin ennen.
Kuvista ja ohjeista päätellen ei tarvitse purkaa mittareita irti tai muuta ylimääräistä. Työkalut pitää olla tarkoitukseen sopivia.

Tärkeintä on kuitenkin irtoaineen poisto. Se kuluttaa vitaaleja komponentteja. Totaalinen purkaminen vaatiikin sitten jo enemmän toimenpiteitä.

Keulan voi purkaa myös niin ettei mittaristoa tarvitse purkaa. Se tapahtuu alakautta. Työvaraa pitää olla. Etupyörä, lokari, ja jarrut irti.
Sitten avataan alaputkien alapäässä olevat pultit. Öljyt tulevat näpeille samalla. Alaputket voi vetää irti mutta jos on vain öljynvaihdosta kyse niin ei kannata. Yläputket jäävät ylös. Yläpään tulpat auki.

Kootaan vastakkaisessa järjestyksessä. Yläpään tulpista laitetaan uudet öljyn tilavuusmitan perusteella.

Tässä on riskinsä. Voi käydä niin että tiivisteet kärsivät ja muutenkin monimutkaisempi jopi jos purkaa pidemmälle.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Aapo - Joulukuu 04, 2018, 12:20:38 ip
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?

Yläkolmion telarien kuusiokoloruuvit ovat mittariston peitossa, eikä niihin pääse käsiksi, ainakaan tavanomaisilla avaimilla.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2018, 12:46:39 ip
Ei olisi arvannut noin nakussa pyörässä.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2018, 13:33:16 ip
Eikö yläpäihin pääse käsiksi, vai onko mittaristo samojen pulttien alla?

Yläkolmion telarien kuusiokoloruuvit ovat mittariston peitossa, eikä niihin pääse käsiksi, ainakaan tavanomaisilla avaimilla.

Ei sinällään yllätä. Paljon on tullut tehtyä työkaluja joilla pääsee oikaisemaan. Pulttejahan ei tarvitse avata. Löysäys riittää. Arvatenkin alle yksi kierros riittää. (Nousu lienee 1,5 mm.)

Pultti on kuusiokolokannalla. Uhraamalla yhden kuusiokoloavaimen muokkauksen alttarille niin homma hoitunee sillä. Jos on tosi ahdasta niin hitsaa lattarautaan pätkän kuusiokoloavainta kiinni. Reikä lattaan, pätkä kuusiokoloavainta siihen ja selkäpuolelle hitsaus. Jos ei sekään auta niin pitää purkaa lisää.

Viimeksi ihmettelin miksi Guzzin merkkihuollossa hommaan menee aikaa niin paljon. Eipä ihme. Purkivat osia pois tieltä ihan turhaan. Tein tarpeeseen omaan käyttöön avaimen jolla homma nopeutuu huomattavasti kun ei tarvitse tarpeettomasti purkaa. Alla kuva. Siinä avataan taka-akselia irrottamatta äänenvaimenninta. Eikä sitä toistakaan äänevaimenninta tarvitse kuin löysätä. Irrottaminen ja tiivisteiden rikkomisvaara olisi ilmeinen. Työkalu on aina mukana.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2018, 13:41:02 ip
Mulla on autossa laturin pultti sellaisessa paikassa, ettei siihen pääse mistään käsiksi. Ja tietenkin tässä mallissa hihna kiristetään laturia kiertämällä.
Kokeilen vielä valmistella mutka-avaimen, jolla sinne ulottuisi. Pelkkä 12mm räikkälenkin jatkaminen ei auttanut.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2018, 14:10:13 ip
Pelkastään isolohkoisten Guzzien omavalmisteisia erikoistyökaluja on iso pakillinen. Lisäksi kaikki ne yleishyödylliset kalut kuten ulosvetäjät ja isommat laitteet kuten prässi.

Jokaisen Guzzin korjaamokirjassa on luetteloitu lukuisa joukko erikoistyökaluja. Kuvineen kaikkineen. Niistä saa vinkkiä millainen työkalu olisi valmistaa itselle. V7:n erikoistyökaluja on vain 9 kappaletta. Pääasiassa tuurnatyyppisiä irroitus- ja kiinnitystyökaluja. Ei silti estä suunnittelemasta ja valmistamasta omia kaluja muihinkin kohteisiin.

Daciaan on pitänyt tehdä toistaiseksi vain yksi erikoistyökalu moottorin öljypropun aukaisuun mutta joka Guzziin suht monta. Nyt niitä on niin paljon että ei aikoihin ole tarvinnut vaivautua keksimään. Vaihteiston purkaminen vaatii eniten erikoiskaluja.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2018, 14:28:15 ip
Katselin keulan purkuohjeen läpi. Eihän siinä tarvitse avata kuin kaksi mittariston kiinnitysruuvia ja siirtää mittareita hieman edemmäs. Sen jälkeen pääsee yläkolmion kahteen kuusiokolopulttiin käsiksi löysäämään ne. Alakolmion pulttien edessä ei ole mitään. Mutta ennen löysäystä kannattaa löysätä teleskoopin yläholkit. Viilapenkissä ei osia pidä puristaa.

Ohjekirjassa laitetaan koko keula pieniksi palasiksi mutta nyt ei kannata niin tehdä: vain jousi ja jousen holkki pois. Sen jälkeen voi kaataa nesteet pois. Jos on sakkaa niin huuhtelu. Sitten ohjeen mukaan öljyn laitto teleskooppeihin ja jousi holkkeineen takaisin ja yläproppu kierretään käsin niin syvään kuin menee. Teleskoopit kolmioista läpi, kiristys paikoilleen ja yläproput kiristetään. Lokasuoja ja muut osat kiinni viimeksi.

Korjaamokirjassa on hyvät kuvat ja vähän tekstiä. http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/V7Classic_022009_Atelier(GB).pdf
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2018, 14:45:14 ip
Kyllä nuo keulan osat voi laittaa ruuvipenkkiin. Seuraa vaan esim tuon manuaalin ohjeita.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2018, 14:52:57 ip
Kyllä nuo keulan osat voi laittaa ruuvipenkkiin. Seuraa vaan esim tuon manuaalin ohjeita.

Pyytäisin kyllä välttämään erityisesti yläpropun avauksen ja kiristyksen yhteydessä kuten korjaamokirja esittää. Sutta tulee.
Olen nähnyt naarmuuntuneita ja litistyneitä sisäputkia koska on käytetty viilapenkkiä.
Toki sitä varten on olemassa erikoisleuat jolla voi putkea pitää kiinni lujemminkin. Mutta tuskin tällä kertaa on saatavilla.

Sisäputken seinämävahvuus ei ole häävi. Klommoutuu herkästi.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2018, 15:16:20 ip
Ohjeessa nimen omaan peräänkuulutetaan leukoja.. Järkeä toki saa käyttää. Eipä tuon ikäisessä todennäköisesti ole korkit ihan niin kovassa, kuin esim kymmenen vuotta vanhemmassa keulassa.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 04, 2018, 21:04:23 ip
Vaihdoin joskus Caliin po. öljyt. Työ ei juurikaan ns.käy järjen päälle.
Ostin B***emasta suuren kiinto-lenkin yläpään korkkia varten. Se on - kuten MM kirjoitti - avattava ennen kuin
irroittaa koko teleskoopin. Ja korkin avaamiseksihan on löysyttävä se teleskoopin kiinnitys/kiristysruuvi.

Mutta alumiiniin kierretyt pultit / alumiinipultit kannattaa lievästi tuhria alumiinitahnalla kun niitä sovittelee takas.
Siihen riittää oikein hyvin hieman hyttysenkikulia suurempi kokkare.
Eikä tahnaakaan kannata ostaa kullatussa purkissa - B***ema-laatu toimii ihan hyvin.
Joskus näin kun tulpan jenkoihin huoltomies suhautti alumiinisprayta. Sama vaikutus kuin tahnalla,
mutta siistimpi.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 04, 2018, 21:57:56 ip
Periaatteessa on ihan sama, mitä kierteeseen laittaa, kunhan jotain laittaa. Tavoite on saada kierteen ja perusaineen väliin eriste. Myös kevyt lukite tai rasva käy.
Tietenkään aine ei saa olla korroosiota edistävä..
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: I.H. - Joulukuu 04, 2018, 23:02:21 ip
Olen myös vaihtanut etuteleskooppien öljyt, mutta en ole koskaan irroittanut putkia kolmioista. Kun ottaa etuakselin pois, löytyy iskarin alapäästä kuusiokoloruuvi, jonka pois kiertämällä öljyt juoksevat alakautta pois. Mene ja tiedä mikä on oikein, esim T5:ssa on alapäässä erikseen tyhjennysruuvit. Kuinka paljon erilaisia etuteleskooppeja Guzzeissa oikein mahtaa olla ?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 04, 2018, 23:32:06 ip
Onhan niitä kerennyt jo vuosien mittaan olemaan kymmeniä erilaisia. Osa Guzzin omia, osa muiden valmistajien tuotteita. Keulan kun voi rakentaan kovin monella tavalla. Omissa pyörissäni on ollut Guzzin, Marzocchin, WP:n ja varmasti monen muunkin merkkisiä.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TimoEv - Joulukuu 05, 2018, 21:36:14 ip
>>...iskarin alapäästä kuusiokolo...<<
Joskus oli tästä puhetta. Öljyt tulee pois ja helposti, mutta se ruuvi pitää kiinni jotain sisuskalua ja voi käydä niin, että ko. sisälmys ei enää kiinnity/kiristy vaan alkaa pyörimään mukana => ruuvi ei kiristy.
Tarkemmin en asiaa tiedä...
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 06, 2018, 00:12:51 ap
Tavallisimmin pitää vaimentimen mäntää paikallaan. Jos pyörii hupia, niin ei kyllä kiristy. Täysi iskari jousineen yleensä pitää romut sen verran paikallaan, että lähtee kiristymään, mutta poikkeuksia on.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2018, 00:37:17 ap
Käsipelissä tahtoo pyöriä sisäpuoli mukana sekä avatessa että sulkiessa. Lyövällä mutterivääntimellä voittaa massan hitauden mutta pitää olla varma että on oikeilla jengoilla. Joissakin malleissa on pidätin, useimmiten se josta öljyt laskettiin ennen pois. Sittemmin, juuri siitä syystä sitä valutusruuvia ei enää käytetä. Sen verran paljon tuli vikoja keulaan väärän kiristämisen vuoksi. Blogissani on katsaus väärin koottuihin keuloihin juuri tuon alapultin osalta.

Paras, ja varmin, tapa on se mikä ensiksi täällä on neuvottu. Vetää teleskoopit irti ohjauskolmioista, valuttaa öljyt pois, laittaa takaisin, lisätä oikea öljymäärä, jouset ja holkki sisälle ja hattumutteri kiinni. Ei ole vaikeaa. Jos tosiaan tuntuu itsestä vaikealta niin sitä varten on merkkihuolto.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: kvlm - Joulukuu 06, 2018, 11:20:46 ap
 Ennenwanhaan löyty alajalasta 6mm ruuvi mistä voi laskea öljyn pois. Samainen ruuvi estää myös paikallaan ollessa patruunan pyörimisen asettumalla patruunan alapäässä olevaan hahloon. Jos on alaruuvin jo irroittanut pitää 6mm ruuvin paikalla ollessa kokeilemalla hakea patruuna paikalleen =hahloonsa.
Alaruuvin avauksen jälkeen hyvä vaihtaa välissä oleva alumiiniprikka - saattaa vanhalla jäädä vuotamaan.

Itse olen todennut parhaimmaksi keinoksi: koko putki irti ja valuttaa nurinpäin tyhjäksi.

Tämä joku vanhemman mallin rakenne , LM IV ainakin vastaavan kaltainen toteutus.

-KG-
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 06, 2018, 13:25:30 ip
Tässä juttu vastaavanlaisen yksinkertaisen keulan öljynvaihdosta jonka tyyppinen V7:ssakin on.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-keulan-huoltoa.html
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 12, 2018, 19:40:30 ip
Toinen patukka alkoi hikoilla kesällä ylhäältä. Tämä lienee häpeällistä, mutta annoin varsinaisen vaihdon kiireiselle ammattimiehelle. Hän sanoi, että jos tuon putket hänelle irroitettuna, hän ehtii vaihtaa öljyt ja stefat. Tilasin tiivisteet netistä.

Koska putkia ei ollut irroitettu "hetkeen", siinä oli minulle tarpeeksi hommaa, ja yksi kiinnitys oli pakko tuhota irroitettaessa lyömällä avain koloon. Sain uuden samanlaisen mekaanikon laatikosta.

Kiitokset Pirkka Pöyhöselle (PJP-huolto). Ehdin tuskin kotiin, kun hän jo soitti, että tule hakemaan. Hän sanoi, että vuotavassa putkessa sentään oli öljyä ja että siinä toisessa oli hiukan jotain kuraa. Oli korkea aika tehdä jotain.

Laitoin itse vain putket kiinni.

Keula tuntui heti jämäkämmältä.

Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 12, 2018, 20:28:06 ip
Onko Wäinöllä tietoa milloin oli edellinen keulan huolto?

Muutoin vaikuttaa normihommalta. Jumiutuneita kierteitä ja vuotavia tiivisteitä. Tarkoittaa että aiemmin on laiminlyöty huoltamista.

Se että huolto teki homman nopeasti ei hämmästytä yhtään. Työmäärä on irrottamisessa ja asentamisessa. Ei niinkään tiivisteiden vaihdossa ja öljynvaihdossa. Näin asentaja välttyy ikävältä ja joskus aikaa vievältä hommalta ja saa tehdä sen mistä asiakas haluaa maksaa.

Laitetaanpa tähän yhteyteen: sisäputkia kannattaa kääntää alkuperäisasennosta 90 astetta aina kun putket ovat irrallaan. Kuormitus osuu eri kohtaan eikä hiero aina samaa kohtaa. Ihan tarpeeksi olen nähnyt tämän elämän osalta kromauksen menettäneitä teleskoopin sisäputkia.

Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 12, 2018, 21:22:31 ip
Onko Wäinöllä tietoa milloin oli edellinen keulan huolto?

No eipä oo, ei. Pyörä on ollut minulla pari kesää, ja sain alkaa päälle suosituksen vaihtaa haarukkaöljyt ja jarrunesteet. Jarrunesteet sain itse vaihdetuksi ohjeella, jonka löysin projektiblogistasi.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 12, 2018, 21:48:04 ip
Käytetyn pyörän ostaminen on tarkkaa hommaa. Mieluiten ostan yksityishenkilöltä kuin jobbarilta. Molemmat voivat myydä hyvää että heikompaa tuotetta. Kauppias on oppinut roolinsa mutta yksityinen ei välttämättä. Molempien suhteen olen mennyt halpaan.

Mutta asiasta selviää helposti ostopaikasta riippumatta: täysi huolto heti hankinnan jälkeen. Eikä vain kausihuoltoa vaan perusteellinen huolto.

Asiasta olen joskus hyötynyt kun pyörän myyjä kertoi että on pahasti käyntivikainen. Niin se olikin. Ilmansuodatin öljystä märkä ja tukossa. Selvisi kun katsoin öljyn pinnan tason ennen koeajoyritystä. Oli täytetty "korkkiin asti".
 
Asia ei ole harvinainen. Toinen kerta oli kun erään tutun pyörä ei toiminut kunnolla sen jälkeen kun veljensä oli lainannut sitä. Oli vastapalveluksi vaihtanut uudet öljyt mutta ei kertonut. Pari litraa oli liikaa. Ennen oikeaa havaintoa ihmeteltiin savutusta ja huonoa vetoa. Kiukkuinen puhelinsoitto lainaajalle johti käyntihäiriön jäljille. Lisäksi öljy oli väärää tyyppiä. Jutulla oli onnellinen loppu.

Yllättävän pitkälle 1100 Guzzin kone vetää dieselöljylläkin. Tai seosta se oli. Vähentyneen bensiinin jatkeeksi oli laitettu dieseliä. Kuuma kone jollain lailla öljyäkin polttaa mutta kun ei asiasta tiedä ennalta niin ei tule ensimmäiseksi haisteltua tankin sisältöä. Tässäkin tapauksessa selvisi tankin tyhjennyksellä, tulppien- ja öljynvaihdolla. Jonkin aikaa kone savutteli mutta pelasi ihan hyvin ja pelaa, tietääkseni, vieläkin.

Kaikista jännintä on se että usein samalle henkilölle sattuu kaikki kommellukset.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 12, 2018, 22:33:00 ip
Hyvin tätä on monin osin pidetty ja guzzistilta (joka vaihtoi uuteen) ostettu eikä edes paljon maksettu. Ohjeet sain, että niitä nesteitä ei sitten ole katsottu hyvään aikaan. Muuten kaikki öljynvaihdot oli säntillisesti hoidettu, spoorit rasvattu jne. Nyt tuli vuosi, kun tarkastin itse perän.

Yritän jatkaa hyvää polkua.

Nyt pitäisi ottaa tankki irti ja vaihtaa se ilmansuodatin. Sen pitäisi kyllä olla pestävää mallia, mutta sama kai se on uusi laittaa. Bensiinisuodatin menisi varmaan samalla itkulla. Muuten teen perushuollon. Moottoriöljyksi ajattelin Enin 20X50, kun on suositus.

Kahden kesän aikana 17 000 ilman mitään varsinaista häiriötä. Viime kesän kuumilla ruikki sylintereiden väliin hiukan öljyä, mikä touhu lakkasi syksymmällä. Pitää katsoa tankin alainen letkuhässäkkä, onko siellä jotain. Jos laitan sitä öljyä, jonka viskositeetti kuuluu tuohon pyörään, sekin varmaan on ihan hyvä juttu. On monia MP:n 20X50-öljyjä, mutta varsinaiset viskositeetit käsittääkseni ovat silti erilaiset ja sillä on jotain tekemistä sen varsinaisen käytön aikaisen paksuuden ja virtauksen kanssa.

Vaijerit rasvaukseen, laakereitten tarkastus jne. Öljykoppaan on uusi tiiviste ja suodin. Sylinterinkannen tiivisteet on uudet kaapissa.



Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 12, 2018, 22:55:31 ip
Ei ole huikean kranttu öljyn suhteen. Riippuu omasta käytöstä, mitä sinne kannattaa laittaa.
Öljyistä löytyy haulla paljon keskustelua palstalta.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 12, 2018, 22:56:51 ip
Vaikuttaa pyörä olevan vastuullisessa ylläpidossa.

Jos kyseessä on ns vapaavirtaussuodatin niin myy se sellaiselle joka sen haluaa. Tavallinen paperisuodatin, alkuperäismerkkinen tai tarvike, hoitaa homman paremmin. Toki tämä lausuma nostaa aina haloon. Mutta niin se vain on.

Joissakin malleissa ei ole annettu bensiinin suodattimelle vaihtoväliä. Kotimaisilla bensoilla ja ruosteettomalla tankilla se kestää pitkään. Ei ole kallis hankinta ja sen voi vaihtaa vaikka varoiksi. Eipä tule lähivuosina yllätyksiä sen suhteen.

Tyypillinen polttoaineensuodattimen tukkeuma johtuu tankin ruosteesta. Koskee vain teräspeltisiä tankkeja.

Öljykeskustelu on syvä suo. Laita suosituksen mukaista öljyä tai vastaavaa toisen merkkistä laatuöljyä.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 12, 2018, 23:09:01 ip
Edelleen on keneltäkään näyttämättä suodattimen läpäisemä pöly, jota kuulemma pestävästä menee ihan valtoimenaan läpi..
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 12, 2018, 23:31:54 ip
Edelleen on keneltäkään näyttämättä suodattimen läpäisemä pöly, jota kuulemma pestävästä menee ihan valtoimenaan läpi..

Kokemuksesta tiedän että niin vain käy. Imukanavat ja läpät mustana.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 12, 2018, 23:43:36 ip
Edelleen on keneltäkään näyttämättä suodattimen läpäisemä pöly, jota kuulemma pestävästä menee ihan valtoimenaan läpi..

Läpi menee, imupuoli vaapaavirtaussuodattimen jälkeen muuttui mustaksi. Ihan tunnettu merkkisuodatin oli kokeilussa.
Jos suodattimen läpi auringonvalo paistaa jo uutena, kyllä siitä melkoisen paljon menee hiekkaa läpi. Ei jatkoon siviiliajossa
jos tavoitellaan isoja kilometrilukemia matkamittariin. Jos haluaa suodatinta pestä, vaahtomuoviset ovat hyviä.
esimerkiksi PiperCross.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 13, 2018, 06:34:11 ap
Viimeksi tänä kesänä K&N:n huoltaneena, en löytänyt tuota pölyä putsarikotelosta. Puhtaalla, valkoisella paperilla pyyhin kotelon sisäpintaa. Siellä kuitenkin on jonkin verran öljyä huohotuksesta tms, pölyä tai muuta mustaa ei löytynyt..
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 13, 2018, 18:47:04 ip
Jaa, minulla on yleensä Buellin putsarikotelon pohjalla, ennen suodatinta, puolen sentin hiekkakerros ajokauden jälkeen jos on jossain pidemmällä tullut käytyä.
Kyllä siitä osa ehti mennä K&N:n läpikin vaikka se oli selvästi hiekka-aavikon pinnan yläpuolella. Synkän näköinen oli imusarja ja kaasuläppä. Mitään offroad tai soratie ajoa ei hiekan kertymiseksi tarvitse harrastaa. Joskus putsarikotelon sisältä on talvihuollossa löytynyt puolenmetrin mittainen lehtipuun oksakin. Siellä se oli nätisti ilmansuodattimen ympärille kiertyneenä.
LeMansin männät ja männänrenkaat menivät alkumatkasta piloille jo vähän ennen ensimmäistä sataatuhatta. Ajelin silloin muistaakseni Malossi-merkkisillä
"suodattimilla".
Pitäkää ilmansuodattimet kunnossa jatkossakin.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Ikkala - Joulukuu 13, 2018, 19:43:37 ip
Edelleen on keneltäkään näyttämättä suodattimen läpäisemä pöly, jota kuulemma pestävästä menee ihan valtoimenaan läpi..

Kokemuksesta tiedän että niin vain käy. Imukanavat ja läpät mustana.

Mitähän varten mulla ei näin käy?

Kävin ruuvaamassa omastani ja emännän mopoista suodattimet irti. Mulla hyvin vapaasti hönkivä arlen ness, emännällä orginal paperifiltteri. Paperisen takana kaasuläppä ja muut näytti kurjemmalta ja likaisemmalta.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 13, 2018, 21:14:12 ip
Jos tästä tulee ratkaisematon, voimme varmaan hyväksyä totuuden likiarvoksi sen, että ilmansuodatin kannattaa tosiaan pitää kunnossa, oli se milainen ratkaisu hyvänsä.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Aapo - Joulukuu 13, 2018, 21:26:04 ip
Le Mans IV:sella lähes 100 000 km ilman ilmanputsaria ajaneena en ymmärrä mokomaa keskustelua, Jos pysyy poissa sorateiltä, tai ei ainakaan aja kenenkään perässä, on melkein sama mitä siellä imupuolella on.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 13, 2018, 22:54:57 ip
Aika paljon ratkaisee mikä pyörä on kyseessä. Breva 1100 ei kaivannut paperisuodattimen vaihtoa kymmeniin tuhansiin kilometreihin. California 1400 suodatin on vahvasti pölyinen jo muutaman keväällisen tuhannen kilometrin jälkeen. Selvitin jälkimmäistä asiaa: suodattimen alapuolella olevat rakenteet pyörittävät pölyä ylöspäin suodatinkoteloiden imuputkien tietämille. Poistin kumiset imuputket joten ilmanottokanavien pinta-ala kasvoi. Varmaksi en voi mennä sanomaan vähensikö se pölyn kertymistä suodattimeen mutta ilmanotot eivät ainakaan muistuta pölynimurin suulaketta. Joka tapauksessa samassa tilassa oleva akku ja sen kotelo ovat paksussa pölyssä vaikka soratiellä ei oltaisikaan ajettu. Käyntiääneen muutoksesta tuli mukava lisä.

Se että suodatin on pölyinen ei sinällään kerro suodattimesta muuta kuin että ainakin sen kokoisen hiovan ainesosan se ottaa talteen. Suodatin koostuu pienistä ilmakanavista ja kun pölyhiukkanen pysähtyy kanavaan se jakaa kanavan kahteen pienempään kanavaan. Reikiä lienee suodattimessa satoja tuhansia. Jos jokainen reikä saa sen osittain tukkivan kappaleen sisäänsä niin suodattimen suodatusteho paranee mutta virtausvastus kasvaa. Jos suodattimessa on riittävästi pinta-alaa niin se riittää moottorin ilmanottohommassa pitkän aikaa. Yleensä suodattimet ovat tämän vuoksi suuresti ylimitoitettuja. Kaiken varalta.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 13, 2018, 23:38:46 ip
Le Mans IV:sella lähes 100 000 km ilman ilmanputsaria ajaneena en ymmärrä mokomaa keskustelua, Jos pysyy poissa sorateiltä, tai ei ainakaan aja kenenkään perässä, on melkein sama mitä siellä imupuolella on.

Minulla oli sentään jotain suodatinta ennen kaasuttimia, jos ei 3mm männänrenkaiden päiden rako ja orastava öljynkulutus ole kulumista, mikä sitten?
Orkkis paperisuodattimesta luovuin kun sitä joutui vaihtamaan kesken ajokauden, meni usein sateessa ajaessa tukkoon.
Nyt on ajettu Pipercross-suodattimilla liki 200kkm ja hyvin menee vieläkin.
Ei ne Pipercrossitkaan loputtomiin kestä, tässä on kolmannet menossa, vasta.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2018, 08:39:30 ap
En epäile hetkeäkään, etteikö olisi kulunut huonoilla filttereillä, mutta onkohan männänrenkaissa ollut Guzzilla koskaan laatuheittelyä? Jos Malossit olisivat sitä sitten auttaneet?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2018, 12:30:48 ip
Merkittävin syy kulumiseen on noin yleisesti ottaen että moottoripyörällä ajetaan. Itse ajan enää vain noin 10.000 km kaudessa. Usein useammallakin pyörällä. Silloin kun ajoin moninkertaisesti enemmän niin moottorit sekä pyörä yleensäkin myös kuluivat enemmän. Uusi pyörä oli uuden oloinen vain sen yhden kauden. Sitten alkoikin ilmetä kaikkea pikkujuttua toisella kaudella. Kolmannen kauden lopulla savuttava pyörä vaihtoriviin ja uusi alle. Nyt kun ajaa vain vähän niin tuntuu että pyörä kestää ja toimii kovin hyvin.

Cali 1400:ssa olen mielenkiinnosta katsonut ilmansuodattimen tilan jopa kesken kauden. Ensinnäkin se on helpossa paikassa. Tarvitsee vain satula ja akku irrottaa. Yllätys oli heti alkuunsa että suodattimessa oli runsaasti hiekkaa. Siksi olenkin suodattimen vaihdon ajoittanut tässä pyörässä vasta kesäkuulle kun tiet ovat puhtaammat. Vanha edelliskesäinen suodatin pitää pölyn loitolla paremmin kuin uusi.

Verrattuna 1100 Brevaan on Cali 1400:ssa halvempi suodatin ja paljon helpompi vaihtaa. Suodattimet olen hakenut Motonetistä. Ufi-merkkisiä viimeksi tarjosivat. Yleensä ostan useamman kerrallaan niin ei tarvitse työnään hypätä kaupassa. Kuten muitakin huolto-osia.


Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 14, 2018, 20:05:51 ip
En epäile hetkeäkään, etteikö olisi kulunut huonoilla filttereillä, mutta onkohan männänrenkaissa ollut Guzzilla koskaan laatuheittelyä? Jos Malossit olisivat sitä sitten auttaneet?

Ne Malossit aiheuttivat moottoriin myös käyntihäiriöitä koska niiden läpi kulkeutui joutokäyntikanaviin kaikenlaista törkyä. Ensimmäisen kerran
kun joutokäynti hävisi toiselta puolelta, meni tovi ennen kuin syy selvisi. Joutokäyntisuuttimen päällä, kanavan puolella oli kivenmurikka
tukkimassa polttoaineen saantia. Myöhemmin sama toistui, helpompi korjata kun aiheuttajasta oli jo aavistus heti vian ilmetessä.
Myöhemmin jouduin poraamaan toisen kaasuttimen joutokäyntikanavan päätytulpan pois kun kanavaa ei saanut muuten puhdistettua.
Ja ihan sama se on männänrenkaiden ladun puolesta. Jos ilmansuodatus ei toimi, hiomatahnaa siellä moottorissa pyörii. Se onkin sitten jokaisen
oma asia, onko siitä mitään haittaa.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Kaijus - Joulukuu 14, 2018, 22:31:29 ip
Le Mans IV:sella lähes 100 000 km ilman ilmanputsaria ajaneena en ymmärrä mokomaa keskustelua, Jos pysyy poissa sorateiltä, tai ei ainakaan aja kenenkään perässä, on melkein sama mitä siellä imupuolella on.

Minullakin oli edellisen (saksalaisen) omistajan jäljiltä T3 Calissa ilmanputsarina verkko, joka esti oravaa suurempien otusten etenemisen, enkä koskaan havainnut, että siitä suurempa haittaa olisi syntynyt. Kone kävi - ja käy yhä uuden omistajan hoteissa  - kauniisti. Luulinkin ennen tätä keskustelua, että ilmanputsarin tarkoitus on vaimentaa imuääntä - se nimittäin T3:ssa oli hiukan lujanlainen  ;D
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2018, 22:47:28 ip
Kuten aiemmin ennustin niin iso haloo tulee aina tästä aiheesta.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Ikkala - Joulukuu 14, 2018, 22:53:56 ip
Kuten aiemmin ennustin niin iso haloo tulee aina tästä aiheesta.

Niin siinä tuppaa käymään kun laukoo virheellisiä kommentteja ;D
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2018, 23:06:53 ip
Jos mutulla ampuu, niin voi kuvitella miten osuu..
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 14, 2018, 23:33:38 ip
Ihan sama. Mielipiteeni ei tämän foorumin tietäjien mainnoista ja luuloista miksikään muutu.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 14, 2018, 23:35:01 ip
Omat kokemukset eivät ole uskon asioita, vaan kokemukseen perustuvia.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 08:19:34 ap
Nämä jutut ovatkin outo suo. Ei niistä hermostua kannata.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Wäinö - Joulukuu 15, 2018, 08:37:11 ap
Kuten aiemmin ennustin niin iso haloo tulee aina tästä aiheesta.

Outoa. Tuttavan poika ajaa crossikilpailuja, ja he vaihtavat viikonlopun kisojen aikana ilmansuodattimen kahdeksankin kertaa. Ilmeisesti ihan turhaan. Täytyykin mennä kertomaan, että käy siellä kustiporukan sivuilla, eihän siihen tarvita kuin kanaverkkoa.  :)

Mutta joo, tärkeintä siis se, että se putsari on kunnossa. Itse jouduin viime kesänä pölisevälle hiekalle joukon ajossa, kun majapaikkaa etsimme, ja vaikka pidimme etäisyyttä, siellä oli hienoa pölyä kaikkien pyörien tankkien ja laukkujen päällä puoli milliä.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 15, 2018, 10:47:22 ap
Ei kannata hermostua ei. Kukaan ei liene sanonut, että kantaverkko crossissa riittää. Järkeä saa käyttää. Omat huomiot perustan vain noihin omiin katupyöriini. Pikkulohkon PiperCrossit pitävät töhnät ulkopuolella Bel Rayn sinisellä öljyllä ja isolohkon K&N:paneeli omalla huoltosarjalla ja öljyllään. Paneeleita mulla on kolme, yhdelläkin pärjäisi, mutta eipähän huollossa tarvitse odotella kuivumista.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 15, 2018, 15:13:53 ip
Itselläni on kolmessa pyörässä ns. pestävät vapaavirtaussuodattimet siksi että niissä ei ole alkuperäisille paikkaa eikä tilaakaan. Muissa alkuperäisuodattimet tai vastaavat paperiset tarvikesuodattimet alkuperäisien paikalla.

Vähempi on askarreltavaa niissä joissa on alkuperäissuodattimet. Vaihtoperiaatteista kirjoitin jo aiemmin.

Tarvikesuodattimisia pyöriä ajan vähemmän niin pesukertoja vuoteen tulee vain yksi per pyörä. Sen vielä sietää. Keväällä kerralla kaikki pesuun ja parin päivän päästä öljyäminen.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 14, 2019, 20:27:11 ip
Tuanoinnii... etuteleskooppien öljy pitäisi käydä ostamassa kaupasta. Sille on annettu ohjekirjassa suositusarvo SAE-5 – SAE-20. Varmaankin noin iso pelivara käyttörkoituksen mukaan, luulisin. Mikä olisi sopiva haarukkaöljy Nevadan Annin teleskoopeille, joka on tältä osin sama haarukka kuin V7, ja tällaisen sunnuntaiajelijan ajoille näille reikäisille mutkateille ja italialaisen mannekiinin kokoiselle kuskille? En yhtään tiedä mitä siellä on viimeisen huollon jälkeen ollut, mutta minusta se on tuntunut hiukan turhan kovalta.

Kevät on tulossa ja täytyy käydä kaupungissa hankkimassa työkaluja ja aineita huoltoa varten. Mahtaako tulla taas kiire lopulta...
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 14, 2019, 20:42:11 ip
Paha sanoa. Centauroon laitoin juuri SAE5 ja kerhokaverit sitä jeesustelivat. Tiedän vain että se toimii ja säädöissä riittää varaa.
Jos ei tiedä niin laittaa kompromissin: SAE10. Jos on vetelä niin ensi kerralla tiukempaa ja päinvastoin. Koska kyse on omasta ajotavasta ja minkä mieltää miellyttäväksi.
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 14, 2019, 20:50:26 ip
Tuosta keskeltä lähtisin kokeilemaan, eli kymppiä. Omaan olen ajotavalleni iteroinut 7.5w öljyn. Kaksikymppinen on sitten aikamoista tahmaa, tekee kyllä jäykän liikkeen keulaan. Itselläni sitä on takaiskareissa. Keulaan en kyllä usko kenenkään laittavan?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 15, 2019, 12:16:46 ip
OK. Laitan aluksi SAE-10 keulaan.

Matti sanoi kerran Nevadan Annin pyttyjen rivoitusta vilkaistessaan, kun sinä näkyy öljyinen rantu kannentiivisteen kohdalla, että pieni kannenpulttien jälkikiristys olisi paikallaan. Onko niitä tosiaan vain 3 pulttia? Kaksi isoa ja yksi pienempi? Ja hirmuinen kiristysmpmentti. Jotta saan ne oikeaan momentiin, niin onko oikein ensin kääntää aukipäin parikymmentä astetta ja sitten vasta yhtä kyytiä pysähtymättä oikeaan momenttiin asti?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 15, 2019, 13:29:52 ip
Viisi niitä on. Kaksi on samalla keinuvipuakseleiden kiinnityksenä. Eli on läpiputit niiden keinuakseleiden ja hatun läpi.

Ja momentit on manuaalin mukaan 42Nm isoille ja 28 pienelle (yksinäiselle M8:lle). Ei siis mitään tolkuttomia. Manuaali ei tunne pikkulohkolle jälkikiristytä, mutta noin se ainakin muissa tehdään. Vähän auki ja sitten momnettiin. Tosin manuskassa on kerrottu kiristyksen tehtävän kahdessa vaiheessa isoille 25->42 ja pieni suoraan 28. Ja itse tekisin kylmänä, kun on alumiinikone. Kuumana kiristäessä taitaa momentti kiristyä jäähtyessä..?
Otsikko: Vs: Etuiskunvaimentimien öljynvaihto
Kirjoitti: Hajakenttä - Helmikuu 15, 2019, 15:23:50 ip
Lainaus
Lainaus
Viisi niitä on. Kaksi on samalla keinuvipuakseleiden kiinnityksenä. Eli on läpiputit niiden keinuakseleiden ja hatun läpi.

Niinpä näkyy olevankin. Piti oikein avata venttiilikopat ja tutkia. Sitten vasta avautui tuo rakennepiirros, jossa onkin näköjään kahta pituutta M10 kannenpultteja, 182mm ja pitemmät 214mm, jotka ylettävät siten keinuvipuakselien läpi.

Kiitos tukiopetuksesta.  :)