Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Marraskuu 16, 2018, 20:58:34 ip
-
Noniin.
Tutustuin Dinsen kuvan avulla 850GT:n vetopyörästön osiin jollaiset minulla on laatikoissa. Harmittavasti kaikista ei ole kuvia jos ei ole saatavilla. Pyöräpareja löytyi 8/37 josta 8 hampainen viottunut ja toinen 8/35 uudehko. Olisikohan jostain toisesta mallista ? Alkuperäinen 8/37. Melkein kaikki osat löytyi paitsi akselilla laakerien välissä oleva holkki no 46. Mitenkä sen pituuden saa selville ? Paperitiivisteet puuttui myös. Simmejä löytyi useita kokoja.
Luultavasti olisi helpompi vaihtaa aikanaan lautaspyörään uusi sisäspooriholkki ja renkaaseen vastakappale.
Mietin millainen kasausjärjestys yleensä on kun eväät on levällään ? Monestikko joutuisi ilman normaalipurussa selvilletulleita shimmimääriä muuttelemaan, kun joutuu lähtemään arvailuista ?
Mr
-
Markku, veisin koko paketin Pekka P:lle ;D
Jouko
-
Jouko S:n ohje on helppo.
Homman voi kuitenkin tehdä itse mutta toisiinsa vaikuttavia muuttujia on useita. Korjaamokäsikirjassa on selkeät ohjeet.
Ei se helppoa ole, etenkään ekalla kerralla, mutta ei mahdotonta. Olenhan minäkin sen oppinut.
Väripasta on tarpeellinen aine kun kosketusalueita mitoitetaan.
Korjaamokirjassa ohjeet ovat varsin perusteelliset ja kun ne sisäistää niin homma kyllä onnistuu. Epäonnistuminen selviää tosi nopeasti.
-
Eiköhän tuo ole kenen tahansa järkevän tehtävissä, kun maltillisilla seuraa ohjeita. Kannattaa vaan ennen työhön ryhtymistä katsoa kuvista, että on kaikki tarvittavat osaset käden ulottuvilla.
-
Tässä muutoin ehyessä perässä on ollut väärät säädöt. Siitä on jäänyt jälkiä mutta ei ollut hajonnut.
Säädin perän uudelleen tarkasti väripastan avulla.
http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-kokoonpano.html
Kotelon mallista riipumatta sisäosat ovat lähes identtiset: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html
Pienen vetopyörän akselilla pitää olla perä koottuna aivan hieman kiertovälystä. Sen pitää myös pyöriä tahmeahkosti laakereissaan. Ts. varsin pienillä laakerivälyksillä. Akselin sijainnin ja laakerivälysten säätöön tarvitaan shimmilevyjä.
Lautaspyörän akselilla on päittäisvälystä ja sen tulkitsemiseksi tarvitaan myös väripastaa ja akseli vedettynä ulkoasentoonsa. Tähänkin säätöön tarvitaan shimmilevyjä ja paperitiivisteitä. Homman aikana voi tulla useita kokoonpano- ja purkuvaiheita.
Korjaamokirjassa on aiheeseen varsin selkeät ohjeet. Se vain ei kerro tarkasti miten tehdään vaan millainen lopputuloksen tulee olla. Pitää siis osittain itse päätellä miten toimivaan tulokseen pääsee.
Asennusta ja säätöjä tehdessä pitää hammaspyörien olla puhtaat eikä öljyä niissä saa olla. Öljyisessä pinnassa kun ei väripasta toimi.
-
Olipa kattava katsaus periin. Voisin koittaa harjoitella talven aikana jos kyllästyn joutenoloon. Akselin väliholkki varmaan pitäisi teettää. Ihan tuntematonta metallihommat ei ole...tosin asentaja-koneistaja koulutus 70-luvulta vaatisi päivityksen ;D. Väripastatkin on tuttuja siltä ajalta ja hammaspyöräpareja olen jopa työstänyt kouluaikana.
Vanhemmiten tahtoo aloituskynnys olla korkealla kun ei kokemusta perien kasauksesta 40 -vuoteen.
Joka tapauksessa spooripari menee vaihtoon vuoden päästä ja olisihan Pekka P 10 km päässä.
Ps. Vaihdelaatikon ja moottorin liitoksen alareijästä muutama tippa tullut öljyä.... tulossa myös akselitiivisteen vaihto ?
Onkoha puolisynteettisen syytä ?
Mr
-
Kannattaa varmaan kun kerran tekee isompia hommia perään, niin vaihtaa kaikki tiivisteet. Ei tarvi sen takia enää kesken kauden purkaa ja kasata..
-
Olipa kattava katsaus periin. Voisin koittaa harjoitella talven aikana jos kyllästyn joutenoloon. Akselin väliholkki varmaan pitäisi teettää. Ihan tuntematonta metallihommat ei ole...tosin asentaja-koneistaja koulutus 70-luvulta vaatisi päivityksen ;D. Väripastatkin on tuttuja siltä ajalta ja hammaspyöräpareja olen jopa työstänyt kouluaikana.
Vanhemmiten tahtoo aloituskynnys olla korkealla kun ei kokemusta perien kasauksesta 40 -vuoteen.
Joka tapauksessa spooripari menee vaihtoon vuoden päästä ja olisihan Pekka P 10 km päässä.
Ps. Vaihdelaatikon liitoksen alareijästä muutama tippa tullut öljyä.... tulossa myös akselitiivisteen vaihto ?
Onkoha puolisynteettisen syytä ?Mr
Peräjuttuja lienee minulla enemmänkin. Nuo vain löysin hakusanalla. Tällä kertaa. En ole kovasti, enää, ajan tasalla kirjoituksistani. Niitä on, tässä julkaistussa blogissani noin puolitoista tuhatta joista julkaistuja on noin 1100 juttua. 85% käsittelee erilaisia Guzzijuttuja, sen jälkeen muun merkkisiä pyöriä ja muuta vapaa-ajan tarinaa. Lisäksi on rajoitetulle lukijakunnalle tarkoitettuja kirjoituksia. Siellä on pääosa H-D-jutuista ja kaikenlaisesta muusta teknologiasta sekä ihan hupijuttuja. Kirjoitan muutaman tunnin liki päivittäin. Jotkin jutuista laitan näkösälle. Ihan ilmaiseksi ja täysin ilman yhtäkään mainosta.
Asiaan:
Tarkoittanet akselin väliholkilla kardaanin ja pinonpyörän akselin välistä sisäpuolisella tarkoitettua urakkoa? Sitä saa kyllä varaosana.
Jos kytkinkotelon pohjasta tiputtelee öljyä niin siellä on 4 - 6 mahdollista vuotokohtaa. Yleisimmät ovat kampiakselin takatiiviste, kytkimen työntötanko ja kampiakselin takalaakerin kaksi alinta kiinnityspulttia.
Jos koneessa on ollut mineraalipohjaiset öljyt ja öljytyyppi vaihtuu voi ilmetä hitaasti pahenevaa vuotoa koskien kampiakselin takatiivistettä. Vuoto voi loppua siltä osin jos vaihtaa vaikka 20W50-mineraaliöljyyn. Omissa pyörissäni ei juuri vuotoja ole ilmennyt kun olen pitäytynyt omapäisesti korkealaatuisissa mineraaleissa. Takastefan vaihto ei ole hankala lainkaan. Vain työläs ja pari pikkuseikkaa pitää ottaa huomioon.
Tässä hieman uudemmasta pyörästä takatiivisteen vaihto ja siihen liittyvät aputyöt.
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html
Sivuiltani löytyy myös kytkimen purkuun ja kokoonpanoon ohjeita. Onko kytkimesi matalimmilla vain korkeammilla kytkinkeskiön hammastuksella? Alunperin on matalahampainen. Mulla olisi pari matalahampaisen uutta heavy duty-kytkinlevyä jemmassa.
Itse aloitin Amiksen asentaja-koneistajana mutta kun oli keskikoulu käytynä niin siirryin kesken metallihomman opiskelun autoasentajan keskikoulupohjaiselle linjalle. Mikä olikin hyvä. Siitä oli melko suora polku lentokonetekniikan opiskeluun ja myöhemmin vielä teknillisiin lisäopintoihin. Kaikkia niitä taitoja olen tarvinnut myös moottoripyörien kanssa.
Opiskelu, mikäli laji kiinnostaa tai sen lukemisesta maksetaan niin on ollut motivaatiotakin.
-
"Asiaan:
Tarkoittanet akselin väliholkilla kardaanin ja pinonpyörän akselin välistä sisäpuolisella tarkoitettua urakkoa? Sitä saa kyllä varaosana."
Pinonpyörän kartiolaakereiden välistä holkkia tarkoitin
Mr
-
Pinonpyörän kartiolaakereiden välistä holkkia tarkoitin
Mikäs sen holkin on syönyt?
Sorvari sellaisen tekee hetkessä kunhan on sopiva pätkä putkea josta päät oikoo mitoilleen. Toki shimmeille on jätettävä varaa.
-
Holkki varmaan hukkunyt 30 vuoden varastoinnin seurauksena. Onkos valmista väripastaa muuten saatavilla ?
Vai teettekö itse ?
Mr
-
Koneistamolta jos kysyis? Tai sitten tosi puhtaalle on jotkut käyttäneet liitujauhoa. Se ei taida hyvin pysyä pinnalla tosin.
-
Kyllä liitujauhokin jollain lailla toimii mutta sitä on kohta enemmän muualla kuin rattaissa.
Jos ei koneliikkeestä löydy tarkastusväriä niin jokamiehen väripastan saa kun teurastaa kuulakärkikynän säiliön. Kohta kauniin sininen sävy peittää monia kohteita....
Väriä voi käyttää kahdella tapaa: levittää ohut, tasainen kerros toiseen puoliskoon, vaikka lautaspyörään ja kokoonpanon jälkeen pyöritellään niin että vastustetaan liikettä. Se kohta hampaassa on kosketuksessa josta väri on siirtynyt toiseen hammaspyörään.
Toinen tapa on laittaa väripastaa vain pinionpyörän yhteen tai kahteen hampaaseen mutta hieman reilummin ja kokoonpanon jälkeen pyöritellään jälleen. Se kohta lautaspyörässä on kosketuskohta johon on väriä tarttunut. Aiemmmassa linkissäni taisi olla hyvä kuva miten väripasta toimii.
Tärkeää on tehdä testikokoonpano joka kerta samoin kuin tekisi lopullista kokoonpanoa. (Shimmit, tiivisteet, ym, mutta ei öljyä.)
Lisäksi pitää uiva lautaspyörän akseli olla niin ulkona kuin mahdollista. Eli lautaspyörän ja pinionpyörän hampaiden välys maksimissaan. Sitä varten on erikoistyökalukin olemassa mutta ilmankin pärjää maan vetovoimaa hyödyntämällä.
Shimmejä kun on eri paksuuksisia hommaa tehdessä siitä on suuri apu. Tarpeeksi kun säätää niin välykset tulevat kyllä ḱohdalleen. Mutta aikaa siihen menee. Alkuperäinen tehtaan asennus on usein vain sinnepäin. Mutta siitä kannattaa aloittaa. Hartaudella saa aikaiseksi perän sopivilla välyksillä ja kosketuspinnat niin että tehohäviötä tai yletöntä lämpöä ei synny.
Ison lautaspyörän isot shimmit voi osittain korvata paperitiivisteillä. Paperitiivisteitä saa edullisesti esim. Motonetistä tai Biltemasta eri paksuuksisia. https://www.motonet.fi/fi/haku?q=tiivistepaperi&category=2206
Välyslevyjä, soviterenkaita eli shimmejä saa esimerkiksi Etrasta. http://tuotteet.etra.fi/fi/g20807337/soviterenkaat-din-988
Sieltä voi myös tiedustella tarkastusväriä.
Guzzin hyväkuntoisen voimansiirron häviö on alle 10% välillä kytkin - takapyörä.
-
Kyllä liitujauhokin jollain lailla toimii mutta sitä on kohta enemmän muualla kuin rattaissa.
Jos ei koneliikkeestä löydy tarkastuväriä niin jokamiehen väripastan saa kun teurastaa kuulakärkikynän säiliön. Kohta kauniin sininen sävy peittää monia kohteita....
Tuo kuulakärkikynän muste se sitten onkin joka puolella. Eikä lähde helpolla..
-
Kuulakynämuste lähtee Bräkleenillä. Myös bensiinillä.
-
Kuparipastaa/rasvaa olen käyttänyt tarkastusvärinä ja toimii melko hyvin, jos ei halua Russian Blueta ostaa, kannattaa kokeilla.
Tarkastusväriä on ollut tarjolla tuotenimellä Russian Blue. Tosin juuri kukaan ei sitä tunne jos jostain varaosatiskiltä kysyy.
Viimeisin ostopaikka oli Tapio Päkki Oy.
https://tapiopakkioy.fi/
Tuolta voi olla vaikea ostaa yksityishenkilön suoraan mutta kertonevat mistä voi kysyä.
-
Palaan tähän. "Ylimääräisiä pyöräpareja löytyi 8/37 josta 8 hampainen viottunut ja toinen 8/35 uudehko". Olisikohan jostain toisesta mallista ? Alkuperäinen 8/37.
Maalaisjärjellä mitähän noin 5 % vaikuttaisi ?
Mietin onkohan jo 8/35 liian harva 850 GT:hen ? Boorit saisi vaihdettua niistä ilman shimmausta kun on pulteilla sisä- ja ulko-osat.
Mr
-
Entisenä GT:n omistajana ja niitä myöhemminkin rempanneena en muista mikä oli alkuperäinen välityssuhde mutta tuo 8/35 vaikuttaa kyllä aika harvalta. Mutta ei se estä kokeilemasta. Olisikohan kyse jostain poliisimallista joissa oli hieman kireämmät koneet joillakin markkinoilla? Jos ei jaksa viitosella edetä niin on liian harva tai moottorissa liian vähän vääntöä.
Tarkistin tilanteen: alkuperäinen välitys on 8/37.
9/30 on pisin välitys jonka olen koonnut ja se vaati jo erityistoimenpiteitä. Sekin perävaihde taitaa olla nykyisin Amerikanmaassa jollei sitten ole "unohtunut" JLMeccanican varastoon.
-
Miten hyvin tuo liikkuu tuolla tiukalla välityksellä? Jos kovinkin liukkaasti, niin ei viisi prosenttia paljon ole.
-
Hyvin kyllä kiihtyy vitosella...oikein hämmästelin. Perus Jackalin nelosta vastaa. Tuosta MM "Pienen vetopyörän akseli ja laakerit" kuvasta kyselen että onko holkin puolella ( laakereiden välissä ) ollenkaan shimmilevyjä tuossa tapauksessa. Holkin löysin ja mietin vaatiiko levyn ettei mene liian tiukaksi laakerit. Ensinhän tuossa laakeripaketti kasataan ja sitten hollataan hammaskosketus.
Mr
Ei näemmä osaa kohdistaa blogin kuvaa tai onko edes sallittu muiden käyttää ?
Pienen vetopyörän akseli ja laakerit.
-
Ei näemmä osaa kohdistaa blogin kuvaa tai onko edes sallittu muiden käyttää ?
Pienen vetopyörän akseli ja laakerit.
Foorumiin saa kuvan kunhan se on tarpeeksi pieni kooltaan. Noudata Foorumin ohjeita tiedoston koosta.
Toinen tapa on linkittää kuva jostain palvelusta tai toisesta foorumista tai muusta tiedostosta.
-
Tuosta MM "Pienen vetopyörän akseli ja laakerit" kuvasta kyselen että onko holkin puolella ( laakereiden välissä ) ollenkaan shimmilevyjä tuossa tapauksessa. Holkin löysin ja mietin vaatiiko levyn ettei mene liian tiukaksi laakerit. Ensinhän tuossa laakeripaketti kasataan ja sitten hollataan hammaskosketus.
Toki säätölevyjä voi laakereiden väliholkin kanssa käyttää. Parhaaseen lopputulokseen kuitenkin pääset valmistamalla sopivanmittaisen väliholkin, silloin
saa säädöstä juuri mieleisensä. Varsinkin kaikkein ohuimpien säätölevyjen käyttöä kannattaa välttää, ne tahtovat ajan myötä rikkoutua jos jotain
elämistä siellä tapahtuu.
Holkin pituuden säätö tapahtuu viimevaiheessa hiomalla. Lopputuloksen suoruudesta täytyy varmistua vaikkapa mikrometrillä jos käsipelissä sitä tekee.
-
Hiomiseen voi käyttää apuvälinettä jos hioo tasoa vasten: Suora pala paksuhkoa vaneria tai muuta levyä jossa on jämpti reikä hiottavaa putkea varten. Usein asentoa muuttamalla hionnan aikana tukee suoraksi hioitumista ja tasaa myös hioma-aineen jakautumaa.
-
Tai sitten vaan järjestää sen putken tms pyörimään.
-
Tai sitten vaan järjestää sen putken tms pyörimään.
Sorvissa se tosiaan onnistuu helposti.
-
Niinpä. Mielikuvitusta käyttäen myös pylväspora käy toimeen.
-
Alkuperäinen holkki.. varmaan ei liian pitkäksi ole tehty. Kartiorullalaakerit ei paljon maksa alk. 4.90 € / kpl Laakerimyynti oy :ssä.
Pitää hieman katsella laatua.
mr
-
Pienen vetopyörän akselin laakerointi on tärkein asia oikean hammaskosketuksen ohella. Tuossa kohtaa en laakereiden laadussa säästäisi. Lisäksi uusissa laakereissa on aina pieni sisäänajovara eli laakerit asettuvat vasta käytössä. Perän peruskunnostuksen jälkeen on hyvä tehdä rauhallinen sisäänajo. Kenties sen jälkeen laittaa vielä uudet öljyt.
-
Tuli tilattua perän puuttuvat osat ja muutakin. Moottorilohkon ( kytkinpuoli ) huulitiiviste on pysynyt kauan muuttumattomana.... ainakin 40 vuotta. Mitäs sitä hyvää vaihtamaan.
Ei ole hinnalla pilattu osat. Tuulilasi ja pakokäyrä jäi harkintaan . Jos ajaisi saksaan S&D pihalle ja laittaisi siellä :D
Mr