Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 02, 2018, 13:45:38 ip
-
Vanha motoristikaverini kauhistui kun kuuli että pyörässäni on ns. sekarengastus eli ristikudosrengas edessä ja vyörengas takana. Väitti myös että näitä ei saa käyttää moottoripyörässä yhdessä. Tiedän että autoissa on kielletty tämän tyyppinen sekarengastus mutta koskeeko se moottoripyöriä?
Mitään ongelmaa en ole huomannut ajettavuuden suhteen. Pikemminkin päin vastoin. Eturengas on painava ja tukeva ristikudosrengas ja takana auton pehmeäsivuinen ja kevyt vyörengas. Auton ristikudosrengasta en taakse laittaisi vaikka maksettaisi.
-
Eipä taida olla kieltoa, kun ei ole katsastustakaan, missä sitä valvottaisiin. On ollut itselläkin monesti sekarengastus.
-
Monesti myös ollut sekarengastus, eikä ajossa mitään omituisuutta ole esiintynyt.
-
Kustomeihin kumeja. Näkyy olevan eri tyyppisiä kumeja: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7616/Metzelerilt%C3%A4-uusi-Cruisetec-rengas-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4viin-ja-tehokkaisiin-V2-py%C3%B6riin.htm?ref=newest
Onko Guzzi 1400 tehokas ja vääntävä siten kuin rengasmainoksessa tarkoitetaan? Mutta sopiva rengaspari noista löytyisi.
-
Ei mikään järin tehokas mutta kuutioiden tuomaa vääntöä jonkin verran.
-
Kustomeihin kumeja. Näkyy olevan eri tyyppisiä kumeja: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7616/Metzelerilt%C3%A4-uusi-Cruisetec-rengas-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4viin-ja-tehokkaisiin-V2-py%C3%B6riin.htm?ref=newest
Onko Guzzi 1400 tehokas ja vääntävä siten kuin rengasmainoksessa tarkoitetaan? Mutta sopiva rengaspari noista löytyisi.
>>>...on suunniteltu sopimaan uusimman sukupolven sellaisten kruisereitten ja touring-pyörien kanssa, jotka on valmistettu suorituskykyisiksi ja varusteltu uusimmin elektronisin apuvälinen.<<<
Miten tulikaan ensimmäiseksi ajatukseksi: "Nyt voidaan tinkiä renkaan ominaisuuksista kun uudenaikaisen moottoripyörän tekniikka ja avustimet
pitävät huolen ettei ajoneuvo lähde kuskilta lapasesta."
-
Miten tulikaan ensimmäiseksi ajatukseksi: "Nyt voidaan tinkiä renkaan ominaisuuksista kun uudenaikaisen moottoripyörän tekniikka ja avustimet
pitävät huolen ettei ajoneuvo lähde kuskilta lapasesta."
Tätähän on odotettu kauan. Että moottoripyöräily olisi hyvin turvallista ja sitä voisi harrastaa kuka tahansa eikä kävisi kuinkaan.
-
Kunhan nuo ajon helpottimet rantautuvat autoista kahdelle pyörälle, niin kyllä. Muutamat autot saavat jo moitteita talvitesteissä, kun elektroniikalla maskeerataan geometrian virheitä.
-
Mikään elektroniikka ei korjaa esim. hartialukkoa.
-
Jep. Muutenkin kuskiin liittyvät ohjaustoiminnot ja niiden ohjailu lienevät vielä aika kaukana tulevaisuudessa ;D
-
Hätäjarruavustinta on kokeiltu mutta kokeiluksi jäi. Jos pyörä tekee omiaan niin miten kuljettaja voi siihen varautua.
Autossa sentään istutaan tukevammin ja voi olla turvavyöt kiinni niin auton omat toiminnot voivat viedä kuskia varsin napakasti. Mp-osastolla ei voi tehdä ennakoivia liikkeitä ilman että kuljettaja tietää siitä satavarmasti ensin.
Putkahti päähäni tämä:
Tuttavani ei ole käyttänyt turvavyötä autossaan eikä suostu käyttämään. Hän on auto- ja moottorpyöräharrastaja. Viimeksi tavatessamme kiitteli Liikkuvan Poliisin lakkautusta. Vähemmän on tullut sakkoja.
Syy on se että hänen veljensä oli palanut kolarissa autoonsa siksi että poliisit olivat todenneet tutkimuksissaan että hän ei ollut saanut turvavyötä auki. Paikalliset poliisit tietävät tämän eivätkä enää sakota häntä.
-
Voihan sitä turvavyön käyttämättä jättämistä noinkin yrittää itselleen perustella. Olen kuullut myös sellaisen perustelun turvavyön käyttämättä jättämiselle, että turvavyön käyttäminen estää heittäytymisen nopeasti auton lattialle jos törmää kuorma-auton perään. Tuossa tilanteessa tosin on tiedossa monenlaista muutakin riskiä. Riidatonta on kuitenkin se, että turvavyö pelastaa käyttäjänsä moninkertaisesti useammin kuin edesauttaa vammautumista tai kuolemaa. Turvatyynyillä varustetuissa autoissa turvavyön käyttämättä jättäminen lisää kuoleman tai vakavan vammautumisen riskiä, sillä turvavyöttömän kuljettajan syöksyessä äkkipysäyksessä eteenpäin tulee laukeava turvatyyny kuljettajaa vastaan sellaisella voimalla, että sitä eivät tahdo nikamat kestää. Samasta syystä ei onnettomuuspaikalla uhreja auttaessaan saa mennä etupenkillä istuvan ja kojelaudan väliin jos turvatyynyt eivät ole lauenneet (tämä opetettiin joskus SPR:n ensiapukurssilla). Sorry, meni ohi otsikon aiheen.
-
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.
-
Pekka viittasi aiemmin mielenkiintoiseen seikkaan eli siihen että automatiikka voisi korvata pyörän varustuksessa olevat puutteet. Jos oikein ymmärsin. Voi korvata myös kuljettajan puutteet.
Tekniikan kehittyminen suurella todennäköisyydellä johtaa juurikin toimintojen ulosmittaamiseksi. Ajonhallinta eli kaarre-ABS-jarrut, aktiivijousitus ja vastaavat antavat kuljettajalle käsityksen että hän on erittäin hyvä kuljettaja. Jossain vaiheessa tapahtuu se ettei tekniikka enää ehdikään apuun. Silloin voi tulla pipi.
Omalta kohdalta tuli aikanaan ulosmitattua kokolailla se mihin pyörän ominaisuudet ja oma taito riittää. Kun se selvisi ja painui hermostoon opiksi niin moottoripyöräily muuttui turvallisemmaksi. Pysyi "vartin" päässä niistä rajoista.
Nyt on tilanne toinen: uusi ja erilainen pyörä jolla en ole rajoja kokeillut. Itse olen vanhempi eikä renkuaminen satulassa enää innoita niin ei saa myöskään syvempää tuntumaa pyörään.
Kerholla haastattelin ikäisiäni ja vanhempia motoristeja ABS:stä. Kysymys oli: oletteko tarvinneet ABS:sää? Kaikki kertoivat että ei kertaakaan. Toinen kysymys että oletteko kokeilleet ABS:n avulla jarruttamista? Yksi oli, kuivalla asfaltilla. Miltä se tuntui? "Ikävältä nytkytykseltä ja paremmin olisin jarruttanut tavallisilla jarruilla".
Ainahan ei ole kuiva asfaltti alla joten märällä tai soralla ABS:stä saattaisi olla apua. Vaan enpä ole kokeillut.
Vastaavanlaista on minunkin ajoni, ennakoivaa, rauhallista ja pääosin seuduilla missä ei juuri ole muuta liikennettä. Todennäköisesti kauan sitten oppimani valmiudet ovat alkaneet ruostua. Mutta kun puutteensa tiedostaa niin pärjäilee. Toistaiseksi pelkään muita liikenteessä olevia enemmän kuin itseäni. Tilanne vaihtuu jossain vaiheessa niin pitää tehdä johtopäätöksiä. Kortti on toistaiseksi voimassa vuoteen 2022.
Tampere on onneksi pieni paikka. Muutamassa minuutissa pääsee "korpeen" eli mukaville pikkuteille kurvailemaan. Tai moottoritietä hyvää vauhtia kauemmaksikin. Kaupungissa kuljen julkisilla. Kaksi ilmaista pyöräparkkia on melkein aina täynnä ja muu pysäköinti maksaa kerralta enemmän kuin bussikyyti edestakaisin.
-
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.
Vaikea sanoa, kun ei ole kokeillut. Mutta autoni perään ajettiin elokuussa Helsingissä, turvatyynyt eivät lauenneet. Auton perä oli lytyssä, mutta muuten se oli ajokunnossa ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa, mutta poliisisetä sanoi, että ei pitäisi, turvatyynyt saattavat laueta itsestään ja aiheuttaa vammoja.
Ei tuntunut uskottavalta, mutta olettaa piti, että poliisi tietää eli matka jatkui hinausautolla ja sitten vuokra-autolla.
-
EU-tasolla silloin tällöin tehdään aloitteita moottoripyöräilyn turvallisemmaksi tekemiseksi. Joko tehoa, kuutiotilavuutta tai nopeutta rajoitettaisiin mielellään. Myös pakollisia turvavarusteita on esitetty. Yksi juurikin tuo ilmatyyny. Myös pakollista ajopukua on esitetty jo useasti. Se sisältäisi ilmatyynytyyppisesti laukevan niskasuojan ja ilmatyynyt vartalon suojaksi. Muutamaa prototyyppiä on jo esitelty. Myös muita aktiivisia ja passiivisia turvalaitteita on esitelty kuten kypärä joka valvoo ajajan vireystilaa ja pysäyttää pyörän jos ajo ei suju. Jopa itsekseen laskeutuvia apupyöriä on tarjottu. Siinä ei ole todennäköisesti ollut käsitystä moottoripyörän ajodynamiikasta. Tukipyörät kun muuttaisi ajodynamiikan päinvastaiseksi.
Yhteistä näille monille kehitelmille on ollut se että kehittäjillä ei ole ollut omakohtaista kokemusta moottoripyöräilystä.
Mutta ainakin ABS-jarruista on tutkittua tietoa parantuneesta turvallisuudesta.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/11/20/abs-reduces-motorcycle-accidents/
Tässä on juttua ajoavustimista ja testivälineestä. Siinä "kylmäkalle" ajaa moottoripyörää.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/09/12/motorcycle-test-dummy/
-
olen tuota törmäystyynyväitettä pohtinut. Se on tullut esille muuallakin. Ainakin videoissa, joissa turvatyynyä esitellään, tyyny täyttyy ennen kuin henkilö kerkeää lähteä liikkeelle. Eli tyyny ei iske vastaan, vaan on jo täysi ja ottaa liikkuvan henkilön vastaan.
Vaikea sanoa, kun ei ole kokeillut. Mutta autoni perään ajettiin elokuussa Helsingissä, turvatyynyt eivät lauenneet. Auton perä oli lytyssä, mutta muuten se oli ajokunnossa ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa, mutta poliisisetä sanoi, että ei pitäisi, turvatyynyt saattavat laueta itsestään ja aiheuttaa vammoja.
Ei tuntunut uskottavalta, mutta olettaa piti, että poliisi tietää eli matka jatkui hinausautolla ja sitten vuokra-autolla.
Tämä turvatyynyily nostetaan esille myös silloin, kun aikoo laittaa lapsen turvaistuimineen etupenkille. Siis kasvot menosuuntaan. Ei kuulemma saa, kun tyyny on niin vaarallinen. Seuraava perustuu ihan omiin mittauksiin ja huomioihin; Toisaalla väitetään juuri tuota samaa, että tyyny lyö kasvoille. Niinhän siis pitäisi lyödä kaikkia etupenkissä istuvia. Ottaakko siis mieluummin niskallaan ruoskailmiön haltuun, vai hiertymiä kasvoihin kun turvatyyny ottaa vastaan?
Toinen argumentti on kyytiläisen pituus. Ei kuulemma ole mitoitettu niin matalille. Meidän kaikki neljä (kaksi kummassakin autossa) turvaistuinta ovat sen verran korkeita istuinosaltaan, että nostaa nenän korkeuden tavallisen mummon tasolle. Eli ihan järkevälle, sivuikkunasta katselukorkeudelle. Sekö ei riitä? Istuimissa itsessään on kuitenkin niskatuet yms.
No, lapset ovat meillä olleet kuitenkin takapenkillä, paitsi kun lainaan pakettiautoa.
-
Turvatyynyihin liittyy minun tietojeni mukaan käytännössä aina myös turvavöiden esikiristinjärjestelmä, joka kiristää turvavyön automaattisesti törmäystilanteessa. Näin turvavyötä käyttävä auton kuljettaja tai etupenkin matkustaja ei pääse juuri lainkaan liikkumaan kohti laukeavaa turvatyynyä. Riskeistä ja vammoista, joita turvatyynyt voivat kolaritilanteissa aiheuttaa jos ei samalla käytetä turvavyötä, varoitetaan useissa mielestäni luotettavaksi arvioitavissa lähteissä (mm. Liikenneturvan sivuilla). Minulla ei ole sellaista teknistä tietoa, jonka perusteella voisin nuo riskeistä kertovat tiedot kyseenalaistaa ja siksipä olen noudattanut noita turvavyön ja lastenistuinten käyttöä koskevia ohjeita, jotka lähteestä riippumatta ovat hyvin samansisältöisiä. Sellaisenkin tiedon olen jostain lukenut, että turvatyynyjen ollessa kehityksensä alkuvaiheessa ne laukesivat vain nokkakolarissa, mutta järjestelmien kehityttyä ja turvatyynyjen määrän autoissa lisäännyttyä järjestelmät ovat kehittyneet älykkäämmiksi ja reagoivat nykyään myös muissa suunnissa tapahtuviin törmäyksiin.
-
Omassa autossa ei ole kuin kuljettajalle turvatyyny. Repsikalle ei. Siksi vaimo saa ajaa. Itse ajelen moottoripyörällä perässä tai useimmin ihan eri reittiä ettei käy nolosti että törmäisimme toisiimme. Merkittävimmät ajosuoritteet ovat kesäiset mökkimatkat.
Vaimo ajaa myös talvella. Itse olen joko kotona tai baarissa. Sujuu kauppareissut riitelemättä eikä tarvitse rampata hehtaarihallin käytäviä kilometritolkulla. Tai vartoilla vaate/kenkä/lahjatavaraosastolla että tapahtuisi jokin päätös ja käytävä veisi kassalle päin jopa alle puolen tunnin. Auton yksi ja ainoa turvatyyny, välillisesti, hoitaa tämänkin asian ratkaisun. Kaupunkiliikenteessä kun voi tulla peräänajo kovin herkästi.
Niin, Daciassa ei ole turvavyönkiristinmekanismia. Ihan tavalliset pinta-asenteiset turvavyöt.
-
. Sellaisenkin tiedon olen jostain lukenut, että turvatyynyjen ollessa kehityksensä alkuvaiheessa ne laukesivat vain nokkakolarissa, mutta järjestelmien kehityttyä ja turvatyynyjen määrän autoissa lisäännyttyä järjestelmät ovat kehittyneet älykkäämmiksi ja reagoivat nykyään myös muissa suunnissa tapahtuviin törmäyksiin.
Riittävän iso tärähdys pystysuunnassa (kuoppa) riittää joissain merkeissä laukaisemaan tyynyn. Ehkä jopa tarkoituksella?
-
Joissakin pyörissä on törmäystyyny jo vakiona. Toiminee kohtisuorassa törmäyksessä. Niitäkin kai tapahtuu mutta monet tapaukset ovat suistumisia ja eri tyyppisiä ajonhallinnan menetyksiä joissa ei ole kohtisuoraa liikesuuntaa.
Joitain kaasulla täyttyviä ajoasuja on esitelty. Ei vaan ole näkynyt paikallisen ajoasukaupan hyllyllä. Ehkä joskus.
-
<snip>
Joitain kaasulla täyttyviä ajoasuja on esitelty. Ei vaan ole näkynyt paikallisen ajoasukaupan hyllyllä. Ehkä joskus.
Esim. tässä (on paljon muitakin): https://www.alpinestars.com/tech-air
-
Myös Daineselta löytyy D-Air mallisto.
-
Avaan ennakkoluulojani: taitavat olla hikisiä kapineita. Hinnoittelu on varma este hankinnalle omalta kohdalta.
-
Tulevat vielä yleistymään ja sitä myöten hinnat tippuu. Omalle turvallisuudelle on kuitenkin hankala laskea hintaa.
-
Omalle turvallisuudelle on kuitenkin hankala laskea hintaa.
En ole edes yrittänyt. Hintaa voi silloin nimittää kirjaimella x.
-
Juuri ostin suojapaidan, jolla varmistan suojien pysymisen oikeilla paikoillaan, jos sattuu heittämään kuperkeikkaa. Ei kyllä aikomuksena ole, mutta kun rahalla järkevästi sai.
-
Kärkkäisellä muuten on motoristien käyttöön tarkoitettuja airbag-liivejä. Hinnat alkaen n.500€.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/helite-gp-air-vest-airbag-liivi-turvaliivi-suojaliivi (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/helite-gp-air-vest-airbag-liivi-turvaliivi-suojaliivi)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/helite-airnest-vest-musta-airbag-liivi-turvaliivi-suojaliivi (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/helite-airnest-vest-musta-airbag-liivi-turvaliivi-suojaliivi)
-
Näitä motoristin paukkuliivejä on tullut tutkailtua, mutta ei ole ihan vielä valjennut mikä tuote olisi oikea valinta. Pro Ratamoottoripyöräilijöillä nämä ovat käsittääkseni olleet pakollisia jo jonkun aikaa. Omat ajovarusteet ovat kokolailla ok, mutta niskan suojaksi on ollut mielessä löytää joku ratkaisu tulevalle kaudelle. Paukkusellaisten lisäksi on erityyppisiä kauluksia joilla liika niskan liike on tarkoitus estää silloin kun fysiikanlait ovat ottaneet tilanteen hallintaansa. Käyttäjäkokemukset kiinnostavat, jos sellaisia löytyy. Oma käyttötarve koskisi sekä katu- että rata-ajeluita. Käyttömukavuus lienee noissa paukkusysteemeissä jonkinlainen etu.
-
Ratahommissa kavereilla on noita niskajuttuja. Eli niitä rajoittavia leatt-tukia. Toiset ajavat aina sen kanssa ja toiset moittivat liian rajoittaviksi kyykyn kanssa. Eli kokeilemalla selviää.