Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 11, 2018, 19:48:44 ip
-
Enkä kerro California Adamantista sillä siinä on kaksi auton rengasta. Vaan California 1400 GTS:stä.
Nyt voi jo sanoa että on kokemusta auton renkaasta takarenkaana moottoripyörässä.
http://www.motomatti.fi/2018/11/kaksi-ajokautta-pimealla-puolella.html
-
Auton rengas kestää moninkertaisesti mp-renkaan iän
Jos miula olisi suoran tien cruiseri, niin varmaan seuraisin Motomatin renkaanjälkiä.
-
Ei ole tarkoitus yllyttää. Päätös käyttää, ainakin näennäisesti, epäsopivaa ratkaisua, voi olla vaarallista. En tiedä miten mutta niin tuolla Amerikanmaassa aina muistuttavat.
Ne haitat joita asiassa väitetään olevan eivät ole toteutuneet kohdallani. Ainakaan vielä.
Tietämäni haitat ovat varsin mitättömiä. Lähinnä epätasaisella pinnalla hitaasti ajettaessa pitää olla tarkkaavainen.
Aluksi kaarteeseen sisäänmeno tuntui erilaiselta mutta siihen tottui samalla tavalla kun totutaan toisenlaisen moottoripyörän ajamiseen.
-
Auton rengas kestää moninkertaisesti mp-renkaan iän
Jos miula olisi suoran tien cruiseri, niin varmaan seuraisin Motomatin renkaanjälkiä.
Sama. Edelleen ehkä ottaisin testiin väliaikaisvarapyörän.
-
Tuskinpa alle 180 mm:n rengasleveyteen kannattaa auton rengasta vaihtaa. Nykyään kun näkyy 200 mm:n leveys joissain kustomeissa ja jopa matkapyörissä olevan kapeammasta päästä. On ilmeisesti muotia laittaa kunnon läski taakse ihan vain tyylin ja ulkonäön vuoksi. Sitten "taiteilla" pyörän ajettavuus sellaiseksi että sitä voi ajaa. Onhan jo otettu ohjaustehostinkin käyttöön eräässä moottoripyörämallissa.
Mp-renkaan leveys ei korreloi suoraan keston kanssa. Vaikka leveys olisi suuri niin rengas kuluu keskeltä "nahoille". Esimerkiksi 360 mm:n takarengas ei kestä kymppitonnia pidempään ja jos pyörässä on hieman enemmän paukkuja niin ei sitäkään. Kerhollani näitä läskiperiä on useampi talvisäilössä.
-
Kaudesta on kulunut tänä vuonna noin kolmannes. Kaksi täyttä kautta sitä ennen samalla kumilla.
Nyt on tarkoitus lähteä hieman pidemmälle taipaleelle.
Vaihdoin takarenkaan etuajassa että sitä ei tarvitse vaihtaa reissun päällä.
Ei auton rengaskaan prätkässä kauaa kestä. Mutta monikertaisesti mp-renkaan iän. Samalla matkalla olisi mennyt noin neljä mp-rengasta takapyörässä. Hintaerosta en edes mainitse.
Toinen auton rengas lähti pyörimään taka-akselilla. http://www.motomatti.fi/2019/06/california-1400-gts-uusi-takarengas.html
-
No paljonko se nyt kesti?
-
No paljonko se nyt kesti?
Ei tullut seurattua niin tarkkaan mutta pitkästi yli 20.000 kilometriä vuosina -17, -18 ja -19. Pintaakin jäi vielä muutaman tuhannen tarpeiksi mutta vaihdoin kun oli teräslastu mennyt kulutuspinnan läpi ja piti aina muutaman päivän jälkeen lisätä ilmaa. Syy selvisi vasta renkaan vanteelta irrotuksen jälkeen. Pääsyy vaihdolle oli että lähdemme kaksi päällä muutaman tuhannen kilometrin reissulle. On ikävä tehdä rengashommia kesken reissun. Varsinkin tähän pyörään sillä homma on varsin laaja purkamisineen ja kokoonpanoineen. Laittamassani linkissä on asiasta enemmän kuvien kanssa.
Toki matkassa on aina sen verran työkaluja että takapyörän saa pois ja paikoilleen reissussakin. Etupyörä on helpompi tapaus.
-
Eli matkan perusteella etuna oli lähinnä edullisempi ostohinta ja "asiantuntijalausunnot" kaikilta vieressä tankkaajilta. Nykyiset älyttömän kovat kustomrenkaat nielevät ilmeisesti vähintään tuon verran maileja. Ainakin jos mainontaa uskoo.
-
Pitoasiasta sen verran että kyseinen rengas pitää törkeän hyvin. Ei juuri luistonesto puutu peliin. Edes sateella.
Renkaan vaihdon yhteydessä huomasin että takajarrupalat ovat kohta finaalissa. Pitää tilata uudet.
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-1400/2013/ebc-jarrupalat-110/
Tai sitten käyn vain tiskillä:
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2160/5953/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1400cc-1400-california-2013-
Asiantuntijoita tuntuu riittävän. Mielenkiintoisia tarinoita kuulee kun kummin serkun kaima tietää jonkun jolla auton rengas oli hajonnut ajossa. Epäselväksi jäi että minkälaisessa ajossa ja mikä rengas ja missä pyörässä.
Sellainenkin ryhmä on, tuolla Amerikassa päin, jotka ajavat niin kovilla paineilla että rengas nousee kulmalleen kaartaessa. Tietäisipä vielä että kuinka leveällä renkaalla on ajettu.
Videoita on runsaasti renkaan käytöksestä moottoripyörän alla. Se kulmalleen nousu riippuu pyörän massasta, kaarrevoimista, renkaan leveydestä ja sen rungon rakenteesta. Sekin voi vaikuttaa että jos pyörän runko joustaa ajossa niin erilainen rengas voi aiheuttaa ongelmia.
Olen antanut Californian monelle koeajettavaksi. Ovat kehuneet ajettavuutta. Sitten olen näyttänyt totuuden rengastuksesta. "En olisi ajanut jos olisin tiennyt" on sisällöltään yleisin kommentti.
Miinusta tulee siitä että kuoppainen tai urainen tie hyvin hitaasti ajaessa, esimerkiksi risteyksissä ruuhkatilanteessa, saattaa aiheuttaa yllätyksiä. Keula vaeltaa omiaan. Parempi vain myötäillä jos on tilaa. Vauhdin lisääminen korjaa asian heti. Painavasta eturenkaasta on apua. Kenda Cataclysm on alla.
Aihetta sivuten: Tänään kylälle ilmestyi uusi motoristi. Kolmikymppinen kaveri joka oli valinnut ensipyöräkseen tuliterän Suzuki 1800:sen kaikilla herkuilla. Isot laukut x 3 ja paljon kromia. Vaikka oli vakiokumit niin kyllä oli mutkittelevaa menoa Peltolammin kuluneilla kaduilla. Jalka oli maassa välillä vaikka pyörä liikkui. Pääsin lyhyesti kaupan pihassa jutulle. Toivottelin hyvää jatkoa ajoharrastukselle ja ajoharjoituksia tasaisella asfaltilla hitaalla nopeudella.
-
Jos yhtään ymmärtää tavallista fysiikkaa, ei pidä ihmeenä hyvää pitoa. Renkaan kosketuspintahan on tasaisella renkaalla ainakin kaksinkertainen, ellei enemmän.
-
Fysiikan lakeja enemmin tuntematta sanoisin että pintaa on noin kaksinkertaisesti mp-renkaaseen verrattuna tietä vasten. Tarkoittaa myös että pintapaine jakaantuu isommalle alueelle. Siinä suhteessa mp-kumi "puree" tiehen paremmin. Käsittääkseni autokumin parempi pito johtuu huomattavasti pehmeämmästä kumiseoksesta.
-
Mites sorapätkillä käyttäytyy tasainen kummi?
-
Mites sorapätkillä käyttäytyy tasainen kummi?
Tavallisella sortiellä menee ihan hyvin. Mökkiteilläkin, jossa nurmikkoa ajourien välissä, pääsee kulkemaan. Eihän se kevyttä ole viedä yli 300-kiloista möykkyä pikkutiellä mutta huomenna sitä hauskaa on taas edessä useita kymmeniä kilometrejä. Mökille olen menossa, nääs.
Kuten henkilö, jolla autonrengas on ollut vakiona pyörissään jo vuosikymmenet, sanoi että kun lähdet autonkumilla ajamaan niin muutaman kilometrin päästä et asiaa huomaa. Näinhän siinä kävi. Tällä kaverilla on ollut kuutosboksereita jo pitkä aika. Tosin nyt hän ajaa prätkän kumi takana sillä hän vaihtoi pyörän uudemmaksi. Katsotaanpa vaan niin ensi vuonna siellä on autonkumi tilalla. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät.
Ottaen huomioon että California 1400 -mallisto on suunniteltu asfaltille ja pitkän matkan suorituksiin eikä niinkään kylpyöritykseen tai polven laahaamiseen niin kyllä sillä mutkapätkäkin sujuu kivuttomasti. Autonrenkaallakin. Ei tahdo rajoitusnopeudet piisata...
Huomiseksi suunnittelin mökkireissun: lähtö Tampereelta Kangasalle, siitä Kuhmoisiin, Jämsään, Korpilahdelle, Joutsaan, Pieksämäelle, Sorsakoskelle, Leppävirralle, Heinävedelle, Kermankoskelle, Hanhivirralle ja sitten enää vajaa kolmekymmentä kilometriä soratietä jonka jälkeen 6 km mökkitietä mökille. Saunanlämmittäjä, eli kuormakamelin kuljettajan eli Puoliso siellä jo odotteleekin. Lähti pari tuntia sitten pakettiautolla Anoppilaan Savonlinnaan yökylään. Minun ei tarvitse. Tänään Kerhoiltaan ihailemaan uutta kaksikerroksista toimintatilaa, aikaisin nukkumaan ja aamulla sianpieremän aikoihin ajokamppeet päälle. Kahden välitankkauksen taktiikalla.
Kaikkia em. teitä olen ajanut jo moneen kertaan mutta esimerkiksi Varkaus, Oravi, Enonkoski -osuus on jo niin nähty että hakeudun mielelläni harvemmin ajamilleni reiteille. Tosin Korpilahti - Joutsa - Pieksämäki on koettu jo tarpeettoman monasti. Voisi vaihtoehdoksi laittaa reitin Rutahden kautta. Mutta sieltä joutuu liian isoille ja tylsille teille.
Harvinaisuutena matkassa on välit Sorsakoski - Leppävirta ja Leppävirta - tie 23. Jälkimmäisen olen ajanut muutaman kerran vastakkaiseen suuntaan mutta en tähän. Toki otan valtuuden muuttaa suunnitelmaani ennalta ilmoittamatta että katsomaan ei kannata tien varteen mennä.
Vältän yksi- ja kaksinumeroisia teitä parhaani mukaan. Pienemmillä teillä on yleensä enemmän nähtävää ja mutkia joita on kiva kallistella. Toki kohtuuvauhdilla ja polttoainetta säästellen.
Reilun puolentoista viikon päästä meikäläisen voi tavata vaimoineen napapiirin tuntumasta. Iisalmen pohjoispuolella voi ajaa kaksinumeroista tietä muun liikenteen liiemmin häiritsemättä. Maisemia alkaa olemaan Kainuun puolella ja Pohjois-Pohjanmaan itäosissa. Ja aina paranee mitä pohjoisemmaksi menee. Vaimo haluaa käydä Vuoreijassa. Ei ole ennen käynyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoreija
Jos toteutuu niin siinä onkin tämän vuoden isoimmat ajot: ACGR Kylmäluomassa Taivalkoskella lusittu, Mökkimatka, ehkä uusinta elokuussa ja siinä välissä piipahdus Jäämerellä.
-
Kun Matti ajellet Pieksämäeltä kohti Leppävirtaa,Jäppilän kohdalla on "Hyväntuulen myymälä", ihan tien vieressä , oikealla puolen tietä,entisessä navetassa. Tarjolla Ylämaankarja tuotteita,kokolihaa ja makkaroita,ei ole jauhoilla pilattu. Perjantaisin ja Lauantaisin pitäisi olla auki.
-
Jos Vuoreijaan ajelette niin käykää toki maailman ääressä eli Hamninbergissä, tie sinne on aika mielenkiintoinen mutta hyvin ajettavissa. Perillä löytyy mäeltä vanha sakemannien tykkipatteri, sinne joutuu vähän kiipeämään.
-
Kiitos ohjeesta!
Tosin on käyty jo. Sinne patterille asti ajoin Centaurolla, kaverit tonnisella CBR:llä ja Marauderilla sekä yksi donna Monsterilla. Jälkimmäinen kommentoi kasvattaneensa munat sillä matkalla. Hieman kivikkoista mutta ei tarvinnut kävellä. Kimpassa käännettiin kunkin pyörä polun päässä. California 1400:lle saattaa olle liian kova rasti. Ainakin kaksi päällä.
Joka tapauksessa mielenkiintoisia kalliomuodostelmia matkalla ja heinäkuussakin voi laskea persmäkeä vaaran kyljessä. Joihinkin paikkoihin ei tule kesä joka kesä. Muuta liikennettä ei juuri ole.
-
Jep, karuudessaan todella hieno paikka. Oltiin asuntoautolla viimekesänä, käveltiin kiltisti mäelle.
Auton jousitusta tuli testattua samalla reissulla Kirkenesistä lähtevällä tiellä 885 joka on nimetty Norjan huonoimmaksi tieksi. Käytiin patikoimassa Suomen, Norjan ja Venäjän rajapyykillä, mielenkiintoinen paikka sekin.
-
Norjaan jos / kun matka, niin tämä voi olla kovasti hyödyllinen:
https://norgeskart.no
-
Kylläpäs onkin hyvä kartta tuo TimoEv:n linkittämä.